AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #1 Skrevet 8. september 2023 Prøver å være i forkant her. Er førstegangsmor og spør etter tips til hva som kan være lurt å ha på vinteren til en ettåring? Vær gjerne konkret om det er noen plagg eller sko for eksempel som dere er fornøyd med Anonymkode: 6fb24...7d1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #2 Skrevet 13. september 2023 Det kommer jo litt an på vær og føre og hva dere liker å gjøre (hah, utilsiktet rim!) Om det er til ettåringen, og ikke til dere foreldre, ville jeg vel ønsket leker og bøker og sånt på vegne av ettåringen, og heller ønsket utstyr som gaver til dere voksne. Synes det er litt kjipt å gi sko i gave til et barn. Votter, skoposer om hun ikke går, vintersko, ullpledd, og slikt, kan jo kanskje være greit? Ullklær om hun tåler det, eller noe med bambus/silke på innsiden om hun reagerer på ull. Anonymkode: b031b...7e8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2023 #3 Skrevet 13. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kommer jo litt an på vær og føre og hva dere liker å gjøre (hah, utilsiktet rim!) Om det er til ettåringen, og ikke til dere foreldre, ville jeg vel ønsket leker og bøker og sånt på vegne av ettåringen, og heller ønsket utstyr som gaver til dere voksne. Synes det er litt kjipt å gi sko i gave til et barn. Votter, skoposer om hun ikke går, vintersko, ullpledd, og slikt, kan jo kanskje være greit? Ullklær om hun tåler det, eller noe med bambus/silke på innsiden om hun reagerer på ull. Anonymkode: b031b...7e8 Enig i at sko er kjipt til barn, men til en 1-2åring er det innafor. De er ofte fornøyd med en leke eller to, og sko og praktiske ting er dyrt🤷♀️ Anonymkode: 17af6...3bd
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #4 Skrevet 14. september 2023 Ulltøy er jo dyrt så det er jo fint å ønske seg Ullvotter er lurt å ha. Hals (sånne https://www.smaaungene.no/products/joha-tynn-hals-i-merinoull-old-rose?gclid=CjwKCAjw3oqoBhAjEiwA_UaLtuFr4P8F7DNvsCCSSFxsNf2TbDFfPWJiY0RXgXTXVQO305rX-h7t-xoC-FkQAvD_BwE - sikkert mange som er bra har ikke prøvd akkurat denne). Luer med knyting og som går over ørene. Sko synes jeg man skal prøve på så det synes jeg ikke egner seg som gave til så liten. Med mindre hen ikke kan gå og bare skal ha skoposer. Men ulltøfler til innebruk kanskje? Noe sånt: https://bogerud.no/produkt/celavi-tofler-i-ull/ Ellers ønsket vi oss mest leker og bøker til vår. Spesielt bøker med lyd, sang eller klaffer var populært fra 9-10 mnd og fremdeles nå (nesten 2 år). Finnes bøker med klaffer i filt så de ikke river i stykker med en gang. Puttekasse. Stableleke, sånn med pinne som man stabler ringer på (lekt mye med). Dukkevogn. Bamser. Lekekjøkken og servise. Xylofon. Keyboard. Sånn Fisher Price bamse/kanin som prater. Puslespill. Av vinterting så kanskje akebrett? Bøttesett med spade til å grave i snøen med. Anonymkode: b7b57...95a 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2023 #5 Skrevet 14. september 2023 Jeg synes det er en uting at foreldre ønsker seg vinterdress, dyrt ulltøy etc på vegne av barna. Det er ikke meningen at venner og familie skal stå for kostnaden for alt slikt. Virker for meg som at foreldre ønsker seg slikt for å selv spare seg for den kostnaden. Nei gi gaver barna har glede av, ikke det lommeboka til foreldrene har glede av. Gi bøker, Lego, plastelina, akebrett, kostymer, ball etc alt som er gøy. Anonymkode: 39c5c...222 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #6 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 9.52): Prøver å være i forkant her. Er førstegangsmor og spør etter tips til hva som kan være lurt å ha på vinteren til en ettåring? Vær gjerne konkret om det er noen plagg eller sko for eksempel som dere er fornøyd med Anonymkode: 6fb24...7d1 Det er jo ikke dere gaven er til. Deres jobb å kjøpe ulldress og klær. Ting vi tenker å ønske oss til jul til vår da 3 mnd gamle baby.. - alderstilpassede leker og bøker - sykkel som kan dyttes av foreldre og med bøyle rundt. Vi brukte dette så mye til nr en at den vi hadde ble ødelagt. Veldig kjekt å ha Anonymkode: 31fef...855
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #7 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo ikke dere gaven er til. Deres jobb å kjøpe ulldress og klær. Ting vi tenker å ønske oss til jul til vår da 3 mnd gamle baby.. - alderstilpassede leker og bøker - sykkel som kan dyttes av foreldre og med bøyle rundt. Vi brukte dette så mye til nr en at den vi hadde ble ødelagt. Veldig kjekt å ha Anonymkode: 31fef...855 Mange barn får klesplagg til jul uavhengig av alder. Mange barn vasser i leker som de aldri bruker, så gode ullklær er gjerne en veldig fin gave som vil bli brukt. Anonymkode: dbe7e...e07 3 1
Rem Skrevet 15. september 2023 #8 Skrevet 15. september 2023 Ønsker ofte praktiske ting til barna, ulldress, vintersko, klær ++ De får som regel ett tonn med leker i tillegg. Så der jeg har muligheten til å dele ønskeliste, deler jeg den. Enklere når de er 1 enn 13år for å si d sånn. Jenta mi på 2.5år elsker å få nye sko, og nye klær! 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #9 Skrevet 15. september 2023 Vår 1 åring har liten interesse for gaver akkurat nå. Så tenker det sikkert ikke er alt for mye som er endret frem til da. Nå er vi ikke i en stilling at noen vil spørre oss hva 1 åringen vår ønsker seg til jul men hadde noen spurt ville jeg sagt bøker, leker eller klær. Ikke spesifisert at vi ønsker oss en Reima Gotland vinterdress for å sette det på spissen😄 Vil generelt bare tipse om Finn og Tise. Har virkelig det siste året fått opp øynene både for kjøp og salg. Særlig barneklær, det er så mye fint brukt som nesten fremstår som nytt og ofte til gi bort pris eller i det alle fall kraftig redusert pris. Ikke det du spurte etter men ville bare tipse om det 😊 Anonymkode: 9f243...d25
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #10 Skrevet 15. september 2023 Ts her: Ser at noen av dere skriver at unger ikke bør få klær til gave, men altså han blir ett år 5 dager før jul. Så her er det for det første snakk om en 12 år gammel unge som ikke er gammel nok til å helt skjønne dette med gaver og for det andre snakk om dobbelt opp med gaver. Han skal selvfølgelig få leker, men vi syns ikke det er nødvendig med ørten pakker med kun leker. Da kan han heller få noen leker og noe klær eller andre ting som en ettåring kan få bruk for eller ha glede av. Og vi oppmuntrer gjerne til kjøp av brukt! Ellers takk for mange gode tips! Anonymkode: 6fb24...7d1 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #11 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ts her: Ser at noen av dere skriver at unger ikke bør få klær til gave, men altså han blir ett år 5 dager før jul. Så her er det for det første snakk om en 12 år gammel unge som ikke er gammel nok til å helt skjønne dette med gaver og for det andre snakk om dobbelt opp med gaver. Han skal selvfølgelig få leker, men vi syns ikke det er nødvendig med ørten pakker med kun leker. Da kan han heller få noen leker og noe klær eller andre ting som en ettåring kan få bruk for eller ha glede av. Og vi oppmuntrer gjerne til kjøp av brukt! Ellers takk for mange gode tips! Anonymkode: 6fb24...7d1 12 mnd gammel unge* Anonymkode: 6fb24...7d1
Mamajune11 Skrevet 15. september 2023 #12 Skrevet 15. september 2023 AnonymBruker skrev (På 13.9.2023 den 13.35): Det kommer jo litt an på vær og føre og hva dere liker å gjøre (hah, utilsiktet rim!) Om det er til ettåringen, og ikke til dere foreldre, ville jeg vel ønsket leker og bøker og sånt på vegne av ettåringen, og heller ønsket utstyr som gaver til dere voksne. Synes det er litt kjipt å gi sko i gave til et barn. Votter, skoposer om hun ikke går, vintersko, ullpledd, og slikt, kan jo kanskje være greit? Ullklær om hun tåler det, eller noe med bambus/silke på innsiden om hun reagerer på ull. Anonymkode: b031b...7e8 Sko er kjipt? Mine blir kjempe glade for sko, jakker, luer. Minsta var litt over 2 forrige jul og gaven hun likte best var en refleksvest. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #13 Skrevet 15. september 2023 Mamajune11 skrev (5 minutter siden): Sko er kjipt? Mine blir kjempe glade for sko, jakker, luer. Minsta var litt over 2 forrige jul og gaven hun likte best var en refleksvest. Er hun fan av Viggo-venn? Anonymkode: 74e89...0e0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2023 #14 Skrevet 15. september 2023 Vi ønsket oss alltid pysjer fra nøstebarn i julegave til barna da de var små. (Vi foretrakk hel dress med føtter, men det er jo smak og behag.) De hadde da 1-2 hver, og trengte kun en alternativ pysj til de varmeste sommerdagene utenom. Dyrt plagg, men en storfavoritt hos oss, og noe som ble brukt MYE, siden de faktisk sover mange timer hver natt. Mine gikk ofte i pysjen utover morgenen i helgene også, fordi de syntes den var så deilig. Ellers er det jo greit med yttertøy, om dere mangler det. Generelt pleide vi å ønske de litt dyrere tingene som vi kanskje ikke ville valgt om vi måtte betale selv. Men det var jo også litt fordi besteforeldrene ønsket å bruke en del penger på barnebarna. (I starten ga vi forslag i flere prisklasser. Men etter hvert fikk de stort sett kun forslag i den prisklassen de pleide å kjøpe i.) Anonymkode: fd9f0...fb9
Alauda Skrevet 15. september 2023 #15 Skrevet 15. september 2023 Da mine var så små pleide jeg/vi å si at vi ønsket oss klær fra Nøstebarn o.l. til dem. Ting av god kvalitet som vi ikke så ofte kjøpte selv. Fra familie fikk barna ofte både klær og noe leker. Nok leker til jul blir det gjerne til småbarn uansett.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 15.9.2023 den 12.58): Ts her: Ser at noen av dere skriver at unger ikke bør få klær til gave, men altså han blir ett år 5 dager før jul. Så her er det for det første snakk om en 12 år gammel unge som ikke er gammel nok til å helt skjønne dette med gaver og for det andre snakk om dobbelt opp med gaver. Han skal selvfølgelig få leker, men vi syns ikke det er nødvendig med ørten pakker med kun leker. Da kan han heller få noen leker og noe klær eller andre ting som en ettåring kan få bruk for eller ha glede av. Og vi oppmuntrer gjerne til kjøp av brukt! Ellers takk for mange gode tips! Anonymkode: 6fb24...7d1 Det er kanskje ok nå mens ungen er så liten. Men som mamma til et desember barn.. å gi en praktisk gave og en leke til barnet fordi bursdag og jul er for nærme er helt uakseptabelt med mindre du ville gjort akkurat det samme til et barn som har bursdag om sommeren. Anonymkode: 31fef...855
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 On 9/15/2023 at 12:58 PM, AnonymBruker said: Ts her: Ser at noen av dere skriver at unger ikke bør få klær til gave, men altså han blir ett år 5 dager før jul. Så her er det for det første snakk om en 12 år gammel unge som ikke er gammel nok til å helt skjønne dette med gaver og for det andre snakk om dobbelt opp med gaver. Han skal selvfølgelig få leker, men vi syns ikke det er nødvendig med ørten pakker med kun leker. Da kan han heller få noen leker og noe klær eller andre ting som en ettåring kan få bruk for eller ha glede av. Og vi oppmuntrer gjerne til kjøp av brukt! Ellers takk for mange gode tips! Anonymkode: 6fb24...7d1 Min syntes gaver var gøy både når hen var 10 mnd og 12 mnd Ikke alt for mange da det holdt å pakke opp 2-3 stykk. Best var esker eller poser med flere ting oppi som kunne plukkes ut, veldig gøy. Og gøy å rive papiret. Tenker det er helt ok å ønske seg litt praktiske ting også til så små så lenge de får noe som er gøy for dem også Anonymkode: b7b57...95a
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #18 Skrevet 19. september 2023 Penger på fond. Anonymkode: 49437...bae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå