Gå til innhold

Hva synes du er viktig i et romantisk forhold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du er viktig for at begge skal ha det bra sammens? Hva er dine tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om å se og anerkjenne hverandre som de individene vi faktisk er, og om å ville hverandre godt. Glede seg over den andres gleder, og samtidig kjenne seg sett, forstått og respektert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommunikasjon, fysisk nærhet som ikke handler om sex, omsorg, respekt, evnen til å le sammen, føle seg trygg, tillitt. 

Anonymkode: 977d6...4d6

• Nyttig 1
Skrevet

Romantikk. Om det skal være et romantisk forhold...

Selv trenger jeg lite romantikk for å ha det bra, men jeg trenger tillit, respekt, humor, alvor, flørting, alenetid og sammentid. 

Anonymkode: f6229...6a5

• Nyttig 3
Skrevet
Danielx skrev (48 minutter siden):

Humor. Masse humor. Fravær av sjalusi og at man har rom til å være et individ selvom man er i et forhold. Har jeg dette er mye gjort. 
Intimitet/sex er ikke noe jeg er avhengig av i særlig grad for å ha det bra i et forhold.

Sex er et produkt av de andre faktorene for min del. 

Anonymkode: 6bc2b...8db

• Liker 2
Skrevet

Romantikk, humor, trygghet, støtte, lojalitet og masse deilig sex. 

Anonymkode: 274a8...8b1

Skrevet
Danielx skrev (1 time siden):

Tilgang på SSK, det er det viktigste.

Anonymkode: a87c4...ece

Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Det handler om å se og anerkjenne hverandre som de individene vi faktisk er, og om å ville hverandre godt. Glede seg over den andres gleder, og samtidig kjenne seg sett, forstått og respektert.

Dette er jo sentrale ting i enhver menneskelig relasjon; romantisk eller ei. Spørsmålet er vel hva som - i tillegg - bør være tilstede i for å gjøre et romantisk forhold til noe annet og mer enn f.eks. et vennskap?

Anonymkode: 337d6...2ee

Skrevet

Fysisk og emosjonell nærhet. Masse humor, kunne dele tanker, drømmer og ønsker fritt. Å være sammen i stillhet. Sex. Felles verdier. Ønske og planer for felles fremtid. Å bringe frem det beste i hverandre. 

Anonymkode: 5b3bd...3fc

Skrevet

Tillit

Lidenskap 

Kunne snakke sammen om alt

Kos og kyss

Sex

Støtte hverandre og gi hverandre råd

Le sammen

Sove inntil

Være et team

Anonymkode: 683d8...7e5

Skrevet

Alenetid. Det å ha tider hvor det er bare to, av og til, er det aller viktigste.

Anonymkode: d10b6...240

• Nyttig 1
Skrevet

Respekt

Vise hverandre at vi setter pris på den andre. Også blant andre.

God kommunikasjon. Om et behov ikke blir møtt, ikke anta det verste. Ikke anta at den andre er synsk og vet dine behov. Ikke heng deg opp i at han BURDE ha visst.

Anonymkode: 119c1...223

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er jo sentrale ting i enhver menneskelig relasjon; romantisk eller ei. Spørsmålet er vel hva som - i tillegg - bør være tilstede i for å gjøre et romantisk forhold til noe annet og mer enn f.eks. et vennskap?

Anonymkode: 337d6...2ee

Følelsene, tenker jeg. Graden av nærhet og seksuell tiltrekning. Lysten til å være sammen gjennom hele døgnet, og ikke bare på "happenings", slik man er med venner. En kjæreste er noe annet enn en venn. Men de følelsene oppstår ikke for meg uten at man ser og anerkjenner hverandre som de individene vi faktisk er, og vil hverandre godt. Man må kunne glede seg over den andres gleder, og samtidig kjenne seg sett, forstått og respektert.
Majoriteten av de som prøver seg på meg har ingen evne til eller interesse for en nær relasjon av den typen.
De er kun interessert i den andres bruksverdi for dem selv, uten å interessere seg stort for den andre. Slik sett er en del forhold temmelig aromantiske i mine øyne. Men for mange er det tydeligvis nok. Det skjønner jeg ikke.

• Liker 4
Skrevet

Det gode forholdet samboer og jeg i mellom er bygget på flere elementer. Vi er hverandres bestevenner, vi trives veldig godt sammen, men vi liker å tilbringe mye tid sammen. Vi deler veldig mange interesser og deler dem, og vi er nysgjerrige på den andre. Vi kan diskutere politikk i timevis, spille brettspill, sykle lange turer med elsykkel, lese bøker, reise osv. Vi har stor respekt for hverandre, vi lytter til hverandre, vi er nysgjerrige på hverandre, vi bryr oss om hverandre, det er viktig for oss vi har det bra alene og sammen, vi tar vare på hverandre, vi "har" hverandre, vi stoler på hverandre, vi føler omsorg for hverandre, og vi føler både tillit og trygghet for hverandre. 

Alt dette er jo selvfølgelig viktige elementer i et vennskap, men forholdet mellom samboer og meg går utover dette, fordi det også er sterke romantiske følelser og intimitet som sammen med alt som har med vennskap å gjøre skaper en enormt sterk relasjon. Derfor overgår relasjonen samboer og jeg har alt annet, også de vennskapene jeg har med mine nærmeste venner. Det er litt sånn "oss mot verden"-følelse, der vi både kjemper felles kamp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Romantisk forhold? Du mener de første månedene av et forhold? Da er det egentlig kun viktig at det er fylt av spenning og sex. Etterhvert som tider får handler ikke forhold om romantikk, men om logistikk og hverdag. 

Anonymkode: 8c877...140

Skrevet

Det aller viktigste er å faktisk like hverandre som mennesker. At man har lyst til å være rundt hverandre uten at det er noen spesiell grunn. At man kan tilbringe en dag innendørs sammen uten å gå hverandre på nervene eller å ha ufrivillig klein stillhet og gå tom for samtaleemner. Om ikke det ligger i bunn blir et forhold vanskelig i lengden.

Nr to er å ha respekt for hverandre, å se den andre som et helt og selvstendig individ som har rett til sine egne ønsker, meninger, tanker og preferanser.

Nr tre; å være nysgjerrig, å være villig til å kommunisere og naturlig ha et ønske om å forstå den andre. Og med den overnevnte respekten alltid holde sin del av kommunikasjonslinjen åpen både innkommende og utgående, fordi man forstår at man har innvirkning på hverandre om man faktisk er i en ekte relasjon.

Anonymkode: c1204...9b2

Skrevet

Godhet for hverandre. 

Anonymkode: 9b833...c1c

Skrevet

En partner i livet, tenker jeg. Noen man kan dele alt med. Fysisk, psykisk, og økonomisk.

Anonymkode: 93a99...bca

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Romantisk forhold? Du mener de første månedene av et forhold? Da er det egentlig kun viktig at det er fylt av spenning og sex. Etterhvert som tider får handler ikke forhold om romantikk, men om logistikk og hverdag. 

Mulig det er slik i din verden, men det er heldigvis ikke slik for alle. ;)

Hva er egentlig vitsen med å være sammen med noen som kun innebærer logistikk og hverdag?

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De første månedene er bare innledning og det å såvidt bli kjent. Etter et par år ilag begynner vennskapet og sexlivet virkelig å sitte i det romantiske forholdet, og mye glir lettere fordi man kjenner hverandre. 

Anonymkode: 683d8...7e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...