Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med første barnet som gråt en del og våknet ofte var vi desperate og gav smokk tidlig, det føltes helt nødvendig.

Men med nr.2 nå så kan det se ut som om hun får sove en god stund uten å ty til smokk. Har smakt smokken litt pga. undersøkelse på barsel, men er ikke tilvent. Så nå er vi litt i tvil, skal vi pushe på eller la være.

Valgte dere å begynne med smokk? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: e1fe6...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver å gi smokk men han er veldig selektiv på når han tar den og ikke. Ønsker å gi fordi han er rolig i bil og vogn med smokken i munnen. 

Anonymkode: 9fb4b...257

Skrevet

Ingen av mine tre har brukt smokk. Jeg introduserte det aldri, familien min kommer fra et land det ikke er like vanlig, kanskje derfor. De har brukt lite flaske også, da jeg aldri ga mme. Ingen har suget på finger etc, men de har nok brukt meg «som smokk» ved legging osv  alle tre det første halvåret. 

Anonymkode: 87b48...a87

Skrevet

Vi ga smokk siden hun ble flaskebaby. Hun fikk rett og slett ikke stimulert sugebehovet nok med kun flaske. Nå brukes den kun når hun skal sove, å det funker fint. Vi unngår å bruke smokken som trøst osv når det ikke er sovetid. 

Anonymkode: a18f1...27e

Skrevet

Prøvde å gi smokk, men hun var ikke interessert. Det er noen få ganger jeg tenker at det hadde vært digg om hun brukte smokk som en tydelig søvnassosiasjon. Det har vært når vi skal få henne til å sovne i veldig uvante situasjoner, som på fly eller i barnehagen da hun startet der. Tenker at i akkurat de situasjonene hadde det kanskje hjulpet for at hun lettere skulle sovnet. Men det er jo tross alt ganske få ganger. Syns det er greit å slippe smokke-avvenning, og det har ikke vært noe savn ellers for vår del. Men hadde jeg hatt baby som slet med å sovne ville jeg nok prøvd hardere for å få henne til å ta smokk, bare for å ha flest mulig strenger å spille på.

Anonymkode: 00c7e...fb7

Skrevet

Det er førti år siden jeg ble mor og hadde en ide om at min baby ikke skulle ha smokk. Husker nesten ikke egne argumenter, fullammet i ni måneder og tenker i dag at det var ok slik jeg handlet da jeg var tidlig i tjueårene. Nå reagerer jeg når, etter min mening, store barn sutter på smokk mens de babler og forsøker og kommunisere. 

Hvis smokk kan stagge konstant gråt, forstår jeg bruken, men det var ikke en problemstilling hos meg.

Anonymkode: 2b991...246

Skrevet

Her sutter hun på alt uansett. Gjort det siden fødsel. Bedre med smokk da

Anonymkode: 7e38a...2ca

Skrevet

Mitt første barn tok ikke smokk, nr. 2 gjorde det. Det har vært nr. 2 som har vært enklest å roe, både i bil, vogn og hjemme. Det ble også mye mindre overproduksjon av melk, så det var deilig. 

Til gjengjeld slapp vi smokkeavvenning med nr. 1. En kamp mindre. 

Ville brukt smokk om du får det til. 

Skrevet

Vi ga ikke smokk til vår eldste fordi vi var på besøk hos noen venner med baby en kveld mens jeg var gravid, og de måtte stadig vekk gå inn til babyen fordi den mistet smokken og våknet. Det fortalte også at det var strevsomt i bil, fordi babyen mistet smokken med jevne mellomrom og gråt da så mye at de måtte stoppe for å plukke den opp. I ettertid skjønner jeg jo at dette varierer veldig, mange sover videre selv om smokken faller ut, og etter hvert lærer babyen å finne og putte den i munnen igjen selv. Men vår baby hadde ikke behov for smokk, og det var kjekt å slippe å avvenne den (som jeg har sett være et stort prosjekt for enkelte rundt meg). 

Nr. to fikk heller ikke smokk, fordi vi ikke hadde trengt det med første barn. Det kan godt henne det hadde vært kjekt, hun har vært en mer urolig baby. Men det går også helt fint uten. 

Anonymkode: 7acce...940

Skrevet

jeg syns man ikke skal gi smukk på grunn av tenner og vanskelig og venne det av

Skrevet

Vi ga smokk allerede på føden. Landsforeningen for uventet barnedød anbefaler smokk. Det er med på å stimulere pusten under søvn, fordi barnet da bruker luftveier og sugerefleks mens den sover :) 

Kommer til å gi alle barna smokk fra tidlig av. Det er ikke dermed sagt at barnet MÅ bruke smokk til den er 3 år 🙂

Anonymkode: 5e8c8...8a8

• Liker 1
Skrevet

Få ungen til å ta smokk om det er mulig!! 🙏 Man tror ikke alltid det er nødvendig, men dere vil være glad for det senere! Mine barn har tatt smokk, mens jeg har venner som ikke har orket å prøve en gang. Ene var veldig sånn "nei vi har ikke hatt behov for å prøve smokk vi" da barnet var 1-2 måneder gammel... Vel, hvem er det som har baby på over 2 år nå som er en kamp og legge om kveldene?? Ungen deres gråter hver kveld og er et 'mareritt' å legge. Også sint og sur andre tider på døgnet og vanskelig å få glad igjen. Vårt jevngamle barn legger seg ekstremt lett ned, trenger bare smokk og kosebamse på kvelden. Aldri lagd en lyd i senga, og på dagtid er den også fin å ha for trøst, kjøre bil o.l. Mens min venns barn bare hyler i bilen 🙉

Sier ikke at smokk er løsningen på alt, men gjett om den hjelper på! Og den avvenningen på 2-3 dager (aldri tatt lenger tid for mine, selv om de har vært ekstremt glad i den) er bare 100% verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Av mine fem har tre brukt smokk til de var henholdsvis tre år, 16 mnd og 18 mnd, og to har ikke brukt smokk (begge nektet). Kommer ikke til å gi smokk til sistemann heller. 

Skrevet

Jeg ville prøvd med jevne mellomrom, men ikke stresset så mye den ene eller andre veien. Ingen av mine var veldig interesserte i smokken før sånn 4-6 måneders alder, men det har vært super å ha i barnehage, som trøst på nye steder, i bil osv. Yngste var dessuten på vei til å begynne å suge på tommelen i stedet, da ble vi mer obs på å gi henne smokken.

Vi var nøye på å ikke bruke smokk annet enn til hvile/trøstesituasjoner. Og å slutte har ikke vært noe stort problem, ville ikke bekymret meg for det på forskudd. 

Anonymkode: 96da0...0be

Skrevet

Jeg ville vent til smokk om det er mulig! Vår tok smokk det første halve året og det var en veldig bra søvnassosiasjon, og en god måte å få henne til og sovne raskt igjen om hun våknet på kvelden/natten. Plutselig bare nektet hun å ta smokk, og da måtte puppen frem mye mer som en kompensasjon (i tillegg til mer jobb med annen søvnstøtte).

For andre fungerer det helt sikkert supert uten smokk også da, men akkurat dette ble i hvert fall min erfaring med smokk vs ikke smokk🙈

Anonymkode: 1bfe8...045

Skrevet

Baby her hadde et sterkt sugebehov og vi ble anbefalt smokk på sykehuset, men med tips om å være bevisste mtp å ikke overse sulttegn. Baby sier derimot klart ifra om det er smokk eller mat hn vil ha (6 uker). Lager litt «eh» lyder for smokk og gråter ved sult. Når vi prøver å gi smokk utenom lager hn grimaser som gir tydelig tegn på at hn ikke vil ha. Tror dere må se litt an behovet til baby. Om det er noe baby ønsker, kjør på. Er det ikke det, så er det jo ikke noe poeng å presse på

Anonymkode: f473d...2a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.39):

Med første barnet som gråt en del og våknet ofte var vi desperate og gav smokk tidlig, det føltes helt nødvendig.

Men med nr.2 nå så kan det se ut som om hun får sove en god stund uten å ty til smokk. Har smakt smokken litt pga. undersøkelse på barsel, men er ikke tilvent. Så nå er vi litt i tvil, skal vi pushe på eller la være.

Valgte dere å begynne med smokk? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: e1fe6...f44

Om babyen får til å sove uten smokk og ikke tyr til å sutte på fingrene så er det jo bare greit å ikke venne babyen til å ta smokk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...