Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget nylig at jeg kommer til å tjene ca. 150.000 mer i år enn det som står på skattekortet mitt (bonus pluss uforutsett overtid) og justerte derfor skattekortet mitt. Må jeg betale inn ekstra skatt for å kompensere i tillegg, eller justeres skatten nå slik at den dekker hele året, ikke bare de siste månedene?

Håper noen forstår hva jeg forsøker å spørre om. 

Anonymkode: aaba8...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring Skatteetaten

Anonymkode: c8b6c...447

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring Skatteetaten

Anonymkode: c8b6c...447

Ja, hvis ingen her vet så gjør jeg jo det, såklart. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Kan du ikke bare regne ut forskjellen mellom den skatten du skulle betale og den skatten du må betale ekstra, og sjekke på den måten? Du skulle tjene 500 000 og hadde en skatteprosent på 34 %, så du skulle ha betalt 170 000. Med 150 000 ekstra skal du betale 51 000 mer i skatt, altså til sammen 221 000. I mitt regnskap er det ikke tatt høyde for eventuell økt trinnskatt, se her når det slår inn.

Jeg er forøvrig i samme situasjon, men i stedet for å forandre på skattekortet har jeg tenkt at en del av de pengene jeg har satt av til sparing skal gå til restskatt neste år.

Skrevet

Det er også et stort problem at man på årets skattekort har tatt utgangspunkt i rente for 2021. Alle har mye høyere rente i dag. Så MANGE vil derfor få en skattesmell neste år! Ring Skatteetaten 

Anonymkode: 41a36...e99

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er også et stort problem at man på årets skattekort har tatt utgangspunkt i rente for 2021. Alle har mye høyere rente i dag. Så MANGE vil derfor få en skattesmell neste år! Ring Skatteetaten 

Kun om man har mye sparepenger?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når du endrer skattekortet så legger du selvfølgelig inn hva du har tjent så langt (og betalt i skatt) , og dermed vil dette automatisk kompansere for for økt inntekt med en enda høyere skatt.

Trenger ikke snakke med skatteetaten om det bare legg inn korrekte tall og ny prognose på inntekt så ordner det seg.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste har mye mer rente belastning fra lån enn penger som forrenter seg på konto, så det blir nok heller større fradrag og mindre skatt tenker jeg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, dette er på ingen måte et stort problem 😂 Ingen med så mye penger på konto er så dumme at de ikke går igjennom skattekortet fra tid til annen. Og bortsett fra dette har det absolutt null å si i forhold til skattesmell. 

Anonymkode: 4fd35...042

Skrevet

Du må selv justere for økt skatt når inntekten endrer seg i løpet av året. 
Om du har fått disse utbetalingene spredd ut over året, og har tabellkort, så vil det i  stor grad bli trukket med hensyn til økt inntekt. Prosenttrekk vil være større sjanse for at det ikke har blitt trukket tilsvarende. 
Når du har gjort endringer i skattekortet, så må du selv se på hva du blir trukket neste lønn, og så se hvordan du da ligger an med tanke på året totalt sett. 
Jeg har alltid fått totalt feil skatteprosent når jeg har endret midt i året. 

Anonymkode: 3e456...45e

Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Når du endrer skattekortet så legger du selvfølgelig inn hva du har tjent så langt (og betalt i skatt) , og dermed vil dette automatisk kompansere for for økt inntekt med en enda høyere skatt.

Trenger ikke snakke med skatteetaten om det bare legg inn korrekte tall og ny prognose på inntekt så ordner det seg.

Hva jeg har tjent og betalt i skatt ligger inne fra før. Jeg har hatt tabellkort og skal nå betale prosent. Jeg reagerer imidlertid på at når jeg la inn høyere inntekt, gikk jeg fra 43% skatt på biinntekt til 34% skatt på biinntekt, og jeg skal betale nesten 70.000 mer i skatt enn det som lå inne. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må selv justere for økt skatt når inntekten endrer seg i løpet av året. 
Om du har fått disse utbetalingene spredd ut over året, og har tabellkort, så vil det i  stor grad bli trukket med hensyn til økt inntekt. Prosenttrekk vil være større sjanse for at det ikke har blitt trukket tilsvarende. 
Når du har gjort endringer i skattekortet, så må du selv se på hva du blir trukket neste lønn, og så se hvordan du da ligger an med tanke på året totalt sett. 
Jeg har alltid fått totalt feil skatteprosent når jeg har endret midt i året. 

Anonymkode: 3e456...45e

Jeg trodde også tabellkort skulle fungere sånn, men nå har jeg fått skattesmell to år på rad og vil forsøke å iallfall redusere den dette året. 

Jeg skal sjekke neste lønning, men synes tallet foreløpig ser for lavt ut. 

Skrevet
Vikarsykepleier skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bare regne ut forskjellen mellom den skatten du skulle betale og den skatten du må betale ekstra, og sjekke på den måten? Du skulle tjene 500 000 og hadde en skatteprosent på 34 %, så du skulle ha betalt 170 000. Med 150 000 ekstra skal du betale 51 000 mer i skatt, altså til sammen 221 000. I mitt regnskap er det ikke tatt høyde for eventuell økt trinnskatt, se her når det slår inn.

Jeg er forøvrig i samme situasjon, men i stedet for å forandre på skattekortet har jeg tenkt at en del av de pengene jeg har satt av til sparing skal gå til restskatt neste år.

Jo, men beløpet jeg skal betale ekstra blir såpass høyt at jeg ikke får skatteprosenten til å være tilstrekkelig høy. Jeg er nærmere en million i årslønn og vil få trinnskatt ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jo, men beløpet jeg skal betale ekstra blir såpass høyt at jeg ikke får skatteprosenten til å være tilstrekkelig høy. Jeg er nærmere en million i årslønn og vil få trinnskatt ja. 

Du kan jo sette vekk penger på en konto som tilsvarer det ekstra du skal betale i skatt. Når skattesmellen da kommer så har pengene forrentet seg hos deg.

Skattesmell er ingen krise hvis du har pengene tilgjengelig til å betale den. Og betaler du innen 31.mai så slipper du også rente på beløpet. Dvs at i stedet for at skatteetaten "låner " dine penger til en lav rente så kan du la dem forrente seg hos deg til en høyere rente 🙂

Anonymkode: bebdf...358

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 6.37):

Jeg oppdaget nylig at jeg kommer til å tjene ca. 150.000 mer i år enn det som står på skattekortet mitt (bonus pluss uforutsett overtid) og justerte derfor skattekortet mitt. Må jeg betale inn ekstra skatt for å kompensere i tillegg, eller justeres skatten nå slik at den dekker hele året, ikke bare de siste månedene?

Håper noen forstår hva jeg forsøker å spørre om. 

Ja det regulerer seg selv. Jeg gjorde akkurat det samme. Ingen vits å ringe skatteetaten, der er du bare i kø på nummer 90  jeg har prøvd. Da jeg kom fram , måtte hun sette meg over til en annen. Da var jeg i ny kø. Helt nytteløst. 

Anonymkode: 77c6f...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...