Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #1 Skrevet 21. januar 2006 Håper at noen her inne har litt mer fantasi og fargekunnskap enn undertegnede.... Trenger hjelp til å finne farger/interiørtips for å ta oppmerksomheten vekk fra en alldeles horribel farge på stueveggene. Leier leilighet og skal bo der i 3 år. Får ikke lov til å male veggene... Fargen er gul. Ikke varmgul, heller litt kald. I min forrige stue hadde jeg interiøret i mørk grått, mørk tre og turkist. Har fremdeles sofa og endel møbler i mørk grått og mørk tre, men det turkise blir definitivt helt feil. Har p.t. hvite gardiner - i mangel på andre alternativer. Trenger fargetips både til gardiner og puter, tepper mm. som kan fungere sammen med den gusjegule fargen, og samtidig kanskje få meg til å få oppmerksomheten vekk fra de fryktelige veggene. Hjelp..... Jeg har nesten ikke lyst til å være hjemme når det ser så fælt ut i stua!
Gjest Isabellas Skrevet 21. januar 2006 #2 Skrevet 21. januar 2006 Har du ikke lov til å male, og skal bo de ri 3 år?!?!? Makan... Da hadde jeg heller flytta enn å mistrives sånn.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. januar 2006 #3 Skrevet 21. januar 2006 Jeg hadde kjøpt maling i den fargen som er på veggen nå, og maling i den fargen jeg ville hatt - og så hadde jeg malt sånn jeg ville hatt det, og malt igjen før jeg skulle flytte ut
Mrs. K Skrevet 21. januar 2006 #4 Skrevet 21. januar 2006 Jeg har også bodd i leid leilighet med kalde gule vegger. Jeg fant ut at høstfarger myknet litt på den kalde gule og byttet ut putetrekk, stearinlys, pottekjulere m.m. til brun, orange og rustrød med godt resultat. Enig i at turkis blir krasj
Gjest Very Victoria Skrevet 21. januar 2006 #6 Skrevet 21. januar 2006 Jeg ville tatt meg en ny prat med huseier. Hvis fargen er virkelig horribel og du ønsker å male de i noe mer nøytralt så kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skulle være så forferdelig.
Gjest Isabellas Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Jeg hadde kjøpt maling i den fargen som er på veggen nå, og maling i den fargen jeg ville hatt - og så hadde jeg malt sånn jeg ville hatt det, og malt igjen før jeg skulle flytte ut ← Det var lurt!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 Jeg har hvite vegger og en LILLA vegg i stuen jeg... Det er helt jævlig ettersom jeg hater lilla og har møbler og puter etc i farger som IKKE er pent til lilla... Men er bare et halvt år igjen, så orker ikke å male
Gjest Gjesta Skrevet 21. januar 2006 #9 Skrevet 21. januar 2006 Jeg ville nok også kjøpt "tilbehør" som nøytraliserer fargen og gjør at den ser "planlagt" ut i steden for at den skjærer seg med resten av interiøret. Jordfarger passer sikkert fint!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #10 Skrevet 21. januar 2006 Takk for gode råd. Har vurdert to av forslagene allerede. Det ene er å flytte - det blir litt vanskelig pga. pris og beliggenhet. Det andre er å snike meg til å male om, for deretter male tilbake til den gamle, grufulle når jeg flytter igjen. Tør ikke ta sjansen, vet bl.a. at den forrige leieboeren hadde endel dialoger med huseier om å få lov til å male om dersom han lovet å male om når han flyttet. Han fikk ikke lov. Huseier liker nemlig den gule stua svært godt..... (Han slipper jo også å bo der) Nå skal jeg prøve med puter, gardiner og sånt i litt kraftige oransje- og rødtoner. Tror kanskje at det kan fungere (?)
nostalgia Skrevet 21. januar 2006 #11 Skrevet 21. januar 2006 (endret) Hva med hvitt da? Hvite puter, hvite lys, hvite lampeskjermer, potter osv. Og gjerne noen lysegrå puter i tillegg? Det går vel ganske fint til en kald gulfarge og grått? Så kan du henge opp noen store bilder med en markert svart ramme og ta det svarte igjen i andre ting i rommet, f. eks et svært svart fat som du kan fylle med sitroner, lime og appelsiner som dekorasjon? Hvilket gulv er det i det rommert forresten? Er det parkett kan du jo få noen fine lyse tepper/ filleryer. God og bevisst belysning hjelper også på de fleste farger... Og tenk også på detaljene, la det ikke bli for mange farger... forsøk å holde deg til et fargeskjema som fungerer med veggfargen... du kan godt ta igjen veggfargen i noe i rommet også... f. eks et par puter i gult (de trenger ikke være helt make gulfarge, men noenlunde) Lykke til!! Endret 21. januar 2006 av nostalgia
Gjest Hel Skrevet 21. januar 2006 #12 Skrevet 21. januar 2006 Jeg hadde kjøpt masse billig stoff og stiftet det fast over veggene. Det er planen min ihvertfall når jeg flytter og ut hvis jeg ender opp et sted med fryktelig farge uten mulighet til å male over.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #13 Skrevet 21. januar 2006 Helt enig med Hel over.. Man mistrives hvis man må omgi seg med farger man ikke liker! Stifte på noe billig stoff, f.eks IKEA bomullsstoff!! Merkene synes ikke, da stiftehull er så små
summer25 Skrevet 22. januar 2006 #14 Skrevet 22. januar 2006 Kom over ett supert tips her om dagen... Kjøp en svær sponplate, som kan gå fra gulv til tak og som du kan tapesere. Jeg synes det var genialt for da kan du ha en tapet på hver side og snu den etter humør og interiør. Men for deg kunne det jo være en ide å finne en tapet som iallefall matcher sofaen din... og ha den på veggen bak sofaen.
Arielle Skrevet 22. januar 2006 #15 Skrevet 22. januar 2006 Hihi, den med sponplata var jo litt artig KULT! Eller er jeg enig i rødorange, terrakotta og bruntoner i stua for å myke opp gulfargen. det kan til og med hende at det blir pent når hele stua får "solfarger"
Catzy Skrevet 22. januar 2006 #16 Skrevet 22. januar 2006 Sponplata var smart. Ville ellers ha foreslått det med å henge opp stoff i en passende farge. Det kan jo bli riktig stilig. Ellers har bl.a. IKEA noen gigantiske bilder, 200 x 140 cm Se på de som heter Premiär, helt nederst: http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...ub&pageNumber=0 Mulig de blir litt triste, eller kræsjer helt med veggen, men du får i hvertfall dekket over noe. Catzy
Gjest gjesta Skrevet 22. januar 2006 #17 Skrevet 22. januar 2006 Jeg fatter ikke at huseier ikke går med på at du maler. Har du tilbudt deg å betale for malingen også? Da jeg var utleier ville den som leide gjerne male om. Jeg sa ok men at h*n måtte bekoste maling selv siden det allerede var malt i en nøytral farge. Havnet borti en program på svensk tv i går. Det handlet om å forvandle et rom. Her var det et rom hvor alt var i hvitt. På den ene langveggen så satte han opp en vaier og fra den vaieren hengte han stoff. Masse stoff. Så ut som gardiner på hele langveggen. Kid har stadig ekstratilbud. Har sett helt ned til 50 kr for en lengde. Ikea og "Stoff og Stil" har også rimelige stoffer. En vegg kan gjøre underverk. Og helst da den veggen som øynene hviler mest på.
Krølltoppen Skrevet 22. januar 2006 #18 Skrevet 22. januar 2006 Hvis du ikke får lov til å male: Kjøp billige gardiner i farger du liker og heng opp på veggen! Blir veldig lekkert. Dessuten noen fine posters og masse grønne planter. Vips, så har du en innbydende leilighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå