Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som jeg skrev.. ha minst 40% av lønnen din som buffer.

Anonymkode: 716fe...544

Over 600k i bufffer?

Anonymkode: d29fa...033

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Over 600k i bufffer?

De har en samlet inntekt på 1,5 mill. Regner med at begge ikke mister jobben samtidig. 40% av ts sin lønn.

Anonymkode: 716fe...544

Skrevet

Vi har også 150 000 i buffer og tenker at dette er mer enn nok. Vi har også lite lån og sterk økonomisk sikkerhet

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt hinsides å beskylde folk for å skryte på grunn av 150 000 i 2023. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med en så liten buffer, det varer ikke mange mnd hvis man mister inntekten. 

Anonymkode: 1b8e5...4fb

Hvis man har så lite lån at man fint klarer seg på dagpenge sats begge to. Hva skal man da med så stor buffer?

Bedre å putte pengene i fond

• Liker 1
Skrevet

Størrelsen på en buffer er jo høyst individuelt. Personlig har jeg en mnd lønn. Det er nok til at bilen og oppvaskmaskina ryker typ. Men ikke nok til nytt tak på huset eller at jeg kan være uten inntekt i 6 mnd. 
spørsmålet er jo hvor mye den enkelte føler seg bekvem med å ha på bufferen. Ligger man våken om natta for at man ikke  har sparepenger Bob til et eventuelt nytt tak, må man nesten spare da. Min buffer er til uforutsette utgifter, ikke til sydentur eller hvis jeg blir syk. Til set bruker jeg feriepenger og har en ok uføreforsikring 

Skrevet

For meg er bufferkonto en konto for lett tilgjenglige penger som holdes utenfor daglig forbruk og ikke regnes med i det daglige. Den er til om noe skulle bli dyrere en planlagt feks en service på bil, hvitevarer som plutselig ryker eller noe spes ungene plutselig trenger som jeg ikke hadde regner med, eller det blir en spontan ikke-planlagt helgetur osv, vi etterstreber å ha 15.000,- der. Den andre «buffern» er sparekontoen hvor vi hadde satt av drøyt 3 mnd netto lønn. Mye av sparekonto røyk nå nylig da jeg fikk masse og litt uventa advokatutgifter ifb med ett komplisert booppgjør. Så da var jeg glad vi hadde de lett tilgjengelig. Ellers så har vi drøyt 120.000 på fond som er «hellig» og til krise om vi skulle ha brukt opp andre muligheter. Men nå er det på’an igjen å spare opp igjen sparekontoen.

Anonymkode: 74085...901

Skrevet

Jeg ser heller ikke så stor vits i å ha så mye i buffer. Dere har gode inntekter, lite lån, midler i fond og ingen barn (hvis jeg forsto det riktig). Dersom en av dere eller begge mister jobb så bør dere ikke ha så store problemer med å klare dere da heller. Med den inntekten og utgiftene nevnt (bil og boliglån) så bør dere klare dere fint. Og dere kan alltid søke om avdragsfrihet også. 

Vi tjener litt mer enn dere, har 5,4 mill i lån (inkludert utleieleilighet), men vi har 3 barn og vi har aldri hatt buffer. Men vi har lett tilgang til midler dersom behovet melder seg. Vi har også fond, og div kontoer med sparemidler. Men har faktisk aldri hatt behov for det. Jeg tenker at 50k er maks dere trenger, resten kan dere putte i fond.

Anonymkode: 1a80f...a8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er helt alminnelig. Å leve lønnsslipp til lønnsslipp er ikke noe liv.

For å svare TS: når det regner, hagler det. Altså ryker noe på bilen så kan du banne på at taket på huset ryker uka etter. Personlig hadde jeg vært et nervevrak om jeg måtte belånt meg for å håndtere slik, noen dårlige måneder med bedriften eller rett og slett lyst på lang ferie, derfor buffer på 250k. Utover det har jeg investeringer som det ikke er krise om jeg må cashe inn. Og det er på ingen måte skryt, for jeg har levd mer sparsommelig i perioder for å ha det slik. 

Anonymkode: 78045...a28

Det kan jo hende at ts har relativt nytt hus og bil? Og da utgår din scenario. 

Vi har et 8 år gammelt hus og 2 år gamle biler. Forventer lite overraskelser på den fronten så ser ikke behov for buffer «i tilfellet taket raser»

Anonymkode: 1a80f...a8c

Skrevet

Vi har totalt 100 000kr inn netto per måned, men har boliglån på 4,8 millioner. 2 biler vi har betalt cash. 1 barn i barnehage. Vi har 500 000 pluss minus i indexfond, og 200 000 på en høyrentekonto/buffer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvor mye er lurt å ha stående på bufferkonto?

Vi hadde nok til å dekke alle faste utgifter i 3 mnd (hvis en av oss mistet inntekt).

Tidligere har vi opplevd at det har tatt opptil 2 mnd å få sykelønn, så vi trodde 3 mnd var tilstrekkelig.
Men da mannen ble permittert for en kort periode (november-januar), og ikke hadde inntekt mellom lønn i november og etterbetaling av dagpenger i februar, fant vi ut at 3 mnd ble for lite. 
Nå sparer vi opp til å ha nok til å dekke opp for de faste utgiftene i 6 mnd, slik at vi har litt å gå på.

Anonymkode: 34d44...98e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Helt hinsides å beskylde folk for å skryte på grunn av 150 000 i 2023. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med en så liten buffer, det varer ikke mange mnd hvis man mister inntekten. 

Er du såpass lite... Hva skal man si.. Ressurssterk.. At du ikke klarer skaffe ny inntekt på mange måneder? 

Har dere buffer for å kunne sitte på rompa etterpå og leve som før? Helt ok det altså, hver sitt liv, jeg bare lurer.. 

Jeg var en som mistet jobben( de la ned) .. Hadde noe sparepenger, ikke så mye, men det holdt i en måned. Da var inntekten min i gang igjen! 

Jaja.. Greit å være sikker da. Men 200k på konto, ville vel jeg ansett som lite lurt, heller sette mer i fond.. Men hva vet jeg 🤷‍♀️

Anonymkode: 798e2...a4e

• Liker 1
Skrevet

Okay. Deg om det. 

Det er sikkert de på trygd som bruker alle pengene sine på rullings og pils som synes 150k er vannvittig mye å ha stående.

Lol, er du virkelig så tilbakestående, eller bare later du som? 150K er de facto en enormt stor 'buffer'. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De fleste tar ansvar, men folk flest  lever ikke i øvre middelklasse, som trådstarter samt flere i denne tråden. 

Anonymkode: 9c453...0b4

Nettopp. Det vanlige er å ha en til to månedslønner som buffer. Jeg ville aldri hatt 150k som buffer, da jeg finner det helt idiotisk. Såpass mye penger penger bør investeres. 50K er i mine øyne nok som en buffer. 

Anonymkode: e02e3...f51

Skrevet

Har ikke buffer, men har fleksibelt lån (rammelån) som gjør at vi kan ta ut penger derfra ved behov uten at det er så mye styr.

Anonymkode: 16d61...462

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke buffer, men har fleksibelt lån (rammelån) som gjør at vi kan ta ut penger derfra ved behov uten at det er så mye styr.

Anonymkode: 16d61...462

Da har du en form for buffer ;) Fin ordning!
Mye bedre enn å ha det på en dum sparekonto.

Anonymkode: 0f84c...0f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 11.00):

Hvor mye er lurt å ha stående på bufferkonto?

Jeg og samboer har (uten barn):

Samlet inntekt - 1 500 000kr

Samlet gjeld - 2 500 000kr

Samlet fond: 1 100 000 kr

Vi eier én bil og to motorsykler = ca 350 000kr

Og et rekkehus verdt mellom 4 og 5M.

Nå har jeg satt av en bufferkonto på 150 000kr, men jeg lurer på hvor mye man egentlig bør ha stående.

Jeg har hus til 13 mill, 2 mill i lån, nedbetalt bil, 500 000 i fond og bufferkonto på 100 000 i tillegg til rundt 30 000 overskytende på lønnskonto til en hver tid. Er alene med to barn og tjener ganske greit. Føler at vi er skodd for en regnværsdag

Anonymkode: 91b52...381

Skrevet

Vi har lån på 3 mill, samlet inntekt på 1,2-1,5, en baby og litt over 100K i buffer. Vi føler ofte på at det er litt lite, men ca halvparten av inntekten til mannen min kommer fra frilans/royalties, så vi må jo deale med et ganske stort usikkerhetsmodus der da..

Anonymkode: fd694...cc5

Skrevet

Jeg har 120 000 på sparekonto og synes ikke det er så himla mye. Jeg leier, og dersom utleier bestemmer seg for å selge e.l. og jeg må flytte får, jeg store utgifter til flyttinga, nytt depositum og omstillingen til en mye høyere leie. Da ryker pengene raskt. De pengene skal også kunne gå til ekstrautgifter til f.eks tannlege dersom kroner ryker eller rotfylte tenner knekker. Skjer det noe med familiemedlemmer på den andre siden av landet koster det skjorta og mere til å komme seg dit på kort tid. Jeg er ufør, så selv om jeg aldri "mister inntekten", så vil det ta lang tid å bygge opp bufferen igjen. Jeg prioriterer å la den vokse videre ,selv om jeg gjerne skulle byttet ut et og annet skranglete møbel i hjemmet.

Anonymkode: cbbad...a4d

• Nyttig 1
Skrevet

Har 185 000 og tenker det er greit

Anonymkode: b6792...4ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...