Gå til innhold

Holder dere styr på hvor 13-14 åringen deres er og hvem de er sammen med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det deres privatliv? Sjekke telefonen deres osv? 

Her prøver jeg ha åpent samtaler, ha åpent dører for venner. Sjekker ikke meldinger og sånt, kommuniserer rundt nettsikkerhet osv. Er så stor forskjell på hvordan foreldre løser foreldrerollen! Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: f83f0...86a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt fire tenåringer oppgjennom, sistemann er 17 år, og de har vært ganske ulike alle fire, med hver sine styrker og utfordringer. 

Jeg har brukt de fleste virkemidler til sammen, men ikke på alle barna. Jeg har alltid likt å vite hvem vennene deres er, heldigvis har det stort sett gått av seg selv, men har vært situasjoner der jeg har sagt nei til at barnet skal være ute sent på kveld fordi det plutselig har blitt nevnt helt nye navn i forbindelse med veldig impulsive avtaler. 

Men stort sett så har jeg prøvd å legge til rette for at de skal ha rike sosiale liv, inklusive privatliv. Det er meningen at de skal prøve og feile litt på egenhånd i den alderen, men det skal selvfølgelig ikke misforstås med at vi foreldre ikke skal bry oss, og de er fortsatt små når de er 13-14, selv om de brått har blitt mye eldre enn de var for litt siden. 

Sjekket mobil har jeg også gjort, men det har vært en ytterste konsekvens av tillitsbrudd og helt konkrete mistanker. Det viste seg at mistanken var berettiget og jeg fikk heldigvis avverget at barnet rotet seg inn i noe, men i etterkant har jeg også sett at tillitsforholdet har fått en skramme av at jeg sjekket, og hadde jeg klart å holde hodet kaldt så kunne jeg kanskje oppnådd samme resultat på en mer diplomatisk måte, men sånn ble det og det gikk bra. 

Anonymkode: 3f945...018

Skrevet

Min 14 åring er bare litt ute med venner å sparker ball. Ellers er han bare hjemme. Hva er egentlig vanlig? 

Anonymkode: d2f3f...e2f

• Liker 1
Skrevet

Jeg sjekket ikke mobilen når barna var 14, det føler jeg er litt invaderende.

Men jeg har jo som forelder tilgang på Vipps-historikk og konto, det hente seg at jeg sjekket der for å se om der var noen merkelige transaksjoner.

Jeg har alltid hatt kontroll på hvem barna mine er sammen med da. Jeg har alltid tilbudt meg å kjøre og hente, da ser jeg hvor de er og hvem de er sammen med. Barna tror jeg bare er snill😅

• Liker 1
Skrevet

Full foreldrekontroll på mobilen fordi vi opplever eldste som frekk til tider mot vennene sine. Så der sjekker jeg meldinger og følger med. 

Minste sjekker jeg ikke fult så ifte fordi hun ikke har en forhistorie der hun sender stygge meldinger til vennene sine. 

Når barna er ute så er de ute. Hvor og hva de driver med veit jeg ikke der og da. Det får de fortelle hvis de ønsker når de kommer hjem. 

De holder seg til innetider og føler andre regler så da er mye også opp til dem. 

Jeg gir dem den tiltroen. Men jeg har hvert ungdom selv og jeg var grusom å ha med å gjøre. Så noen ting er jeg forberedet på kan skje 😅

Anonymkode: da7b2...3ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder styr på det, ja, ved å spørre og snakke og invitere hit og hente. Overnattinger sjekker jeg fortsatt med foreldre (også/særlug ukjente). Men sjekker overhodet ikke mobilen, har ikke noe snapmap eller noe sånt. Har heller ikke behov for det.

Anonymkode: c1dff...5ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Her prøver jeg ha åpent samtaler, ha åpent dører for venner. Sjekker ikke meldinger og sånt, kommuniserer rundt nettsikkerhet osv. Er så stor forskjell på hvordan foreldre løser foreldrerollen! Hvordan gjør dere det?

Jeg spør hva de skal, hvor og med hvem, og når de kommer hjem. Stoler blindt på de fordi de aldri har gitt meg grunn til å ikke gjøre det.

Har aldri hatt grunn til å sjekke mobiler. 

Anonymkode: 2fba5...8e1

Skrevet (endret)

Holder track på hvem de er mest sammen med og gjør en liten innsats for å hilse på foreldrene (dvs svippe bort for å hente og går til døra og ringer på eller spør etter telefonnummer når de skal overnatte/henge ute sent på kveldene og sender en sms og sier «hei, dette er mamman til Lise. Så hyggelig at jentene våre er ute å spiser i kveld. Jeg skal hente Lise, skal jeg ta med Anne også?» evt «hei, jeg lurte på om anne har en innetid sånn at Lise også skal hjem noenlunde samtidig»

gjør man noen sånne stunt når de er 13-14 år og har ny klasse på ungdomsskolen der alle ungdommene danner nye vennskap har man et vindu der alle voksne også kjenner på at de ikke vet hvem de andre foreldrene er, og det er mye enklere enn når de er 16 og de har mer kjipe valg de må stå i og man ikke aner hvem de omgås 🙂

Endret av Summeer
Skrevet

Jeg kjenner foreldrene til de de omgås. Sender alltid melding ved overnatting og sender gjerne en melding om feks innetid osv. Liten by så oversiktlige forhold,kun 1 skole. Så svært sjeldent de henger med noen jeg ikke vet hvem er.

Sjekket telefonen til eldstemann før,han hadde gitt meg grunn til å ikke stole på han.

Anonymkode: 2fa20...5d2

Skrevet

Ja! Absolutt. Men sjekker ikke mobilen dems,det ville jeg fortalt dem. Kjenner foreldrene,kjenner ungdommen de omgås og kjenner jeg ikke ungdommen sørger jeg for at vi blir kjent. Prøver også å åpne dørene, servere mat og slike ting som gjør at jeg får pratet med de alle sammen. 

Anonymkode: 3e728...2a6

Skrevet

Sjekker vippslogg og konto. Sjekker mobilen kun ved mistanke om at det foregår noe som ikke er greit. Fjortisen her i huset har en historikk med å ha vært ganske stygg med andre på meldinger og snap, så hun vet at jeg kan sjekke mobilen hennes når jeg finner grunn til det. Det er en balansegang - de har krav på privatliv samtidig som vi foreldre har både rett og plikt til og ikke minst ansvar for å veilede dem når de er på villspor på en eller annen måte. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sjekker ikke telefon, men snakker endel om hvordan man skal oppføre seg på nett og at hen kan fortelle alt til oss dersom det skulle skje noe ubehagelig. Det har hen gjort de gangene hen ikke har klart å takle ting selv. 
Har også åpen dør her hjemme og alle er velkommen, problemet er heller at det ikke er noen som kommer. Barnet mitt har lite venner og blir sjelden invitert på ting i nabolaget. Vi skulle så gjerne ønske at det krydde av ungdommer hos oss og at sko lå strødd rundt i gangen. 

Endret av Minombre
Skrevet

Jeg sjekker aldri telefonen til 14-åringen, men jeg forventer beskjed om hvor han drar og når han kommer hjem (vanlig folkeskikk og noe som forventes av hele husstanden). Jeg har så langt ikke sjekket om han er der han skal være, men han er aldri ute sent om kvelden. Når han begynner med festing og sånt må vi nok følge litt mer med og han vet allerede at han alltid kan ringe oss om det er noe med enten ham eller vennene hans og vi henter alltid hvis han har behov for det. Vi har åpent hus og han og vennegjengen har gjerne "overnattingsbesøk" (dvs våkenatt hvor de gamer og ser film) og de foregår alltid hos oss siden vi har stor kjellerstue de kan være i og det synes jeg er hyggelig. Jeg liker at vennene hans føler seg velkomne her. Han har fornuftige venner og har så langt ikke gitt oss noen grunn til å ikke stole på ham. :) 

Skrevet

Min er 13 år og verdens høfligste, finner aldri på noe tull. Forteller meg hvor han skal, når han skal være hjemme og ca hvem han er med. 

Men jeg sjekker mobilen hans i ny og det. Det har jeg ingen kvaler med. Ser over snap og om det er noe som bør reageres på, men nileser ikke absolutt alt. Har bare et overblikk. MYE rart som foregår på telefonen… Det er vel så mye for å se om andre i vennegjengen/klassen oppfører seg dårlig mot hverandre eller deler noe som barn ikke bør se. Han vet selvfølgelig om det, så ikke noe jeg gjør i hemmelighet. Har også på stedstjenesterbruk så jeg kan se hvor han er ved behov. 

Anonymkode: 9a4b4...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...