Gå til innhold

Tannreguler 31 årig mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på å få tannregulering både oppe og nede. Har hatt nede i ca 1 år, med lyse blokker på de fremste tennene. Dette har nesten ingen kommentert på og trolig ikke lagt merke til pga hvordan munnen min er.

Nå vurderer jeg å få oppe og. Nede var det helt nødvendig (kunne miste tenner på sikt), men når jeg først er i gang føler jeg det er lurt å ta alt. 

Problemet er at kjeveortopeden ikke anbefaler tannregulering bak eller Invisalign (gjennomsiktig regulering). Da det vil være mye dyrere, vil ta lenger tid og vil gi et dårlig resultat. 

Jeg føler meg noe ukomfertabel med tannregulering som er synlig på tennene oppe. Det blir selvsagt lyste blokker, som er litt mindre synlige enn metallfarget.

Det er flaut som 31 årig mann. Samtidig føler jeg det på en viss måte som et svik mot meg selv i fremtiden å ikke gjøre det?

Hva tenker dere?

Anonymkode: 6e188...627

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde som voksen, men valgte Invisalign oppe og hvite klosser nede. Verdt den ekstra kostnaden for min del. Høres merkelig ut at Invisalign skal gi så mye dårligere resultat, har du vurdert å konsultere flere kjeveortopeder?

Anonymkode: 7d461...ee6

Skrevet

Kjør på! Du er jo såpass gammel at du burde jo vite at tiden flyr. 

Gjør det som er anbefalt.

Det å vise at du har regulering i voksen alder viser jo bare at du har penger og at du tar vare på deg selv. Altså ingenting negativt.

Anonymkode: 58ba7...f62

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde som voksen, men valgte Invisalign oppe og hvite klosser nede. Verdt den ekstra kostnaden for min del. Høres merkelig ut at Invisalign skal gi så mye dårligere resultat, har du vurdert å konsultere flere kjeveortopeder?

Anonymkode: 7d461...ee6

Det handler om hva som skal ordnes (overbitt blant annet) og basert på erfaringen og observasjonen han har hatt av kjeven min og hvor lite formelig den er. Så han ville ikke anbefale noe annet enn regulering foran :/ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det å vise at du har regulering i voksen alder viser jo bare at du har penger og at du tar vare på deg selv. Altså ingenting negativt.

Håper de fleste tenker som deg 👍

Skrevet

Skjønner deg, men tenker at det kanskje er like greit å bare gjøre som tannlegen sier. Du må vel ikke gå så veldig lenge med det uansett. Ett år nå mot at du har fine tenner resten av livet er verdt det 

Anonymkode: 4e3fd...a1d

• Liker 1
Skrevet

Forstår det ikke er noe stas, men! Det er verdt det, har aldri tenkt dårlige tanker om noen med regulering. Er også snart i samme situasjon som deg, som dame. Blir nok regulering om en stund 😄

Anonymkode: 1eb3c...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Helt enig! Tenker at det er veldig bra valg og at de tar egen helse på alvor. Står respekt av. 

Anonymkode: ab887...768

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tenkt på å få tannregulering både oppe og nede. Har hatt nede i ca 1 år, med lyse blokker på de fremste tennene. Dette har nesten ingen kommentert på og trolig ikke lagt merke til pga hvordan munnen min er.

Nå vurderer jeg å få oppe og. Nede var det helt nødvendig (kunne miste tenner på sikt), men når jeg først er i gang føler jeg det er lurt å ta alt. 

Problemet er at kjeveortopeden ikke anbefaler tannregulering bak eller Invisalign (gjennomsiktig regulering). Da det vil være mye dyrere, vil ta lenger tid og vil gi et dårlig resultat. 

Jeg føler meg noe ukomfertabel med tannregulering som er synlig på tennene oppe. Det blir selvsagt lyste blokker, som er litt mindre synlige enn metallfarget.

Det er flaut som 31 årig mann. Samtidig føler jeg det på en viss måte som et svik mot meg selv i fremtiden å ikke gjøre det?

Hva tenker dere?

Som en mann på 43 år så kan jeg love deg at det er mye flauere, smertefullt og dyrere i etterkant når det virkelig må gjøres noe. Fiks tennene dine for deg selv, hva andre tenker er ikke ditt problem men deres problem.

Anonymkode: 12dac...0e5

• Nyttig 2
Skrevet

Gjør det! Folk flest bryr seg kun om seg selv og bruker ikke tiden sin på å tenke på at en annen person bruker tannregulering. Kanskje sier en eller annen overrasket at du har tannregulering, men da svarer du bare at du har det og så er samtalen over. 

Anonymkode: 128f6...f62

Skrevet

Jeg hadde tannregulering som voksen. Lyse klosser oppe og nede. Tenkte ikke på at det var flaut, men heller upraktisk. Men det gikk fint.

Anonymkode: 941f3...d8f

Skrevet

Jeg hadde fått meg regulering om jeg hadde råd.

Skrevet

Jeg hadde tannregulering på hele tannrekken, oppe og nede, med hvite klosser fra jeg var 34 til 36. Jeg er kvinne, men jeg har en mannlig kollega på min alder som hadde det omtrent samtidig som meg. 

Nå er reguleringen av, og jeg er i hvert fall veldig, veldig glad jeg gjennomførte det. Bittfeilen min plaget meg, både når det kom til funksjon og utseendet. Og nå er bittet helt bra. Det var få som kommenterte reguleringen. Jeg syns det var litt tøft til tider med ubehag fra reguleringen og hvordan det påvirket spising og matlyst. Jeg gikk ned i vekt, og det var ikke en ønsket "bivirkning" for min del.  På forhånd gruet jeg meg mest til folks kommentarer og at alle ville legge merke til det. Og det var jo synlig, men jeg glemte raskt å tenke på at andre så det selv. 

En ting jeg ville fått grundig gjennomgang på forhånd, er hvor stor fare det er for at bittet flytter seg tilbake etter endt behandling. Jeg hadde regulering som ungdom også, og husker det som rimelig plagsomt selv om mange av vennene mine også hadde den gangen. Og det gikk tilbake i etterkant. 

Anonymkode: ebcfc...510

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde tannregulering på hele tannrekken, oppe og nede, med hvite klosser fra jeg var 34 til 36. Jeg er kvinne, men jeg har en mannlig kollega på min alder som hadde det omtrent samtidig som meg. 

Nå er reguleringen av, og jeg er i hvert fall veldig, veldig glad jeg gjennomførte det. Bittfeilen min plaget meg, både når det kom til funksjon og utseendet. Og nå er bittet helt bra. Det var få som kommenterte reguleringen. Jeg syns det var litt tøft til tider med ubehag fra reguleringen og hvordan det påvirket spising og matlyst. Jeg gikk ned i vekt, og det var ikke en ønsket "bivirkning" for min del.  På forhånd gruet jeg meg mest til folks kommentarer og at alle ville legge merke til det. Og det var jo synlig, men jeg glemte raskt å tenke på at andre så det selv. 

En ting jeg ville fått grundig gjennomgang på forhånd, er hvor stor fare det er for at bittet flytter seg tilbake etter endt behandling. Jeg hadde regulering som ungdom også, og husker det som rimelig plagsomt selv om mange av vennene mine også hadde den gangen. Og det gikk tilbake i etterkant. 

Meg igjen, jeg kom på at jeg har hatt en mannlig kollega til som har hatt regulering fremme på tennene. Han var også i 30-årene. Jeg hadde helt glemt reguleringen hans, men han var i hvert fall veldig fornøyd med og stolt av den. Dette var en mann som trente mye, og var opptatt av å ta vare på seg selv. Og jeg husker da han kom på jobb med regulering første gang, med et stor smil og sa at nå var den endelig på plass :) 

Skrevet

Jeg har hatt Invisalign og er veldig fornøyd.

Kjeveortopeden din vet nok best da, men.. og dyrere er det sikkert!

Kan du kanskje gå til en annen og få en second opinion? 

Eller kanskje man kan kombinere, korte ned tiden med vanlig regulering ved å ha det i x antall mdn til Invisalign kan gjøre resten av jobben. Eller noe. Garantert er grisedyrt alternativ det da altså. 

Uansett så sier jeg GO for it! Det er ett år av ditt liv med regulering, mot resten av livet med fine tenner.

Anonymkode: d38cd...721

Skrevet

Første gang jeg så en voksen med regulering syntes jeg det var veldig rart, men det var fordi  jeg av en eller annen grunn trodde  det var noe som måtte gjøres innen en viss alder.

Nå synes jeg at jeg ser det stadig oftere, og tenker ikke noe spesielt utover det annet enn at man har valgt å gjøre noe for å trives bedre med tennene sine (evt bittfunksjon o.l.) og det er jo helt greit.

Anonymkode: 296e9...c3f

Skrevet

Takk for gode råd folken. Tror jeg bare må gå for regulering 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...