Gå til innhold

Eksperter som skal påpeke alt foreldre gjør feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det har vært så mange sånne artikler i det siste, særlig i aftenposten. I dag leste jeg denne, hvor det liksom skal være "råd" til småbarnsforeldre, og han snakker om alt det feile som foreldrene gjør https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/EQnAXG/trass-og-konflikter-i-smaabarnsaarene-barnehagepedagogens-raad-mot-de-klassiske-foreldretabbene?r=s&fbclid=IwAR1eXLmPgHlzTW4rR4Zeq2OV_zflwWoBW8bjcUU5A44e5QNtDFHQnxa_BDU_aem_ATyb-sCv7rpsPv7ancC0fo8s2rnnxAbAYvTMmpzDdm33umJLSw4GYbLoVuqtokmM5j75avMc4wEPpm_Nl_rbab7m

De rådene er jo virkelig sånn jeg tror de fleste vet? Man klarer jo ikke alltid følge dem likevel, men det er jo ikke fordi man ikke vet det. 

Her er en om "tre feil foreldre gjør". Absolutt gode poenger, men det er jo fortsatt bare å state the obvious? Hvis man har fulgt med bittelitt så vet man jo at det ikke er bra for barna at man er "curlingforeldre". Det kan jo likevel være situasjoner hvor man ikke handler slik man vet man "burde", av ulike grunner. 

Sitat fra artikkelen: 

Det er positivt at foreldre vil beskytte barna mot det som er vanskelig og vondt, men strikken er dratt for langt, mener Warholm.

– Det er som om vi tenker at barn ikke skal kjenne på slikt, men disse følelsene er jo en del av livet, og derfor er det så viktig å øve seg på å håndtere dem.

Det fins vel ingen foreldre som faktisk tror det er best for barnet å bli beskytta for alle vonde følelser?

Det er bare et eksempel på poenget mitt. 

Jeg er så sjukt lei av å lese om dette. Jeg blir ikke smartere, for jeg vet alt dette fra før, det er bare selvsagtheter. Jeg føler meg faktisk fordumma av å lese slike artikler, for det er bare forenkla analyser av alt småbarnsforeldre gjør feil.

Hva tenker dere?

Anonymkode: fc477...11c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør du 30% av alt som er albefalt Ila en dag så er du innenfor.. sa ppt i et foredrag. 
Foreldre skal være foreldre. Ikke pedagoger 

Anonymkode: d758a...417

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

30 % holder, har jeg fått beskjed om fra BUP. Man må ikke være så hard med seg selv, de fleste gjør så godt de kan.

Anonymkode: f324d...c02

Skrevet

Folk misforstår.

Målet er ikke at folk skal være perfekte. Alle vet at det ikke skjer. Målet er at foreldre tenker gjennom hvilke oppdragelsesmetoder de aktivt velger å benytte, og at de går bort fra det å bevisst bruke oppdragelsesmetoder som kan være lite konstruktive og i verste fall skadelige. 

Det betyr ikke at man skal være perfekt. Enkelte foreldre går i vranglås og forsvar og velger å lese det slik for å unngå å ta tak i det de kan.

Anonymkode: 01e4f...78b

• Nyttig 4
Skrevet

Synes det var fine artikler. Får frem mye av problemet jeg observerer i dag.

Anonymkode: 4d6b7...e6c

• Liker 2
Skrevet

Ekspertutsagn som dette "Så tilbake til det «dumme» spørsmålet over ved henting i barnehagen: «Skal vi dra hjem nå?»

– Da har du jo gitt barnet et valg. Og hvis de svarer «nei», hva gjør du da? Da eskalerer det gjerne i lette trusler om dårlig tid som barnet hverken bryr seg om eller forstår." (fra første artikkel) er jeg skikkelig lei av. Som om et barn trenger å få et spørsmål for å si nei. Man skulle tro disse folka aldri hadde truffet barn.

(Jeg har ikke barnehagebarn lenger en gang, men jeg husker hvordan det var.)

Anonymkode: b08cc...c6a

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekspertutsagn som dette "Så tilbake til det «dumme» spørsmålet over ved henting i barnehagen: «Skal vi dra hjem nå?»

– Da har du jo gitt barnet et valg. Og hvis de svarer «nei», hva gjør du da? Da eskalerer det gjerne i lette trusler om dårlig tid som barnet hverken bryr seg om eller forstår." (fra første artikkel) er jeg skikkelig lei av. Som om et barn trenger å få et spørsmål for å si nei. Man skulle tro disse folka aldri hadde truffet barn.

(Jeg har ikke barnehagebarn lenger en gang, men jeg husker hvordan det var.)

Anonymkode: b08cc...c6a

Litt enig her. La oss si min sjef.... Han kan komme til meg og si " Kan du gjøre x og y"? . Han er sjefen, så han kunne jo ha sagt. "Nå må du gå og gjøre x og y".

For å være ærlig, så ville jeg foretrukket at sjefen brukte første setning.

Anonymkode: 24143...736

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er pedagog og har jobbet i barnehage i mange mange år. 

Det viktigste er at barnet har en trygg og god relasjon med foreldrene. 

Vi pedagoger jobber pedagogisk på jobb, det er vi lovpålagt. 
Foreldre skal være foreldre, og ikke pedagoger. 
Jeg har mye erfaring som kom godt med når jeg ble mamma, men først og fremst er jeg mor til egne barn. 
Min erfaring er at foreldre sliter seg ut, og er livredd for å gjøre feil. De kan spør oss i barnehagen om hvilke dress, sko osv vi anbefaler. Det er tegn på usikkerhet og frykt for å kjøpe en dress som ikke er bra nok. 
Vi tenker varme klær som er hel og passer. 
Vi har lager et bytterom der foreldre kan levere klær som er for små og hente seg noe som passer. Gratis! 

dagens foreldre er gode foreldre ❤️ 

Skap heller en god stund sammen med barna enn å prøv å være pedagog hjemme 

Anonymkode: d758a...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...