Gå til innhold

Tispe som tisser inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ung/valp terrier-tispe som har vært så å si helt stueren en liten stund nå. De siste to dagene har hun derimot plutselig begynt å tisse inne. Hun graver på pledd for så å tisse en liten skvett. De siste to dagene har både dyna og to pledd fått seg en dusj med relativt kort tids mellomrom, så det er ikke det at hun er tissetrengt. Hva er dette for noe? Har hun begynt å markere? Er det løpetiden som er i anmarsj? Hun er ganske nøyaktig 6 mnd - er ikke det litt tidlig for løpetid? 

Anonymkode: 9a0d5...ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring dyrlegen og få en sjekk for urinveisinfeksjon og vaginitt. Det er ikke uvanlig at unge tisper får uvi før løpetid, og da blir det tissing inne. Vaginitt (betennelse) er ganske vanlig hos unge tisper før de har fått første løpetid, og fører til at de tisser ofte og lite (skvetter her og der, og da også inne). 

Anonymkode: 346b0...54e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ring dyrlegen og få en sjekk for urinveisinfeksjon og vaginitt. Det er ikke uvanlig at unge tisper får uvi før løpetid, og da blir det tissing inne. Vaginitt (betennelse) er ganske vanlig hos unge tisper før de har fått første løpetid, og fører til at de tisser ofte og lite (skvetter her og der, og da også inne). 

Takk! skal få sjekket ut

Skrevet

6 mnd er ikke uvanlig tid å få løpetid på det..

Anonymkode: 3aa15...587

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! skal få sjekket ut

Flott 😊 Hadde det samme med min yngste. Plutselig la hun fra seg bittesmå dammer inne. Det var vaginitt.

Gravingen du ser, kan være forhøyet stress fordi første løpetid er i anmarsj, eller fordi hun er frustrert på grunn av uvi eller vaginitt. 6mnd er uansett ikke så veldig tidlig å få løpetid. Du har en terrier, så det er godt mulig at løpetiden kommer om en mnd eller to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flott 😊 Hadde det samme med min yngste. Plutselig la hun fra seg bittesmå dammer inne. Det var vaginitt.

Gravingen du ser, kan være forhøyet stress fordi første løpetid er i anmarsj, eller fordi hun er frustrert på grunn av uvi eller vaginitt. 6mnd er uansett ikke så veldig tidlig å få løpetid. Du har en terrier, så det er godt mulig at løpetiden kommer om en mnd eller to. 

Ja - leste at det normale var fra 7 mnd og oppover, så tenkte kanskje 6 mnd var litt tidlig. Det skjer jo så mye fra uke til uke på de.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja - leste at det normale var fra 7 mnd og oppover, så tenkte kanskje 6 mnd var litt tidlig. Det skjer jo så mye fra uke til uke på de.

Vanskelig å holde tritt ja 😅 Har man en tispe som reagerer veldig på løpetid, så vil man vanligvis se at det går mot løpetid en mnd eller mer før den kommer. Her begynner eldste tispa å løfte på beinet når hun skal tisse en mnd før løpetid, og begge blir mer vilter og trenger mer fysisk aktivitet. Da vet jeg at det kommer om noen uker. Det tok et par runder med løpetid før jeg lærte meg tegnene.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...