AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Jeg forstår ikke hvordan i dagens generasjon av alt skal være typ så jeg forstår, erkjenner følelsene dine. Kan noen gi meg oppskriften på hvordan man gjør det når det skjer gang på gang? Dette cos greiene her fungerer jo aldri, alt er en kamp. Her er det ett barn som bli lei seg av alt, skal vi gå inn så blir det masse grining, før hun nei så blir det masse grining, vil noen gjøre noe annet så blir det masse grining. Gir jeg en konsekvens som da går vi ikke noe mer ut i dag fordi du ikke visste vi kunne gå fint inn litt, så er det samme regla dagen etterpå. Som at å lage rabalder for å få forståelse og enerkjennelse på følelsene sine skal skje hele dagen. Jeg forstår bare ikke hvordan man skal oppdra dagen generasjon. Anonymkode: 7fce0...01b 1 2
Rotemor Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 (endret) Du trenger kursing! Du mangler naturlig pedagogisk sans, antagelig. Har du lite empati ettersom du ikke klarer å forebygge/forhindre konflikt på generell basis? Dette handler IKKE om dagens generasjon. Det handler om DEG og at du ikke mestrer. Skaff hjelp. (Og hva faen er greia med å straffe med at barn ikke skal gå ut?? Wtf. Bedre at de sitter inne og spiller,eller?) Endret 8. september 2023 av Rotemor 28 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Jeg kjefter hvis jeg mener det er nødvendig. Ungene virker både trygge og veloppdragne. Jeg forklarer også alltid unge HVORFOR noe ikke er greit. De mest uoppdragne ungene i området som også er slemme mot dyr og andre barn får ikke kjeft.. Anonymkode: adb8f...357 16 7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 Rotemor skrev (Akkurat nå): Du trenger kursing! Du mangler naturlig pedagogisk sans, antagelig. Har du lite empati ettersom du ikke klarer å forebygge/forhindre konflikt på generell basis? Dette handler IKKE om dagens generasjon. Det handler om DEG og at du ikke mestrer. Skaff hjelp. Jeg har jo vært på alt av kurs, og hatt veiledning som jeg har fullført med masse positiv respons. Men jeg forstår ikke hvordan der skal på noen måte gå seg til at man alltid på hver enkelt ting skal møte de på circle of security vennlig måte. Følelsene til barnet mitt er jo i 100 hele tiden, og jeg ser jo på andre barn at de mestrer masse av det her på en helt annen måte. Og jeg begynner da å lure på hvorvidt dette med å møte og anerkjenne disse følelsene hver eneste gang det er en konflikt har noe stor hensikt. Jeg har stor forståelse over å møte følelsene i flere situasjoner. Men hvis hun f.eks skader noen så begynner hun å gråte av hudene vet hva, så skal jeg møte hennes følelser for at hun ble lei seg fordi f.eks en annen voksen sa ifra. Anonymkode: 7fce0...01b 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 KJefting er jo en naturlig del av barneoppdragelsen. Av og til må jo handling få konsekvenser, man kan ikke kose hverken barn eller voksne ihjel. Anonymkode: da1ad...49f 18 9
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjefter hvis jeg mener det er nødvendig. Ungene virker både trygge og veloppdragne. Jeg forklarer også alltid unge HVORFOR noe ikke er greit. De mest uoppdragne ungene i området som også er slemme mot dyr og andre barn får ikke kjeft.. Anonymkode: adb8f...357 Men kjefting og konsekvenser strider liksom mot alt jeg har lært fra krus ect. Anonymkode: 7fce0...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kjefting og konsekvenser strider liksom mot alt jeg har lært fra krus ect. Anonymkode: 7fce0...01b Kurs* Anonymkode: 7fce0...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Tenk bestemt i stede for kjeft. Sett grenser som du står for men ikke vær urimelig. Og så møter du barnet på følelser som at du forstår det er sint fordi...og at det er lov å kjenne på sinne (sinne er en beskyttelsesmekanisme) men at det ikke er lov å slå eller ødelegge. Les bok om følelser og hva de ulike følelsene gjør for oss så forstår du mere. Anonymkode: e9818...055 5 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tenk bestemt i stede for kjeft. Sett grenser som du står for men ikke vær urimelig. Og så møter du barnet på følelser som at du forstår det er sint fordi...og at det er lov å kjenne på sinne (sinne er en beskyttelsesmekanisme) men at det ikke er lov å slå eller ødelegge. Les bok om følelser og hva de ulike følelsene gjør for oss så forstår du mere. Anonymkode: e9818...055 Har du noen bøker du anbefaler som tar seg på begge områder? Som ikke rent handler om å pakke inn barna men også som du sier hvordan man kan være bestemt uten at det blir for mye eller for lite ect. Gjerne lydbok. Anonymkode: 7fce0...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men kjefting og konsekvenser strider liksom mot alt jeg har lært fra krus ect. Anonymkode: 7fce0...01b Når man er voksen blir man ikke møtt med forståelse hele tiden. Handling har konsekvenser. Har selv opplevd å få kjeft på jobb ( med god grunn ) pga dårlig utført jobb. Tok det på strak arm, og lovet at det ikke skulle skje igjen. Jeg fikk også kjeft som barn når atferden min var dårlig, ingen skade skjedd. Hvordan skal det gå når man aldri har fått kjeft som barn, og virkeligheten slår en i ansiktet som voksen, når andre ikke viser forståelse pga dårlig oppførsel, skal man da få et mini-sammenbrudd? Anonymkode: da1ad...49f 6 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man er voksen blir man ikke møtt med forståelse hele tiden. Handling har konsekvenser. Har selv opplevd å få kjeft på jobb ( med god grunn ) pga dårlig utført jobb. Tok det på strak arm, og lovet at det ikke skulle skje igjen. Jeg fikk også kjeft som barn når atferden min var dårlig, ingen skade skjedd. Hvordan skal det gå når man aldri har fått kjeft som barn, og virkeligheten slår en i ansiktet som voksen, når andre ikke viser forståelse pga dårlig oppførsel, skal man da få et mini-sammenbrudd? Anonymkode: da1ad...49f Ja, er jo det som skjer nå. Om noen andre sier ifra litt hardt så får hun jo ett totalt sammenbrudd der hun nesten ikke får puste fordi hun ikke er noe vandt med det. Anonymkode: 7fce0...01b
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men kjefting og konsekvenser strider liksom mot alt jeg har lært fra krus ect. Anonymkode: 7fce0...01b Kanskje det er forskjell på kjefting og kjefting? Hvis det ene barnet mitt dytter det andre i trappen kjefter jeg og forteller hvor farlig det er og at slikt ALDRI er greit. ETTERPÅ setter jeg meg kanskje ned med barnet og spør om hvorfor hen dyttet og finner ut av det sammen med barnet. Anonymkode: adb8f...357 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, er jo det som skjer nå. Om noen andre sier ifra litt hardt så får hun jo ett totalt sammenbrudd der hun nesten ikke får puste fordi hun ikke er noe vandt med det. Anonymkode: 7fce0...01b Jeg reagerte sånn på kjeft selv om jeg fikk MYE kjeft som barn så kjeft er ikke noe man nødvendigvis blir vant til. Anonymkode: 187eb...927 9 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, er jo det som skjer nå. Om noen andre sier ifra litt hardt så får hun jo ett totalt sammenbrudd der hun nesten ikke får puste fordi hun ikke er noe vandt med det. Anonymkode: 7fce0...01b Tror du skal følge instinktet ditt. Barn har ikke vondt av å se at voksne også har følelser. Det er jo en del av det å være menneske. Hvis du blir sint fordi hun oppfører seg ufordragelig, må hun jo få beskjed om det, på den måten lærer hun at atferd har konsekvenser. Anonymkode: da1ad...49f 8 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men kjefting og konsekvenser strider liksom mot alt jeg har lært fra krus ect. Anonymkode: 7fce0...01b Ingen konsekvenser er jo galskap. Skal første møte med konsekvenser være politiet? Her bruker vi konsekvenser som Time-out, ikke godteri og fjerning av kosedyr/ leke for kort periode hvis de virkelig har gjort noe galt. Ser på det som sunn oppdragelse. Anonymkode: adb8f...357 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Og sånn oppdrar man en snowflake generasjon 🙄 alt skal forstås i hjel.. Anonymkode: d0eec...d05 6 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 Sitat Men hvis hun f.eks skader noen så begynner hun å gråte av hudene vet hva, så skal jeg møte hennes følelser for at hun ble lei seg fordi f.eks en annen voksen sa ifra. Irettesett ungen før andre gjør det, så slipper du at ungen får kjeft av fremmede. Anonymkode: a5a8c...1d6 8 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg reagerte sånn på kjeft selv om jeg fikk MYE kjeft som barn så kjeft er ikke noe man nødvendigvis blir vant til. Anonymkode: 187eb...927 Her er det jo motsatt. Moren har lært at man aldri skal kjefte, men heller " kose" barnet ihjel, med andre ord, forståelse for all slags atferd. Anonymkode: da1ad...49f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 Barn trenger at man sier i fra. Når de ikke hører for tiende gangen er det helt greit å heve stemmen når man sier i fra. Skulle tro at alle født før 2010 var psyke pga oppveksten, fikk både kjeft og fly rundt jeg alene. Anonymkode: a024a...5db 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 Min første tanke er at du ikke har en naturlig autoritet, det kombinert med at du ikke ser når du skal benytte deg av de forskjellige redskapene og at du ikke har vært konsekvent i bruken av redskapene. Da får du det resultatet som du viser til. Er det en far i huset? Anonymkode: 41e6d...d1b 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå