Gå til innhold

Hvor mye burde jeg betale for å bo hos kjæresten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flyttet midlertidig inn til kjæresten i en annen by. Han eier ett hus med stort oppussingsbehov, hvor han tenker at vi gjør mestparten av jobben selv.

Selv eier jeg leilighet med hybel utdel hvor jeg leier ut hybelen i en annen by. 

Huset har standard fra 70-tallet. Ikke fungerende dusj, kjøkken hvor skapene faller sammen om man tramper for hardt, dårlig oppvarming ++. 

Han tenker jeg skal betale husleie + halvparten av strøm, nett og kommunale avgifter. At jeg kan leie ut leiligheten også og gå enda mer i pluss. (Vet ikke om det er mulig ift jobb enn så lenge).

Jeg tenker at jeg skal betale halvparten av mitt forbruk. Altså strøm og vann. Mat gjør vi det litt løst med at vi betaler her og der, men er ofte jeg som tar regninga.

Ellers så skal jeg hjelpe til å pusse opp og betale noe av materialer for dette. I tilegg stå for mye av gulv-legging, maling, flislegging ++ da jeg ikke er i arbeid akkurat nå og har mest tid til slik.

Tenker det er merkelig at jeg skal hjelpe ham å øke verdien i hus og tillegg til å betale husleie. Hadde det vært snakk om en bolig med grei levestandard hadde jeg ikke hatt noe imot å bidra med husleie. Men her er det mye jobb som må bli gjort og jeg kommer ikke til å sitte igjen med noe av eventuelt gevinst.

Hva er den beste løsningen i vår situasjon?

Anonymkode: f244c...e74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier han huset? Nei, skjønner ikke hvorfor du skal betale for oppussing og materialer + husleie. 

Anonymkode: 3492f...d1d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eier han huset? Nei, skjønner ikke hvorfor du skal betale for oppussing og materialer + husleie. 

Anonymkode: 3492f...d1d

Han eier huset, ja. Kjøpte det for langt under takst uten å måtte punge ut med egenkapital.

Er ikke alle materialer jeg skal betale. Mer maling og gulv at rom jeg skal benytte meg av, men jeg vil jo få det hjemmekoselig så det blir nok noen kroner.

Skrevet

Du kan tilby deg å jobbe for husværet, og betale litt strøm og forbruk.

Du skal ikke betale leie og kjøpe inn materialer. 

Er det første gangen han bor er annet sted enn hjemme hos mor når han slike forventninger? 

Vil han ha leie, fører du timer og avregner.500,- i timen høres passe ut. Synes han det er dyrt så kan han jo bare leie inn malere og snekkere til 860,-+ mva, kjøring og verktøytilegg!

Anonymkode: bc009...3cf

• Nyttig 4
Skrevet

Du skal ikke bidra til å øke hans formue. Arbeidsinnsatsen din er husleie god nok, men jeg ville nok bidratt med halvparten av mat og avgifter. Avtal det skriftlig. Ikke legg penger i hans lomme før dere skal etablere dere så grundig at du kjøper deg inn, og ikke gi slipp på de verdiene du allerede har i leilighet og hybel.
Jeg hører varselklokkene ringe når han vil at du skal selge, og bidra hos ham istedet. 

Det høres kynisk ut, men å etablere et forhold må skje ved å planlegge hva som skal skje i et brudd. Da vil du ha noen midler som er bare dine, uten at han må kjøpe deg ut.

Pass på at han ikke
- fanger deg
- tupper deg ut når du er ferdig med renoveringa

Har sett begge scenarier.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Dette høres ut som en utfordrende situasjon. Den er litt sammensatt. Hvordan er det med bosted? Er dette et sted du har lyst til å bo, eller flytter du til han litt for hans del? Hvis det er slik at dette er et sted dere vil bo synes jeg det blir riktig med husleie tilsvarende halvparten av dine boutgifter evt. gjengs husleie for tilsvarende. Oppussing skal du selvsagt ikke betale for. Om du vil hjelpe til med arbeidet, så er jo det hyggelig. 

Personlig ville jeg tenkt at den beste løsningen hadde vært om du kjøper deg inn (om dere ønsker det) eller at dere kjøper noe nytt sammen. Jeg tror det blir veldig vanskelig for dere å finne en løsning dere begge er fornøyde med.

Skrevet

Hvorfor betaler dere ikke 50/50 på maten? Hvorfor skal du betale mest? 

Hva er hensikta i å bidra med penger og arbeiskraft i ei rønne du ikke eier? 

Du er jo ikke kjæreste, du er en slave og inntektskilde. 

Anonymkode: a47b7...fc4

• Nyttig 3
Skrevet

Du skal ikke betale for materiale og så lenge du gjør så mye jobb på huset er det din husleie. Tenkt hva det hadde kostet han å få profesjonelle til å gjøre det du har tenkt til å gjøre. 

Anonymkode: 90aa3...eb5

• Nyttig 1
Skrevet
c_buk skrev (4 minutter siden):

Dette høres ut som en utfordrende situasjon. Den er litt sammensatt. Hvordan er det med bosted? Er dette et sted du har lyst til å bo, eller flytter du til han litt for hans del? Hvis det er slik at dette er et sted dere vil bo synes jeg det blir riktig med husleie tilsvarende halvparten av dine boutgifter evt. gjengs husleie for tilsvarende. Oppussing skal du selvsagt ikke betale for. Om du vil hjelpe til med arbeidet, så er jo det hyggelig. 

Personlig ville jeg tenkt at den beste løsningen hadde vært om du kjøper deg inn (om dere ønsker det) eller at dere kjøper noe nytt sammen. Jeg tror det blir veldig vanskelig for dere å finne en løsning dere begge er fornøyde med.

Flytter for hans del. Er i behandling så må ikke innom jobb på ett år. Om jeg blir å flytte hit kommer jeg til å gå ned masse i lønn. Tjener 500k nå og kommer ikke til å finne en så bra betalt jobb uten utdanning. Kunne bodd hjemme og vært i behandling, men vil jo tilbringe så mye tid med kjæresten som mulig. 

Har ikke mulighet til å kjøpe meg inn uten å selge deg jeg allerede har.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor betaler dere ikke 50/50 på maten? Hvorfor skal du betale mest? 

Hva er hensikta i å bidra med penger og arbeiskraft i ei rønne du ikke eier? 

Du er jo ikke kjæreste, du er en slave og inntektskilde. 

Anonymkode: a47b7...fc4

Er nok 50/50 om vi ser på en hver krone. Som oftest betaler jeg ved større shopping stunder og han betaler ting vi trenger iløpet av uken. Er ikke så stor forskjell på det at det utgjør noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flytter for hans del. Er i behandling så må ikke innom jobb på ett år. Om jeg blir å flytte hit kommer jeg til å gå ned masse i lønn. Tjener 500k nå og kommer ikke til å finne en så bra betalt jobb uten utdanning. Kunne bodd hjemme og vært i behandling, men vil jo tilbringe så mye tid med kjæresten som mulig. 

Har ikke mulighet til å kjøpe meg inn uten å selge deg jeg allerede har.

Da synes jeg det høres rett og rimelig ut at du skal betale enten gjengs leie for tilsvarende i området eller halvparten av felles utgifter + en liten sum leie i tillegg. 

Oppussing bør ikke koste deg en krone. Interiør du kjøper er ditt, men så kan du jo kjøpe han noe i gave om ønskelig. 

Hvis dette byr på problemer så ville jeg vært svært skeptisk til å ha en økonomisk fremtid sammen med han.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart med voksne folk som tenker at de ikke skal betale for å bo... (ikke at jeg mistenker TS for dette, men det dukker alltid opp mange i slike tråder som mener det).

Hadde det vært meg som flytta inn til kjæresten, så ville jeg så klart betalt husleie, pluss min halvdel av forbruk. I et hus av den standarden du beskriver ville jeg forventet at leia ikke var så høy. Så ville jeg nok hjulpet til med noe oppussing, siden det tross alt er kjæresten min, og dette vil øke standarden på boligsituasjonen for deg selv.
Men jeg ville ikke betalt for oppussing eller materialer. Jeg ville ikke direkte betalt for å øke verdien på boligen uten å få noe igjen for det.
En fast sum i måneden for å bo, om han bruker det på oppussing, på å betale lån eller på frimerkesamlinga er meg revnende likegyldig.  

Han tjener litt på å få husleie av samboer, hun tjener på å leie ut egen bolig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Myrmica skrev (På 8.9.2023 den 13.02):

Endret av Necasi
Skrevet
Necasi skrev (2 minutter siden):

Som sagt hadde dette vært en normal enebolig med levestandard hadde det vært null problem for meg å bidra med leie og felles utgifter. Men dette er ett oppussingsprosjekt hvor jeg tviler noen hadde betalt en 500 lapp for å få rom i. 

Jeg kan betale leie og fellesutgifter å velge å ignorere alt med oppussing. Da ser jeg på flere måneder uten mulighet til å vaske håret ordentlig og lite til ingen system i det meste.  

Da høres det ikke ut som en bolig som koster han så mye. Så da bør jo summen du betaler være veldig lav. Har du evt. vurdert å leie en liten leilighet eller hybel i nærheten? Vet ikke om det er gjennomførbart om du leier ut egen leilighet?

Da får du tilbragt mye tid med han, slipper krangler om penger og du slipper å bo under stusselige forhold.

Skrevet

Du betaler da med arbeidskraft. Du skal ikle bygge opp hans formue.

Anonymkode: 37fda...d4f

• Nyttig 3
Skrevet
c_buk skrev (29 minutter siden):

Da høres det ikke ut som en bolig som koster han så mye. Så da bør jo summen du betaler være veldig lav. Har du evt. vurdert å leie en liten leilighet eller hybel i nærheten? Vet ikke om det er gjennomførbart om du leier ut egen leilighet?

Da får du tilbragt mye tid med han, slipper krangler om penger og du slipper å bo under stusselige forhold.

Han tenker 1500 kr + utgifter på ca 2000 kr til. Ikke store pengene, men ikke penger jeg ville brukt på en bolig til denne standarden. Da vil jeg heller være raus med å legge penger inn i oppussing og kjøpe meg inn etterhvert som jeg sparer utleieinntekter. 

Ble enig om at jeg betaler disse kronene, men bidrar ikke til oppussinga. Så får jeg heller leve med klærne mine på gulvet og uvasket hår til han får ordna ting selv.

Skrevet

husleie - ja. kost til opppussing - nei.. du skal ha betalt for arbeidet du gjør - potensielt i form av timer du putter inn og trekk i husleien? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han tenker 1500 kr + utgifter på ca 2000 kr til. Ikke store pengene, men ikke penger jeg ville brukt på en bolig til denne standarden. Da vil jeg heller være raus med å legge penger inn i oppussing og kjøpe meg inn etterhvert som jeg sparer utleieinntekter. 

Ble enig om at jeg betaler disse kronene, men bidrar ikke til oppussinga. Så får jeg heller leve med klærne mine på gulvet og uvasket hår til han får ordna ting selv.

Summen er ikke problemet. Jeg tjener ca 32k i måneden og har utleieinntekt på 6000 kr + 8500 kr om jeg får leid ut leiligheten i tillegg.

Er mer prinsippet om å bidra med gratis arbeidskraft og øke boligens hans sin verdi i tillegg til å betale disse 3500 kronene han ønsker seg. Da ville jeg heller leid en plass til 5000 kr jeg trives i en annen plass.

• Liker 3
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

husleie - ja. kost til opppussing - nei.. du skal ha betalt for arbeidet du gjør - potensielt i form av timer du putter inn og trekk i husleien? 

Han sa at han kunne trekke evt materialer osv jeg kjøper fra husleie, men han skulle ikke trekke noe i timer med arbeid jeg evt putter inn.

Greia jeg vil ikke leve i denne standarden og vil gjerne hjelpe ham å få det fint. Men jeg vil ikke betale ham for å gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han sa at han kunne trekke evt materialer osv jeg kjøper fra husleie, men han skulle ikke trekke noe i timer med arbeid jeg evt putter inn.

Greia jeg vil ikke leve i denne standarden og vil gjerne hjelpe ham å få det fint. Men jeg vil ikke betale ham for å gjøre det.

det er helt fair, jeg ville latt være å flytte inn så lenge dere ikke er enige om dette, men det er meg.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...