Gå til innhold

Hvem er sunnest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er virkelig en blogg den beste kilden du klarte finne?

Her er en fra NHI: https://nhi.no/kosthold/ernaring/hvorfor-grovt-korn-er-sunt/

Så kan du få komme med argumentene om hvorfor du og en blogger er mer til å stole på enn NHI.

Eller helsenorge : https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/spis-grove-kornprodukter/

Anonymkode: e8291...17d

"Bloggeren" er en universitetslektor ved OsloMet og han har inkludert referanser. Det er skremmende lite informasjon om dette i offentlige kanaler. Det eneste jeg fant i offentlige kanaler var denne: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2000-29/id143253/?ch=9 

Sitat

De fleste planteprodukter inneholder biologisk aktive komponenter og kan forstyrre utnyttelsen av næringsstoffer i maten. Belgfrukter inneholder spesielt mye antinæringsstoffer, men slike stoffer er også tilstede i mange andre matplanter, blant annet poteter, korn og kålplanter. Antinæringsmessig effekt kan oppstå gjennom hemming av enzymer som er viktige i fordøyelsen, for eksempel proteaser og amylaser. Antinæringsstoffer f. eks. tanniner og fytater, kan også virke ved å binde næringsstoffer i tarmen og gjøre dem utilgjengelig for absorpsjon. Enkelte proteiner kan virke som antinæringsstoffer.

Og så har vi disse fra forskning.no:

https://forskning.no/fisk-planteverden/giftig-mat-og-fremragende-forskning/1081857

Sitat

Antinæringsstoffer
- Disse plantestoffene er giftige for mange dyr med bare én mage, forteller Bakke-McKellep, og det inkluderer oss mennesker. Det dreier seg om en hel rekke forskjellige kjemikalier, som vi kaller antinæringsstoffer. Det betyr at de blant annet kan hindre tarmen i å ta opp næringen i maten skikkelig.

Noen av antinæringsstoffene lager en slags betennelsestilstand i tarmen, mens andre binder seg til vitaminer og mineraler, slik at kroppen ikke får tak i dem. Giftstoffene finnes over alt i planteriket, for eksempel i korn, poteter, bønner, mais og kål.

https://forskning.no/klima-mat-og-helse/kroppen-greier-ikke-a-ta-opp-viktige-naeringsstoffer-fra-mange-vegetariske-kjotterstatninger-ifolge-svensk-forskning/2124145 

Sitat

Planter som bønner, erter og korn inneholder en type stoffer som kalles fytater. Dette er såkalte antinæringsstoffer, som hindrer kroppen i å ta opp næringsstoffer.

I prosessen som skiller ut proteinene fra de andre stoffene i planten, konsentreres også fytater i proteinproduktet. Når vi fordøyer produktet, binder fytatene seg til zink og den typen jern som finnes i plantekost.

Dette fører til at kroppen ikke klarer å ta opp disse mineralene.

Labba og kollegaene har beregnet at de som spiser disse produktene, vil ta opp ekstremt lite zink og jern fra maten.

Anonymkode: fceeb...672

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvorfor er mange veganere tilsynelatende sunne da?

Anonymkode: b9fb7...488

Fordi de er mer helsebevisste. De trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spiser renere mat, for å nevne noe.

De har også lavere nivåer av nesten alle næringsstoffer i blodet. Jo lengre de har vært veganere, jo lavere nivåer av jern har de. Dette viser oss jo tydelig at kostholdet er mangelfullt.

Og "tilsynelatende" er stikkordet her. Et vegansk kosthold er ikke sunt over lang tid. Det som er skummelt er at mangelsykdommene kommer snikende og det kan ta flere år før de oppstår hvis man startet med god helse og gode nivåer av næringsstoffene man ikke får nok av gjennom et vegansk kosthold.

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men det er faktisk sant at korn er fulle av antinæringsstoffer (fytiner etc) som hindrer næringsopptak av mineraler. Jeg har til gode å få denne informasjonen fra en eneste ernæringsterapeut og fastlege i Norge, men fikk dyrekjøpt erfaring rundt dette etter lang tid som veganer, hvor min eneste kilde til mineraler var fra planter. Og planter er fulle av antinæringsstoffer (fytinsyre er en av flere). 

En annen grunn til at korn ikke bør spises for mye av, er at det inneholder mye muggsopp https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/biologiske_gifter/muggsoppgifter/risikovurdering_muggsoppgifter_i_kornprodukter_gir_grunn_til_bekymring.9809

Anonymkode: d4b14...8a3

Du viser altså til en risikovurdering som for ti år siden ga grunnlag for grenseverdiene bransjen i dag bruker?

Har du noe grunnlag for å si at anbefalingene som kom frem for ti år siden ikke blir fulgt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du viser altså til en risikovurdering som for ti år siden ga grunnlag for grenseverdiene bransjen i dag bruker?

Har du noe grunnlag for å si at anbefalingene som kom frem for ti år siden ikke blir fulgt?

Risikoen stiller seg ikke annerledes i dag. Og tilbake til antinæringsstoffer, så er dette reellt. At FHI ikke vet en tøddel om det, overrasker meg ikke. Jeg som kun fikk i meg mineraler fra planter gjennom veldig mange år, snakker av dyrekjøpt erfaring. Du får lese deg opp på internasjonale sider fremfor å låse deg til "kunnskapen" til Norske myndigheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er mange veganere tilsynelatende sunne  da?

Tilsynelatende, der har du ordet. Det kan ta lang tid, flere år, før kroppen begynner å få problemer. I begynnelsen vil man føle seg veldig bra, hovedsakelig fordi man har kuttet ut mye av den dårlige maten fra tidligere. Mange veganere er også i fullstendig fornektelse og vil ikke vedkjenne seg at livsstilen har forårsaket helseproblemer, veldig vanlig. Sånn var det for meg også. 

Hvor lang tid det tar før det oppstår problemer, er individuelt. For noen bare noen måneder, for andre 30 år. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi de er mer helsebevisste. De trener mer, røyker mindre, drikker mindre alkohol, spiser renere mat, for å nevne noe.

De har også lavere nivåer av nesten alle næringsstoffer i blodet. Jo lengre de har vært veganere, jo lavere nivåer av jern har de. Dette viser oss jo tydelig at kostholdet er mangelfullt.

Og "tilsynelatende" er stikkordet her. Et vegansk kosthold er ikke sunt over lang tid. Det som er skummelt er at mangelsykdommene kommer snikende og det kan ta flere år før de oppstår hvis man startet med god helse og gode nivåer av næringsstoffene man ikke får nok av gjennom et vegansk kosthold.

Det stemmer ikke, det er faktisk dette som ofte er problemet og faren med vegansisme. For blodprøver er tvert i mot ofte normale, og det er det som gjør at man ikke kobler sammenhengen. Jeg tok blodprøver regelmessig i alle år, og de var normale. Det er her biotilgjengelighet i mat kommer inn, og det tok meg lang tid å forstå og akseptere dette. 

En av mange ting jeg fikk problemer med, var skjelett og bein. Stadige småbrudd/skader, som aldri helt ble bra. D vitamin normalt (tilskudd), kalsium og magnesium også normalt. Og når man ser på hvor mye kalsium og magnesium jeg fikk i meg fra planter, så vil man tenke "mer enn nok". Problemet er at blodprøver viser bare mengden som er i blodet, ikke hva som er lagret i kroppen. Dvs hva kroppen faktisk klarer å bruke. 

Samme med jern. Jeg var alltid nøye med å kombinere jern med c vitamin for best absorpsjon. Blodprøvene var normale i alle år, også da leppene var fargeløse og så regelrett anemiske ut. B-12 (tilskudd) godt innenfor normalen, lå ofte på rundt 500. Men nervesystemet var likevel spinnvilt, sterk angst og uro, og store problemer med utmattelse. Godt synlig innsukne øyne. Jeg merket bedring etter få uker med animalsk. Høyt biotilgjengelige næringsstoffer fra næringstett mat, herregud for en forskjell. 

Det handler nok ikke bare om næringsstoffer enkeltvis alltid, men kombinasjonen av næringsstoffer som jobber sammen, som blir absorbert og brukt umiddelbart i kroppen. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg var hos forskjellige leger for å få hjelp, for jeg var virkelig dårlig. Men fordi leger også lener seg på blodprøver, så kunne de bare tilby angstdempende/antidepressiva. Mtp skjelett så ble det avfeid med at det var sikkert genetisk. Også var jeg jo ikke 20 år lenger :ler:

Alt jeg trengte å gjøre var altså å spise animalsk igjen. 

Så at leger og helsemyndighetene våre besitter ernæringsmessig kunnskap rundt akkurat dette, nei, nei nei. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen stiller seg ikke annerledes i dag. Og tilbake til antinæringsstoffer, så er dette reellt. At FHI ikke vet en tøddel om det, overrasker meg ikke. Jeg som kun fikk i meg mineraler fra planter gjennom veldig mange år, snakker av dyrekjøpt erfaring. Du får lese deg opp på internasjonale sider fremfor å låse deg til "kunnskapen" til Norske myndigheter. 

Hele poenget med en risikovurdering og det å sette grenseverdier er at man da setter inn nødvendige tiltak for å senke risikoen. Så jo, risikoen er anderledes så lenge man overholder tiltak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hele poenget med en risikovurdering og det å sette grenseverdier er at man da setter inn nødvendige tiltak for å senke risikoen. Så jo, risikoen er anderledes så lenge man overholder tiltak...

https://www.agropub.no/publikasjoner/mindre-muggsoppgifter-i-okologisk-korn

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært B veldig lenge, også ble jeg A en stund med unger i bildet osv. 

Jeg følte meg bedre, fikk finere hud, mye bedre hår, hadde mer energi og generelt i mye bedre humør enn før da jeg fikk i meg mer og bedre mat. 

Er tilbake på B nå og føler meg ikke like bra.

Anonymkode: 13554...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært B veldig lenge, også ble jeg A en stund med unger i bildet osv. 

Jeg følte meg bedre, fikk finere hud, mye bedre hår, hadde mer energi og generelt i mye bedre humør enn før da jeg fikk i meg mer og bedre mat. 

Er tilbake på B nå og føler meg ikke like bra.

Enn før da jeg IKKE fikk i meg***  skulle det stå 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke, det er faktisk dette som ofte er problemet og faren med vegansisme. For blodprøver er tvert i mot ofte normale, og det er det som gjør at man ikke kobler sammenhengen. Jeg tok blodprøver regelmessig i alle år, og de var normale. Det er her biotilgjengelighet i mat kommer inn, og det tok meg lang tid å forstå og akseptere dette. 

En av mange ting jeg fikk problemer med, var skjelett og bein. Stadige småbrudd/skader, som aldri helt ble bra. D vitamin normalt (tilskudd), kalsium og magnesium også normalt. Og når man ser på hvor mye kalsium og magnesium jeg fikk i meg fra planter, så vil man tenke "mer enn nok". Problemet er at blodprøver viser bare mengden som er i blodet, ikke hva som er lagret i kroppen. Dvs hva kroppen faktisk klarer å bruke. 

Samme med jern. Jeg var alltid nøye med å kombinere jern med c vitamin for best absorpsjon. Blodprøvene var normale i alle år, også da leppene var fargeløse og så regelrett anemiske ut. B-12 (tilskudd) godt innenfor normalen, lå ofte på rundt 500. Men nervesystemet var likevel spinnvilt, sterk angst og uro, og store problemer med utmattelse. Godt synlig innsukne øyne. Jeg merket bedring etter få uker med animalsk. Høyt biotilgjengelige næringsstoffer fra næringstett mat, herregud for en forskjell. 

Det handler nok ikke bare om næringsstoffer enkeltvis alltid, men kombinasjonen av næringsstoffer som jobber sammen, som blir absorbert og brukt umiddelbart i kroppen. 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg var hos forskjellige leger for å få hjelp, for jeg var virkelig dårlig. Men fordi leger også lener seg på blodprøver, så kunne de bare tilby angstdempende/antidepressiva. Mtp skjelett så ble det avfeid med at det var sikkert genetisk. Også var jeg jo ikke 20 år lenger :ler:

Alt jeg trengte å gjøre var altså å spise animalsk igjen. 

Så at leger og helsemyndighetene våre besitter ernæringsmessig kunnskap rundt akkurat dette, nei, nei nei. 

Jeg jobber i helsevesenet, og man kan være ganske langt unna normalen, mye mer nær unormale verdier men fortsatt bli fortalt at alt er under "normale" verdier. Det sies ikke ifra før man må begynne på medisiner. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i helsevesenet, og man kan være ganske langt unna normalen, mye mer nær unormale verdier men fortsatt bli fortalt at alt er under "normale" verdier. Det sies ikke ifra før man må begynne på medisiner. 

Jeg vet, derfor jeg presiserte at mine nivåer lå godt innenfor normalen. Jeg lærte at særlig for d vitamin og b-12, så var det av stor betydning å ligge i det øvre sjiktet og ikke bare rett innenfor. Jeg har fastlege som fortsatt operer med at 50 nmol er ok for d vitamin, til tross for at det anbefales minst 75 nmol. Jeg vet av egen erfaring at jeg må opp minst 100 nmol for at kroppen skal ha det bra. Jeg vet også at kroppen må ha nok magnesium for å aktivere d vitamin, men dette har jeg ikke hatt en eneste lege som har fortalt meg. 

F.eks b-12 har referanseområde fra 170 - 650. Men verdier mellom 250 og 325 er grenseområde for mangel. Jeg lå på 230 ved sist måling, og hadde den gang typiske symptomer på b12 mangel. Mye angst og søvnproblemer.
Men ingen info fra lege, prøvene var "normale". Dessverre må man være frisk for å være syk i dette samfunnet. Man må lese seg opp og finne ut selv.

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor er mange veganere tilsynelatende sunne  da?

Jeg tror det oftest er fordi de er unge. I sin beste alder rett og slett. Og det er en alder hvor mange andre spiser mye drittmat, i studietiden osv. Og siden de har tatt så bevisste valg i matveien, tar de sannsynligvis andre gode valg også. Så sammenlikningen blir ikke nøyaktig likt kosthold, bare at den andre gruppen inkluderer rent kjøtt og ren fisk. For da er det helt klart at de som inkluderer kjøtt er sunnere. Ingen anbefaler folk å bli veganere for helsens skyld. Det handler kun om dyrene. Pluss den store gruppen, som de gjerne nekter for selv, som bruker veganisme som et skalkeskjul for spiseforstyrrelse. Jeg var innlagt for anoreksi en gang, og jeg vil si 80% av de andre pasientene hevdet de var veganere og måtte ha det slik og sånn. 

Anonymkode: c595b...6d1

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Veganere har ofte "normale" nivåer, men lavere. Og jo lengre de er veganere, jo lavere blir nivåene. Men enig med deg. Blodprøvene kan gi deg en falsk trygghetsfølelse fordi de viser ikke alltid nøyaktig hva som foregår i kroppen. Og så er mange normalområder også helt på bærtur fordi vi skjønner ikke alle markører helt og så har de endret en del grenser fordi mange var utenfor. Normalområdet er ikke alltid hva man skal ha for god helse, men hva det er normalt å ha. Og siden mange har dårlig helse, så er normalområdet ikke alltid optimalt satt.

Litt utenfor tema, men for eksempel ble normalområdet for c-peptid endret i 2004 etter en studie på middelaldrende hjertesyke menn på østlandet... C-peptid forteller oss hvor mye insulin det har vært i kroppen... Disse hjertesyke, middelaldrende mennene hadde nesten alle forhøyet c-peptid. I stedet for å se på det som et symptom eller faretegn, så forskjøv de bare grensa for hva som er normalt for alle. Så jeg som en ung kvinne med fedme hadde "normal" c-peptid da jeg hadde over dobbelt så mye som den tidligere øvre normalområdegrensa... Mitt laboriatorum opererte med enda høyere normalområde enn på østlandet. (litt mer om det her)

Denne er en liten studie, men den viser det ganske tydelig at det står dårligere til med veganerne. Nesten alt er dårligere på de veganske blodprøvene. Det som skal være høyere er lavere og det som skal være lavere er høyere.

goog4_request&X-Goog-Date=20230910T15210

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Veganere har ofte "normale" nivåer, men lavere. Og jo lengre de er veganere, jo lavere blir nivåene. Men enig med deg. Blodprøvene kan gi deg en falsk trygghetsfølelse fordi de viser ikke alltid nøyaktig hva som foregår i kroppen. Og så er mange normalområder også helt på bærtur fordi vi skjønner ikke alle markører helt og så har de endret en del grenser fordi mange var utenfor. Normalområdet er ikke alltid hva man skal ha for god helse, men hva det er normalt å ha. Og siden mange har dårlig helse, så er normalområdet ikke alltid optimalt satt.

Litt utenfor tema, men for eksempel ble normalområdet for c-peptid endret i 2004 etter en studie på middelaldrende hjertesyke menn på østlandet... C-peptid forteller oss hvor mye insulin det har vært i kroppen... Disse hjertesyke, middelaldrende mennene hadde nesten alle forhøyet c-peptid. I stedet for å se på det som et symptom eller faretegn, så forskjøv de bare grensa for hva som er normalt for alle. Så jeg som en ung kvinne med fedme hadde "normal" c-peptid da jeg hadde over dobbelt så mye som den tidligere øvre normalområdegrensa... Mitt laboriatorum opererte med enda høyere normalområde enn på østlandet. (litt mer om det her)

Denne er en liten studie, men den viser det ganske tydelig at det står dårligere til med veganerne. Nesten alt er dårligere på de veganske blodprøvene. Det som skal være høyere er lavere og det som skal være lavere er høyere.

goog4_request&X-Goog-Date=20230910T15210

Ja det kan godt være, at veganere har lavere verdier innenfor normalen. Jeg skulle ønske jeg tok blodprøver regelmessig i årene før jeg ble veganer, for å kunne sammenligne. 

Jeg vet jeg klart å komme meg meg opp på rundt 450 på b-12 med tilskudd, men hadde fortsatt masse utfordringer med nervesystem. Folat var godt innenfor normalen også. Interessant nok er at da jeg kuttet ut tilskudd og begynte å spise animalsk, så droppet b-12 kraftig, men symptomene ble samtidig mindre. Altså bedre søvn, mindre angst m.m. Næringsstoffer rett fra animalsk fremfor syntetisk tilskudd, uslåelig.

Men jeg spiste kjøtt/fisk såpass sjeldent at det tok ikke lang tid før symptomene ble forsterket igjen. Det tar veldig lang tid å fylle lagrene ordentlig, og jeg hadde så vidt bare fått hodet over vann. Jeg innså at jeg måtte spise mye mer animalsk, og ikke bare litt. 

Og du har helt rett, blodprøver kan gi falsk trygghet. Og det er her mange veganere går i fella, fordi de stoler blindt på blodprøver. Jeg vet om mange veganere som har store helseproblemer, men nekter å innse at det har noe med det de spiser å gjøre nettopp fordi blodprøver er bra. Og i tillegg er vi hjernevasket til å tro at plantebasert er det sunneste som finnes. Jeg er glad jeg våknet, ingen religion er verdt å ødelegge sitt eget liv for. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...