Gå til innhold

Hvordan ser rentetoppen ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om rentetoppen, men lite om hvordan den ser ut. Hva tror dere?

Er det en slakk motbakke, et flatt fjellplatå, en liten dal før neste fjell, en slakk nedoverbakke eller et loddrett stup ned til havet?

Anonymkode: 0f07c...e8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inflasjonen har roet seg, folk bruker mindre penger på unødvendige ting, og nybilsalget har havarert. Mye tyder på at sentralbanken har fått litt skikk på folk. Men folk bestiller fortsatt sydenturer, så det er mer å gå på. 

Sentralbanker liker i hovedsak stabile forhold, så en slak motbakke, flatt fjellplatå og en slak nedoverbakke er nok å foretrekke. 

Om vi får oppleve et loddrett stup har økonomien havarert

Skrevet

En renteøkning til, så er det foreløpig stopp. 👏

Anonymkode: 3abe8...6cc

Skrevet
newman01 skrev (15 minutter siden):

Inflasjonen har roet seg, folk bruker mindre penger på unødvendige ting, og nybilsalget har havarert. Mye tyder på at sentralbanken har fått litt skikk på folk. Men folk bestiller fortsatt sydenturer, så det er mer å gå på. 

Sentralbanker liker i hovedsak stabile forhold, så en slak motbakke, flatt fjellplatå og en slak nedoverbakke er nok å foretrekke. 

Enig, tror det blir et platå med en slaaaaaakk nedoverbakke. 

Anonymkode: 0315c...291

Skrevet

Jeg tror vi har en slak oppoverbakke foran oss en god del år fremover.

Dette fordi jeg tror energiprisene vil stige sakte, men sikkert i årene fremover.

Økning i energpriser slår ut i priser på alle varer og tjenester, som igjen vil holde renter og inflasjon på et høyere nivå over lengre tid enn de fleste tror.

Anonymkode: 8dafa...95e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så blir det flatt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hehe, jaggu sa jeg.

Anonymkode: 48a60...ca8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så blir det flatt?

Det blir litt som lotto. Jeg kan melde tilbake på søndag hva som ble vinnerrekka. Akkurat idag kan jeg anta at ett av tallene blir "7", men feilmarginen er rimelig stor. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, newman01 said:

Er manglende bestilling av sydenturer et mål på at renten har nådd toppen? :klo: Eller er det bare "uskikkelige" folk som drar til Syden?

De gjeldfrie kommer til å reise til Syden som vanlig, uansett hvordan rentekurvene ser ut.

Endret av Knirke
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så blir det flatt?

Hm flatt? Ja jeg mente 1 ny økning, så forblir renten der en stund. Kanskje 1 år fremover. 

Skrevet
47 minutter siden, Knirke said:

Er manglende bestilling av sydenturer et mål på at renten har nådd toppen? :klo: Eller er det bare "uskikkelige" folk som drar til Syden?

De gjeldfrie kommer til å reise til Syden som vanlig, uansett hvordan rentekurvene ser ut.

Sydenturen er bare et symbol på en relativt unødvendig luksusgode som koster veldig mye penger. Når charterselskaper fortsatt rapporterer meget godt salg står det fortsatt godt til med økonomien til folk. Eller så finansierer de den med kreditt. 

Skrevet (endret)

Ingen vet hvordan rentetoppen ser ut. 

Men jeg antar 1-2 renteøkninger til kommer. Og så flater det ut og varer gjennom 2024. Kanskje får vi rentenedgangene i 2025. 

Usikkerhetsmomentet er om børsene holder seg oppe. Opplever vi børskrakk så kan rentenedgangene tvinge seg fram før den tid. Og ganske raskt hvis en ny finanskrise slår inn. Da snakker vi potensielt rentestup.

Endret av Bombasi
Skrevet
36 minutter siden, newman01 said:

Sydenturen er bare et symbol på en relativt unødvendig luksusgode som koster veldig mye penger. Når charterselskaper fortsatt rapporterer meget godt salg står det fortsatt godt til med økonomien til folk. Eller så finansierer de den med kreditt. 

Jo, men poenget er at det ikke hjelper å sette opp renta når de som reiser til Syden uansett er gjeldfrie.

Å reise og kjøpe på kreditt gjør nok veldig mange. Men man havner som kjent på kredittkort-statistikken selv om man betaler alle regningene ved forfall, så den statistikken er mildt sagt misvisende.

Skrevet

Det er ingen problem at folk som HAR penger bruker dem. Problemet er når altfor mange som ikke har råd til ting også tar seg råd til det. Da stiger prisene mer enn de bør. Om ingen bruker penger kollapser økonomien og alle blir arbeidsledige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...