Gå til innhold

Er samlerhuset en scam?

Anbefalte innlegg

Skrevet
upa skrev (På 17.3.2024 den 13.13):

Du kan ikke sammenligne de som kjøper en mynt fra Samlerhuset, som man ser reklame for på TV, med de som lar seg lure av nigeriasvindlere og telefonsvindlere. 

På en måte jo, fordi de fremstiller det som verdifulle produkter når det i realiteten ikke er mer verdt enn noen tiere. Slenger på noen uniformer og velvalgte ord om krigen, så har de 50 % av den mannlige befolkningen over 65 på kroken.

Vet om en som bet på en TV-reklame om en eller annen minnemynt om krigen og trodde han hadde gjort et skikkelig kupp. Han booket møte med forsikringsrådgiver for å forsikre "kuppet" og greier. Rådgiveren han møtte, hadde heldigvis realitetsorientert ham på en skånsom måte.

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (2 minutter siden):

Vet om en

Jada, og jeg vet om en som bestilte en minnemynt til 100kr som fikk solgt den for 13 millioner kroner bare 5 år senere!

Anonymkode: d037c...a7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, og jeg vet om en som bestilte en minnemynt til 100kr som fikk solgt den for 13 millioner kroner bare 5 år senere!

😂

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

På en måte jo, fordi de fremstiller det som verdifulle produkter når det i realiteten ikke er mer verdt enn noen tiere. Slenger på noen uniformer og velvalgte ord om krigen, så har de 50 % av den mannlige befolkningen over 65 på kroken.

Vet om en som bet på en TV-reklame om en eller annen minnemynt om krigen og trodde han hadde gjort et skikkelig kupp. Han booket møte med forsikringsrådgiver for å forsikre "kuppet" og greier. Rådgiveren han møtte, hadde heldigvis realitetsorientert ham på en skånsom måte.

Man må heller ikke glemme effekten av at Norges Bank har lagt ned utsalget sitt; før i tiden kunne folk bare møte opp i Norges Banks kontrorer, og få kjøpt myntruller med ubrukte mynter, strøkne sedler, minnemynter eller myntsett - mange private banker solgte også dette i en tid der bankene hadde lokaler på gateplan; idag er salget av nye norske myntutgivelser blitt distibuert til private, som er blitt "offisielle" leverandører av Norges Banks produkter.

Da blir det også langt enklere og mer troverdig å prakke på eldre "offisielle" medaljer, eller annet skrot.

Anonymkode: 760f7...fce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slikt skjer bare i U.S.A.

I 1918 ga man ut et frimerke med et fly der en feil i trykkingen førte til at 100 merker fikk flyet opp-ned, og dette er blitt en stor og kjent raritet; disse merkene har fått navnet "Inverted Jenny".

Så da det amerikanske postverket 95 år senere skulle minnes dette, laget man en frimerkeutgivelse med flyet-opp ned, men med vilje trykket man flyet riktig vei på 100 miniark, noe som førte til en skattejakt etter disse merkene, et av arkene ble solgt for $51,750 året etter, og det er jo ikke småpenger:

https://en.wikipedia.org/wiki/Inverted_Jenny

698px-US_Airmail_inverted_Jenny_24c_1918

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kjøpt noe fra Samlerhuset, så nei 😂

Å tro at det er det eneste kriteriet vitner ikke akkurat om overlegen IQ.

Skrevet
ti10 skrev (35 minutter siden):

Du har ikke hørt om gradsforskjell?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal man være objektiv, må man heller ikke glemme at mange kvinner har in egen variant av Samlerhusets "verdifulle" samleobjekter som de tror vil fortsette å stige i verdi; man får se hvor mye kjøkkenutstyret blir verdt når interessen for dette en dag forsvinner.

Så de håpefulle eldre som handler hos Samlehuset er ikke de eneste optimistene som bruker penger på samlingen sin.

df47c35f-68be-4e92-b730-e7cbb7e1a052s_60

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
upa skrev (20 minutter siden):

Du har ikke hørt om gradsforskjell?

Du skjønte ikke "På en måte, jo"?

Skrevet
upa skrev (29 minutter siden):

Å tro at det er det eneste kriteriet vitner ikke akkurat om overlegen IQ.

At du sitter der og faktisk tror at det ikke var skrevet med en humoristisk snert, til tross for smileyen, er vel et tegn på både dårlig humor og en smule IQ mangel, vel...?

Men jeg ser du har lagt opp til en drittslengningsfase, så du får more deg videre på KG i dag. Jeg gidder ikke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (31 minutter siden):

At du sitter der og faktisk tror at det ikke var skrevet med en humoristisk snert, til tross for smileyen, er vel et tegn på både dårlig humor og en smule IQ mangel, vel...?

Men jeg ser du har lagt opp til en drittslengningsfase, så du får more deg videre på KG i dag. Jeg gidder ikke.

Ikke ta deg nær av dette - det er alltid hyggelig når du er med i en diskusjon.

Fortsatt fin dag ...!

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Som man roper i skogen får man svar. Ikke spill offer når det er du som først tok initiativet. En latter-emoji kan bety både latter og hån. Kanskje det hadde vært en ide å klargjøre i hvilken sammenheng den ble brukt.

Skrevet
ti10 skrev (1 time siden):

Du skjønte ikke "På en måte, jo"?

Det er ikke det samme. Men whatever. Gidder ikke kverulere mer over slike bagateller.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at myntbrevet jeg kjøpte i 91 for 50 kr står i 6000 på samlerhuset. Det er vel bra avkastning, skulle kjøpt flere!

.

.

.

Veeeeeent litt, hvorfor selges det på finn til 750???

Anonymkode: 4e1b7...818

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...