Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvor dette temaet passer inn, men forsøker her siden det handler om relasjoner.

Min bestemor døde nylig, og begravelsen er snart. 
Min bunad, som jeg er veldig glad i og stolt av å bære, er det hun som har laget og brodert til meg for mange år siden. Og mye på grunn av at hun har laget den betyr den mye for meg.

En del av meg har lyst til å bære den i hennes begravelse, pga historikken og som en «hyllest» til henne. Men samtidig er jeg i tvil ettersom bunad tradisjonelt er et festplagg -Hvordan ville du reagert om du så bunad i begravelse?

Alternativt tenkte jeg å ha sort kjole, med bunadssjalet over skuldrene. En «stille hyllest».

Kunne jeg spurt om deres meninger til dette, jeg syntes det er litt vanskelig? Normalt sett bryr jeg ikke hva andre måtte mene om de så meg, men når det kommer til begravelse har jeg respekt for tradisjoner og ønsker ikke ta fokus fra personen som skal minnes hvis dette ville blitt opplevd veldig rart eller støtende.

Anonymkode: 1fc24...03b

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner jeg ikke til din familie, så det er jo et stort usikkerhetsmoment. Jeg ville nok valgt sjalet som en stille hyllest for å være på den sikre siden.

Jeg ville derimot synes det var utelukkende positivt at du stilte opp i bunaden om jeg hadde vært tilstede i begravelsen.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri sett noen gå i bunad i begravelse, men så har jeg heller aldri vært i så mange begravelser heldigvis. Selv om det blir nok flere med årene. Men folk går ikke alltid i bare svarte kjoler og slikt lenger. Det er ikke så lenge siden jeg så noen som dro i begravelse til en kollega iført en lang rosa / blomstret sommerkjole og dongerijakke....

Jeg hadde nok tenkt det var uvanlig da jeg ser bunad mer som noe man bruker i bryllup, dåp, bursdager, osv. Altså litt mer "festlige" lag. Men hvis jeg hadde visst historien bak og at den betyr mye fordi din bestemor hadde laget den så hadde jeg syns det er rørende å se. 

Anonymkode: efb80...419

Skrevet

Hva sier resten av familien?

Anonymkode: 3490b...614

• Liker 1
Skrevet

Bunad virker upassende i en begravelse. 
men å gå med sjalet høres ut som en god ide. 

Anonymkode: 6c4bd...02b

• Liker 9
Skrevet

I noen kretser/miljøer er det ikke uvanlig med bunad i begravelse vet jeg, men jeg har selv aldri opplevd/sett det. Bor på østlandet. Kommer litt an på som sagt... hør med resten av familien

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvilken bunad du har, men vårt sjal har festside og sørgeside ( som er mer nedtonet). Så det er ikke uhørt å gå i bunad sånn sett, men siden du spør antar jeg at det ikke er så vanlig rundt deg.. Har hun evt laget noe til andre  barn/barnebarn, så kunne flere av dere gått med det - da hadde grunnen vært tydelig? Synes tanken din er fin uansett, og detsom jeg hadde sett noen slik i kirken hadde jeg blitt rørt. Kondolerer ❤️

Anonymkode: 1559b...05d

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at dette skal du snakke med familien din om. Jeg reagerte umiddelbart med "nei!" På overskriften, men når jeg leser innlegget tenker jeg som deg at det er en nydelig hyllest. Men avklar det sammen. En begravelse er så personlig, og har så mange former. Og den handler om den avdøde og ens forhold. Jeg ville synes det var fint.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for fine svar og refleksjoner 🌸

Til de som lurte så er dette på Østlandet, og jeg tror jeg aldri har sett det selv i begravelse så jeg tror ikke det er like vanlig her som andre steder.

Det er en ganske «enkel» bunad (ikke masse farger), men fortsatt en bunad. Den som kommenterte og fortalte om sin bunad med sjalet som har fest og sørgeside -Så utrolig fint, slik skulle jeg ønske min hadde! Men nei, sjalet er rutete og likt på begge sider (uten broderier).

Det er ingen utover meg og min eldste søster hun har laget dette til. Jeg har hørt med henne, og uten at jeg spurte konkret så virket hun som om hun ønsket å ha sort kjole. Men likte veldig godt sjal-ideen. Samtidig ville hun ikke reagert om jeg hadde hatt bunaden på. 

Familiedynamikken er litt….spesiell….så det er ikke så mange å spørre. Tror de jeg kan spørre ville sagt at jeg kan gjøre det, men usikker på om de ville vært ærlige om de mente det motsatte. Og jeg vegrer meg for å sette de i den situasjonen -Så derfor spør jeg fremmede folk på internett ☺️ Dere kan være ærlige.

Ja, klart det er vanskelig å si 100% for dere, det forstår jeg veldig godt. Setter stor pris på det jeg har fått til nå. Takk!

Tror jeg lander på sort kjole og sjalet. Så kan jeg heller besøke graven i bunaden en dag. For det handler ikke om at jeg vil «vise meg». Det er mellom mor og meg, og det er ikke kjempe viktig for meg at andre ser det. 
Kanskje det ville føltes riktigere hvis alle som var der viste at det var hun som hadde laget den, men det tror jeg ikke alle gjør.

• Hjerte 11
Skrevet

Østfoldbunaden har ett sjal, den ene siden har broderier som er et sørgesjal. Så den er ment for både fest og begravelse.

Anonymkode: 8f147...fb0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært i en del begravelser (er musiker), og har ikke sett noen bære bunad. Syns kanskje det virker litt vel festlig..? Men hvis det er tradisjon for det der du skal i begravelse, eller i din familie, så syns jeg det er helt greit. Men ville ellers valgt noe litt mer nedtonet. Også fordi at begravelsen handler om avdøde, og jeg tenker det er mest respektfult da å ikke stjele oppmerksomheten. 

Anonymkode: 1de73...1eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville spurt avdødes nærmeste (mann/ barn). Hvis du sier det er for å hylle henne kan det godt hende de synes det er flott, slik er min slekt i alle fall. 

Anonymkode: faefb...13d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hvor dette temaet passer inn, men forsøker her siden det handler om relasjoner.

Min bestemor døde nylig, og begravelsen er snart. 
Min bunad, som jeg er veldig glad i og stolt av å bære, er det hun som har laget og brodert til meg for mange år siden. Og mye på grunn av at hun har laget den betyr den mye for meg.

En del av meg har lyst til å bære den i hennes begravelse, pga historikken og som en «hyllest» til henne. Men samtidig er jeg i tvil ettersom bunad tradisjonelt er et festplagg -Hvordan ville du reagert om du så bunad i begravelse?

Alternativt tenkte jeg å ha sort kjole, med bunadssjalet over skuldrene. En «stille hyllest».

Kunne jeg spurt om deres meninger til dette, jeg syntes det er litt vanskelig? Normalt sett bryr jeg ikke hva andre måtte mene om de så meg, men når det kommer til begravelse har jeg respekt for tradisjoner og ønsker ikke ta fokus fra personen som skal minnes hvis dette ville blitt opplevd veldig rart eller støtende.

Bunad er mer enn innenfor på begravelse.

Skrevet

Bunad er en festdrakt og en kler seg ikke til fest når man skal i begravelse.

Anonymkode: edde2...ba3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde noen i nær familie som brukte bunad i begravelsen til et annet familiemedlem. Aldri sett hverken før eller siden. Dette også på østlandet. 

De fleste av oss som var tilstede reagerte på dette. Men mest sannsynlig for at vi tenker på bunad som et festplagg, og at det var uvanlig å se. Men jeg personlig ville aldri tatt på meg bunad i begravelse

Men tenker du gjør det som passer deg best. 

Anonymkode: bff95...3eb

Skrevet

Festdrakt i begravelse? Har jeg aldri sett.

Anonymkode: a17c3...5b6

Skrevet

Tja, jeg tenkte det var helt innafor en periode. Men så snakket jeg litt med folk om det, og da var reaksjonene mer at det er et festplagg. Så da la jeg fra meg tanken om å noen gang bruke bunad i begravelse. Men for meg er det "naturlig" å benytte det fineste en har i en så sjelden begivenhet, om det gir mening? Hva er vel mer respektfullt enn å dra fram nasjonaldrakten, tenker jeg. Men så er det ikke tradisjon for det, selv med et tradisjonsplagg, og det sier vel mest nei det da.

I ditt tilfelle er jeg usikker, da det er avdøde som har laget den. Det taler veldig for, men om resten av følget vil se på det som rart, så er man like langt.

Anonymkode: 6d4e4...179

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg googlet litt etter at jeg skrev innlegget, og fant faktisk ut at det ikke er helt uaktuelt, og tidligere var det tradisjon.

https://www.nrk.no/osloogviken/_-bunad-er-helt-greit-i-begravelse-1.13031329

Men jeg ber, om flere skal kommentere, at de leser de to andre innleggene i tråden. Der beskriver jeg også hvorfor jeg skrev her og ikke spurte familie, og hvorfor jeg antagelig går bort i fra det. 😊 Men takk for engasjement 🌸

-Og tanken kom fordi det er hun som har sydd og brodert den fra bunn, og da fordi det er det kjæreste jeg har fra henne. MEN fokuset skal ikke være meg, men henne den dagen. 

Skrevet

Jeg ahr avtalt med søstrene mine om at vi skal ha bunader i bestemors begravelse, når hun forsvinner en dag. Hun har laget dem alle sammen, og det er tenkt som en hyllest til henne. Dette er ikke en bunad med sørgetilbehør, så tenker et mørkt sjal over slik som deg. 

Bestemor selv syntes det høres ut som en fin ting. Vi har snakket med henne og med vår mamma om det for å sikre oss at det er greit for familien.

Anonymkode: eb929...fde

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...