Gå til innhold

Melbiller eller noe slikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått brunlige småkryp i tørrvarene mine :kvalm: og lurer på hva jeg skal gjøre for å få dem vekk og være sikker på at de holder seg vekke!

Har kastet alt av matvarer i skapet (mel, pasta, knekkebrød osv), støvsugd og vasker skuffer, skyvemekanisme og selve skapkassen + døren med klor og varmt vann. Nå stå skapet åpent og tørker seg, og jeg hadde tenkt å gå over med hårføneren så eventuelle gjennværende kryp dør av varmen.

Har noen andre ideer om hva som må til? Holder dette? Kan de ha spredd seg til andre skap uten matvarer? Dette var utrolig ekkelt og jeg føler det klør over hele meg selv etter en runde i dusjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv hatt disse ubudne gjestene. Jeg gjorde det samme som deg, og ble kvitt de.

Ble den gang tipset om å helle mel i plastbokser, slik at de ikke klarer å komme seg ut, hvis de skulle dukke opp en senere gang.

Skrevet

Hvordan i svarte oppstår noe slikt? Er de med i noen av tørrvarene fra butikken?

Skrevet

Jepp, Hawkeye. Se ekstra godt i linfrøposen neste gang du åpner den (egen erfaring)

Skrevet
Jepp, Hawkeye. Se ekstra godt i linfrøposen neste gang du åpner den (egen erfaring)

AAARRRGHHHH. Og jeg som nettopp har kjøpt linfrø.

Skrevet

Mamma fikk rådet å i ettertiden holde alle tørrvarer i tette bokser. (Metallbokser, tomme isbokser). Det var vel mer det at ikke evt melbiller skulle finne noe å spise.

Pass også på å rengjøre kjøkkenet for smuler på gulv og i kroker. Mat for krek det også :tristbla:

Skrevet

Udyr kommer med matvarer vi kjøper.

Oppdager du flere så gjør du som følgende: Støvsuger i alle kroker. Demonter lister og det som demonteres kan og fortsetter og støvsuge.

Det hjelper ikke å vaske for den slags kryp liker fuktigheten. Støvsuging og oppvarming er det som gjelder.

Oppbevar tørrvarer i bokser/plastposer.

Rådene fikk jeg hos matvaretilsynet en gang i tiden.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Demontere kjøkkenet omtrent da?

Jeg har fått melbiller. Og etter å ha salmiakkvasket tørrvareskuffer, oppdaget jeg er krek på soverommet i en annen etasje...

Linfrø... æsj! Ja, det kom etter jeg kjøpte linfrø for et par uker siden.

Mine biller ganske store, svarte med beige strek over ryggen... er det ikke det som er melbiller da? Men komme seg til en annen etasje? Må gasse hele huset nå eller?

Har sjekket alle tørrvarer og de er nå i plastpose med klype på. Husker også bestemoren min brukte plastbokser. Jøss, å skulle ønske seg et tupperwareparty igjen da... det er noen år siden...

Skrevet

Jeg så i en annen tråd at dette visst er fleskebiller.... å fyyyy faaaader, ekkelt!

Skrevet

Herregud, nå synes jeg enkelte tar helt av her. :ler:

Jeg kastet de matvarene som krapylene hadde inntatt, vasket skapet og kjøpte nye tørrvarer. Så ikke et kryp etterpå - og det er over 10 år siden.

Demontere lister osv.??? :ler:

Skrevet
Udyr kommer med matvarer vi kjøper.

Oppdager du flere så gjør du som følgende: Støvsuger i alle kroker. Demonter lister  og det som demonteres kan og fortsetter og støvsuge.

Det hjelper ikke å vaske for den slags kryp liker fuktigheten. Støvsuging og oppvarming er det som gjelder.

Oppbevar tørrvarer i bokser/plastposer.

Rådene fikk jeg hos matvaretilsynet en gang i tiden.

Dette må da gjelde kakkerlakker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...