Gå til innhold

Inneholder all ferdig babymat like lite bra næring?

Anonym6789

Anbefalte innlegg

Jeg har laget hjemmelaget babygrøt og moser/middager, men vil gjerne ha en pakke grøt og noen ferdigmiddag stående visst vi skulle trenge det.

Leser så mye negativt om Nestlé, men er alle grøter like dårlig på næringsinnhold? Hva med ferdigmiddager? Nestlé som får mest tyn der også. Rema reklamerer jo med at Kolonihagen er så bra, men ER det faktisk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men jeg synes at maten fra kolonihagen er mindre søt og smaker litt mer enn feks smoothien fra Ellas kjøkken og nestle. Samme med middagen fra kolonihagen. 

Anonymkode: 4e940...8a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverte det samme som vi andre spiste, men hadde stående noen glass med ferdigmat som vi tok med hvis vi skulle ut av huset :) Tenker at det ikke er så ille når man gir det av og til, er ganske strenge krav for salg av barnemat i Norge.

Anonymkode: adecf...9b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (10 timer siden):

Jeg har laget hjemmelaget babygrøt og moser/middager, men vil gjerne ha en pakke grøt og noen ferdigmiddag stående visst vi skulle trenge det.

Leser så mye negativt om Nestlé, men er alle grøter like dårlig på næringsinnhold? Hva med ferdigmiddager? Nestlé som får mest tyn der også. Rema reklamerer jo med at Kolonihagen er så bra, men ER det faktisk det?

Her er en Nestlé type på toppen av testen jeg fant

Screenshot_20230909_073952_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grogro sin vil nok trumfe det meste av ferdig barnemat. Dersom du lager det meste fra bunn selv, tenker jeg at det ikke er noe i veien for å ha nestle-grøten osv i skapet heller. Selv om å hjemmelagd grøtpulver er like kjapt som ferdiggrøt, når ungen skal ha grøt. 

Smoothie-klemmeposer frarådes av helsemyndighetene, men ferdige middager til å ha innimellom er helt ok🤗

Anonymkode: 09ac4...1b3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnematen som selges i norge er helt fin den. Har vi noe som ikke egner seg for frøkna på 9 mnd så får hun middagsglass. Er hun hos besteforeldrene får hun også middagsglass og smoothieposer (det får hun hjemme av og til også). Vet det er et mål for mange folk å servere 100% hjemmelaget og økologisk, men vår tid strekker ikke til, så noen ganger blir det middager som ikke er så bra for vesla (saltinnhold osv). 

Anonymkode: 1222e...e8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barnematen som selges i norge er helt fin den. Har vi noe som ikke egner seg for frøkna på 9 mnd så får hun middagsglass. Er hun hos besteforeldrene får hun også middagsglass og smoothieposer (det får hun hjemme av og til også). Vet det er et mål for mange folk å servere 100% hjemmelaget og økologisk, men vår tid strekker ikke til, så noen ganger blir det middager som ikke er så bra for vesla (saltinnhold osv). 

Jeg vet at 100% hjemmelaget og økologisk ikke er oppnåelig her heller. Jeg vil gi han hjemmelaget mat, men vet at han ikke dør av å spise middagsglass. Samme som at jeg vil spise hjemmelaget middag selv, men iblant bestiller vi pizza eller lager halvfabrikata. 

Har bare lest så mye om at middagsglass er så varmebehandlet at det ikke er noe næring igjen og at alt smaker likt, så vet ikke hva jeg skal tenke om babymaten. Kan helt fint gi ferdigmat iblant, men om noe er bedre enn annet så ville jeg valgt det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym6789 skrev (10 timer siden):

Jeg vet at 100% hjemmelaget og økologisk ikke er oppnåelig her heller. Jeg vil gi han hjemmelaget mat, men vet at han ikke dør av å spise middagsglass. Samme som at jeg vil spise hjemmelaget middag selv, men iblant bestiller vi pizza eller lager halvfabrikata. 

Har bare lest så mye om at middagsglass er så varmebehandlet at det ikke er noe næring igjen og at alt smaker likt, så vet ikke hva jeg skal tenke om babymaten. Kan helt fint gi ferdigmat iblant, men om noe er bedre enn annet så ville jeg valgt det :)

Så klart er det igjen næring i middagsglass. Vet ikke hvem som fikk for seg at den er tom for næring, men det er da ikke mindre næring i det enn annen hermetikk (har du laget syntetøy? Fritt for bakterier), for det er samme prinsipp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjon anbefaler jo ferdiggrøt?

Og babymat på glass er jo ment for babyer. De hadde ikke hatt lov å selge det om det var farlig🙈 

Gir mest hjemmelaget, men aldri hatt dårlig samvittighet for å gi glass. Gir også kjøpegrøt hver dag.

Anonymkode: 9a07a...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og babymat på glass er jo ment for babyer. De hadde ikke hatt lov å selge det om det var farlig🙈 

Gir mest hjemmelaget, men aldri hatt dårlig samvittighet for å gi glass. Gir også kjøpegrøt hver dag.

Det er jo ikke farlig, men det finnes svært mange alternativer som er bedre enn ultraprossesert mat.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

At helsestasjonen anbefaler ferdiggrøten er småtragisk. Som et alternativ i blant? Joda, for all del! Men det er så mye skjult sukker i de greiene der😖

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyglass er konsistensløst, inneholder furaner (bør derfor varmes selv om man ikke vet hvor mye det hjelper), lite næringsstoffer og smaker veldig lite. Mitt råd er heller å kjøpe en fjordland (ja, seriøst). De har gode alternativer med ålreite råvarer, feks torsk, potet og grønnsaker. Velg de med mest mulig råvarer og ikke typ tikkamasala. Det er ikke 100% ideelt det heller, men mye bedre enn sånne glass. Også kan man fryse ned restene! Noen av de har mye salt, så anbefaler å sjekke det også.

Endret av Marimma
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babymat i Norge er helt innafor. Skal man se på alt med lupe, vil man finne feil og mangler med alt av mat og produkter for baby,barn, voksne - alle.. Barn tar ikke skade av å spise ferdig grøt eller ferdig middagsglass.. Finnes det sunnere bedre alternativer- ja.. Men er ferdig grøten og middagene helt ok og ikke skadelig? Ja.. 

Vil ikke kalle det hysteri, men overanlysering kansje.. Vi skal hele tiden finne feil med ting og sunnere alternativer for alt. 

Anonymkode: dce39...411

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort tilsatt unødige ting, og prosessert på måter som ikke ivaretar næringsinnholdet. Ville valgt GroGro om jeg skulle brukt noe. Men ellers er det veldig enkelt å bare gi maten dere selv spiser til barnet, det gjør jeg. 

Anonymkode: 36162...d3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At helsestasjonen anbefaler ferdiggrøten er småtragisk. Som et alternativ i blant? Joda, for all del! Men det er så mye skjult sukker i de greiene der😖

Men er det så farlig om det er mye naturlig sukker i det da? Det er først og fremst salt man skal være forsiktig med pga nyrene

Anonymkode: b541b...7cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men er det så farlig om det er mye naturlig sukker i det da? Det er først og fremst salt man skal være forsiktig med pga nyrene

Folk er livredd sukker. Tror også folk glemmer at det er livsviktig for kroppen 

Anonymkode: 5c048...256

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke lage opp mat du kan ha i fryseren til de dagene dere ikke har tid til noe? Vi har lagd opp store batcher med feks fiskekaker, kjøttkaker osv som vi bare tiner kjapt i mikron når vi feks skal spise noe hun ikke skal ha. Ida Gran Jensen har jo mange gode oppskrifter på babymat du kan fryse i porsjons størrelser. Smoothie kan du gjøre det samme med. Når det gjelder grøt, så har butikkgrøt ganske kort holdbarhet når pakken er åpen, så ikke helt ideelt å ha som en nødløsning om du bare skal gi innimellom. Da er det nok bedre å gi grøt på klemmepose. 

Anonymkode: 56644...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Poenget er at det er ikke naturlig sukker. De bryter ned hvetemel (!!) i en prosess som gjør at det blir veldig mye søtere enn det naturlig ville vært. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jakten på sunnest og best babymat er det greit å huske på at de fleste av dagens ungdom og unge voksne vokste opp på ferdig babygrøt/-mat og er både sunne og friske. Vi trenger ikke bli helt hysteriske. Babymat som selges i butikk er ikke usunn eller skadelig.

Anonymkode: 51b6c...155

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...