Gå til innhold

Er gjerde søknadspliktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man søke kommunen hvis man skal sette opp et gjerde på eiendommen? Må man ansette prosjektansvarlig/søknadsansvarlig/arkitekt og innhente uttalelse fra naboer? Hvilke naboer? I hvor stor radius?

Andre ting å huske på før man planlegger et gjerde rundt eiendommen?

Anonymkode: aff79...abb

Skrevet

Nei, trenger ikke søke for å sette opp gjerde. Det som er viktig er å sjekke målene på tomten grundig. Så du ikke setter det opp utenfor målene 

Anonymkode: 3a2fc...088

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Må man søke kommunen hvis man skal sette opp et gjerde på eiendommen? Må man ansette prosjektansvarlig/søknadsansvarlig/arkitekt og innhente uttalelse fra naboer? Hvilke naboer? I hvor stor radius?

Andre ting å huske på før man planlegger et gjerde rundt eiendommen?

Anonymkode: aff79...abb

Hm. Hvor tror du at du har størst sjangse til å få ett pålitelig og rett svar på ditt spørsmål 🤔

på kvinneguiden…., eller om du hadde skrevet eksaktelig det samme å sendt til kommunen din…, 🤔🙄🤯🙇‍♀️🤦‍♀️?

og jeg håper du svarer, for jeg er oppriktig nysgjerrig på ditt svar 🤷‍♀️😂

Anonymkode: 72f24...e27

• Liker 1
Skrevet

Jeg er byggesaksbehandler. Oppføring av gjerde kan være søknadspliktig. 

For det første er det søknadsplikt for gjerde plassert i grensen mot vei, hvis du ønsker at det skal være høyere enn 1,5 meter. 

I nabogrenser som ikke er mot vei er det sjeldent søknadsplikt, men du må sjekke plangrunnlaget for eiendommen. Det kan være bestemmelser i kommuneplanens arealdel eller reguleringsplanen som sier noe om høyde eller søknadsplikt.

I tillegg kan det være begrensninger på gjerde etter andre privatrettslige regelverk.

Husk at et gjerde er en åpen, enkel konstruksjon, som er mulig å se gjennom fra ulike vinkler. Er gjerdet helt tett, er det en skjermvegg og det er i enkelte tilfeller søknadspliktig. 

Anonymkode: 7efcc...815

• Liker 3
Skrevet

Sjekk byggegrensa, det er ofte avgjørende. 

Anonymkode: 6cefa...fd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...