AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Jeg er veldig allergisk mot katt, men vil likevel veldig gjerne ha katt da vi overtar gård og gjerne skulle hatt den av hyggegrunner, men også praktiske grunner. Hele familien elsker katter. Da jeg var ung trosset jeg allergien og eide flere katter, det gikk sånn variabelt ok. Etter hvert he jeg ikke hatt kontakt med katt på mange år. Jeg ville greid å ha katt uten å ha den nær så veldig mye, da vi også har hund (som jeg ikke er allergisk mot). Jeg får da bare leve med at de andre i familien får et nærere forhold til katten enn jeg kan ha. Det jeg lurer på er om det har kommet nye langtidsvirkende medisiner eller nye katteraser som virkelig er allergivennlige? Er det noen katteallergikere her som har katt nå - hvordan funker det i så fall? Anonymkode: ba182...954
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Det er jo mer allergivennlige katteraser. Enkelte Maine Coon skal jo være allergivennlige, og de er i tillegg ypperlige jegere med tanke på mus osv. Sibirkatt skal også være allergivennlige. Har du googlet? Anonymkode: a969f...6ba
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Man tåler ofte bedre ting man utsettes for mye. Har selv katt og er allergisk, sluttet på zyrtec nå etter 3 år med pus, merker ingenting. Men katter røyter jo mye, så man vil jo reagere selv uten å ha nærkontakt. Anonymkode: 4d315...edc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo mer allergivennlige katteraser. Enkelte Maine Coon skal jo være allergivennlige, og de er i tillegg ypperlige jegere med tanke på mus osv. Sibirkatt skal også være allergivennlige. Har du googlet? Anonymkode: a969f...6ba Ja, googler dette jevnlig! Men det er ikke mye substansiell og sikker info - masse selvmotsigelser og ulike erfaringer. Skal sjekke ut Maine Coon, vi har flere i nærområdet så kan forsøke å teste ut. Takk! Anonymkode: ba182...954
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man tåler ofte bedre ting man utsettes for mye. Har selv katt og er allergisk, sluttet på zyrtec nå etter 3 år med pus, merker ingenting. Men katter røyter jo mye, så man vil jo reagere selv uten å ha nærkontakt. Anonymkode: 4d315...edc Dette likte jeg å lese, takk! Jeg har ikke kunnet ta Zyrtec o.l. fordi jeg altfor lett sovner da. Så det lar seg bare ikke gjøre i hverdagen, så håpet er en langtidsvirkende vaksine eller en katterase man helt sikkert ikke reagerer på. Jeg har hørt omvendt nemlig, at hvis man eksponeres for det man er allergisk mot, reagerer man mer og mer. Men jeg tror det er mange forskjellige erfaringer ute og går her -og din erfaring var fint å lese! Anonymkode: ba182...954
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Dette likte jeg å lese, takk! Jeg har ikke kunnet ta Zyrtec o.l. fordi jeg altfor lett sovner da. Så det lar seg bare ikke gjøre i hverdagen, så håpet er en langtidsvirkende vaksine eller en katterase man helt sikkert ikke reagerer på. Jeg har hørt omvendt nemlig, at hvis man eksponeres for det man er allergisk mot, reagerer man mer og mer. Men jeg tror det er mange forskjellige erfaringer ute og går her -og din erfaring var fint å lese! Anonymkode: ba182...954 Ta den ved leggetider? Anonymkode: 4d315...edc
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta den ved leggetider? Anonymkode: 4d315...edc Zyrtec har ikke så lang varighet. De fleste må også ta den et par ganger på dagtid for effekt. Setter pris på svar på spørsmålet fremfor uvesentlig synsing uten grunnlag. Når man har levd i mange tiår og er veldig godt voksen har man selvsagt prøvd det meste. Det er nye utviklinger når det gjelder allergi mot katt som er spørsmålet. Anonymkode: ba182...954
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Min mann er allergisk mot katter, men tåler bengaler. Anonymkode: 35c64...c57
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Neva masquerade er allergivennlig. De har litt mer allergener når de er kattunger, men får mindre når de får voksenpelsen. Anonymkode: c0b8a...bcd 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #10 Skrevet 9. september 2023 Jeg er allergisk, men har katter som jeg koser med mest av familiemedlemmene. Vanlige huskatter. Det interessante med katter/katteallergi er at det er spyttet man blir allergisk mot, ikke pelsen, MEN siden katter vasker seg ganske ofte, så kan man ende opp med å reagere om man koser pelsen. Jeg merker at jeg får tydelige allergireaksjoner på huden dersom jeg rører poter, klør, nese og munn. Resten av kroppen blir sånn 50/50 sjanse for at jeg får reaksjon, ofte merker jeg at det svir og klør i ansiktet enn på henda. Så for deg hadde det kanskje vært greit å holde framtidige katter unna ansiktet, og så vaske henda etter kos (helst før du klør deg i øynene, hehe) Anonymkode: d8421...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #11 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Man tåler ofte bedre ting man utsettes for mye. Vil bare legge til det at allergier kan komme og gå i løpet av livet. Kroppen er merkelig når det kommer til slikt Anonymkode: d8421...d5c 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Skrevet 9. september 2023 Og hva skjer om allergien blir så plagsom og du er konstant dårlig? Anonymkode: d55d9...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #13 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg er veldig allergisk mot katt, men vil likevel veldig gjerne ha katt da vi overtar gård og gjerne skulle hatt den av hyggegrunner, men også praktiske grunner. Hele familien elsker katter. Da jeg var ung trosset jeg allergien og eide flere katter, det gikk sånn variabelt ok. Etter hvert he jeg ikke hatt kontakt med katt på mange år. Jeg ville greid å ha katt uten å ha den nær så veldig mye, da vi også har hund (som jeg ikke er allergisk mot). Jeg får da bare leve med at de andre i familien får et nærere forhold til katten enn jeg kan ha. Det jeg lurer på er om det har kommet nye langtidsvirkende medisiner eller nye katteraser som virkelig er allergivennlige? Er det noen katteallergikere her som har katt nå - hvordan funker det i så fall? Anonymkode: ba182...954 Kan hende allergien din har forsvunnet? Jeg selv fikk vite jeg var allergisk mot katter for 13 år siden, og nå har jeg 5 katter uten å merke noe tegn til allergi Anonymkode: e8db2...1f8
AnonymBruker Skrevet 10. september 2023 #14 Skrevet 10. september 2023 Allergiske har ikke reagert på våre maine coon, sibirkatt skal være enda bedre så prøv det ut - finn en oppdretter du kan besøke på forhånd så du vet at det går med akkurat den katten ypperlige jegere, anbefaler to så de også har selskap i hverandre om de skal være mye ute. Anonymkode: eb9ec...6d8
AnonymBruker Skrevet 11. september 2023 #15 Skrevet 11. september 2023 AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 14.29): Kan hende allergien din har forsvunnet? Jeg selv fikk vite jeg var allergisk mot katter for 13 år siden, og nå har jeg 5 katter uten å merke noe tegn til allergi Anonymkode: e8db2...1f8 Hei, jeg er fortsatt allergisk og som jeg nevnte så reagerer jeg fortsatt på katter Merker det mer enn før, men det er også fordi jeg bruker mer tid sammen med kattene enn da jeg først fikk vite om allergien 9-10 år sida. Men det er selvfølgelig verdt å tenke på/teste ut for ts og andre som sitter i samme situasjon! AnonymBruker skrev (På 9.9.2023 den 5.10): Jeg er allergisk, men har katter som jeg koser med mest av familiemedlemmene. Vanlige huskatter. (...) Jeg merker at jeg får tydelige allergireaksjoner på huden dersom jeg rører poter, klør, nese og munn. Resten av kroppen blir sånn 50/50 sjanse for at jeg får reaksjon, ofte merker jeg at det svir og klør i ansiktet enn på henda. Så for deg hadde det kanskje vært greit å holde framtidige katter unna ansiktet, og så vaske henda etter kos (helst før du klør deg i øynene, hehe) Viser til min forrige kommentar ^ Rødhet, svie og kløe, samt elveblest får jeg ved daglig håndtering av kattene mine. Nå unngår jeg heller ikke kontakt med katter, men har heldigvis ikke vansker med å puste eller andre alvorlige reaksjoner, så for min del er kattene verdt det. Reagerer på samme måte ved håndtering av naboens huskatter. Har ikke testet rasekatter, så kan ikke si noe på hvor allergivennlige noen er kontra andre. Kanskje LaPerm, Devon Rex eller andre krøllete katteraser? Anonymkode: d8421...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå