Gå til innhold

Spontanabort

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg opplevde en spontanabort. Dagen etterpå prøvde jeg å bestille legetime for å få oppfølging men svaret jeg fikk da var «er du sikker på at det ikke bare er mensen?», og «hvis du klarer å gå på jobb så går det nok bra.» Jeg vet veldig godt at det var en spontanabort, det som kom ut var ca 4-5 cm. Blør enda etter 12 dager, så det er ikke tvil om at det er spontanabort, hadde og svært sterke smerter før embryoet kom ut. Synes det er dårlig å bli møtt sånn hos legekontoret..

Anonymkode: 97150...564

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt var du på vei og hvilken type oppfølging ønsket du? Jeg regner med du vet at man ikke kan gjøre annet enn å la naturen gå sin gang, men kanskje du ønsket psykisk støtte?

Anonymkode: 5f763...5d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye å gjøre da. Hva er det du egentlig har behov for? 

Anonymkode: 0785e...9b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Irene

Hvor langt du var på vei har nok en del å si på hvordan du ble møtt. Jeg har hatt to tidlige spontanaborter i forbindelse med ivf, og har ikke hatt noe oppfølging selv om de var veldig ønskede graviditeter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom en spontanabort noen dager før uke 12 og da var det veldig godt å snakke med fastlegen om det noen dager etter jeg kom hjem fra sykehuset. Hadde legetime for 12-ukerskontrollen, men beholdt den for å bearbeide noe av det som skjedde.

Anonymkode: bea18...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig og dra til legen etter kun 1 spontanabort. Det er dessverre veldig vanlig med 1 - 2 spontanabort på rad og ikke noe de gjør noe med. Har du flere enn 3 på rad så skal du ha oppfølging  

Anonymkode: 5e51e...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre ikke prioritert hos legene.. Det er ikke noe de kan gjøre annet enn å eventuelt snakke med deg og lytte.. Og det er ikke alle leger som velger å ta seg tid til.. 

Oppfølging etter spontanabort er i det fleste tilfeller ikke eksisterende av den grunn at det ikke er noe de kan gjøre. Og de vil ikke benytte legetime til samtale. Men de burde jo da henvise til at man kan kontakte amathea eller slike organisasjoner. 

Anonymkode: dafe4...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er ikke dette prioritert hos leger da det ikke er noe de kan gjøre uansett. Det et brutalt sett ikke vits i.

Har selv oppleve 4 spontanaborter, det gjør vondt men det har aldri vært noe mer å gjøre liksom, annet enn å bite tennene sammen og prøve på ny. Føler med deg ❤️

Anonymkode: cbb6f...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sjekk etter noen uker på alle mine, for å se om alt var ute. Ikke fått noen oppfølging når det har blødd. Er vel ikke så mye de kan gjøre🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3756d...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis embryoet var 5 cm, var du 12 uker på vei. Det er ikke uvanlig å få noe oppfølging ved en så sen spontanabort, spesielt hvis du er i tvil om alt er kommer ut, men du må be om dette selv og være tydelig.

Anonymkode: b3bc1...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 14.30):

Hei, jeg opplevde en spontanabort. Dagen etterpå prøvde jeg å bestille legetime for å få oppfølging men svaret jeg fikk da var «er du sikker på at det ikke bare er mensen?», og «hvis du klarer å gå på jobb så går det nok bra.» Jeg vet veldig godt at det var en spontanabort, det som kom ut var ca 4-5 cm. Blør enda etter 12 dager, så det er ikke tvil om at det er spontanabort, hadde og svært sterke smerter før embryoet kom ut. Synes det er dårlig å bli møtt sånn hos legekontoret..

Anonymkode: 97150...564

4-5 cm med blod kan godt bare være livmorslimhinne som støtes ut under menstruasjon 

Man får ikke gjort noe hos lege uansett, dessverre

Anonymkode: f1161...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...