Gå til innhold

Er samlerhuset en scam?

Anbefalte innlegg

Skrevet
ThereGoesBob skrev (32 minutter siden):

Humbug i Hamburg. For et latterlig åndssvakt forsøk på å stå opp for noe som lukter fishy milevis unna. Du jobber kanskje i samlerhuset og ønsker å tro at det du driver med er stuerent?! Lykke til på reisen til Hamburg. Du får sende noen postkort og fortelle hvordan det går.

Du snakker om å ha misforstått totalt.

Skrevet
upa skrev (3 timer siden):

Det er ikke poenget. Her sammenlignet man godtroenhet. Å tro på en email som forteller deg at du er arvingen til en nigeriansk prins er ikke det samme som å ha tillit til at produktene det kjente og 30 år gamle datterselskapet til et internasjonalt selskap reklamerer for bl.a. på TV er ekte vare.

Det er jo godtroenhet på linje med Visjon Norge og andre svindelforetak å selge noe som ikke er et offisielt produkt og som synker i verdi for det ikke er et anerkjent foretak. Om det er din fetter i Nigeria eller Hanevold som står bak er det samme konseptet, nemlig å lure godtroende mennesker til å oppnå evig lykke ved å lure de for penger.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hensatt skrev (21 minutter siden):

Det er jo godtroenhet på linje med Visjon Norge og andre svindelforetak å selge noe som ikke er et offisielt produkt og som synker i verdi for det ikke er et anerkjent foretak. Om det er din fetter i Nigeria eller Hanevold som står bak er det samme konseptet, nemlig å lure godtroende mennesker til å oppnå evig lykke ved å lure de for penger.

Så om du ser en reklame for pizza på TV og du kjøper dette produkter i frysedisken, bare for å oppdage at det er en tørket kuruke, kan du altså skylde på deg selv fordi du er så godtroende?

Skrevet
upa skrev (6 minutter siden):

Så om du ser en reklame for pizza på TV og du kjøper dette produkter i frysedisken, bare for å oppdage at det er en tørket kuruke, kan du altså skylde på deg selv fordi du er så godtroende?

Er det noen som ringer til deg for å overbevise deg om å kjøpe pizza fra frysedisken? Tror mer forskjellen ligger der og ikke om svindleren er norsk eller nigeriansk. Om Samlerhuset kun hadde hatt en enkel reklame om at de selge mynter som folk kan samle på hadde de heller ikke vært et forhatt svindelforetak. Svindelen går på at de aktivt oppsøker folk de tror de kan klare å overbevise til å bruke mye penger på noe som ikke har en reell verdi. En frossenpizza holder deg i de minste mett og man blir ikke forsøkt ruinert...

• Liker 1
Skrevet
Hensatt skrev (5 minutter siden):

Er det noen som ringer til deg for å overbevise deg om å kjøpe pizza fra frysedisken? Tror mer forskjellen ligger der og ikke om svindleren er norsk eller nigeriansk. Om Samlerhuset kun hadde hatt en enkel reklame om at de selge mynter som folk kan samle på hadde de heller ikke vært et forhatt svindelforetak. Svindelen går på at de aktivt oppsøker folk de tror de kan klare å overbevise til å bruke mye penger på noe som ikke har en reell verdi. En frossenpizza holder deg i de minste mett og man blir ikke forsøkt ruinert...

Ser man på TV er det ikke usannsynlig at den ene reklamen handler om en pizza, og den neste reklamen om en mynt fra Samlerhuset. Vi snakker ikke om folk om blir oppringt, men om de som eksponeres for reklame i de samme mediene eller kanalene eller hva man vil kalle det, hvor det også reklameres for andre produkter man ikke har betenkeligheter med å kjøpe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 8.52):

Samlerhuset er ikke direkte svindel, men de overpriser tingene de selger grovt. Og de selger gjerne for hundretusenvis av kroner til uvitende eldre mennesker.

Her er en historie om en som brukte 428.000 kr på ting fra Samlerhuset. En annen mynthandler verdivurderte dette til 80.000 kr.

https://www.vg.no/dinepenger/fritid/i/Ga4wzQ/dine-penger-tar-saken-brukte-428-000-paa-myntsamling-som-var-verdt-smaapenger

Anonymkode: ae245...4a1

Er faktisk forundret over at myntsamlingen kjøpt for 428.000 var verdt så mye som 80.000; på auksjonsnettstedet der jeg handler, er "verdifulle" objekter fra Samlerhuset omtrent synonymt med søppel, og prisene for dette på bruktmarkedet er deretter.

Hvis REMA hadde solgt melk i "Limited edition"-kartonger til 400 kroner literen, og overbevist godtroende eldre om at det var et godt kjøp fordi melken hadde magiske helsemessige egenskaper mens innholdet i kartongen var vanlig kumelk som man kunne få på KIWI til 20 kroner, hadde dette vært svindel; som også andre påpeker, skiller ikke Samlerhusets metoder seg fra Vision Norge eller scientologikirken som selger produkter som reelt sett er verdiløse, men som folk blir lurt til å betale for i den tro at dette har høy verdi.

At man også bruker tilsvarende metoder i alternative miljøer der man både selger magiske medaljonger og håndspåleggelse, gjør dette ikke mindre uærlig.

Når Samlerhuset fortsatt eksisterer og ikke har gått konkurs enda, er det ikke rart at enkelte jubler når de får vite at de har arvet 180 millioner fra en ukjent slektning i Nigeria; folk kan være usedvanlig godtroende.

Anonymkode: 760f7...fce

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Samlerhuset har en del ekte historiske mynter og sedler, men om prisen stemmer med markedet er en helt annen sak. Disse minnemyntene og det andre de selger er jo egentlig bare tull, det er produsert for å være samleobjekter men det blir aldri verdifulle samleobjekter hvis det ikke er ettertraktet.

Får litt sånn assosiasjoner til TV-shop og gamle kjerringer med blått hår som kjøper alt mulig rart fordi de tror at det er flotte og verdifulle ting som barn og barnebarn kan arve.

Anonymkode: 0f893...95a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samlerhuset har en del ekte historiske mynter og sedler, men om prisen stemmer med markedet er en helt annen sak. Disse minnemyntene og det andre de selger er jo egentlig bare tull, det er produsert for å være samleobjekter men det blir aldri verdifulle samleobjekter hvis det ikke er ettertraktet.

Får litt sånn assosiasjoner til TV-shop og gamle kjerringer med blått hår som kjøper alt mulig rart fordi de tror at det er flotte og verdifulle ting som barn og barnebarn kan arve.

Anonymkode: 0f893...95a

Prisene deres er horrible; de selger Norges første frimerke for en fantasipris i forhold til markedsprisen:

samlerhuset.thumb.png.95a03be0c8b605e3823e1290416a9d19.png

Dette skal de altså ha ikke mindre enn 1850 kroner for.

Går man inn på et auksjonssted som Skanfil, finner man samme merke fra 175 og oppover; pen kvalitet med gode marger ser jeg ligger ute til 250, og flere andre i prisklassen 300-400; tilgangen av disse merkene er så stor at dette er prisen de blir solgt for hvis man i det hele tatt får inn bud. I tillegg kommer 23% salær, men selv da ligger prisen langt under det Samlerhuset krever.

For å sitere reklamen deres:

Sitat

Mange blir veldig overrasket når de hører at det er mulig for vanlige samlere å få tak i originale eksemplarer av frimerker helt tilbake til 1855 og frem til i dag til en overkommelig pris, men det er det.

Overkommelig pris når prisen er 400% høyere enn markedspris ...?

REMA kunne like gjerne femdoblet prisen på melken, og i reklamen skrevet at prisen er "overkommelig".

Når man ser produkter merket "utsolgt", synes man oppriktig synd på de arme menneskene som kjøpte noe til femdobbel pris i troen om at dette var en god investering; i framtiden kommer ikke prisene for slike lett tilgjenglige merker til å øke, men synke i takt med at etterspørselen blir lavere blant den stadig mindre gruppen som fortsatt samler på frimerker.

Så det Samlerhuset driver med, er salg til ågerpriser.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når Samlerhuset fortsatt eksisterer og ikke har gått konkurs enda, er det ikke rart at enkelte jubler når de får vite at de har arvet 180 millioner fra en ukjent slektning i Nigeria; folk kan være usedvanlig godtroende.

Samlerhuset eksisterer fremdeles fordi noen ikke gjør jobben sin. Forbrukerombudet skulle tatt affære for lenge siden. Et firma eller selskap som gis legitimitet i form av TV-sendte reklamer på bl.a. TV2 og det faktum at de har eksistert siden første halvdel av 90-tallet skaper et inntrykk av seriøsitet i det tillitssamfunnet vi tross alt er, enn så lenge. Nettsider som Finn, GiBud og andre tjenester online hadde ikke eksistert om en hadde som utgangspunkt at alt var svindel. Å sammenligne de som bestiller produkter derfra med de som tar mailer fra Nigeria for god fisk synes jeg er uttrykk for en voldsom nedlatenhet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har mange ganger tenkt "Hvilke idioter er det som faller for dette og betaler penger i dyre dommer for sånt juggel???" når jeg har sett reklamen for Samlerhuset på tv. De snakker med høytidelig, seriøs røst for å prøve og gi dette et skinn av seriøsitet og alvor og at de "offisielle minnemyntene" om krigsseilere og gud vet hva, liksom skulle være verdt noe som helst. Det er det ikke, men det sier de jo ikke.

For et mareritt det må være å få navn og nummeret sitt inn på ringelista til de telefonselgerne derfra.... fy søren.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Million skrev (2 timer siden):

Jeg har mange ganger tenkt "Hvilke idioter er det som faller for dette og betaler penger i dyre dommer for sånt juggel???" når jeg har sett reklamen for Samlerhuset på tv. De snakker med høytidelig, seriøs røst for å prøve og gi dette et skinn av seriøsitet og alvor og at de "offisielle minnemyntene" om krigsseilere og gud vet hva, liksom skulle være verdt noe som helst. Det er det ikke, men det sier de jo ikke.

For et mareritt det må være å få navn og nummeret sitt inn på ringelista til de telefonselgerne derfra.... fy søren.

Ville du likt om noen kalte deg en idiot for å ha gjennomført en handel i god tro? 

AnonymBruker
Skrevet
upa skrev (9 timer siden):

Ville du likt om noen kalte deg en idiot for å ha gjennomført en handel i god tro? 

Folk som betaler solide summer for håndpåleggelse, magiske amuletter eller kurs i scientologikirken eksponerer ikke akkurat intelligensen sin, så å handle i god tro er ingen unnskyldning for å være direkte dum.

Med mindre man aldri har hørt om nyskapningen Internett og er helt analog, kan alle og enhver sjekke hva ting omtrent selges for i dagens marked ved å ta en titt på auksjonshusenes salgshistorikk, og det burde kime et par dusin alarmklokker når Samlerhuset omsetter det samme til femdobbel pris.

Man kan også nevne at prisene i katalogen "Norges Mynter", som i stor grad styres av Samlerhuset, ligger skyhøyt over det myntene faktisk omsettes for, noe som bidrar til grov manipulering av kundene som blir lurt til å tro at katalogprisen gjenspeiler den reelle verdien; da får man en sjokkartet realitetsorientering den dagens myntene skal selges.

Og som om ikke dette var nok, feilgarderer de også mynter; denne tråden på Samlerforum gir et innsyn i metodene deres:

https://samlerforum.no/viewtopic.php?t=16067

Sitat

Hvis samlerhusets kunder kikker i katalogen og ser den oppgitte verdien til den gitte mynten i den gitte kvaliteten vil de neppe betale 3-4 så mye. Derfor oppgir ikke samlerhuset hvilken grad myntene har, de bruker heller masse superlativer og lurer kunden til å tro at mynten har en mye bedre grad, dermed kan de selge til mye høyere pris.

Et godt eksempel på dette er denne speciedaleren, jeg vil kalle reklamen for den DIREKTE SKAMMELIG, at det er den største aktøren på salg av mynter i Norge som opptrer slik gjør det enda mere skammelig.

Vil ikke nevne Samlerhuset akkurat her, men man har også svindel på andre områder i samlermerkedet; for en del år siden dukket det opp nødsedler som Norges Bank i all hemmelighet hadde trykket opp for å brukes i tilfelle krig - og disse er blitt markedsført som særdeles sjeldne og prisen er deretter, men sjeldenheten kan i aller høyeste grad diskuteres når forhandlerne visstnok sitter på et større antall av dette uten å fortelle sannheten om hvor mange bevarte sedler som faktisk eksisterer:

https://samlerforum.no/viewtopic.php?t=15747

Sitat

Så det var en diskusjon på en Facebook gruppe (Norges kjøp og salg av mynter og sedler), om forhandlernes rolle i salget av sedlene. Skal visst finnes pakkevis og være flere hundre eksemplarer av dem.

Om dette skulle stemme og sedlene bli sluppet ut på markedet, ville prisene rase.

1854164.1.1464776147.jpg

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Folk som betaler solide summer for håndpåleggelse, magiske amuletter eller kurs i scientologikirken eksponerer ikke akkurat intelligensen sin, så å handle i god tro er ingen unnskyldning for å være direkte dum.

Stråmannsargument. De som kjøper en samlemynt det reklameres for gjør det ikke akkurat fordi de tror den har magiske egenskaper.

AnonymBruker
Skrevet
upa skrev (10 minutter siden):

Stråmannsargument. De som kjøper en samlemynt det reklameres for gjør det ikke akkurat fordi de tror den har magiske egenskaper.

Nei, men de ser på mynten som en investering i fremtiden, akkurat som den troende ser på fargerike krystaller eller amuletter som en investering i helse eller fremtidig lykke.

Om en pensjonist tømmer sparekontoen for å kjøpe medaljer fra Samlerhuset, gjør han det med samme grad av forhåpninger som den som kjøper et kurs i scientologikirken for å oppnå et nytt åndelig nivå - begge to legger inn penger i det som i deres øyne vil gi fremtidig avkastning, materiell eller åndelig.

• Nyttig 1
Skrevet
upa skrev (11 timer siden):

Hvis jeg hadde vært en idiot, så ja, da spiller det ingen rolle om jeg hadde "likt" det eller ei.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, men de ser på mynten som en investering i fremtiden, akkurat som den troende ser på fargerike krystaller eller amuletter som en investering i helse eller fremtidig lykke.

Du mener altså at dette gjelder for 100% av kjøperne? Flere av kjøperne bruker faktisk ikke mer enn noen hundrelapper på en enkelt mynt, som de kjøper fordi de synes den kunne være gøy å eie eller gi som julegave. Ikke som en investering for fremtiden. Riktignok har det vært klager om at man da intetanende forplikter seg til å kjøpe flere mynter i samme serie, men om Samlerhuset fremdeles benytter disse skitne forretningstriksene vet jeg ikke.

Skrevet
Million skrev (4 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært en idiot, så ja, da spiller det ingen rolle om jeg hadde "likt" det eller ei.

Så du mener du ikke er en idiot?

Skrevet
upa skrev (4 minutter siden):

Så du mener du ikke er en idiot?

Jeg har ikke kjøpt noe fra Samlerhuset, så nei 😂

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Eldre samlere kan være ufattelig dumme når de bruker opp sine hardt oppsparte penger på "investeringer"; jeg har flere ganger på auksjoner fått "ting med på kjøpet" som idag nærmest er verdiløse, men som vedkommende samler i sin tid betalte solide penger for i håp om at dette skulle stige i verdi.

Akkurat som den som makset lånet for å gå "all in" i en digital shitcoin, før kursen sank til 0.

Vedkommende er ikke en idiot som menneske, men vedkommendes økonomiske vurderinger ville blitt bedre om man overlot ansvaret til en hvilket som helst dyr i dyrehagen eller en terning, og lot tilfeldighetene råde.

Dette er trist å tenke på når man ser hvor mye tid og flid enkelte legger i samlingene sine, og de som kjøper skrotet fra Samlerhuset, kunne fått langt mer for pengene ved å investere formuen sin andre steder.

upa skrev (13 minutter siden):

Du mener altså at dette gjelder for 100% av kjøperne? Flere av kjøperne bruker faktisk ikke mer enn noen hundrelapper på en enkelt mynt, som de kjøper fordi de synes den kunne være gøy å eie eller gi som julegave. Ikke som en investering for fremtiden. Riktignok har det vært klager om at man da intetanende forplikter seg til å kjøpe flere mynter i samme serie, men om Samlerhuset fremdeles benytter disse skitne forretningstriksene vet jeg ikke.

Man har naturligvis også dem som begrenser kjøpet sitt der eller kjøper dette som en gave, men når man eksempelvis samler på mynter eller sedler, ser man vanligvis på dette både som en hobby og en økonomisk investering som vil gi fremtidig avkastning - selv om man ville fått igjen mer ved å plassere pengene på en høyrentekonto enn ved å kjøpe et myntsett i 1981.

Jeg må tilstå at i og med at man ikke lenger kan få kjøpt nye myntutgivelser hos Norges Bank, har til og med jeg vært en av "idiotene" som har kjøpt to nye sølvmynter fra Samlerhuset til utgivelsespris; verdiutviklingen har vært heller miserabel - på bruktmarkedet selges disse myntene for mindre enn det jeg ga for dem, og de som kjøpte nyere norske gullmynter, har heller ikke mye å skryte av; stort sett følger markedsprisen gullprisene.

Kan også legge til at selv om andre blir lurt trill rundt med verdiløse medaljer og abonnement, er min personlige erfaring med Samlerhuset ryddig; jeg fikk myntene jeg bestilte til avtalt pris, og det var det - i tillegg fikk jeg i noen år tilsendt reklame i posten derfra, men det samme gjelder andre firmaer som driver med samling; en nå nedlagt frimerkebutikk ble nesten fornærmet da jeg ba dem om å slutte å sende spam pr. e-post.

Samtidig får man andre steder kjøpt samleobjekter som for noen tiår siden kostet solide penger for gi-bort-priser; folk som begynner å samle idag og kjøper ting på auksjoner, kan for noen få hundrelapper kjøpe en fin samling man kan ha som hobby; en samling som før kostet det mangedobbelte.

AnonymBruker
Skrevet
upa skrev (På 17.3.2024 den 13.11):

Har dessuten reservert meg mot telefonsalg, men det stanset ikke de ansatte fra å ringe meg og mase om alle slags tilbud.

"Telefonsalg er i utgangspunktet lov. Næringsdrivende og frivillige organisasjoner kan ikke kontakte forbrukere som har reservert seg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene, med mindre det foreligger et kunde- eller giverforhold eller forbrukeren har bedt om å bli oppringt."

Så du anses som at du er i et kundeforhold og det er derfor lov å ringe til deg.

Anonymkode: d037c...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...