Gå til innhold

Pesimisme i næringsliv, er det en bevisst «stakkars oss» taktikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om det igjen i media, NHO advarer igjen, «trippel smell - mørke utsikter». Høres jo ut som at det er helt krise og store deler av næringslivet kommer til å bukke under.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/trippel-smell-morke-utsikter/80164762

Er det virkelig slik? Eller er det en bevisst sutre-taktikk fra næringsliv og media der man søker forståelse og medfølelse fra forbrukerne, og næringslivet kan dermed fortsette å holde prisene høye, og gå med god inntjening og overskudd år etter år?

Føler noen saker blir litt sånn (når man graver litt), at «buhuu.. i år ble overskuddet til våre eiere bare på 120mill kr. I fjor var det på 160mill».

Videoannonse
Annonse
Gjest GP950mAh
Skrevet
AllahBallah skrev (17 timer siden):

Leser om det igjen i media, NHO advarer igjen, «trippel smell - mørke utsikter». Høres jo ut som at det er helt krise og store deler av næringslivet kommer til å bukke under.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/trippel-smell-morke-utsikter/80164762

Det er ingen som hevder det er krise, men flere negative ting som kommer på en gang reduserer bedriftenes overskudd og dermed muligheten til å investere, utvikle og ansette. I enkelte bransjer er man avhengig av å ha betydelige overskudd fordi årlig vedlikehold er dyrt.

Skrevet

Artikkelen pekerpå flere problmer, ikke minst  prisstigning og høy rente. Nå har priser og rente kommet såpass høyt at jeg tenker på at ingenting vokser til himmelen. Jeg håper og tror det flater ut.  

• Nyttig 1
Skrevet
GP950mAh skrev (2 timer siden):

Det er ingen som hevder det er krise, men flere negative ting som kommer på en gang reduserer bedriftenes overskudd og dermed muligheten til å investere, utvikle og ansette. I enkelte bransjer er man avhengig av å ha betydelige overskudd fordi årlig vedlikehold er dyrt.

Årlig vedlikehold er dyrt? Det kan så være, men overskuddet er da noe som kommer etter sist års vedlikehold er gjort. Mao. overskuddet er inkludert vedlikeholdskostnader.

Syntes dessuten «trippel smell og mørke utsikter» høres ganske dramatisk ut. 

Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner meg så godt igjen som bedriftseier. Firmaet mitt har alltid gått godt. Alltid gått i pluss, aldri vært noe større utfordringer. Likevel passer jeg på å male et veldig nyansert bilde hvis noen spør hvordan det går.

«Joda, det går helt greit men vi kunne godt hatt litt fler kunder», «tja det går veldig opp og ned», «vi merker det er en tøff bransje med mye konkurrenter», «uff vi merker godt utgiftene og rentene nå» sier jeg.

Selv om sannheten er en helt annen. Redd for at jeg skaper misnøye og må forsvare de høye prisene våre hvis jeg sier det som det er, «Det går helt knall, vi går med mer og mer overskudd for hvert år som går, takk for pengene dine 😄».

Gjest GP950mAh
Skrevet
AllahBallah skrev (17 minutter siden):

Årlig vedlikehold er dyrt? Det kan så være, men overskuddet er da noe som kommer etter sist års vedlikehold er gjort. Mao. overskuddet er inkludert vedlikeholdskostnader.

Fremtidig vedlikehold og oppgraderinger som er helt nødvendige i enkelte bransjer for fortsatt drift er ikke inkludert. Journalisten går for ordvalg som høres dramatisk ut for å selge, men næringslivet selv forstår at dette er forbigående og slettes ingen krise.

Skrevet

NHO klager jo alltid (det er jobben deres), og journalister skriver alltid clickbait-saker (det er jobben deres).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...