AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Jeg har angst som sitter fysisk i kroppen. Det er tungt å bære på det fysisk. Jeg er samtidig veldig sårbar og kan kjenne mye på frykt. Hvis angsten blir presset langt utenfor toleranse vinduet, da får jeg sterke fysiske reaksjoner, blir kok varm, svimmel og kaster opp. Er det flere som opplever dette, hva hjelper psykologer med når det gjelder dette? Hvorfor sitter det i kroppen? Er det traumer man ikke har bearbeidet ? Må man ta medisiner? Anonymkode: 2413b...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det flere som opplever dette, hva hjelper psykologer med når det gjelder dette? Hvorfor sitter det i kroppen? Er det traumer man ikke har bearbeidet ? Må man ta medisiner? Umulig å svare på, det varierer fra person til person, noen må ha terapi, andre må ha medisiner, noen må ha begge deler. Anonymkode: 72d8c...715
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Anbefaler deg å kombinere psykolog med en psykomotorisk fysioterapeut 😊 Anonymkode: e285d...fd8 2
Ubulu Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 "Sitter i kroppen"? Mener du at du får en fysisk reaksjon på angsten? Det er helt normalt, slippes ut masse adrenalin og andre hormoner
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Du må ikke ta medisiner. Det er kroppen som lagrer alt vi har opplevd (men ikke alltid bearbeidet) her i livet). Det er gjennom kroppen vi opplever alle følelser, og de følelsene som ble for mye for oss i øyeblikket blir holdt i kroppen slik at de kan bli forløst og ferdigfølt på et senere tidspunkt. For å gjøre dette må man såklart være klar for å føle det som må føles, ha omsorg for seg selv. Pusten er veien inn. Holder vi pusten kan vi ikke føle. Når vi begynner å puste, begynner vi å føle. Få psykologer vet så mye om dette, men internasjonalt er man kommet mye lengre. (somatisk terapi, helhetlig terapi, osv) Anonymkode: 920f0...c48 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 Det som fungerer aller best er en kombinasjon av medisiner og terapi. Forholdet mellom angst og kroppen vil du å lære om i terapi. Det varierer fra person til person hvor problemet ligger, men løsningen er som regel lik uansett hva det kommer av. Be om hjelp, ta i mot hjelp, så har du gode muligheter til å få det bedre. Anonymkode: e3649...9b8 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du må ikke ta medisiner. Det er kroppen som lagrer alt vi har opplevd (men ikke alltid bearbeidet) her i livet). Det er gjennom kroppen vi opplever alle følelser, og de følelsene som ble for mye for oss i øyeblikket blir holdt i kroppen slik at de kan bli forløst og ferdigfølt på et senere tidspunkt. For å gjøre dette må man såklart være klar for å føle det som må føles, ha omsorg for seg selv. Pusten er veien inn. Holder vi pusten kan vi ikke føle. Når vi begynner å puste, begynner vi å føle. Få psykologer vet så mye om dette, men internasjonalt er man kommet mye lengre. (somatisk terapi, helhetlig terapi, osv) Anonymkode: 920f0...c48 Ikke hør på tullinger som dette, SNAKK MED PSYKOLOG. Anonymkode: 72d8c...715 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Snakk med fastlegen din. Når startet dette, hva utløste det. Mye spm som bør stilles før noen vet noe om hva du trenger. Det beste er å snakke med en psykolog eller noen i kommunen innen psykisk helse. Anonymkode: 768ad...397 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Angst (og alle andre følelser) sitter alltid i kroppen. Er man trist, sint, redd, eller hva det skal være - er det kroppslige reaksjoner og fornemmelser som hjernen tolker som følelser. En psykolog kan hjelpe deg med følelsesregulering og selvregulering hvis angsten gjør at du ikke greier å fungere. Hvis angsten er plagsom, men ikke hindrer deg i noe i livet ditt, kan en psykolog hjelpe deg med hvordan du lever bedre med følelser (og angst). Anonymkode: de9c6...8ee 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Vanlig med kroppslige reaksjoner på angst. Kaldsvette Svimmel Hjertebank Kvalme Diaré/oppkast Brystsmerter Magesmerter Skjelvinger Hodepine Hyperventilering Anonymkode: 823ac...18a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Pust med hjertet Anonymkode: 60a1f...251
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Jeg råder deg til å snakke med fastlegen så du kan få en henvisning til noen å prate med. Les deg også opp om kognitiv terapi og kognitiv terapiøvelser. I mellomtiden har jeg et tips til en pusteøvelse du kan gjøre når som helst, som har hjulpet meg enormt. Ta to pust inn nesen: trekk inn pusten sakte, og når du nesten har fylt opp lungene, så trekker du inn enda et pust kjapt, også puster du sakte ut munnen. Gjør det flere ganger, og kroppen og hjernen din vil roe seg ned, og du vil gjespe. Barn gjør dette automatisk (hikster) når de gråter, for å roe ned hjernen/kroppen. En annen øvelse ofte brukt i kognitiv terapi, er å lukke øynene og fokusere på området i kroppen hvor du føler angsten sitte. Pust inn nesen og ut munnen, og fokuser på det området. Hvilken farge har angsten? Hvordan beveger den seg inni kroppen din? Se for deg at angsten (i den fargen du føler den har), flyter ut av deg når du puster ut, og forsvinner som røyk når du puster det ut. Hver gang du puster inn, kan du se for deg at du puster inn ro (i den fargen du føler ro har), og dette vil erstatte angsten du puster ut. Enda en øvelse er mindfulness. Bli mer bevisst på tankene dine. Vær en observatør av din egen hjerne og tankestrømmen din. Tanker fungerer som stier i en skog: jo oftere man går på en sti, jo større og bredere blir den. Jo oftere en tanke får komme, jo større plass vil den ta. Legg merke til hvilke tanker som surrer rundt i hodet ditt. Noter tanker som er negative, spør deg selv om det er en tanke som er produktivt eller nødvendig for deg å ha, og knips de unna om ikke. Dette tar en del øvelser: noen tanker nekter å gå vekk. I starten måtte jeg sette på høy musikk og danse, fordype meg i en bok eller annet for å få vekk en tanke. Nå kan jeg "knipse vekk" (her ser jeg for meg at jeg faktisk knipser den vekk) en negativ tanke eller minne, og de forsvinner øyeblikkelig. Det høres kanskje rart ut, men hjernen er full av koblinger, og vi kan skape nye koblinger eller endre på koblinger. Man må jobbe for det, og man må trene hjernen til å reagere og fungere annerledes, men det er fullt mulig. Om du er klar for å gjøre endringer, så kan du faktisk endre hvordan hjernen din fungerer, og kraftig redusere/eliminere angsten. Anonymkode: 254fa...840 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå