AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Hei! Har nå hatt blodig avføring i 3-4 dager. Hard avføring og "vanskelig" å gå på do. Er ferskt blod og ligger utapå, i går var det en del som lå i toalettet også. Tenker at det mest sannsynlig bare er pga. hard avføring? Før dette hadde jeg ganske løs mage i kanskje 2 uker, hvor jeg ofte plutselig måtte på do og gjerne 2-4 ganger om dagen. Før dette igjen hadde jeg også en periode med blod i avføringen. Blir det tullete å gå til lege med dette? Hvor lenge ser jeg det an? Hvilke tiltak burde jeg gjøre selv? Er normalvektig, spiser relativt sunt (kunne spist litt mer og litt mer grønnsaker), går tur o.l. hver dag, 24 år. Muligens teit å bekymre seg for dette, men mormoren min døde av tarmkreft så når det er det som kommer opp med googling blir jeg selvsagt litt ekstra bekymret... Anonymkode: 01635...061
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #2 Skrevet 8. september 2023 Det kan være mye annet enn tarmkreft. Jeg hadde også dette og fikk god hjelp og et bedre liv rett og slett mot en tarmtilstand som jeg ble mye bedre av med bra medisin. Hvis er det faktisk er tarmkreft så er det jo bedre å fange det opp nå enn senere. Selv om man skal dø av det til slutt vil legene likevel kunne forlenge livet mye. Bedre å dø om fem år enn om fem måneder? Anonymkode: fc981...89e 1
Rødstrupa Skrevet 8. september 2023 #3 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei! Har nå hatt blodig avføring i 3-4 dager. Hard avføring og "vanskelig" å gå på do. Er ferskt blod og ligger utapå, i går var det en del som lå i toalettet også. Tenker at det mest sannsynlig bare er pga. hard avføring? Før dette hadde jeg ganske løs mage i kanskje 2 uker, hvor jeg ofte plutselig måtte på do og gjerne 2-4 ganger om dagen. Før dette igjen hadde jeg også en periode med blod i avføringen. Blir det tullete å gå til lege med dette? Hvor lenge ser jeg det an? Hvilke tiltak burde jeg gjøre selv? Er normalvektig, spiser relativt sunt (kunne spist litt mer og litt mer grønnsaker), går tur o.l. hver dag, 24 år. Muligens teit å bekymre seg for dette, men mormoren min døde av tarmkreft så når det er det som kommer opp med googling blir jeg selvsagt litt ekstra bekymret... Anonymkode: 01635...061 Hallo, ta en tur til legen. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #5 Skrevet 8. september 2023 De sier vel at friskt blod ikke er så farlig. Mest sannsynlig er det den harde avføringen som rasper opp endetarmen på vei ut. Evt en hemorride som blør. Det som er et dårlig tegn er mørkt gammelt blod. Anonymkode: c5e2f...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #6 Skrevet 8. september 2023 Kan være alt fra hemorroider til noe helt annet. Oppsøk lege alltid en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 988bb...182 2
enkefru Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Kanskje også verdt å prøve noen midler (kjøpes på apotek) for å mykgjøre avføringen litt - og se om det vedvarer? vel og merke om det er friskt blod du ser...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan være alt fra hemorroider til noe helt annet. Oppsøk lege alltid en gang for mye enn en gang for lite. Anonymkode: 988bb...182 Det er vel egentlig ikke en generell regel? Legene rennes jo ned av hypokondere og elever som er litt snufs og trenger legegodkjenning for å få fri. Men blod i avføring er absolutt noe som er innenfor å kontakte legen for. Anonymkode: fc981...89e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bedre å dø om fem år enn om fem måneder? Spørs hvor mye plager og smerter du skal ha underveis, det er nå min mening. Selv oppdaget jeg blod når jeg tørket meg etter avføring. Fikk panikk, og deo rett til privat spesialist. Viste seg bare å være innvendige hemmorider. Anonymkode: 488b6...e4a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Alltid ta en tur til legen hvis du har blod i bardsjen din. Anonymkode: 965c6...fa4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Har avføringen din alltid vært sånn, eller er disse periodene vekslende løs mage og hard mage noe nytt? I så fall synes jeg du bør dra til legen. Det finnes mange ulike tarmsykdommer. Både alvorlige og ufarlige. Anonymkode: c275f...cd6 1
Baktus2024 Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Har nå hatt blodig avføring i 3-4 dager. Hard avføring og "vanskelig" å gå på do. Er ferskt blod og ligger utapå, i går var det en del som lå i toalettet også. Tenker at det mest sannsynlig bare er pga. hard avføring? Før dette hadde jeg ganske løs mage i kanskje 2 uker, hvor jeg ofte plutselig måtte på do og gjerne 2-4 ganger om dagen. Før dette igjen hadde jeg også en periode med blod i avføringen. Blir det tullete å gå til lege med dette? Hvor lenge ser jeg det an? Hvilke tiltak burde jeg gjøre selv? Er normalvektig, spiser relativt sunt (kunne spist litt mer og litt mer grønnsaker), går tur o.l. hver dag, 24 år. Muligens teit å bekymre seg for dette, men mormoren min døde av tarmkreft så når det er det som kommer opp med googling blir jeg selvsagt litt ekstra bekymret... Anonymkode: 01635...061 få deg en henvisning for CT av tarmer ...da blir du innkalt og må drikke enhalvliter med veske for så å vente en halv time før røntgen....koster litt, men ikke mye , for å føle seg tryggere... sannsynligvis ikke noe, med mindre du har hatt vekttap osv... men ta deg en CT...det beste i livet er å føle seg trygg..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 Sannsynligvis har du ikke kreft, du som er så ung. Jeg synes du godt kan gå til legen likevel, så er du på den sikre siden og du får en profesjonell vurdering av symptomene dine. Du kan også snakke med legen om dette med mormoren din. I vår familie fikk vi gjort en gentesting fordi vi hadde opphopning av kreft på den ene siden av familien. Det er ikke sikkert at gentesting er nødvendig for dere, men det kan være godt å snakke med legen om dette likevel. Kanskje kan du få vite nøyaktig hvilken krefttype mormoren din hadde i tilfelle det er enkelte ting du bør være ekstra oppmerksom på. Anonymkode: 1a9ae...e7c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #14 Skrevet 8. september 2023 Baktus skrev (50 minutter siden): få deg en henvisning for CT av tarmer ...da blir du innkalt og må drikke enhalvliter med veske for så å vente en halv time før røntgen....koster litt, men ikke mye , for å føle seg tryggere... sannsynligvis ikke noe, med mindre du har hatt vekttap osv... men ta deg en CT...det beste i livet er å føle seg trygg.. Å ta bilder når man egentlig ikke trenger det fører ofte til overbehandling, så jeg er ikke helt enig i at dette alltid er noen god idé. Kanskje ender man opp med å operere bort noe som ikke var til skade. Da har man både kastet bort ressurser og pasienten har blitt utsatt for unødig risiko. Anonymkode: 1a9ae...e7c
Baktus2024 Skrevet 8. september 2023 #15 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å ta bilder når man egentlig ikke trenger det fører ofte til overbehandling, så jeg er ikke helt enig i at dette alltid er noen god idé. Kanskje ender man opp med å operere bort noe som ikke var til skade. Da har man både kastet bort ressurser og pasienten har blitt utsatt for unødig risiko. Anonymkode: 1a9ae...e7c det du skriver der er feil på minst 2 punkter...en som er engstelig for hva dette er vil få bekymringen fjernet...ved røntgen..og det som feks er en god behandlingsmetode i psykiatrien, for å behandle panikklidelser er kunnskap gjennom undersøkelser i tilleg til å lære seg å tolke signaler fra kroppen... når man selv skal sitte å tolke signaler fra kroppen..ja så går det ofte over i panikk..og vi lever i et samfunn som er veldig helserelatert og ønske om å leve lengst mulig...derav panikken...det hjelper lite at en fastlege sitter å forteller deg at det sikkert ikke er noe galt....det vil du ikke stole lenge på...da er det CTMR som hjelper og kunnskap...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #16 Skrevet 8. september 2023 Baktus skrev (8 minutter siden): det du skriver der er feil på minst 2 punkter...en som er engstelig for hva dette er vil få bekymringen fjernet...ved røntgen..og det som feks er en god behandlingsmetode i psykiatrien, for å behandle panikklidelser er kunnskap gjennom undersøkelser i tilleg til å lære seg å tolke signaler fra kroppen... når man selv skal sitte å tolke signaler fra kroppen..ja så går det ofte over i panikk..og vi lever i et samfunn som er veldig helserelatert og ønske om å leve lengst mulig...derav panikken...det hjelper lite at en fastlege sitter å forteller deg at det sikkert ikke er noe galt....det vil du ikke stole lenge på...da er det CTMR som hjelper og kunnskap... Nei, jeg tar ikke feil på noen punkter. Dette er gjentatt igjen og igjen av fagfolk at unødige bildeundersøkelser ikke er positivt for verken samfunnet eller pasienten. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/47VX5G/bildene-vi-ikke-trenger Det er ingenting som tilsier at TS har en angstsykdom eller panikklidelse. De som har angstsykdommer får den uansett ikke den fjernet ved å ta bilder. Men jeg ønsker ikke fortsette diskusjon om dette, det blir en avsporing av tema. Legen til TS er den beste til å gi henne råd angående hennes helse og hvilke undersøkelser hun trenger. Anonymkode: 1a9ae...e7c
Baktus2024 Skrevet 8. september 2023 #17 Skrevet 8. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, jeg tar ikke feil på noen punkter. Dette er gjentatt igjen og igjen av fagfolk at unødige bildeundersøkelser ikke er positivt for verken samfunnet eller pasienten. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/47VX5G/bildene-vi-ikke-trenger Det er ingenting som tilsier at TS har en angstsykdom eller panikklidelse. De som har angstsykdommer får den uansett ikke den fjernet ved å ta bilder. Men jeg ønsker ikke fortsette diskusjon om dette, det blir en avsporing av tema. Legen til TS er den beste til å gi henne råd angående hennes helse og hvilke undersøkelser hun trenger. Anonymkode: 1a9ae...e7c ja ...det var jo en pørfekt måte å stå uimotsagt forøvrig helt enig i at det er leger som bør gi råd. Endret 8. september 2023 av Baktus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå