AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Vi har delt bosted 50/50, men jeg betaler bidrag til far pga jeg tjener mer enn han. Han krever nå mer i bidrag pga jeg har jobbet overtid i sommer. Han driver for seg selv og har flere goder pga det. Jeg føler det er urettferdig om nav mener jeg har større bidragsevne pga jeg har jobbet ekstra i sommer. Jeg sitter med stor gjeld etter samlivsbruddet, så derfor har jeg jobbet ekstra for å betala ned på lånet. Er det noen som vet om nav kan velge å bruke skjønn i våres tilfelle? Jeg har tilbudt eksen privat avtale der jeg dekker alt av utstyr/klær til barnehage skole + dekke flere utgifter/regninger enn han. Jeg ønsker ingen samarbeid med han rundt økonomi pga det blir diskusjoner rundt alt. Jeg er også ville til at far får 50% samvær slik at jeg ska dekke absolutt alt for barna våre. Han slipper betale bidrag pga jeg tjener mer. Jeg er så sliten av dette her og vil bare at jeg og barna skal få fred. Eksen vil kun ta alt gjennom nav, men nekter dele på klær til barnehage og han skal alltid ha siste ordet når det kommer til alt av utgifter. Jeg trenger feks ikke ekstra tid på SFO, men det ønsker han og ble pottesur når jeg sa nei til å dele på den regningen. Da truet han med at han kom til å ta det gjennom nav.. Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Ta det gjennom NAV så slipper dere all kranglinga. Og du har satt unger til verden og det koster penger. Jeg er gift med en mann som er har barn med en ONS. Men jeg hjelper da til med både bidrag, sko og tøy, aktiviteter og gaver. Skikkelig urettferdig. Men når ungen blir 18/19 er jeg ferdig med det og jeg kan klappe meg sjøl på skuldra for at jeg sørge litt for ei fremmed kjærring sin unge. Du sutrer over at dine egne unger koster. Det blir for dumt. Anonymkode: fb05d...59e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Enig, la navn bare bestemme. Da får du fred. Han har rett ang den saken synes jeg. Så kan du slutte å tenke på det. Du får bare beskrive situasjonen og vurdere å klage på vedtak osv. Anonymkode: b8dc1...1f1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 hvis han driver for seg selv og tar ut minimalt med lønn, ville jeg bare bedt om det hensynstaes. han kan forøvrig ikke kreve ekstra av deg utenom satt bidrag fordi du har jobbet overtid. høres ut som han prøver presse deg. sier som de NDRE, TA DET GJENNOM NAV. MEN SKAL HAN HA BIDRAG AV DEG VED 50/50 SKAL IKKE DU DEKKE EN METER UTENOM BIDRAGET. opps capslock. sorry. Anonymkode: 32c43...00b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 han må stå for ALT av utstyr og klær osv i sine uker. det dekkes opp av ditt bidrag. overhør alt annet. søker han om ny endring, javel, se hva som skjer da, men ikke gi ei krone eller et plagg utenom. Han presser deg jo. Anonymkode: 32c43...00b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): han må stå for ALT av utstyr og klær osv i sine uker. det dekkes opp av ditt bidrag. overhør alt annet. søker han om ny endring, javel, se hva som skjer da, men ikke gi ei krone eller et plagg utenom. Han presser deg jo. Anonymkode: 32c43...00b Ja han er god på det. Jeg sa nei til betale sfo som sagt og da ble det surskap og trusler som vanlig. Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig, la navn bare bestemme. Da får du fred. Han har rett ang den saken synes jeg. Så kan du slutte å tenke på det. Du får bare beskrive situasjonen og vurdere å klage på vedtak osv. Anonymkode: b8dc1...1f1 Det hjelper ingenting at nav bestemmer når vi skal dele alt sv utgifter ellers 50/50. Feks skolemelk som sønnen vår vil ha, nei det trenger han ikke. Idrett etc etc. Jeg vil ha bort alt som må diskuteres om økonomi! Jeg betaler heller alt selv enn å diskutere med han! Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvis han driver for seg selv og tar ut minimalt med lønn, ville jeg bare bedt om det hensynstaes. han kan forøvrig ikke kreve ekstra av deg utenom satt bidrag fordi du har jobbet overtid. høres ut som han prøver presse deg. sier som de NDRE, TA DET GJENNOM NAV. MEN SKAL HAN HA BIDRAG AV DEG VED 50/50 SKAL IKKE DU DEKKE EN METER UTENOM BIDRAGET. opps capslock. sorry. Anonymkode: 32c43...00b Desverre skal jeg det. Det er nettbidrag. Alt skal deles ellers på oss. Jeg ønsker få bort alt av samarbeid rundt økonomi. Han bruker advokat på en liten regning han nekter å betale tom🙈 Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Desverre skal jeg det. Det er nettbidrag. Alt skal deles ellers på oss. Jeg ønsker få bort alt av samarbeid rundt økonomi. Han bruker advokat på en liten regning han nekter å betale tom🙈 Anonymkode: db296...3ee Nettobidrag skulles det stå Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta det gjennom NAV så slipper dere all kranglinga. Og du har satt unger til verden og det koster penger. Jeg er gift med en mann som er har barn med en ONS. Men jeg hjelper da til med både bidrag, sko og tøy, aktiviteter og gaver. Skikkelig urettferdig. Men når ungen blir 18/19 er jeg ferdig med det og jeg kan klappe meg sjøl på skuldra for at jeg sørge litt for ei fremmed kjærring sin unge. Du sutrer over at dine egne unger koster. Det blir for dumt. Anonymkode: fb05d...59e Jeg sutrer ikke, jeg har tilbudt meg betale alt aleine for å slippe kveruleringen å kranglingen hans. Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): hvis han driver for seg selv og tar ut minimalt med lønn, ville jeg bare bedt om det hensynstaes. han kan forøvrig ikke kreve ekstra av deg utenom satt bidrag fordi du har jobbet overtid. høres ut som han prøver presse deg. sier som de NDRE, TA DET GJENNOM NAV. MEN SKAL HAN HA BIDRAG AV DEG VED 50/50 SKAL IKKE DU DEKKE EN METER UTENOM BIDRAGET. opps capslock. sorry. Anonymkode: 32c43...00b Det er vel ikke urettferdig å bidra til sitt eget barn🙈 Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke urettferdig å bidra til sitt eget barn🙈 Anonymkode: db296...3ee Sorry komenterte feil. Anonymkode: db296...3ee
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta det gjennom NAV så slipper dere all kranglinga. Og du har satt unger til verden og det koster penger. Jeg er gift med en mann som er har barn med en ONS. Men jeg hjelper da til med både bidrag, sko og tøy, aktiviteter og gaver. Skikkelig urettferdig. Men når ungen blir 18/19 er jeg ferdig med det og jeg kan klappe meg sjøl på skuldra for at jeg sørge litt for ei fremmed kjærring sin unge. Du sutrer over at dine egne unger koster. Det blir for dumt. Anonymkode: fb05d...59e Det er vel ikke urettferdig å bidra for sitt eget barn🙈 Anonymkode: db296...3ee 1
Rotemor Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 La han ta det via nav. Bidraget får ikke opp av at du har jobbet ekstra i sommer.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har delt bosted 50/50, men jeg betaler bidrag til far pga jeg tjener mer enn han. Han krever nå mer i bidrag pga jeg har jobbet overtid i sommer. Han driver for seg selv og har flere goder pga det. Jeg føler det er urettferdig om nav mener jeg har større bidragsevne pga jeg har jobbet ekstra i sommer. Jeg sitter med stor gjeld etter samlivsbruddet, så derfor har jeg jobbet ekstra for å betala ned på lånet. Er det noen som vet om nav kan velge å bruke skjønn i våres tilfelle? Jeg har tilbudt eksen privat avtale der jeg dekker alt av utstyr/klær til barnehage skole + dekke flere utgifter/regninger enn han. Jeg ønsker ingen samarbeid med han rundt økonomi pga det blir diskusjoner rundt alt. Jeg er også ville til at far får 50% samvær slik at jeg ska dekke absolutt alt for barna våre. Han slipper betale bidrag pga jeg tjener mer. Jeg er så sliten av dette her og vil bare at jeg og barna skal få fred. Eksen vil kun ta alt gjennom nav, men nekter dele på klær til barnehage og han skal alltid ha siste ordet når det kommer til alt av utgifter. Jeg trenger feks ikke ekstra tid på SFO, men det ønsker han og ble pottesur når jeg sa nei til å dele på den regningen. Da truet han med at han kom til å ta det gjennom nav.. Anonymkode: db296...3ee 1. Du kommer aldri til å få fred. (Før ungene er myndige). Var det du som gikk fra han? Han bruker isåfall økonomien for å "straffe" deg. Det gjorde min mot meg han var dritbarnslig. (Noe han i ettertid har innrømmet, vi er nå sammen igjen). 2. Ved beregning av bidraget så skal all skattepliktig inntekt medregnes, så akkurat der har han rett. Men det er kun hvis bidraget øker med (10 - 12 % ) usikker på prosenten, at bidraget faktisk skal økes. Vi hadde privat avtale, og det viser seg at han ubevisst lurte meg, fordi han sa kun fra om den faste inntekten, og utelot overtid og ekstra jobbing, så han tjente faktisk rundt 200.000 mer enn han hadde oppgitt. Han endret dette når han ble opplyst om at alle inntekter skal med. 3. For deres del, siden det er så mye krangling om økonomi så er det nok lurt å la det gå gjennom NaV. Privat avtale vil ikke funke mellom dere. Anonymkode: 7f234...81e 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Rotemor skrev (1 minutt siden): La han ta det via nav. Bidraget får ikke opp av at du har jobbet ekstra i sommer. Selvsagt får de opp dette via A registeret og lønnsslipper. Min eks var likedan, han tjente så utrolig lite og hadde ikke råd til bidrag. NAV overkjørte det fullstendig og han måtte betale 5 sifret i mnd for 2 barn. Lønnstrekk i 8 år gjorde han muggen, men han valgte bruddet og å opparbeide seg bidragsgjeld. Sure penger for han, men det kunne ikke jeg bry meg om. Han endte til slutt opp med å jobbe enormt mye for å ha råd til å leve. Da sendte jeg ny beregning og han måtte betale enda mer. Overtid går Seim inntekt og regnes med i bidrag. Anonymkode: 48158...2ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 1. Du kommer aldri til å få fred. (Før ungene er myndige). Var det du som gikk fra han? Han bruker isåfall økonomien for å "straffe" deg. Det gjorde min mot meg han var dritbarnslig. (Noe han i ettertid har innrømmet, vi er nå sammen igjen). 2. Ved beregning av bidraget så skal all skattepliktig inntekt medregnes, så akkurat der har han rett. Men det er kun hvis bidraget øker med (10 - 12 % ) usikker på prosenten, at bidraget faktisk skal økes. Vi hadde privat avtale, og det viser seg at han ubevisst lurte meg, fordi han sa kun fra om den faste inntekten, og utelot overtid og ekstra jobbing, så han tjente faktisk rundt 200.000 mer enn han hadde oppgitt. Han endret dette når han ble opplyst om at alle inntekter skal med. 3. For deres del, siden det er så mye krangling om økonomi så er det nok lurt å la det gå gjennom NaV. Privat avtale vil ikke funke mellom dere. Anonymkode: 7f234...81e Takk for svar. Ang privatavtale er det for å ha detaljert avtale så vi slipper å prate sammen om hvem som skal betale hva, så det er mye bedre enn sånn vi har det nå. Han er bitter og har vært utrolig stygg mot meg. Jeg satte foten ned og han fikk ikke viljen sin og da raknet alt. Han har utnyttet meg økonomisk i alle år. Jeg er raus fortsatt, men gir ikke han mer penger enn jeg må eller lar meg bli manipulert lengre. Som sagt jeg vil mye heller dekke alt for barna enn å diskutere penger med han. Nav svarte meg i dag at de bruker skjønn og overtid en sjelden gang gir ikke riktig bilde av min inntekt. Jeg kommer eventuelt sende inn dokumentasjon på dette og at de 3 siste mnd er unntakstilstand. Han er utspekulert som fy, så han trikser nok med det han kan i firma sitt. Anonymkode: db296...3ee 2
Rotemor Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvsagt får de opp dette via A registeret og lønnsslipper. Min eks var likedan, han tjente så utrolig lite og hadde ikke råd til bidrag. NAV overkjørte det fullstendig og han måtte betale 5 sifret i mnd for 2 barn. Lønnstrekk i 8 år gjorde han muggen, men han valgte bruddet og å opparbeide seg bidragsgjeld. Sure penger for han, men det kunne ikke jeg bry meg om. Han endte til slutt opp med å jobbe enormt mye for å ha råd til å leve. Da sendte jeg ny beregning og han måtte betale enda mer. Overtid går Seim inntekt og regnes med i bidrag. Anonymkode: 48158...2ff Det er inntekten som legges til grunn. Her vil ts kunne argumentere og vise til at den inntekten var midlertidig. At folk tror nav «overkjører» handler blant annet om at de ikke er villige til å kommunisere ordentlig eller faktisk klage på vedtak. NAV kan selvsagt utvise skjønn. Det er tydelig at nav mente din eks kunne tjene mye mer enn han gjorde. Folk skriver lange brev om den fæle eksen når de søker bidrag. Som om det hjelper. Endret 8. september 2023 av Rotemor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå