AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Spørsmål fra en uerfaren byperson her.. En grusvei som er nokså gjengrodd av gress og ymse planter, mose og soppvekster - hvor begynner man hen på vedlikehold av den og hva gjør man? Bestiller et lass grus regner jeg med, men før det? Anonymkode: c8c99...92d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Det må gjerne graves, dreneres og legges på duk og pukk. Er det mye, ville jeg kontaktet entreprenør og fått et prisoverslag. Anonymkode: 424e0...72b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spørsmål fra en uerfaren byperson her.. En grusvei som er nokså gjengrodd av gress og ymse planter, mose og soppvekster - hvor begynner man hen på vedlikehold av den og hva gjør man? Bestiller et lass grus regner jeg med, men før det? Anonymkode: c8c99...92d Er jo heller ingen ekspert. Men da jeg ryddet, så harvet jeg opp innkjøringen/veistumpen og fysisk fjernet alt av ugress, røtter osv. Om det lønner seg med feks duk eller asfaltpapp er jeg usikker på. Tipper det er dumt da det går utover drenering? la nytt topplag med grus/pukk. Gravde også opp dreneringsgrøft/renne som var ganske gjenfyllt av sand, grus og biologisk materiale. Anonymkode: c2bd7...fd3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #4 Skrevet 8. september 2023 Lei en flokk geiter (Mange til utleie med digitale gjerder, søk på finn) Anonymkode: 77ca0...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det må gjerne graves, dreneres og legges på duk og pukk. Er det mye, ville jeg kontaktet entreprenør og fått et prisoverslag. Anonymkode: 424e0...72b AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er jo heller ingen ekspert. Men da jeg ryddet, så harvet jeg opp innkjøringen/veistumpen og fysisk fjernet alt av ugress, røtter osv. Om det lønner seg med feks duk eller asfaltpapp er jeg usikker på. Tipper det er dumt da det går utover drenering? la nytt topplag med grus/pukk. Gravde også opp dreneringsgrøft/renne som var ganske gjenfyllt av sand, grus og biologisk materiale. Anonymkode: c2bd7...fd3 Tusen takk! En kjempejobb altså. Vet dere noe om ca prisoverslag? Kort veistubb på 30 meter med en liten parkeringsplass. Høres kostbart ut.. Anonymkode: c8c99...92d
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk! En kjempejobb altså. Vet dere noe om ca prisoverslag? Kort veistubb på 30 meter med en liten parkeringsplass. Høres kostbart ut.. Anonymkode: c8c99...92d Blir nok fort mange ti-tusener, ja. Anonymkode: ab3eb...839 1
Tiuren Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 42 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmål fra en uerfaren byperson her.. En grusvei som er nokså gjengrodd av gress og ymse planter, mose og soppvekster - hvor begynner man hen på vedlikehold av den og hva gjør man? Bestiller et lass grus regner jeg med, men før det? Anonymkode: c8c99...92d Hvor lang er veien og hvilken standard vil du ha? Om du ikke trenger en strøken hyttevei, som til en "Hafjell hytte", så ville jeg bare leid en gubb med traktor til å høvle over den (skrape bort det grøvste) og så gruset opp til brukbart. Vil du ha "strøken vei" så er det mer jobb.... 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 Tiuren skrev (Akkurat nå): Hvor lang er veien Habibi han skrev jo 30 meter, må du lese, ya 'iilahi. Anonymkode: ab3eb...839
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Tiuren skrev (3 minutter siden): Hvor lang er veien og hvilken standard vil du ha? Om du ikke trenger en strøken hyttevei, som til en "Hafjell hytte", så ville jeg bare leid en gubb med traktor til å høvle over den (skrape bort det grøvste) og så gruset opp til brukbart. Vil du ha "strøken vei" så er det mer jobb.... Takk! Neida, det er ikke så nøye - jeg liker den litt rustikke stilen forsåvidt bare det ikke gror helt igjen. En passe stelt hyttevei er det vi trenger. Det er fuktig skogområde, så det vokser sinnsykt fort igjen. Mye jobb hvert år, men veien har vi ikke helt fått dreis på. Anonymkode: c8c99...92d
Tiuren Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Habibi han skrev jo 30 meter, må du lese, ya 'iilahi. Anonymkode: ab3eb...839 Ja, jeg er helt ubrukelig... 😘
Tiuren Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk! Neida, det er ikke så nøye - jeg liker den litt rustikke stilen forsåvidt bare det ikke gror helt igjen. En passe stelt hyttevei er det vi trenger. Det er fuktig skogområde, så det vokser sinnsykt fort igjen. Mye jobb hvert år, men veien har vi ikke helt fått dreis på. Anonymkode: c8c99...92d En tanke til der... Rydd litt trær og kratt langs veien om du har lov, og se til at grøfter er "på stell".
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #12 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 12.10): Lei en flokk geiter (Mange til utleie med digitale gjerder, søk på finn) Anonymkode: 77ca0...a3b Støttes! Anonymkode: 8aeed...764 1
Bøtteballetten Skrevet 9. september 2023 #13 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 11.56): Spørsmål fra en uerfaren byperson her.. En grusvei som er nokså gjengrodd av gress og ymse planter, mose og soppvekster - hvor begynner man hen på vedlikehold av den og hva gjør man? Bestiller et lass grus regner jeg med, men før det? Anonymkode: c8c99...92d Da hyrer man inn en kar med traktor og veiskrape for å skrape først. Deretter få kjørt på grus. Kutt ned kratt i veiskråning / grøft. Sjekk evt stikkrenner og rensk opp hvis det er behov. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå