Gå til innhold

Inneholder all ferdig babymat like lite bra næring?

Anonym6789

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget er at det er ikke naturlig sukker. De bryter ned hvetemel (!!) i en prosess som gjør at det blir veldig mye søtere enn det naturlig ville vært. 

Anonymkode: 09ac4...1b3

Du er alvorlig på bærtur. Begynn med å slutte å sette likhetstegn mellom naturlig og sunt, så hjelper det. 

Anonymkode: 4ef99...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

I jakten på sunnest og best babymat er det greit å huske på at de fleste av dagens ungdom og unge voksne vokste opp på ferdig babygrøt/-mat og er både sunne og friske. Vi trenger ikke bli helt hysteriske. Babymat som selges i butikk er ikke usunn eller skadelig.

Anonymkode: 51b6c...155

Tja.... "

Langt flere unge får kreft i dag

Verden over får nesten 80 prosent flere unge kreft, sammenlignet med i 1990. Trenden er den samme i Norge, og Kreftforeningen ber politikerne ta aktive grep.

Økningen skyldes trolig dårlig kosthold, fedme, alkoholkonsum, røyking og inaktivitet, ifølge forskere fra universitet i Edinburgh i Skottland og Zhejiang-universitetet i Kina.

De anslår at andelen personer under 50 år som får kreft har økt med 79,1 prosent fra 1990 til 2019. Også andelen personer i samme gruppe som dør, har økt med 27,7 prosent.

– Vi ser den samme tendensen i Norge, og det bekymrer oss, sier generalsekretær Ingrid Stensvold Ross i Kreftforeningen til NTB.

Skriver VG for fire dager siden: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rlJKxe/langt-flere-unge-faar-kreft-i-dag

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosinvin skrev (18 minutter siden):

Tja.... "

Verden over får nesten 80 prosent flere unge kreft, sammenlignet med i 1990. Trenden er den samme i Norge, og Kreftforeningen ber politikerne ta aktive grep.

Økningen skyldes trolig dårlig kosthold, fedme, alkoholkonsum, røyking og inaktivitet, ifølge forskere fra universitet i Edinburgh i Skottland og Zhejiang-universitetet i Kina.

De anslår at andelen personer under 50 år som får kreft har økt med 79,1 prosent fra 1990 til 2019. Også andelen personer i samme gruppe som dør, har økt med 27,7 prosent.

– Vi ser den samme tendensen i Norge, og det bekymrer oss, sier generalsekretær Ingrid Stensvold Ross i Kreftforeningen til NTB.

Skriver VG for fire dager siden: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/rlJKxe/langt-flere-unge-faar-kreft-i-dag

Nå er ikke babymat på glass og ferdiggrøt definert som et dårlig kosthold. Sååååå🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av babymaten i butikk er ultraprossesert. Og det er ikke sunt, om du ikke har fått med deg all den nye forskningen som viser dette kan du ikke ha fulgt særlig godt med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget er at det er ikke naturlig sukker. De bryter ned hvetemel (!!) i en prosess som gjør at det blir veldig mye søtere enn det naturlig ville vært. 

Gjør det noe? Er det skadelig?

Anonymkode: b541b...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Gjør det noe? Er det skadelig?

Anonymkode: b541b...7cf

Nei. Brukeren er en kostholdshysteriker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alt er farlig i dag 

Anonymkode: 1222e...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosinvin skrev (4 timer siden):

Tja.... "

Det er rimelig søkt å mene at babygrøt fra Nestle i ens første leveår er medvirkende årsak til at man får kreft før man er 50. 

Anonymkode: 51b6c...155

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er jeg ikke 😂 Jeg har både ferdiggrøt og ferdigmat i skapet, samtidig som at jeg lager ting fra bunn når jeg har tid og lyst. Balanse tenker jeg er en fin ting, samme med det å vite hva som er i det vi spiser eller serverer.

Måten hvetemelet (og altså, å lage babymat på hvetemel er jo is eg selv egentlig tullete) er prosessert på er verken naturlig eller sunt.

Likhetstegnene du snakker om er du på bærtur med selv ☺️ 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det er jeg ikke 😂 Jeg har både ferdiggrøt og ferdigmat i skapet, samtidig som at jeg lager ting fra bunn når jeg har tid og lyst. Balanse tenker jeg er en fin ting, samme med det å vite hva som er i det vi spiser eller serverer.

Måten hvetemelet (og altså, å lage babymat på hvetemel er jo is eg selv egentlig tullete) er prosessert på er verken naturlig eller sunt.

Likhetstegnene du snakker om er du på bærtur med selv ☺️ 

Hvis du mener det er likhetstegn mellom naturlig og sunt så er det nok du som er på bærtur😅

Og det spiller ingen trille hvordan de tilbereder melet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2023 den 9.39):

Helsestasjon anbefaler jo ferdiggrøt?

Og babymat på glass er jo ment for babyer. De hadde ikke hatt lov å selge det om det var farlig🙈 

Gir mest hjemmelaget, men aldri hatt dårlig samvittighet for å gi glass. Gir også kjøpegrøt hver dag.

Anonymkode: 9a07a...8ed

Helsestasjonen er i lomma på Nestlé og har vært det lenge.

Jeg nekter å tro at naturen har frembragt en art som ikke klarer seg uten industrimat, slik helsestasjonen ser ut til å mene når de sier at man måååå gi jernberiket industrigrøt. Og de kaller gjerne morsmelkserstatning for «Nan».

Anonymkode: 18817...b4c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Helsestasjonen er i lomma på Nestlé og har vært det lenge.

Jeg nekter å tro at naturen har frembragt en art som ikke klarer seg uten industrimat, slik helsestasjonen ser ut til å mene når de sier at man måååå gi jernberiket industrigrøt. Og de kaller gjerne morsmelkserstatning for «Nan».

Anonymkode: 18817...b4c

Konspirasjonsteorier også, ja. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk er livredd sukker. Tror også folk glemmer at det er livsviktig for kroppen 

Anonymkode: 5c048...256

Barn foretrekker vel søtt, og dersom du gir dem søtt, ja, da blir det om mulig mer vanskelig å gi annen mat som ikke er søt. 

Anonymkode: e1ea8...531

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn foretrekker vel søtt, og dersom du gir dem søtt, ja, da blir det om mulig mer vanskelig å gi annen mat som ikke er søt. 

Vår liker babygrøten og frukt, men jammen gafler hun i seg grønnsaker, fisk, brød og andre ting også. Variasjon er nøkkelen vett. 

Anonymkode: 1222e...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/9/2023 at 9:14 PM, Anonym6789 said:

Har bare lest så mye om at middagsglass er så varmebehandlet at det ikke er noe næring igjen og at alt smaker likt, så vet ikke hva jeg skal tenke om babymaten. Kan helt fint gi ferdigmat iblant, men om noe er bedre enn annet så ville jeg valgt det :)

Hvor har du lest det? Jeg trodde det først og fremst gjaldt smoothie. 

9 hours ago, Rosinvin said:

Mye av babymaten i butikk er ultraprossesert. Og det er ikke sunt, om du ikke har fått med deg all den nye forskningen som viser dette kan du ikke ha fulgt særlig godt med. 

Middagsglassene er da ikke ultraprosessert? Det er strenge kriterier til babymat i Norge. 

Grøtpulveret er ultraprosessert, i likhet med mme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Morsmelk er ekstremt søtt, vil du la vær å gi det også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Albbas skrev (1 time siden):

Morsmelk er ekstremt søtt, vil du la vær å gi det også da? 

Det er nettopp derfor man må passe på å gi barnet noe annet enn søt mat fordi de pga morsmelk/mme er forhåndsinnstilt på å like søtt. 

Anonymkode: 56644...a75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøtpulver på butikken inneholder vel jern ennå tror jeg. Så dere som lager grøten selv, husk på jerninnholdet i grøten dere gir babyen.

Anonymkode: 2cf1b...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

men man gir jo dem søt, fordi morsmelk er VELDIG søt, og det er nettopp derfor barna er glad i søt. De er programmert til å like morsmelk.. Så uansett hva du gir dem av smoothieposer, er det samme resultat, er jeg redd.

Anonymkode: c72b3...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du mener det er likhetstegn mellom naturlig og sunt så er det nok du som er på bærtur😅

Og det spiller ingen trille hvordan de tilbereder melet. 

Dette siste er stikk i strid med det kostholdsekspertene varsler om nå. Høres ut som du ikke har fått det med deg? Forskning på ultraprosessert og avstanden fra ekte råvarer er målt i klar sammenheng med sykdom og livsstilssykdommer osv. Sjekk ut podkast med Marit Kolbu 👌

Anonymkode: 75084...19c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...