Gå til innhold

Hvem er sunnest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Person A: BMI 28. Går mye tur, saltrening 1 gang i uken. Kosthold med hjemmelaget mat, men spiser for mye av den gode maten. Spiser bare godteri 1 gang i uken. 

Person B: BMI 21. Trener ikke. Spiser mye brødmat, lite variasjon i kostholdet, ikke så mye grønnsaker som A, litt godteri hver dag. 

Begge er friske og relativt unge. Vil en slank person alltid være sunnere enn en overvektig, eller vil en overvektig kunne være sunnere når hen er mer aktiv og spiser mer variert?

Anonymkode: 22577...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke noe som helst usunt med brødmat... men brødmat sier heller ikke noe om måltidet, er det kneippbrød med nugatti, eller er det grovt brød med egg og fisk?
Og hva er "den gode maten"? Spise variert sier heller ikke noe, det kommer an på hva man spiser...

Godteri en eller syv dager i uken, hva mener man? Det er bedre spise noen få biter smågodt hver dag, enn å spise en pose chips, fem sjokoladeplater og en pose twist en dag i uka...

Så lenge begge er friske, så vil jeg helt klart si den som trener er sunnest, så lenge man ikke har noe som helst annen info å gjøre vurderinger på...

Anonymkode: e8291...17d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Person A: BMI 28. Går mye tur, saltrening 1 gang i uken. Kosthold med hjemmelaget mat, men spiser for mye av den gode maten. Spiser bare godteri 1 gang i uken. 

Person B: BMI 21. Trener ikke. Spiser mye brødmat, lite variasjon i kostholdet, ikke så mye grønnsaker som A, litt godteri hver dag. 

Begge er friske og relativt unge. Vil en slank person alltid være sunnere enn en overvektig, eller vil en overvektig kunne være sunnere når hen er mer aktiv og spiser mer variert?

A. 
Det er ikke mulig å være sunn uten å ha fysisk aktivitet. Så med mindre «ikke trener» skjuler minst 150 minutter med noe anstrengende aktivitet eller 75 minutter med tungt anstrengende aktivitet? A. 

Selvsagt kan B samtidig arbeide som bryggesjauer eller bybud eller renovasjonsmedarbeider og «ikke trene». Ehn kan gå 45000 skritt i arbeidstiden, skåre 450 minutter med tung fysisk arbeidsrettet aktivitet etc, etc, etc uten å «trene» et minutt. 

Likedan kan A spise «godteri en gang i uken» og dytte i seg en 150 g plate sjokolade hver lørdag. Og B kan spise «godteri hver dag» og spise en rute sjokolade per dag. 

Men la oss anta de er gjennomsnittet. A går noe tur og trener vesentlig mindre enn anbefalt. B går ikke tur og trener ikke i det hele. A er «mest sunn». Eller minst usunn. Alt etter som. 

Anonymkode: ae772...e36

• Liker 1
Skrevet

Hvis "lite variasjon i kostholdet" innebærer at person B spiser mest brød, og ikke spiser godt med fisk, kjøtt, egg etc regelmessig i tillegg til frukt og grønt, så er det utvilsomt person A som er sunnest. 

Anonymkode: d4b14...8a3

• Nyttig 5
Skrevet

B.

Anonymkode: d35bb...6f0

Skrevet

Vi har ikke all informasjonen vi trenger her, men det høres ut som at A er sunnest.

Kosthold: A
Kosthold er ikke alt, men her høres det ut som at A har et mye bedre kosthold. Selv om det er tydelig at A ikke har et ideelt kosthold fordi "for mye" av sunn mat er veldig vanskelig å bli overvektig av. Men det høres ut som at det er bedre enn B sitt kosthold som inneholder masse brød som er veldig usunt. Variasjon er ikke nødvendig hvis man spiser næringstett mat, men det gjør ikke B som spiser mye brød. Det er ikke bra å spise godteri hver dag, uansett om det bare er én rute sjokolade. 

Trening: A?
Aktivitet er viktig for god helse. Det trenger ikke å være "trening". Hverdagsaktivitet kan være minst like bra som trening siden det er allsidig og gir en funksjonell og sunn kropp. Så her vet vi ikke om B er sedat eller er aktiv i hverdagen.

Kropp: ?
Man kan være tynnfeit med lav BMI. BMI er ikke fasiten på helse. BMI er ganske ubrukelig på enkeltindivider, men det er et godt verktøy på befolkning. Man bør heller se på muskelmasse, kroppsform og fett rundt indre organer. BMI 28 kan være normalvektig hvis man har mye muskler, og det kan være fedme hvis man har lite muskler.
BMI i seg selv sier lite om helsa og formen. Da er det bedre å se på oksygenopptak, fordøyelse, DNA-skade, lengde på telomerene i forhold til alder osv. Man kan fint være overvektig og ha god helse og være i god form. Og man kan ha BMI 21 og ha elendig helse og være i elendig form.

Anonymkode: fceeb...672

• Nyttig 5
Skrevet

Man må jo lure på hvor ærlig person A blir fremstilt med en slik BMI. 

Anonymkode: 18b0c...54e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor man stiller slike spørsmål i utgangspunktet.

hvem som er minst usunn er umulig å vite ut basert på dine beskrivelser, men begge burde gjøre bedre valg i hverdagen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har ikke all informasjonen vi trenger her, men det høres ut som at A er sunnest.

Kosthold: A
Kosthold er ikke alt, men her høres det ut som at A har et mye bedre kosthold. Selv om det er tydelig at A ikke har et ideelt kosthold fordi "for mye" av sunn mat er veldig vanskelig å bli overvektig av. Men det høres ut som at det er bedre enn B sitt kosthold som inneholder masse brød som er veldig usunt. Variasjon er ikke nødvendig hvis man spiser næringstett mat, men det gjør ikke B som spiser mye brød. Det er ikke bra å spise godteri hver dag, uansett om det bare er én rute sjokolade. 

Trening: A?
Aktivitet er viktig for god helse. Det trenger ikke å være "trening". Hverdagsaktivitet kan være minst like bra som trening siden det er allsidig og gir en funksjonell og sunn kropp. Så her vet vi ikke om B er sedat eller er aktiv i hverdagen.

Kropp: ?
Man kan være tynnfeit med lav BMI. BMI er ikke fasiten på helse. BMI er ganske ubrukelig på enkeltindivider, men det er et godt verktøy på befolkning. Man bør heller se på muskelmasse, kroppsform og fett rundt indre organer. BMI 28 kan være normalvektig hvis man har mye muskler, og det kan være fedme hvis man har lite muskler.
BMI i seg selv sier lite om helsa og formen. Da er det bedre å se på oksygenopptak, fordøyelse, DNA-skade, lengde på telomerene i forhold til alder osv. Man kan fint være overvektig og ha god helse og være i god form. Og man kan ha BMI 21 og ha elendig helse og være i elendig form.

«Masse brød som er veldig usunt». Altså, jeg spiser ikke mye brød selv. Aldri vært særlig glad i brødmat. Men påstanden om at brød er usunt er både misvisende og unyansert. Det er for eksempel forskjell på hvitt brød uten fiber og med sirup, og grovt brød uten særlig sukker og salt. Den brøddebatten minner meg om potetdebatten. Plutselig mente alle at poteter var usunt fordi det «hadde så mye stivelse». Så ble den (som har typ 60 kcal/100 gr) byttet ut med ris som inneholder langt mer kalorier pr hundre gram, har mindre viktige mineraler og vitaminer. Det du velger å ha oppå brødskiva utgjør som oftest langt større forskjell på om du «spiser sunt eller ikke».

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Besserwisser skrev (5 minutter siden):

«Masse brød som er veldig usunt». Altså, jeg spiser ikke mye brød selv. Aldri vært særlig glad i brødmat. Men påstanden om at brød er usunt er både misvisende og unyansert. Det er for eksempel forskjell på hvitt brød uten fiber og med sirup, og grovt brød uten særlig sukker og salt. Den brøddebatten minner meg om potetdebatten. Plutselig mente alle at poteter var usunt fordi det «hadde så mye stivelse». Så ble den (som har typ 60 kcal/100 gr) byttet ut med ris som inneholder langt mer kalorier pr hundre gram, har mindre viktige mineraler og vitaminer. Det du velger å ha oppå brødskiva utgjør som oftest langt større forskjell på om du «spiser sunt eller ikke».

Korn er usunt. Det inneholder stoffer som ødelegger helsa vår, som lektiner. Det er nesten blottet for vitaminer og mineraler fordi disse er knapt tilgjengelig for opptak, blant annet på grunn av fytinsyre i kornet. Det er riktig at det er forskjell på hvitt brød og grovt brød. Skal man ha litt brød, så er hvitt brød litt sunnere enn grovt brød. Det er mer skadelige stoffer i kliet, altså i grovt brød. Du kan lese mer om det blant annet her: https://paljabekk.com/2011/10/22/veien-til-god-helse-korn/

Jeg er enig i at mye pålegg kan være sunt da. Men det gjør ikke brødet til sunt. Det hadde vært sunnere å spise osten, leverposteien, avocadoen, egget uten brødet. Så slipper du i tillegg at brødet hemmer opptak av mineraler fra pålegget.

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Korn er usunt. Det inneholder stoffer som ødelegger helsa vår, som lektiner. Det er nesten blottet for vitaminer og mineraler fordi disse er knapt tilgjengelig for opptak, blant annet på grunn av fytinsyre i kornet. Det er riktig at det er forskjell på hvitt brød og grovt brød. Skal man ha litt brød, så er hvitt brød litt sunnere enn grovt brød. Det er mer skadelige stoffer i kliet, altså i grovt brød. Du kan lese mer om det blant annet her: https://paljabekk.com/2011/10/22/veien-til-god-helse-korn/

Jeg er enig i at mye pålegg kan være sunt da. Men det gjør ikke brødet til sunt. Det hadde vært sunnere å spise osten, leverposteien, avocadoen, egget uten brødet. Så slipper du i tillegg at brødet hemmer opptak av mineraler fra pålegget.

Ja, et raskt Google-søk kan gi oss begge rett. Man har en rekke både nasjonale og internasjonale, kvantitative og kvalitative undersøkelser på om «brød er sunt eller ikke». På samme måte som at hvilken diett som er sunnest vekker stor debatt og uenighet, har også brød vært gjenstand for den samme uenigheten. Jeg tror man skal være forsiktig med å være så bombastisk når det er så stort sprik i, og uenighet blant, forskernes tilnærming og oppfatning om dette. 

• Nyttig 1
Gjest MisterMister
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Gjest MisterMister
Skrevet

Hvis du ser mere på hva Peter Attia skriver, og snakker om i podcaster, blir det fort tydelig at all ny forskning tyder på at trening utgjør en stor forskjell på helse. Kosthold og Søvn er like viktig tenker jeg, men uten trening viser veldig mye ny forskning at du setter deg selv opp for en ubehagelig alderdom. Å være tynn og slank, holder ikke, skal en ha en god helse må nok både kondisjon og styrketrening til. Så for å svare mere direkte på spørsmålet ditt, jeg vil si at en tykkere person som spiser bra, sover bra, og trener, vil være i bedre form en en tynn person som ikke trener, selv om kostholdet og søvn er ok.

Skrevet

Poenget med bmi er jo bare at dersom man har bmi innenfor normalområdet utgjør ikke vekten i seg selv noe økt helserisiko. Men jo lengre vekk fra normal bmi man kommer (både opp og ned), jo mer øker risiko for sykdom. Men gener og livsstil og flaks har også mye å si såklart.

Personlig ville jeg hatt det veldig dårlig psykisk dersom jeg hadde bmi på 28. Og mental helse er vel så viktig for meg. Pluss at brød er ikke farlig.

Anonymkode: c595b...6d1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ingen av de er noe særlig sunne så det var vanskelig å svare på fordi

A spiser for mye og det er ikke bra med mindre personen trener hver dag og er mye aktiv. En gang i uka vil jeg ikke si er nok når noen overspiser. Gå turer er ikke skikkelig trening men uten tvil mye bedre enn å sitte i ro. 

B trener ikke og det er jo ikke bra. Alle bør være aktiv og trene uansett om personen er slank i fra før. Spise godteri hver dag er ikke bra. Selv om personen ikke legger på seg av det så er det usunt. Ikke minst for tennene. 

Synes det er vanskelig å velge men B er jo den som er sunnest når det gjelder kroppsvekt (med mindre der er muskler og ikke fett som gjør at A har 28 i BMI) men så var det det godteriet hver dag og ikke trener. 

Endret av Elooon
Rettet skrivefeil!
Skrevet

Hva er sunt? Hvem bestemmer hva som er sunt?

Skrevet
25 minutter siden, Elooon said:

Ingen av de er noe særlig sunne så det var vanskelig å svare på fordi

A spiser for mye og det er ikke bra med mindre personen trener hver dag og er mye aktiv. En gang i uka vil jeg ikke si er nok når noen overspiser. Gå turer er ikke skikkelig trening men uten tvil mye bedre enn å sitte i ro. 

B trener ikke og det er jo ikke bra. Alle bør være aktiv og trene uansett om personen er slank i fra før. Spise godteri hver dag er ikke bra. Selv om personen ikke legger på seg av det så er det usunt. Ikke minst for tennene. 

Synes det er vanskelig å velge men B er jo den som er sunnest når det gjelder kroppsvekt (med mindre der er muskler og ikke fett som gjør at A har 28 i BMI) men så var det det godteriet hver dag og ikke trener. 

https://www.verywellhealth.com/is-walking-enough-to-keep-you-healthy-5704137#:~:text=If walking the only type,it with a nutritious diet.

Gåturer er veldig bra treningsform, men det er åpenbart stor forskjell på å gå 10 minutter på flat mark, og 1 time i skogen i mer ulendt terreng. Hastighet spiller såklart en rolle. Men å gå tur regelmessig har store helsefordeler. Bygger ikke muskler slik styrketrening gjør, men er med på å minske risiko for sykdom. Så turer er tommel opp.
https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/turgaing-som-trening/#:~:text=Kanskje er turgåing en undervurdert,astma%2C slag og noen kreftformer.

• Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er virkelig en blogg den beste kilden du klarte finne?

Her er en fra NHI: https://nhi.no/kosthold/ernaring/hvorfor-grovt-korn-er-sunt/

Så kan du få komme med argumentene om hvorfor du og en blogger er mer til å stole på enn NHI.

Eller helsenorge : https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/spis-grove-kornprodukter/

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Er virkelig en blogg den beste kilden du klarte finne?

Her er en fra NHI: https://nhi.no/kosthold/ernaring/hvorfor-grovt-korn-er-sunt/

Så kan du få komme med argumentene om hvorfor du og en blogger er mer til å stole på enn NHI.

Eller helsenorge : https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/spis-grove-kornprodukter/

Ikke meg du siterer, men det er faktisk sant at korn er fulle av antinæringsstoffer (fytiner etc) som hindrer næringsopptak av mineraler. Jeg har til gode å få denne informasjonen fra en eneste ernæringsterapeut og fastlege i Norge, men fikk dyrekjøpt erfaring rundt dette etter lang tid som veganer, hvor min eneste kilde til mineraler var fra planter. Og planter er fulle av antinæringsstoffer (fytinsyre er en av flere). 

En annen grunn til at korn ikke bør spises for mye av, er at det inneholder mye muggsopp https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/biologiske_gifter/muggsoppgifter/risikovurdering_muggsoppgifter_i_kornprodukter_gir_grunn_til_bekymring.9809

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du siterer, men det er faktisk sant at korn er fulle av antinæringsstoffer (fytiner etc) som hindrer næringsopptak av mineraler. Jeg har til gode å få denne informasjonen fra en eneste ernæringsterapeut og fastlege i Norge, men fikk dyrekjøpt erfaring rundt dette etter lang tid som veganer, hvor min eneste kilde til mineraler var fra planter. Og planter er fulle av antinæringsstoffer (fytinsyre er en av flere). 

En annen grunn til at korn ikke bør spises for mye av, er at det inneholder mye muggsopp https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/uonskede_stofferimaten/biologiske_gifter/muggsoppgifter/risikovurdering_muggsoppgifter_i_kornprodukter_gir_grunn_til_bekymring.9809

Hvorfor er mange veganere tilsynelatende sunne  da?

Anonymkode: b9fb7...488

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...