Gå til innhold

Shetlandsponni

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor gammel er man når man har vokst fra en shetlandsponni? Er en 10-12 åring for stor til å ri en regelmessig?

Anonymkode: 75cf2...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det synes jeg, såsant barnet ikke er veldig lite for alderen, eller at det er en av de høyeste shetlandsponniene du snakker om (men selv da...).

Barnet vil med gjennomsnittlig høyde fort bli for lang, det blir ikke bra for hverken hest eller rytter.

Selv om hesten er sterk og sikkert kan greie det, så betyr ikke det at det er bra for den.

En annen ting er at så små hester som regel også har korte skritt, og en lenger kropp trenger en hest med litt lengre bevegelser.

Hvor høy er hest og barn?

Anonymkode: f4f6f...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ungen fortsette å ri så får du kjøpe en skikkelig ponni. Shettisen får bli selskapshest om du har de hjemme. 

Anonymkode: d8672...065

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vil avhenge av ponnien og barnet. Min 11-åring er for lang til selv de største shetlandsponnier.

Vurderer du å kjøpe ponni? Er du hestevant selv?

Anonymkode: b4589...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne helt fint ri shettis på den alderen.

Men jeg ville latt noem som er hestekyndig vurdere hvorvidt det aktuelle barnet er for stor for den aktuelle ponnien...

Anonymkode: e2c3c...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil gå helt greit å ri en shetlandsponni for å gi den litt mosjon eller for morroskyld, rytteren bør veie max 50kg og gjerne værr litt lav. Men om det er med tanke på å ri skikkelige turer, ri dressur og sprang på bane så vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt rytter m/utstyr på max 15% av kroppsvekt på den, 50kg er alt for mye for de fleste shetlandsponnier.

Min 10 åring kan ri shettis, da hun er en balansert kompetent erfaren rytter. En 10 årig nybegynner som følger hestens bevegelser som en potetsekk blir noe helt annet.

Det er vanskelig å finne en godt trent shettis som er skikkelig innridd og bygd opp over tid.

Anonymkode: 51652...366

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er til en 8 åring men om hun kan ha den noen år eller om hun må ha ny om et par år.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.9.2023 den 21.03):

Er til en 8 åring men om hun kan ha den noen år eller om hun må ha ny om et par år.

Ts

Kjøp heller en større ponni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Jodaneida skrev (På 11.9.2023 den 9.50):

Kjøp heller en større ponni.

Hvis dere skal kjøpe en shetlandsponni, kjøp en som er godt innkjørt. Da kan den ha et godt, aktivt liv hos dere også når dattera di blir eldre. Hvis ikke, vil jeg også anbefale å kjøpe en noe større ponni, for eksempel en liten nordlandshest.

Anonymkode: b4589...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tenker at dere skal drive med hest i mange år fremover, så tenk litt lenger allerede nå. Jeg kan ikke få fullrost rasen lygs/nordlandshest. Vakker, strek og allsidig rase, med en mankehøyde som er på snitt ca 135. Perfekt størrelse, og kan også ris av voksne. Noe din datter vil bli om noen år.

Sjekk Finn, det ligger flere ute der fra seriøse oppdrettere. . De er flotte, og noen ganger viljesterke dyr, så se etter hoppe/vallak fra fire år og oppover, som er innridd. Sett av minumum 50K for å få en ordentlig hest.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Men alle 8 åringer er ikke like høye eller like tunge... Ikke alle shettiser er like store eller sterke... 
Og en rytter som er i ubalanse er mye verre for en hest enn en mye tyngre rytter som er i balanse. 
Så finn noen hestekyndige som kan veilede dere til rett ponni for den aktuelle rytteren. 

Og husk at ingen kan spå hvor mye din datter kommer til å vokse de neste årene, og når hun  vil vokse fra en ponni. 

Anonymkode: e2c3c...022

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Nei den kan hun ikke ha i noen år 

Anonymkode: 5964f...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...