Gå til innhold

16:8 diett - erfaring og resultat vektnedgang

Hellmin

Anbefalte innlegg

Hei. Dere som har erfaring med 16:8 diett, hva slags resultater har dere fått på vektnedgang og hvor lang tid gikk det før dere så resultater? 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I morgen er det gått 3 uker siden jeg begynte.

19. august: 95,5kg

8. september: 91,8kg

Ned 3,7kg

Det er ekstremt å gå ned nesten 4 kg på 3 uker. Derfor vil jeg si litt om tallene.

Over natten fra dag 1-2 «gikk jeg ned» til 94,6kg, altså nesten 1kg, over natten.

Det vil altså si at dette mest sannsynlig var vannvekt, for jeg tror det faktisk er umulig å gå ned 1 kg med faktisk fett/vekt over natten 😅

Jeg har også vært syk denne siste uken, fra søndag av, og det har nok gått i alt for lite kalorier til dagen, kg har en viss grense man må holde seg til (ellers sletter de innhold) så jeg skal ikke nevne tall. Men jeg har hatt lite appetitt, har vært kvalmen store deler av dagene, og ja da har det vært veldig lite mat. Og jeg kan tro at jeg har vært såpass i underskudd at jeg har gått ned 1 kg denne uken.

Jeg driver med 16:8. for meg var dette den mest logiske måten å gjøre det på. Jeg har en gang tidligere klart å gå ned i vekt, da med kaloritelling. Men har slitt siden den gang. Derfor ønsker jeg mer kontroll. Fasting på denne måte er ikke akkurat en magisk kur til vektnedgang. Om man trykker i trynet i spisevinduet vil man jo selvsagt ikke gå ned. Man må ligge i kalori-underskudd, og tanken er jo om man har et gitt vindu for å spise, så vil man ofte automatisk havne i kaloriunderskudd, uten å gjøre store tiltak.

For meg ser det ut til å funke. Litt slitsomt å bli syk nå rett i oppstartsfasen. Men ser ut til at selv om jeg har lagt dietten bak meg akkurat nå (for kroppen den trenger all energi og hjelp den kan få akkurat nå), så er det gjerne grenser for hvor mye man får i seg når man er sliten, delvis kvalmen, og sover store deler av døgnet 😅 Det positive, kroppen min er bygget for slik sykdom. Med mine 164cm, og vekt på over 90kg, ja da har jeg faktisk 30kg som fint kan forsvinne før det begynner å bli noe problem 😅

Anonymkode: 70c89...261

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellmin skrev (31 minutter siden):

Hei. Dere som har erfaring med 16:8 diett, hva slags resultater har dere fått på vektnedgang og hvor lang tid gikk det før dere så resultater? 😇

Jeg restarta på mandag, hadde prøvd litt før sommerferien, men det ble litt uryddig for å si det mildt. Og det ble absolutt alt annet enn periodisk fasting nå i sommer. Ny start nå. 

I tillegg til at jeg går på 16/8, så passer jeg på at jeg er i kcal underskudd. Og passer på å spise mer proteiner enn jeg har gjort tidligere. Jeg går ikke på lavkarbo, men spiser bare mer proteiner. 

Jeg skjønner veldig godt at det er mye vann her, men har gått ned 2,8 kg fra mandag morgen til fredag morgen.

Anonymkode: 0c1e9...f56

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg ikke helt forstår. 16:8 betyr at man har et spisevindu på 8 timer. Det tenker jeg høres ut som typisk frokost, lunsj og middag. Er ikke dette vanlig?

Jeg er ikke imot fasteperioder som teknikk altså. Er bare nysgjerrig.

For å svare ts. Jeg hadde suksess med å innføre mer faste måltider, fremfor å spise etter sult. Det kan nok overføres til en 16:8 diett. Spiste proteinrik mat til måltidene og det tok ikke lang tid før sult ikke var et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (2 minutter siden):

Noe jeg ikke helt forstår. 16:8 betyr at man har et spisevindu på 8 timer. Det tenker jeg høres ut som typisk frokost, lunsj og middag. Er ikke dette vanlig?

For å svare ts. Jeg hadde suksess med å innføre mer faste måltider, fremfor å spise etter sult. Det kan nok overføres til en 16:8 diett. Spiste proteinrik mat til måltidene og det tok ikke lang tid før sult ikke var et problem.

Det er jo ikke det for den gjennomsnittlige arbeidstaker som jobber 8-16?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke det for den gjennomsnittlige arbeidstaker som jobber 8-16?

15:9 diett da 🙂 eller kanskje 14:10. Har man noe bevis for at 16:8 er så mye bedre enn 14:10? 

Uansett. Jeg var bare litt nysgjerrig og tenkte kanskje noen her kunne lære meg noe. Jeg er ikke skeptisk til 16:8 diett, så er ikke her for å skape et dårlig diskusjonsmiljø. Så beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (Akkurat nå):

15:9 diett da 🙂 eller kanskje 14:10. Har man noe bevis for at 16:8 er så mye bedre enn 14:10? 

Uansett. Jeg var bare litt nysgjerrig og tenkte kanskje noen her kunne lære meg noe. Jeg er ikke skeptisk til 16:8 diett, så er ikke her for å skape et dårlig diskusjonsmiljø. Så beklager avsporingen.

Om man har noe bevis for det ene eller det andre vet jeg sannelig ikke, men tanken er vel at jo lenger faste jo bedre for kroppen.

Jeg har ofte et mindre spisevindu enn 8 timer, litt avhengig av hvordan dagen min er. Ofte spiser jeg første måltid rundt kl 14 og siste rundt kl 20.  For meg fungerer det, men i helgene og når jeg har eller er på besøk så spiser jeg som gjester/verter og da starter gjerne dagen med frokost i 9-tiden, så lunsj, middag, vin og snacks. Jeg kan leve slik noen dager, men jeg føler meg generelt bedre når jeg faster lenger mellom siste og første måltid. Så 16-8 eller 18-6 er det som virker best for meg. 

Jeg vet ikke om jeg kan lære deg noe, men det er jo mye informasjon ute på den store verdensveven. Jeg begynte bare med dette for å slppe å forklare hvorfor jeg ikke spiser frokost, og så kjente jeg, som nevnt, at det var godt for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ikke for meg. Jeg har ikke spist frokost på 10 år og drikker kun kaffe frem til lunsj og spiser heller ikke kveldsmat. Har dog lengre spisevindu i helgene. For meg funket 5:2-dietten, så tenker starte på den når jeg er ferdig med fødsel og amming.

Anonymkode: de3bc...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 minutter siden):

Om man har noe bevis for det ene eller det andre vet jeg sannelig ikke, men tanken er vel at jo lenger faste jo bedre for kroppen.

Jeg har ofte et mindre spisevindu enn 8 timer, litt avhengig av hvordan dagen min er. Ofte spiser jeg første måltid rundt kl 14 og siste rundt kl 20.  For meg fungerer det, men i helgene og når jeg har eller er på besøk så spiser jeg som gjester/verter og da starter gjerne dagen med frokost i 9-tiden, så lunsj, middag, vin og snacks. Jeg kan leve slik noen dager, men jeg føler meg generelt bedre når jeg faster lenger mellom siste og første måltid. Så 16-8 eller 18-6 er det som virker best for meg. 

Jeg vet ikke om jeg kan lære deg noe, men det er jo mye informasjon ute på den store verdensveven. Jeg begynte bare med dette for å slppe å forklare hvorfor jeg ikke spiser frokost, og så kjente jeg, som nevnt, at det var godt for meg.

Jeg føler meg også bedre med et kortere spisevindu enn 8 timer. Takk for godt svar. Det handler kanskje om å lære å kjenne hvordan kroppen fungerer uten å alltid innta mat, og på den måten finne sin ultimatum spisefrekvens. Vi er nok ikke bygd for å ha fri tilgang til mat hele dagen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (20 minutter siden):

Det er ikke helt vanlig for folk flest, de fleste har noe mat til frokost, og spiser fortsatt kvelds.

Mitt spisevindu er fra 11.00-19.00.

Mange har nok noe til frokost i 8-9 tiden, mens mitt første måltid er lunsj. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke helt vanlig for folk flest, de fleste har noe mat til frokost, og spiser fortsatt kvelds.

Mitt spisevindu er fra 11.00-19.00.

Mange har nok noe til frokost i 8-9 tiden, mens mitt første måltid er lunsj. 

Kveldsmat trodde jeg bare den eldre generasjonen drev med. Det er nok roten til min uvitenhet. Da gir det egentlig mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en diett. Det er en faste. Meningen er jo ikke at du skal spise mindre, men at tarmen skal få en pause. Effekten er dog at de som ikke gjør dette riktig egentlig bare ender opp med å spise mindre. Så det er ikke 16:8 fasten som gjør at du går ned i vekt - det er nedgangen i inntatte kalorier som du strengt tatt kunne kuttet i selv om du ikke fastet. 

Nå er det viktig uansett at man spiser sunt, og nok mat. Samtidig som man holder et høyt nivå på både styrketrening og bevege kroppen. Ligger du bare på soffan og faster deg ned noen kilo mens du eter to knekkebrød til lunsj så går du sikkert ned noen kilo, men kroppen blir jo ikke noe bedre av den grunn. 

Innsats = Resultat! 

Anonymkode: 3195c...7b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse tilbakestående diettene?

Dette er jo normal periodisk faste eller en helt normal dag for mange, det hjelper ikke faste 16t om du dytter i deg 5000 kalorier på de åtte timene.

Anonymkode: 911d7...6bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg gjort i sikkert 10 år, uten resultat. Jeg er ikke sulten på morgenen, så venter til lunsj rundt 11:00. Så spiser jeg middag rundt 17:00, og det var det for den dagen. Blir ikke sulten før 11:00 neste dag fordi jeg spiser så stor middag.

Så porsjonskontroll er det som har virket for meg, ikke spisevindu.

Anonymkode: e4668...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette er jo normal periodisk faste eller en helt normal dag for mange, det hjelper ikke faste 16t om du dytter i deg 5000 kalorier på de åtte timene.

16/8 er jo ikke en diett heller da.

Anonymkode: 0c1e9...f56

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellmin skrev (19 timer siden):

Jeg hadde ikke vekt hjemme,  og var på en vekt hos en lege i mars. Da lå jeg på en vekt som gjorde at jeg var på bmi overvekt. Jeg begynte med periodefasting rett etter det. Nå i begynnelsen av september var jeg igjen på en vekt et annet sted. Da hadde jeg gått ned 7 kg og var blitt normalvektig. Nå har jeg kjøpt meg vekt, for å sjekke litt oftere. Ukentlig. 

Anonymkode: aeb04...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
c_buk skrev (19 timer siden):

Nei,lunsj og middag 

Anonymkode: aeb04...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (19 timer siden):

Jeg spiser ikke mitt første måltid før kl 11, og da siste innen 8 timer seinere. Helgene kan jeg noen ganger forskyve første måltid litt lengre. Jeg har lagt om kostholdet helt. Det at jeg har gått for 16:8 dietten er pga magen, fordi om jeg spiser før 11 så blir magen min veldig dårlig og jeg må akutt på do. Den første tiden gjorde jeg det kun pga magen, gikk ikke ned noe for det. Men så begynte jeg på tabletter for vektnedgang og la om kostholdet helt, da har jeg jo gått ned masse. Sto noe om at man kunne spise det meste man ønsket inne dem 8 timene spisevindu det gjelder ikke for meg. Spiste jo sunnere, men jeg måtte legge om ekstremt mye og ligge på maks 1300-1400 kalorier daglig for og ha effekt uansett på vekten. Men som sagt for min del var det pga ibs og den er ganske stabil med 16:8 dietten. Men den alene gjør ingen ting med vekten om jeg ikke gjør skikkelig drastiske grep som jeg har beskrevet

Anonymkode: a8e77...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellmin skrev (20 timer siden):

Jeg startet 14 juli og har frem til det gått ned 5.6 kilo. Tok vel et par uker før jeg virkelig begynt å se resultater. Har dog også tenkt litt mer over HVA jeg spiser og kuttet godt ned på søtsaker spesielt i ukedagene. Drikker mye vann. Spiser 2 normale måltider og tar gjerne en banan, youghurt eller skyr feks .midt på dagen, ikke for jeg nødvendigvis er så sultet, men for å få i meg nok næring/kcal. rett og slett. (kommer litt ann på hva jeg spiser til lunsj/middag)
Merker at jeg ikke er like sulten som før. Er faktisk mindre sulten før lunsj på jobb nå enn når jeg tok en brødskive til frokost. Kunne nok fint gått lenger uten å spise også. Samtidig er det deilig å ikke føle seg så mett/stinn hele tiden :ler: 

Anonymkode: 8d1d8...f13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 13.55):

Jeg vil tro mange opplever vektnedgang fordi det er på kveldene viljestyrken ofte glipper og kalorioverskuddet skjer. Så dersom man ikke spiser noe etter kl 19, så blir kostholdet samlet sunnere og magrere.

Merker jo dette personlig også, selv om jeg aldri har vært overvektig. Det er mye lettere å ta gode valg på formiddagen, og middagen er jo ofte kjøpt inn og bestemt allerede. Så er det på kvelden jeg blir fysen på søtt og salt. Så jeg må bruke viljestyrken hver kveld egentlig:)

Anonymkode: d77b6...d52

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...