Gå til innhold

Kollega som ikke tåler konstruktiv kritikk.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en kollega som har en tendens til å snakke litt «ned» til de yngre som jobber i barnehagen. Hun kan være kort og småfrekk i måten hun svarer på. Måten hun forsvarer seg på er med «det er bare sånn jeg er. Det er ikke ment som noe vondt.»

Vel, jeg sliter litt med tilnærmingen hennes. Der har skjedd noen få ganger nå der jeg har følt ubehag etter at hun bare «går ut i fra» at jeg ikke gjør jobben min skikkelig, og det virker som hun skal «ta» meg på det. Jeg tok henne til sides, og sa på en fin og grei måte at jeg ikke setter pris på måten hun snakker til meg på. Dette tok hun i værste mening, og forsvarte seg selv i hytt og pine. Hun gikk til personangrep på meg å sa jeg overanalyserer, at jeg har alltid problemer(?) (veit ikke helt hva hun mente:p jeg har såvidt snakket med dama før nå.. jeg er ny i jobben). 
Jeg ble så satt ut av reaksjonen at jeg sa bare: «Herregud… det her er ikke bra. Dette er ett problem.» så gikk jeg. Hun ropte nærmest etter meg og sa: «ALT er ett problem!»

Eh, jeg veit ikke hva jeg skal si. Hvordan håndterer jeg dette? Burde jeg gjort noe annet? Hjelp!!

Endret av Annabeth
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om en prat sammen med fru krenkbar og din leder. Du er nok ikke den eneste som har problemer med henne. For all del hold det saklig i samtalen og ikke gå til personangrep selv. 

Anonymkode: c30cd...dde

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en slik kollega i barnehagen, hun var også pedleder på den andre avdelingen og nærmest «fredet» av styrer.

Hun var frekk og kort med alle, men fryktelig hårsår om andre kom med tilbakemeldinger til henne.

Jeg sluttet fordi ingenting nyttet når det kom til endring siden styrer ikke ville høre på meg eller andre som hadde samme opplevelse.

2 måneder etter jeg hadde min siste dag kom ledelsen i kjeden på banen med tiltak.

Møter stadig foreldre på butikken som synes det var trist at jeg sluttet😏

Anonymkode: ab186...3a9

• Liker 2
Skrevet

Ofte vanskelig å endre slike folk. Hadde også en kollega som var slik. Etter jeg begynte der på avdelingen fikk jeg høre av andre etterhvert hvor flink jeg var som holdt ut med henne. De fleste sluttet fort. Vejdut vanlig på den avdelingen at alle til slutt sluttet og kun hun sto igjen. Jeg la en solid innsats der prøvde beinhardt i lang tid. Prøvde møte med forståelse og empati. Jeg forsøkte tenke at hun nok hadde en grunn til at det var slik. 

Jeg holdt ut der nesten 2 år før jeg kræsjet beinhardt i veggen. Ble sykemeldt lenge. Til slutt sa jeg opp jobben. Hva skjer? Jo jeg har jo kontakt med noen kolleger fortsatt og det samme fortsetter. Resten av avdelingen sa opp etter meg, kun henne igjen og nye til. 

Evig sirkel. Desverre. Vi prøvde masse møter, forventningsavklaring osv. Avdelingen, bare meg og henne, vi to og styrer osv. 

Til og med styrer hadde blitt advart av gammel styrer om denne personen. 

Desverre finnes det alltid noen sånne på alle arbeidsplasser. En som har kloret seg fast over år. 

Sjelden man blir sagt opp selv med store utfordringer. Eneste måten å bli "kvitt" dem er om de sier opp selv. 

Anonymkode: 1f72e...e6c

• Liker 1
Skrevet

Min kollega er veldig vanskelig å snakke til. Vi har vær vår uke til å sette på kaffetrakter til vi har møter. Han glemmer det ofte. Sist gang så sa jeg det til han. Han blåste seg opp og sa sint at han hadde mye jobb. Det har vi andre også sa jeg og gikk 

Anonymkode: 2d68a...b80

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også en kollega som er vakthund og skal "ta" folk, og setter seg selv på en pedestal samtidig. Hun har en ny krise hver uke og er overveldet av jobben og problemene som er så store. Hun baksnakker og kjefter og stresser rundt i ring mens vi andre sukker og sier jaja nå er det en ny "krise."

Ts dette er folk med store psykiske problemer. Det du opplever er en ledelse som stikker hodet i sanden og later som de ikke ser, fordi de opplever også at personen flyr i flint og er urimelig. De trenger en sykemelding og en diagnose og behandling. Men det får de ikke så lenge ledelsen ikke tør å gjøre noe med det. 

Anonymkode: ea719...67c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...