Gå til innhold

Fattig i et rikt område eller rik i et fattig område?

Gjest Arne_Toholt

Rik i et fattig område eller fattig i et rikt område?  

46 stemmer

1. 1. Hadde du foretrukket å være rik og bo i et fattig område eller fattig og bo i et rikt område?

• Rik i et fattig område
      27
    • Fattig i et rikt område
      19

Anbefalte innlegg

Gjest Arne_Toholt

Her snakker vi om å eie egen bolig, og ha enten mye eller lite penger til overs utover det. Utdyp gjerne begrunnelsen. Et eksempel kan være om du helst vil være den fattigste på Frogner eller den rikeste på Holmlia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rik i fattig området selvsagt. Dette er ikke noe dilemma. Et dilemma er valg mellom pest og kolera. Dette er et valg mellom aids og pollenallergi.

Anonymkode: 209a3...824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i mellom. Å bo et sted der inntekt er meget lav innebærer å godta en vesentlig økning av støy, husbråk, psykisk sykdom og annet tull fra naboer. Hver gang nabolaget mitt «forslummes» (altså verdien synker på grunn av elde i boligmassen) så flytter jeg opp et lite hakk i pris. Alternativet ville vært å leve med naboer som ruser seg og klatrer på fasaden. 

Jeg liker ikke å bruke alt av inntekt på å bo. Jeg liker feire og god mat og å slippe å jobbe overtid. Jeg liker heller ikke bo i slummen. Det er en avveiing som fører til en middelvei.

Jeg bor dog ikke i Oslo. Det er mulig mekanismene i Oslo er annerledes. 

Anonymkode: 6ea07...6d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Rik i fattig området selvsagt. Dette er ikke noe dilemma. Et dilemma er valg mellom pest og kolera. Dette er et valg mellom aids og pollenallergi.

Haha, aids og pollenallergi, den likte jeg. Enig, ville og vært rik i fattig området. 

Anonymkode: 118fd...e52

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg at barna mine skal vokse opp blant ungdomskriminalitet og sosial nød, eller vil jeg at at vi skal ha litt mindre materielle goder enn de rundt oss? 

Hadde jeg ikke hatt barn ville jeg vært rik blant de fattige, men nå er det motsatt.

Anonymkode: 0cd94...2fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er «fattig» i et fattig område (dog ikke Oslo så helt greit område). Sender barnet på privatskole i den dyrere delen av byen. Har en vennegjeng med og uten barn som bor i alle de ulike bydelene. Føler meg hjemme i nabolaget, men får et mer variert miljø til både oss og barn.

Konklusjon; tror det er fint å ha tilknytning til ulike miljøer uansett hvor man bor og hva man tjener. 

Anonymkode: 91dc3...a5d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så du vil heller være en rik person i Favelaen i Rio enn en fattig person på beste vest i Oslo?

Anonymkode: 8200b...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke blant de som måler min egen rikdom ut fra hva andre har, det vi kaller fattigdom her kan ikke sammenlignes med virkelig fattige. Jeg ville alltid valgt å være rik heller enn fattig, men bryr meg ikke om hvorvidt jeg har mer eller mindre enn de rundt. 

Anonymkode: 509e5...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Yep. Og dessuten lurer jeg på om vi kun snakker om Oslo, og Norge for øvrig her, eller hele verden. Personlig bor jeg rundt 10k km vekk fra Norge i et land med mye fattigdom, og på tross av at jeg var så heldig å vokse opp som fattig i Norge, ville jeg faktisk heller ha valgt å vokse opp som fattig her. Kontroversielt svar, men whatever, Norge er døden for meg - "trist som faen"- Ja. Takk til land med mindre velstand men med mer (som oftest personlig) frihet. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du vil heller være en rik person i Favelaen i Rio enn en fattig person på beste vest i Oslo?

Det er ikke meg du spør, men jeg kjenner Brasil og ville faktisk svart ja på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 936e5...1be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboene trenger ikke se at du er rik da. Da må du være ganske flashy av deg. Vi har nok litt mer enn naboene rent statistisk for området, men vi investerer og betaler ned ekstra på boliglånet, mens andre kjøper seg trampoline og har fest ute stadig. Tror ikke noen ser at vi gjør det ok økonomisk.

Jeg personlig vil heller være rik i et fattig område enn omvendt, for det kan være helt usynlig.

Anonymkode: af687...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Naboene trenger ikke se at du er rik da. Da må du være ganske flashy av deg.

Hvis du er rik som i rikest på ditt postnummer eller topp 10, ordner lokalavisen det for deg når den flasher de rikeste i skattelistene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vil jeg at barna mine skal vokse opp blant ungdomskriminalitet og sosial nød, eller vil jeg at at vi skal ha litt mindre materielle goder enn de rundt oss? 

Hadde jeg ikke hatt barn ville jeg vært rik blant de fattige, men nå er det motsatt.

Anonymkode: 0cd94...2fb

Enig! 

Anonymkode: 5610b...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er allerede «fattige» i et rikt område. Vi leier enebolig og tjener 1,6 mill til sammen. Nærmeste nabo er millionær type tresifret. Husene våre ser på avstand ganske like ut, og begge har nye, men ikke altfor flashy biler.

Vi har ingen behov for å ha en «fasade» eller skryte på oss rikdom. 

Å bo i et fattig område har jeg gjort før, ble frastjålet alt fra ski og regnjakke til bremsene på sykkelen🙄

Anonymkode: 25027...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er rik som i rikest på ditt postnummer eller topp 10, ordner lokalavisen det for deg når den flasher de rikeste i skattelistene. 

Er ikke noen fare for det, forskjellen er ikke så stor. Bor nok av rike folk i området, kommer aldri til å havne på den lista :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller være den fattigste i et rikmannsområde. Enn den rikeste i en slum.

Vil heller bli uglesett/sett ned på/baksnakket av naboer. Enn alternativet, stjålet fra/misunnelige naboer/ kriminalitet osv osv.

Anonymkode: 1c353...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er diskusjonen altså kun om de mest ekstreme ytterpunktene?

Men for all del, jeg er heller fattig i ett rikt område i norge enn rik i ett fattig område i brasil ja.

Men ja, jeg velger heller bo i ett rekkehus på østkanten med økonomi nok til å reise som jeg selv ønsker, enn å bo på 30kvm på vestkanten å ikke ha råd til togbilletten til gardermoen.

Anonymkode: 2a242...404

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpenbart valgt å være fattig i rike Bærum. Da hadde jeg kunne lent meg på rike idrettslag, ressurssterke foreldre og bodd trygt og solid. 

Anonymkode: 58046...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åpenbart valgt å være fattig i rike Bærum. Da hadde jeg kunne lent meg på rike idrettslag, ressurssterke foreldre og bodd trygt og solid. 

Anonymkode: 58046...988

Du vet at "rike" kommuner som Bærum og Asker i praksis er konkurs. Innbyggerne i Asker og Bærum har ikke blitt rike ved å være så glad i å betale skatt til kommunen.

Anonymkode: bdd6b...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt at nesten 50% ville vært rike i et fattig område. Der ville det vært masse kriminalitet og innbrudd i boligen din ukentlig.

Anonymkode: 7f7ed...c62

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skummelt at nesten 50% ville vært rike i et fattig område. Der ville det vært masse kriminalitet og innbrudd i boligen din ukentlig.

Anonymkode: 7f7ed...c62

Ikke alle fattige områder har masse kriminalitet og innbrudd ☺️

Anonymkode: 91dc3...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...