Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fy for et luksusproblem å lure på om 150.000 kr er for lite eller nok å ha som buffer.... Stinker skryteinnlegg på lang vei ts!!!

Anonymkode: 88bbb...007

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fy for et luksusproblem å lure på om 150.000 kr er for lite eller nok å ha som buffer.... Stinker skryteinnlegg på lang vei ts!!!

Anonymkode: 88bbb...007

Hva er poenget med å skryte som anonym bruker på et anonymt forum?

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ser mer ut som en skrytepost, 150k er enormt mye i buffer. 
De fleste har en månedslønn eller ei halv trygdeutbetaling om de klarer.

Anonymkode: 9c453...0b4

150k er ikke mye i 2023.

3 hours ago, Lykkedykker said:

Snikskryt. Med såpass mye i buffer, og så lite lån, så bør dette være en nobrainer. 

Hva skulle liksom være vitsen med å skryte når man er anonym?:klo:

Jeg kan jo huke av for AB og påstå at jeg ser ut som en supermodell og har 10 millioner i banken, det er jo ikke akkurat noen som kan sjekke om det stemmer.

• Nyttig 1
Skrevet
Lykkedykker skrev (29 minutter siden):

Dere kan nok ta det helt med ro. Har mer enn  nok av sparepenger i både fond og enkeltaksjer. Forskjellen er bare at jeg har ingen trang til å nevne tall her på kvinneguiden. 

Veldig enkelt å gi råd angåeende buffer når man ikke vil si noe om sin økonomiske situasjon ja.... 

Merkelig at det er mulig å være så lite intelligent, eller er du et barn?

Anonymkode: d29fa...033

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig enkelt å gi råd angåeende buffer når man ikke vil si noe om sin økonomiske situasjon ja.... 

Merkelig at det er mulig å være så lite intelligent, eller er du et barn?

Nei, jeg tror bare ikke på deg i det at du trenger noe som helst råd. Du virker alt for intelligent til det. 

Skrevet

Tja.

Hvor mange ganger har dere faktisk brukt av bufferkontoen de siste tre årene, og hvor store uttak gjorde dere da?

Det kan jo gi en pekepinn på hvor mye som er hensiktsmessig å ha der.

Når man har fond som kan selges i et knipetak, samt såpass høy lønn, så trenger man ikke mye i buffer. Gitt at man har ca 1 månedslønn på brukskontoen til enhver tid.

Anonymkode: 6de78...04f

Skrevet
Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

Nei, jeg tror bare ikke på deg i det at du trenger noe som helst råd. Du virker alt for intelligent til det. 

Nå vet jeg ikke med ts, men for mange av oss som ikke er oppvokst med ressurssterke foreldre er ikke slike ting som normal økonomi normalt. Dette er ting vi må lære oss.

Det er faktisk ganske absurd å skulle tenke på overflod av penger (som faktisk de fleste i Norge med normal lønn opplever). Jeg tror ikke jeg har flere dumme spørsmål jeg stiller om økonomien, men det har vært mange runder opp gjennom årene hvor jeg har måttet lære om investering, pensjonssparing, BSU, fond, aksjer, buffer, fornuftig bruk av kredittkort osv.

• Liker 3
Skrevet

Helt hinsides å beskylde folk for å skryte på grunn av 150 000 i 2023. Jeg ville ikke følt meg komfortabel med en så liten buffer, det varer ikke mange mnd hvis man mister inntekten. 

Anonymkode: 1b8e5...4fb

• Liker 3
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ser mer ut som en skrytepost, 150k er enormt mye i buffer. 
De fleste har en månedslønn eller ei halv trygdeutbetaling om de klarer.

Det er helt alminnelig. Å leve lønnsslipp til lønnsslipp er ikke noe liv.

For å svare TS: når det regner, hagler det. Altså ryker noe på bilen så kan du banne på at taket på huset ryker uka etter. Personlig hadde jeg vært et nervevrak om jeg måtte belånt meg for å håndtere slik, noen dårlige måneder med bedriften eller rett og slett lyst på lang ferie, derfor buffer på 250k. Utover det har jeg investeringer som det ikke er krise om jeg må cashe inn. Og det er på ingen måte skryt, for jeg har levd mer sparsommelig i perioder for å ha det slik. 

Anonymkode: 78045...a28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er helt alminnelig. Å leve lønnsslipp til lønnsslipp er ikke noe liv.

For å svare TS: når det regner, hagler det. Altså ryker noe på bilen så kan du banne på at taket på huset ryker uka etter. Personlig hadde jeg vært et nervevrak om jeg måtte belånt meg for å håndtere slik, noen dårlige måneder med bedriften eller rett og slett lyst på lang ferie, derfor buffer på 250k. Utover det har jeg investeringer som det ikke er krise om jeg må cashe inn. Og det er på ingen måte skryt, for jeg har levd mer sparsommelig i perioder for å ha det slik. 

Anonymkode: 78045...a28

Ja det gir mening, 250k vil jeg kunne leve av i et halvt år om det brenner skikkelig på dass.

Skrevet

Det er sikkert de på trygd som bruker alle pengene sine på rullings og pils som synes 150k er vannvittig mye å ha stående.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor mye er lurt å ha stående på bufferkonto?

Jeg og samboer har (uten barn):

Samlet inntekt - 1 500 000kr

Samlet gjeld - 2 500 000kr

Samlet fond: 1 100 000 kr

Vi eier én bil og to motorsykler = ca 350 000kr

Og et rekkehus verdt mellom 4 og 5M.

Nå har jeg satt av en bufferkonto på 150 000kr, men jeg lurer på hvor mye man egentlig bør ha stående.

150 k bør dere hvertfall ha på bufferkonto. jo høyere inntekt jo høyere bufferkonto trengs. 150 K er lite hvis en plutselig skulle bli syk eller miste jobben, jeg prøver å ha minst 3 mnd.lønn på buffer.

Anonymkode: c6532...e42

• Liker 2
Skrevet

Har folk glemte nedstigningen mars 2020 allerede? Var mange som måtte vente ganske lenge på lønnskompensasjonsutbetalingen og dagpengeutbetalingene sine i flere måneder.

Da er det veldig greit å ha litt i bakhånd. Så er det selvsagt mange måter å ha en buffer på. Men å kun ha noen få tusen tilgjengelig er dumt. Personlig liker jeg å ha så jeg klarer meg 6 måneder uten inntekt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tja.

Hvor mange ganger har dere faktisk brukt av bufferkontoen de siste tre årene, og hvor store uttak gjorde dere da?

Det kan jo gi en pekepinn på hvor mye som er hensiktsmessig å ha der.

Når man har fond som kan selges i et knipetak, samt såpass høy lønn, så trenger man ikke mye i buffer. Gitt at man har ca 1 månedslønn på brukskontoen til enhver tid.

Anonymkode: 6de78...04f

På brukskontoen er det jo idiotisk å ha stående mer enn absolutt nødvendig. Overfør heller over den månedslønnen du vil ha stående i reserve til en sparekonto i nettbanken, som kan administreres fra mobilen. Bedre renter på sparekontoer/høyrentekontoer (kan ha fritt antall uttak pr år) enn brukskontoer, som har null prosent...

Det er også fornuftig å ikke ha mer penger enn nødvendig stående på en kortkonto uansett, i tilfelle svindel. Mange bruker dessverre bankkortet sitt, og ikke kredittkort, når de skal betale noe på nettet. Da forsvinner pengene raskt om uvedkommende og svindlere får tak i kortinformasjonen, og de kan tappe saldoen ned til null på flekken.

Man får vel stort sett tilbake pengene av banken når man klager på svindel, hvis man ikke har vært uforsiktig eller burde skjønt det var svindel før man tastet kortdetaljene, men det kan ta litt tid å få tilbake pengene. I tillegg er det jo forbannet surt å stå der med bare EN konto med null kroner på, når man kunne hatt bufferpengene på en annen konto uten korttilknytning og med høyere rente.  

Anonymkode: ac79a...b5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange bittre mennesker som ikke klarer å ta ansvar for egne valg her i livet....

De fleste tar ansvar, men folk flest  lever ikke i øvre middelklasse, som trådstarter samt flere i denne tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste tar ansvar, men folk flest  lever ikke i øvre middelklasse, som trådstarter samt flere i denne tråden. 

Har 1500 kr på buffer nå måtte ta litt fra den når oppvaskmaskin røyk, 30000 kr i netto månedsinntekt

Anonymkode: 6a052...65f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min intensjon med en bufferkonto er blant annet å ha penger om jeg mister jobben

Mister du jobben burde du ha minst 40% av årsinntekten din som buffer. Det kan ta tid å få ny jobb. 

Screenshot_20230908_182458_SamsungInternet.thumb.jpg.4fb92b986703d12e26056e181e9542f7.jpg

https://www.nav.no/dagpenger

Anonymkode: 716fe...544

Skrevet

Vi har fond som er mulig å ta ut av x antall tusen pr år. Så det er jo en mulighet. Så har jeg 10.000 på min buffer, og mannen samme på sin. 
Det holder for oss. 
vi setter inn ca 6000 kr på bufferen i mnd så den bygges jo opp, men blir også brukt av når det er noe ekstra. 
brukte 100.000 av bufferen og betalte ned på lånet og sparte oss da 60.000 i renter. 
har igjen bare 900.000 på lånet så vi stresser ikke 

Anonymkode: 9a024...692

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mister du jobben burde du ha minst 40% av årsinntekten din som buffer. Det kan ta tid å få ny jobb. 

Screenshot_20230908_182458_SamsungInternet.thumb.jpg.4fb92b986703d12e26056e181e9542f7.jpg

https://www.nav.no/dagpenger

Jeg har hatt behov for NAV én gang tidligere i livet mitt, og da tok saksbehandligstiden 6 måneder, og jeg ble avhengig av hjelp fra foreldre i mellomtiden for å dekke basisbehov. 

For meg så er NAV ingen trygghet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har hatt behov for NAV én gang tidligere i livet mitt, og da tok saksbehandligstiden 6 måneder, og jeg ble avhengig av hjelp fra foreldre i mellomtiden for å dekke basisbehov. 

For meg så er NAV ingen trygghet.

Som jeg skrev.. ha minst 40% av lønnen din som buffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...