Gå til innhold

Betalingsanmerkninger og kredittscore

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt masse gjeld hele mitt voksne liv, pga misligholdte forbrukslån kredittkort osv fra tidlig voksenliv (18-22). Har de siste årene hatt 12 000 i kreditortrekk per mnd, og i tillegg betalt inn det jeg har klart. Betalte inn siste gjelda i går - og lurer på det med kredittscore, det ser ikke ut til å finnes noe god info på nett. når begynner den å gå opp? Min har logget mellom 1-18 i alle år. Jeg har tenkt å kjøpe meg inn i min samboers bolig, men trenger da en god score. Har også behov for en ny bil da jeg pendler. Jeg tjener 800 000 og har 1,2 i formue. 
Inne på defero er jeg på 90 % «bedre» på de fleste sammenligningene, men betalingsanmerkningen min ligger enda registrert (regner med den er borte over helga). Jeg har ikke lyst å søke om lån før scoren er litt god værtfall, da jeg ikke ønsker alt for dårlig rente (det har jeg betalt nok av). 

Anonymkode: 3bf69...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få topp score må du

- betale alt i tide og over lengre tid (flere år)

- ikke ha for mye dårlig gjeld

- ikke betalningsanm.

- gjerne eie eiendom

Anonymkode: 2ea6b...06b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

- ikke betalningsanm.

- gjerne eie eiendom

Har virkelig kredittselskaper tilgang til gammel betalingshistorikk/gamle betalingsannmerkninger?

Det er vel kun du og den enkelte leverandør som vet om du betaler for sent så lenge du ikke får betalingsannmerkning, så dette kan vel på ingen måte påvirke kreditscore, (med mindre du tenker på noe system fra utenfor Norge)

Så vidt jeg vet så kommer kreditscore av 1, ingen betalingsannemerkninger, 2 inntekt som rapportert i skattemelding, 3 formue som rapportert i skattemelding. 

+ at jeg tror de ser på flere års skattemelding og verdsetter fast/jevn inntekt over store hopp. 

Til TS, vent ett par dager på at betalingsanmerkningene skal bli borte og hent ut en rapport på mandag, du burde ha mye bedre kreditscore det øyeblikket betalingsanmerkningene er borte. 

Angående rente så er det mange banker (eventuelt kundegrupper i banker, f.eks fagforeninger) som tilbyr samme rente til alle. Jeg vil anbefale denne typen renteavtaler, da man ikke trenger å klage til banken hver 6 mnd for å holde renta på greit nivå. 

Min anbefaling er å snakke med/søke i minst 3 banker. 

Noen banker f.eks Sbanken er ganske enkle å forholde seg til, og man fylle omtrent bare inn ett skjema på nett og gir tilgang til lønnsinfo fra skatteetaten og får ofte avslag/godkjent uten å bli oppringt eller måtte forklare seg for en kunderådgiver. 

Mens en del andre bank har f.eks ett telefonmøte som ganske viktig for om du får lån eller ikke.  

Hvordan har du 1,2 millioner i formue samtidig som du har hatt masse kreditgjeld? 

Skrevet

Sbanken = Dnb nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

- ikke betalningsanm.

- gjerne eie eiendom

Jeg har alltid betalt alt i tide, har aldri hatt forbruksgjeld, har kun boliglån innenfor 60% av bolig verdi, men har likevel kredittscore på 25 og har hatt det i årevis.

Det ironiske er at jeg til tross for den lave scoren ikke hadde noe som helst problem med å flytte boliglånet mitt nylig og fikk også glatt innvilget billån på flere hundre tusen og lån for å kjøpe campingvogn også dette på flere hundre tusen og nytt kredittkort med høy kredittgrense. (Jeg tok ikke lånene da, men betalte heller bil og campingvogn kontant og tok lav kredittgrense på kortet.)

Så kredittscore er generelt sett bare tull.

Anonymkode: 06efb...c01

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt masse gjeld hele mitt voksne liv, pga misligholdte forbrukslån kredittkort osv fra tidlig voksenliv (18-22). Har de siste årene hatt 12 000 i kreditortrekk per mnd, og i tillegg betalt inn det jeg har klart. Betalte inn siste gjelda i går - og lurer på det med kredittscore, det ser ikke ut til å finnes noe god info på nett. når begynner den å gå opp? Min har logget mellom 1-18 i alle år. Jeg har tenkt å kjøpe meg inn i min samboers bolig, men trenger da en god score. Har også behov for en ny bil da jeg pendler. Jeg tjener 800 000 og har 1,2 i formue. 
Inne på defero er jeg på 90 % «bedre» på de fleste sammenligningene, men betalingsanmerkningen min ligger enda registrert (regner med den er borte over helga). Jeg har ikke lyst å søke om lån før scoren er litt god værtfall, da jeg ikke ønsker alt for dårlig rente (det har jeg betalt nok av). 

Anmerkningen forsvinner nok i løpet av de nærmeste timene.

Skrevet
HW1 skrev (1 time siden):

Har virkelig kredittselskaper tilgang til gammel betalingshistorikk/gamle betalingsannmerkninger?

Det er vel kun du og den enkelte leverandør som vet om du betaler for sent så lenge du ikke får betalingsannmerkning, så dette kan vel på ingen måte påvirke kreditscore, (med mindre du tenker på noe system fra utenfor Norge)

Så vidt jeg vet så kommer kreditscore av 1, ingen betalingsannemerkninger, 2 inntekt som rapportert i skattemelding, 3 formue som rapportert i skattemelding. 

+ at jeg tror de ser på flere års skattemelding og verdsetter fast/jevn inntekt over store hopp. 

Til TS, vent ett par dager på at betalingsanmerkningene skal bli borte og hent ut en rapport på mandag, du burde ha mye bedre kreditscore det øyeblikket betalingsanmerkningene er borte. 

Angående rente så er det mange banker (eventuelt kundegrupper i banker, f.eks fagforeninger) som tilbyr samme rente til alle. Jeg vil anbefale denne typen renteavtaler, da man ikke trenger å klage til banken hver 6 mnd for å holde renta på greit nivå. 

Min anbefaling er å snakke med/søke i minst 3 banker. 

Noen banker f.eks Sbanken er ganske enkle å forholde seg til, og man fylle omtrent bare inn ett skjema på nett og gir tilgang til lønnsinfo fra skatteetaten og får ofte avslag/godkjent uten å bli oppringt eller måtte forklare seg for en kunderådgiver. 

Mens en del andre bank har f.eks ett telefonmøte som ganske viktig for om du får lån eller ikke.  

Hvordan har du 1,2 millioner i formue samtidig som du har hatt masse kreditgjeld? 

Tusen takk for godt og utfyllende svar.

Hoveddelen av formuen er arv av halvdel av barndomshjem. Den er ikke belånt og verdien er mye høyere enn gjelden jeg har hatt. I tillegg har jeg ikke alltid prioritert å betale ned gjeld, da jeg ikke så noe ende på det, så har også spart opp en del penger som står i fond. Jeg kunne betalt ned raskere dersom jeg brukte sparepengene, men ønsket å ha den tryggheten. Har alltid vært en kamp om å betale ned de kreditorene som har tatt pant i bolig først, men har klart det. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan klarte du å få lønnstrekk med 1.2 mill i formue?

Anonymkode: 718fa...a36

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- ikke betalningsanm.

- gjerne eie eiendom

Ikke ha flyttet mye. Bo på samme adresse over mange år.

Anonymkode: ba088...7e4

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for godt og utfyllende svar.

Hoveddelen av formuen er arv av halvdel av barndomshjem. Den er ikke belånt og verdien er mye høyere enn gjelden jeg har hatt. I tillegg har jeg ikke alltid prioritert å betale ned gjeld, da jeg ikke så noe ende på det, så har også spart opp en del penger som står i fond. Jeg kunne betalt ned raskere dersom jeg brukte sparepengene, men ønsket å ha den tryggheten. Har alltid vært en kamp om å betale ned de kreditorene som har tatt pant i bolig først, men har klart det. 

ts

Du sparer i fond i steden for å betale inkassogjeld??

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hvbis du logger deg inn på bisnode.no så vil du bli guidet til en ny eier..dnb...der du kan innhente din egen creditscore, anmerkninger og foreta frivillig kredittsperre...noe jeg selv har gjort for å unngå svindel i disse id-tyveri tidene....

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du sparer i fond i steden for å betale inkassogjeld??

Jeg har ingen inkassogjeld nå, Men ja - Høres dumt ut, men det er den eneste måten å overleve en slik situasjon. Inkassogjeld er utrolig dyrt og bør prioriteres over sparing hvis man tenker økonomisk, men man må også leve, det er ikke bare brød og tak over hodet man trenger. For min del har jeg betalt ned rundt en halv million nå (der mye av dette var gebyrer salærer osv og jeg er tidlig i 30-årene. for å være ærlig trodde jeg aldri jeg skulle klare det, og var forberedt på et liv med lønnstrekk og måtte da planlegge slik at jeg kunne overleve på det. Det ene lånet var såpass stort, at når det ble registrert som anmerkning så lå det jo der og «blokkerte» helt til alt var betalt inn, men jeg valgte å betale ned de minste lånene først slik at jeg kunne se en slags fremgang - at det ble færre anmerkninger. 

Hvis man har anmerkning så blir alt mye vanskeligere. Noen tror at man ikke kan ta mer lån da, og thats it, men for eksempel bilen, for å ha den forsikret mens man har betalingsanmerkning, så må man betale forsikring for ett helt år på 1 avdrag. telefonabonnement må forhåndsbetales for 1 år. Skal du ha internett, så må du betale for 1 år. alt av sånne ting må betales på forhånd pga man har vist at man ikke evner å betale - da er man heller ikke en attraktiv kunde. Så hvordan greier man å forhåndsbetale alt dette, med 12 000 i lønnstrekk, uten å spare? 

I starten sparte jeg selvfølgelig på sparekonto. Nå har jeg alt i forskjellige fond.

Skrevet
Baktus skrev (27 minutter siden):

hvbis du logger deg inn på bisnode.no så vil du bli guidet til en ny eier..dnb...der du kan innhente din egen creditscore, anmerkninger og foreta frivillig kredittsperre...noe jeg selv har gjort for å unngå svindel i disse id-tyveri tidene....

Jeg har vært aktiv bruker av soliditet og defero i mange år ☺️ det er der jeg har «sporet» fremgangen etterhvert som anmerkningene har forsvunnet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan klarte du å få lønnstrekk med 1.2 mill i formue?

Anonymkode: 718fa...a36

Du får et brev og oppgir at du ønsker utleggstrekk istedenfor pant i bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...