AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Har en på 16 mnd som bare vil ha på seg de klærne som har bilder/motiv på seg, graver etter de i skittentøy om jeg sier de er til vask, så har måtte gjemme de. Har noen tips til å få gjennomført påkledning med andre klær uten fullstendig sammenbrudd hos barnet? Anonymkode: f10fb...6ef
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Barn må nå lære at sånn er det bare. Akkurat som de må lære at verden ikke ramler sammen hvis koppen er blå og ikke grønn. Anonymkode: 07f39...7c3 8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Barn må nå lære at sånn er det bare. Akkurat som de må lære at verden ikke ramler sammen hvis koppen er blå og ikke grønn. Anonymkode: 07f39...7c3 Men er det vanlig at de er opptatt av dette så tidlig altså? Anonymkode: f10fb...6ef
Mamajune11 Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en på 16 mnd som bare vil ha på seg de klærne som har bilder/motiv på seg, graver etter de i skittentøy om jeg sier de er til vask, så har måtte gjemme de. Har noen tips til å få gjennomført påkledning med andre klær uten fullstendig sammenbrudd hos barnet? Anonymkode: f10fb...6ef Vår er litt eldre men samme greie på én kjole.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Er sånn her også, startet riktignok litt senere, nærmere 2. Har måttet bli konsekvente på at klær er det vi foreldre som bestemmer og har sluttet å gi valg eller ta diskusjoner på det🤪 blir jo selvsagt noen sammenbrudd som vi da bare må stå i, men alt i alt har det blitt bedre. Anonymkode: c0800...b36
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men er det vanlig at de er opptatt av dette så tidlig altså? Anonymkode: f10fb...6ef Ja. Her ble hele dagen ødelagt fordi jeg la fram feil sokker. Anonymkode: a351c...6da
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Min på 18 mnd har ikke begynt å bry seg om dette ennå (hender hun peker fornøyd om det er et fint mønster på klærne men klarer iallfall ikke å be om andre klær og gjør det heller ikke såvidt jeg forstår iallfall). Er mye annet hun kan bli rasende for da, feks om vi åpner en dør hun ville åpne og slike ting. Hjelper det om barnet får velge mellom 2 plagg? Eller sier det da nei til begge pga feil mønster? Klarer barnet å uttrykke det, har det så godt språk? Mulig det hjelper på sikt om man er veldig konsekvent på at det er foreldre som bestemmer klær og bare annerkjenne at barnet føler at det er kjedelig og dumt og stå i at de blir sinte og lei seg for det, men likevel kle på de klærne dere har. Anonymkode: 78cbd...a35
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Seriøst? 16 måneder? Min er 22 måneder og har absolutt ingen formening om klær. Hun går i det jeg velger ut og så er vi ferdige med det. Anonymkode: 87c93...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Ganske normalt, noen er tidlig på med meninger om klær, andre er i skolealder før de har meninger om klær. Du må i hvert fall stå i kampene, kanskje favorittklærne rett og slett skal legges bort en uke eller to? Bare for å bryte mønsteret? Vet om foreldre (les mødre) som har favorittgenseren nyvasket til hver morgen. Det mest ekstreme eksempelet er ei jente som gikk i samme barnehage som jenta mi, hun gikk i samme nattkjole hver eneste dag.. Anonymkode: 5e6b5...d56
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Er nok normalt men er best å bare stå på ditt og si at de er til vask så i dag må barnet ha noe annet. Jeg bruker å si til barnet at jeg skal vaske det han ønsker så kan han ha det på i morgen 😊 det bruker å fungere Anonymkode: 62252...2aa
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min på 18 mnd har ikke begynt å bry seg om dette ennå (hender hun peker fornøyd om det er et fint mønster på klærne men klarer iallfall ikke å be om andre klær og gjør det heller ikke såvidt jeg forstår iallfall). Er mye annet hun kan bli rasende for da, feks om vi åpner en dør hun ville åpne og slike ting. Hjelper det om barnet får velge mellom 2 plagg? Eller sier det da nei til begge pga feil mønster? Klarer barnet å uttrykke det, har det så godt språk? Mulig det hjelper på sikt om man er veldig konsekvent på at det er foreldre som bestemmer klær og bare annerkjenne at barnet føler at det er kjedelig og dumt og stå i at de blir sinte og lei seg for det, men likevel kle på de klærne dere har. Anonymkode: 78cbd...a35 Har prøvd å la han velge mellom to andre plagg, men det fungerer ikke, da rister han på hodet eller hele seg og sier nei og river klærne bort. Leter oppi skuffen etter de med bilde og henter de fra skittentøyskurven om de ikke er i skuffen. Han har ikke godt språk enda, sier ikke så mye mer enn nei, men har alltid vært veldig tydelig i sin kommunikasjon med kroppspråk, lyder, peking, kaste bort hente osv. Anonymkode: f10fb...6ef
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Seriøst? 16 måneder? Min er 22 måneder og har absolutt ingen formening om klær. Hun går i det jeg velger ut og så er vi ferdige med det. Anonymkode: 87c93...ff6 Wow det høres vannvittig deilig ut med en sånn unge, får virkelig håpe at de egenskapene til barnet som jeg må stå i nå blir til noe positivt siden😂Han mener noe om absolut ALT, det er veldig slitsom😅 Anonymkode: f10fb...6ef
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en på 16 mnd som bare vil ha på seg de klærne som har bilder/motiv på seg, graver etter de i skittentøy om jeg sier de er til vask, så har måtte gjemme de. Har noen tips til å få gjennomført påkledning med andre klær uten fullstendig sammenbrudd hos barnet? Anonymkode: f10fb...6ef Ja, det er bare å si "Ble du lei deg for at ikke den fine trøya di er ren? Vil du så gjerne ha på deg trøya med bilen/dinosauren/enjhørningen på? Ja, mamma ser det. Men nå har vi bare de her trøyene." og så gjør du det til en lek. Jeg pleier å begynne med hodet "hvor er hodet til Aron? Deeer er hodet! Og hvor er armen din, næmmen, hvor har det blitt av armen, deeer kom armen ut". Sånn gjør vi med han som hylskriker ved hver påkledning. Funker som gull. Du må bare møte han på følelsene. Det har veldig mye å si. Det går ikke an å resonnere seg til noe som helst med dem på den alderen. Anonymkode: b1b63...362 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 Kjøper sånne motivtrykk som jeg stryker på hjemme jeg da. De strykelappene er gull. Orker ikke de konfliktene. Anonymkode: 612cd...5da 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 Her har vi øvd på å putte bamser og kosetepper i vaskemaskinen, da er det liksom greit når barnet før gjøre det selv og trykke på start - knappen 😅 Anonymkode: 841c3...218
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er bare å si "Ble du lei deg for at ikke den fine trøya di er ren? Vil du så gjerne ha på deg trøya med bilen/dinosauren/enjhørningen på? Ja, mamma ser det. Men nå har vi bare de her trøyene." og så gjør du det til en lek. Jeg pleier å begynne med hodet "hvor er hodet til Aron? Deeer er hodet! Og hvor er armen din, næmmen, hvor har det blitt av armen, deeer kom armen ut". Sånn gjør vi med han som hylskriker ved hver påkledning. Funker som gull. Du må bare møte han på følelsene. Det har veldig mye å si. Det går ikke an å resonnere seg til noe som helst med dem på den alderen. Anonymkode: b1b63...362 Dette funker også bra på min på 18 mnd som iblant ikke vil kle på seg av uvisse grunner Leker borte borte og tittei med hode og armene osv. Da er det vanligvis gøy igjen. (Det er iallfall lett å distrahere dem i den alderen. Vet jeg hvorfor hun ble lei seg så validerer jeg det først da, sier at jeg ser at hun ble lei seg/skuffa/sint over xyz og at jeg forstår og gir klem og trøst. Så prøver jeg å få fokus på noe annet) Anonymkode: 78cbd...a35
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kjøper sånne motivtrykk som jeg stryker på hjemme jeg da. De strykelappene er gull. Orker ikke de konfliktene. Anonymkode: 612cd...5da Konflikter? Det er jo bare sunt at barnet får ha forventningsbrudd-følelsesutbrudd på en trygg omsorgsperson? Snakker om å curle! Anonymkode: b1b63...362 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Konflikter? Det er jo bare sunt at barnet får ha forventningsbrudd-følelsesutbrudd på en trygg omsorgsperson? Snakker om å curle! Anonymkode: b1b63...362 Det er nok av de i løpet av en dag. Det gagner ingen å ta hver eneste kamp. Anonymkode: 612cd...5da 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 Vær trygg, møt følelser og hjelp barnet videre hver gang. Det er sånn de lærer Anonymkode: e05c4...bd7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #20 Skrevet 9. september 2023 Hehehe så nydelig. De får så herlige ting for seg. Datteren min fikk en elsk for merch klær og og klær med bilder av dyr eller mat og gjerne sterke farger rundt den tiden. Det var da hun begynne å grabbe klær fra vogna da vi var på hm.. 😊 Men må du vaske alle på en gang? Kan du kanskje ha noen rene til enhver tid? Anonymkode: 09290...770 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå