kløverpiken Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Ønsker svar på det jeg spør om, og ingen trolling. Ber om at vi skal respektere hverandre i tråden. Jeg har alltid stemt miljø. I år er første året jeg vurderer å stemme noe annet enn MDG, fordi jeg økte priser gjør budsjettet så stramt. Jeg klager ikke, og er takknemlig for å få UFT. Det gjør at jeg har bedre helse - og i perioder et liv. Samtidig må jeg få vurdere å stemme på et parti som ønsker å prioritere uføre. Prøver å finne litt info om det, og det virker som om venstre kan være et alternativ. Har noen råd ang. hvilke partier som bryr seg om dette? 5
Frøkenragnhild Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Rødt! De tar stadig kampen for de svakeste i samfunnet. 23 6
A-hunter Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Frøkenragnhild skrev (1 minutt siden): Rødt! De tar stadig kampen for de svakeste i samfunnet. Fortell oss hva Rødt har fått til da... Tror du det er de som roper høyest som lykkes best og får mest gjennomslag? Er du ikke smartere? 12 1
sjeleglad Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 A-hunter skrev (2 timer siden): Fortell oss hva Rødt har fått til da... Tror du det er de som roper høyest som lykkes best og får mest gjennomslag? Er du ikke smartere? Nå stemmer ikke jeg rødt, men hvor mye gjennomslag tenker du at partier som aldri er i regjering og sjeldent er et støtteparti for regjeringen skal ha? Jo større oppslutning et parti har, jo mer makt er de i posisjon til å få, så man stemmer jo partiet man ønsker skal få makt. 12 13
Gregarious Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Til tross for all deres tafatthet, mangel på utstråling, naivitet, wokisme og uklarhet så er AP fremdeles de parti som er best for de ressurssvake i samfunnet etter min mening. Men det er mer grunnet mangel av noe bedre en AP i seg selv. 8 1
Gjest MissHannigan Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 (endret) ... Endret 11. august 2024 av MissHannigan
~white lady~ Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Rødt, AP eller SV. Les programheftet deres og se hvem du er mest enig med. Eller ta valgomaten på nrk. no 7 2
Reveenka Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Stem SV. Fra SV sin nettside: Uføretrygden skal sikre at vi har noe å leve av den dagen man blir for syk til å jobbe, eller hvis man har en funksjonsnedsettelse som gjør arbeid vanskelig. SV mener at uføretrygden skal holde et nivå som hindrer fattigdom og at barnefamilier og unge uføre gis mer støtte enn i dag. Uførereformen ble vedtatt i 2011. Da var det enighet om at ingen skulle tape på reformen. Da alle uføre skulle flyttes fra gammel til ny uføretrygd i 2015 valgte Solberg-regjeringen å gjøre omregningen på en sånn måte at veldig mange tapte penger. SV vil at det skal lages en kompensasjonsordning for dem som tapte på endringene i uførereformen. I tillegg kuttet Solberg-regjeringen i barnetillegget for uføre på en måte som rammet tusenvis av barn med uføre foreldre. Beregninger viser at så mange som 4500 unger som hadde uføre foreldre ble fattigere med ordningen Venstre, Krf, Frp og Høyre innførte. Dette kuttet rettet SV opp i allerede rett etter stortingsvalget i 2021. I tillegg reverserte SV kuttet i skjermingstillegg for uføre. SV vil: Styrke ytelser som skal sikre forsvarlige levekår ved arbeidsledighet, sykdom og uførhet. Sikre ressurser i NAV og tilretteleggelse for deltakelse i arbeidslivet for uføretrygdede som ønsker å jobbe ved siden av uføreytelse slik lovendringen fra 2015 var ment å ta høyde for. Skjerme uføres alderspensjon mot effekten av levealdersjusteringa, og gi opptjening til 67 år. Evaluere og utrede effektene av uførereformen, både når det gjelder ytelsesnivå, forholdet til andre inntektsavhengige ytelser og forholdet til tjenestepensjoner. Arbeide for at samlet pensjon ved 67 år skal gi en inntektsdekning på minst to tredeler av lønn. Det gjelder også uføre og de som på grunn av slitasje eller sikkerhetsmessige årsaker må gå av før fylte 67 år. 9
Surreal Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Det er lokalvalg, så du må se på hva de ulike partiene ønsker å gjøre lokalt. Du må vurdere hvilke tiltak som betyr noe for deg. Som gir deg en bedre hverdag. Det er helt greit å stemme et annet parti lokalt enn det man ville valgt nasjonalt. Og det å stemme små partier kan være med å gi de en vippeposisjon. Da får små partier mere makt enn antall velgere skulle tilsi. Det kan være greit å sjekke opp hvilke partier som er i kommunestyret nå. Så vet du hvilke partier som har hatt nok velgere til å få noen i kommunestyret. 7 2
Hesmeta Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Som situasjonen er i Norge og verden med inflasjon så kommet det på samme hvem som styrer. Verdensøkonomien styres ikke av et parti i Norge. Nå er det kommune og fylkestingsvalg, og du får lese hva partiene ønsket å prioritere i din kommune, med de midlene de får tildelt i statsbudsjettet. Tror ingen vil merke noe særlig endring. 2
Duff Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Kommunestyrene får ikke gjort noe i fht uføretrygd og stønader. Det de kan gjøre er å sørge for at det finnes gode lavterskel tilbud og at frivillige organisasjoner som arrangerer møtesteder for uføre får støtte til å drive. 8 3
Enda en tulling Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Pensjonistpartiet. Neida, det er ikke (nødvendigvis) en bortkastet stemme. bor du f.eks i Kristiansand har de mer oppslutning enn både Venstre, Rødt og SV... 3 1
Callisto83 Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 Jeg tror ingenting på at AP, SV eller Rødt vil gjøre hverdagen til de med minst bedre. Disse partiene vil prioritere urealistiske klimamål fremfor mennesker i en vanskelig situasjon. At rike flytter fra Norge, og at ingen vil investere i oss, er et sykdomstegn. 4
Gjest GP950mAh Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 Frøkenragnhild skrev (5 timer siden): Rødt! De tar stadig kampen for de svakeste i samfunnet. De fattige får det verre hver gang man forsøker å innføre sosialismen. Det positive de får til varer bare til de går tom for andres penger å dele ut.
RedPimpernell Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 Stem Høyre. De ønsker å gi deg verktøy og muligheter tilpasset din situasjon for å komme deg tilbake i jobb igjen. Venstresiden har gitt deg opp og ønsker bare å gi deg sosialstønad resten av livet. 3 1
Example Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Stem de du er mest enig med lokalt. Ved stortingsvalg bør du stemme på det partiet du mener vil skape en best mulig fremtid i Norge. Som ufør bør man absolutt tenke langt frem i tid, og ikke la seg lokke av kortvarig glede. For eksempel bør man ikke stemme på noen som mener høy innvandring til Norge er en god idé, da det trolig vil være en stor trussel mot velferdsstaten i fremtiden. 5 3
Busthead Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 RedPimpernell skrev (13 minutter siden): Stem Høyre. De ønsker å gi deg verktøy og muligheter tilpasset din situasjon for å komme deg tilbake i jobb igjen. Venstresiden har gitt deg opp og ønsker bare å gi deg sosialstønad resten av livet. Hun er ufør.. hvilken verktøy skal høyre gi? Mindre penger så hun ikke "har råd" til å være ufør (som om det er et valg). Høyre er det verste partiet å stemme for uføre, da de bruker fattigdom som "motivasjon" for å få "late folk" (mennesker på ytelser) i jobb. Vil du ha mindre penger ? Stem dem.. 18 10
PeeWee Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 Example skrev (12 minutter siden): Ved stortingsvalg bør du stemme på det partiet du mener vil skape en best mulig fremtid i Norge. Som ufør bør man absolutt tenke langt frem i tid, og ikke la seg lokke av kortvarig glede. Jeg mener man ikke skal stemme på hva som er "best for Norge" på lang sikt, om man selv kommer mye dårligere ut. Land som Tyskland og Storbritannia ser jo ut til å mer eller mindre har ofret den laveste tredjedelen.
Silverrose Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 Stem på de som jobber for at du skal ha det bra i DIN kommune. Du må nesten lese partiprogrammene. Det er på Stortingsvalget vi må unngå å stemme Høyre, for de vil gjeninnføre Karens året for AAP 5 2
LukeDanes Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 kløverpiken skrev (7 timer siden): Ønsker svar på det jeg spør om, og ingen trolling. Ber om at vi skal respektere hverandre i tråden. Jeg har alltid stemt miljø. I år er første året jeg vurderer å stemme noe annet enn MDG, fordi jeg økte priser gjør budsjettet så stramt. Jeg klager ikke, og er takknemlig for å få UFT. Det gjør at jeg har bedre helse - og i perioder et liv. Samtidig må jeg få vurdere å stemme på et parti som ønsker å prioritere uføre. Prøver å finne litt info om det, og det virker som om venstre kan være et alternativ. Har noen råd ang. hvilke partier som bryr seg om dette? Flere av valgomatene er i år oppdaterte med en del lokale spørsmål, så ta et par av disse kan være med på å hjelpe deg å finne ut av hvem du er mest enig med i din kommune. Godt valg! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå