AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Hører jo f eks stadig om folk som f eks alltid bruker sovemedisin. Da er man for lengst blitt avhengig. Kunne vært unngått om legen bare sa nei til å skrive ut flere resepter, det er da for fanken legen som bestemmer og ikke pasienten selv. Anonymkode: ee313...3cc 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Herre gud, folk har først og fremst ansvar for egen helse. Anonymkode: b2869...013 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 Fordi noen ganger er effekten medisinen gir viktigere enn at man ev. blir avhengig? Det er jo et dilemma hvor de to alternativene må vurderes opp mot hverandre, hvor man da velger det som gir færrest ulemper/flest fordeler. Det kommer helt an på situasjonen. Anonymkode: e1315...91f 18 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 Men er det farlig å være avhengig? Kjenner en som har brukt 7.5mg imovane i i 10 år. Null problem. Problemet kommer hvis man stadig må øke. Og slik er det jo ikke for alle. Om man trenger sobril for å kunne leve greit pga enorm angst, ja da er det vel bedre å ta sobril enn å ha det forferdelig? Bruker selv både sobril og imovane, ikke daglig, men flere ganger pr uke. At jeg har det bra og får sove er viktigere enn om jeg forbruker litt medisin. Avhengig av antipsykotika er jeg. Anonymkode: 2c0a1...722 10 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 Jeg har brukt Stillnoct i årevis. Alvorlig søvnmangel er farlig, uvitenheten din avslører deg. Anonymkode: 1d9b3...dd9 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men er det farlig å være avhengig? Kjenner en som har brukt 7.5mg imovane i i 10 år. Null problem. Problemet kommer hvis man stadig må øke. Og slik er det jo ikke for alle. Om man trenger sobril for å kunne leve greit pga enorm angst, ja da er det vel bedre å ta sobril enn å ha det forferdelig? Bruker selv både sobril og imovane, ikke daglig, men flere ganger pr uke. At jeg har det bra og får sove er viktigere enn om jeg forbruker litt medisin. Avhengig av antipsykotika er jeg. Anonymkode: 2c0a1...722 Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Må jo være mye mer skadelig at man ligger våken natt etter natt og mye mindre livskvalitet pga det, enn når feks Imovane kan hindre det. Anonymkode: 2f99b...fe4 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc Hvorfor er det ikke bra å gå på den medisinen, er jo overhodet ikke skadelig for kroppen? Anonymkode: 2f99b...fe4 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc Hva vet vel du om hvilke andre tiltak vedkommende har gjort/gjør for å løse problemet? Du aner jo ingenting om det. Å ikke få sove natt etter natt i lengre tid kan da absolutt være farlig. Det kan blant annet utløse psykose. Anonymkode: e1315...91f 11 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men er det farlig å være avhengig? Kjenner en som har brukt 7.5mg imovane i i 10 år. Null problem. Problemet kommer hvis man stadig må øke. Og slik er det jo ikke for alle. Om man trenger sobril for å kunne leve greit pga enorm angst, ja da er det vel bedre å ta sobril enn å ha det forferdelig? Bruker selv både sobril og imovane, ikke daglig, men flere ganger pr uke. At jeg har det bra og får sove er viktigere enn om jeg forbruker litt medisin. Avhengig av antipsykotika er jeg. Anonymkode: 2c0a1...722 Dette! Snakket med en lege engang, han sa at når angsten er så til de grader hemmende for livskvalitetn, er det bedre å gå på Sobril en gang i blant, enn å ha et liv som bare oppleves som forferdelig. Anonymkode: 2f99b...fe4 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc Hehe. Nå har jeg gått igjennom alt som kan brukes mot lite søvn. Mange år med forskjellige behandlinger. Vi har nå funnet ut noe som gir meg søvn 4 av 7 dager pr uke. Jeg har allitd slitt med søvn er nå 50 år. Og nei, man må ikke øke eller bli avhengig,. Er langt i fra placebo. Den jeg kjenner som har tatt det i 10 år er alvorlig utviklingshemmet og kunne ikke hatt placeboeffekten av medisinen. Veldig begrenset hva personen forstår. Anonymkode: 2c0a1...722 4
Topsi Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc Jeg bruker massive doser ikke vanedannende sovemedisin, og har brukt stilnoct ved behov i mange år. Uten disse medisinene kan jeg ikke jobbe, for jeg fungerer ikke psykisk uten nok søvn, og jeg har altfor mye tanker i hodet når jeg skal sove Så da må man velge da, en fungerende person i jobb eller et ideal om minst mulig medisiner samme hva. Jeg bet hva jeg velger Og det gjør personen du svarte også. Så lenge forbruket ikke øker stadig, ser jeg ikke helt hvorfor ditt ideal skal påvirke vår livskvalitet og funksjon Endret 8. september 2023 av Topsi 4 3
Kullsyrevann Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 Enkelte burde faktisk gå på medisiner som gjør en avhengig. Fordi alternativet er verre. 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og da lurer jeg på hvorfor du ikke jobber litt med deg selv og trapper ned. Det er slett ikke farlig å sove dårlig en stund, du bruker jo åpenbart dette som en vane uten å jobbe for å bli kvitt problemet. Det er jo slett ikke bra å gå fast på den type medisin over tid. Hvis du også har gått på det i ti år, tror jeg du har mer placebo-effekt, skulke du virkelig hatt effekt måtte du hatt en mye høyere enn i begynnelsen. Anonymkode: ee313...3cc Hvor lenge mener du at det ikke er farlig gå med ekstremt dårlig søvn? Jeg må ta sykedag etter 2 netter, for da anser jeg ikke meg selv i stand til å kjøre bil lengre for eksempel. I tillegg må jeg mer enn doble mengde migrenemedisin siden søvnmangelen utløser kraftige migreneanfall. Anonymkode: e7b18...5a3 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 En gang gikk jeg 5 dager uten søvn, sov ikke et sekund. Hvis jeg ikke hadde fått sovemedisin da tror jeg det hadde tippet over for meg. Anonymkode: 2f99b...fe4 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Min oldemor har brukt Imovane hver kveld i snart 10 år. Hun har vel omtrent 5 alvorlige sykdommer som hun har levd lenge med. Hun er nok avhengig av både Imovane og flere andre medisiner, men hva er alternativet egentlig? Det finnes tilfeller og tilstander der det ikke finnes noen andre, bedre løsninger. Anonymkode: 5a1d0...401 6 1
Baktus2024 Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hører jo f eks stadig om folk som f eks alltid bruker sovemedisin. Da er man for lengst blitt avhengig. Kunne vært unngått om legen bare sa nei til å skrive ut flere resepter, det er da for fanken legen som bestemmer og ikke pasienten selv. Anonymkode: ee313...3cc ved avhengighet så kan man få store abstinenser, som kan være livstruende....derfor gir leger ut beroligende tabletter og epilepsi medisiner, for å unngå kramper, i avrusingsøyemed.... det skal forøvrig veldig mye til for å misbruke leger i 2023...for få få resepter i dop-øyemed....heldigvis... 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #18 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Den jeg kjenner som har tatt det i 10 år er alvorlig utviklingshemmet og kunne ikke hatt placeboeffekten av medisinen. Veldig begrenset hva personen forstår. Placeboeffekt opptrer til og med hos dyr, så det er overveiende sannsynlig at alvorlig utviklingshemmede også opplever placebo. Å benekte at en effekt kan være utløst av placebo er kunnskapsløst. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19912522/ Anonymkode: 66560...66f 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #19 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hører jo f eks stadig om folk som f eks alltid bruker sovemedisin. Da er man for lengst blitt avhengig. Kunne vært unngått om legen bare sa nei til å skrive ut flere resepter, det er da for fanken legen som bestemmer og ikke pasienten selv. Anonymkode: ee313...3cc Nå er det engang sånn at mange trenger medisinene sine og ikke overlever eller holder ut sykdommen uten. Da blir avhengighet en ubetydelighet. Du kan stille spørsmål til hva som er nødvendig bruk, men ofte er det nødvendig selv om pasienten blir avhengig. Nekter du en pasient med veldig store smerter medisinene sine, i det eksempelet opiater, så blir vedkommende nødt til å oppsøke det illegale markedet eller ta livet av seg selv for å slippe smertene. Det ordner seg ikke av seg selv. Du virker uopplyst og fordomsfull. Noen problemer er komplekse. Det kan være svært skadelig å ikke få sove over tid. Det er et problem mange bagatelliserer. Uten søvn fikser ikke folk livet sitt, blir sensitive for psykoser og psykisk sykdom, immunforsvaret blir dårlig , og aller helst vil man unngå lange sykmeldingsperioder eller at folk faller ut av arbeidslivet fordi de går lange perioder uten å få sove. Du kan snakke om hva som er god medisinoppfølging og se på alternativene, forutsett at det er gode alternativer. Men ingen har tid til god oppfølging i dag og gode alternativer er det få av. Fort inn og fort ut. AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En gang gikk jeg 5 dager uten søvn, sov ikke et sekund. Hvis jeg ikke hadde fått sovemedisin da tror jeg det hadde tippet over for meg. Anonymkode: 2f99b...fe4 Netopp. Man kan bli psykotisk av å gå for lenge uten søvn. Anonymkode: f35de...229 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #20 Skrevet 8. september 2023 Du har ikke så mye peiling, TS. Ja, selvfølgelig er jeg avhengig av medisinen min. Jeg trenger den for å leve et liv som er verd å leve. Selvfølgelig får jeg fortsatt medisin da, selv om jeg er avhengig. Anonymkode: 22c5a...fb6 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå