Gå til innhold

Praktiserer ikke andre land/kulturer leggetid? Hvorfor ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Praktiserer ikke andre land leggetid på barn? Er det en nordisk greie at barn har leggetid?

for eksempel. Vi har noen flotte nabofamiler fra Iran og en familie fra Palestina. Oppegående inkluderende folk som er i arbeid og følger opp barna sine virker det som , MEN ungene ser man ute til alle døgnet tider. Selv 3 åringen til naboen er ute i hagen deres å leker kl 22.00 . 
Vi var i portogali sommer. Der også så vi barn i alle aldere til lokalbefolkningen ute med foreldrene på restaurant sent. Av og til var veldig små med og sov i en trille. Samme har jeg sett i Tyrkia når vi på før der tidligere 

Hvorfor praktiserer ikke andre kulturer leggetid? Hva er motviasjon? Har de mindre behov for egentid/rolig tid etter barna er lagt ? Orker de ikke legge barna? Blir ikke barn sliten og grinete av å ikke ha en leggetid?

våre to er 3 år og 5 år og legger seg rundt 19.30 . På ferien flexet vi såklart men ungene var helt skutt og grinete kl 20.30 og de hadde ikke klart å være våken stort lengre. 
I hverdagen brukes tiden etter de har lagt til egentid, men også rydding og vasking og sånne ting som jeg ikke gjør i våkentida deres etter barnahagen. Da bruker vi tiden sammen. 

Anonymkode: 30b69...b89

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har barn med en iraner. De er veldig chill på tid generelt og mange velger å drive for seg selv i yrkeslivet, da de ofte hater det rigide forholdet europeere har til tid og punktlighet. Jeg har slitt med dette etter vi fikk barn, at både han og svigermor ikke oppfordrer barnet til legging. Virker som de mener de skal holde på til de omtrent kollapser. Det medfører jo at jeg som har en 8-16 jobb ikke får barnet inn i rutiner som passer min arbeidstid i kombo med levering i bhg. Over lang tid sa samboer da at jeg kunne bare dra, og barnet ble levert lenge etter kjernetid. Som de også ikke forsto seg helt på, tenkte barnet kunne vel komme når det ville. Endte med at barnet ikke trivdes. Fikk endelig han med på at rutiner var best og han ser også at det flyter best sånn, selv om han kan dra på sin jobb når han vil. Men små barn trives best i rutiner hvor de får nok søvn. 

så JA, de har et helt annet forhold til tid. Jeg vet at hvis svigermor passer barnet lar hun han gjerne sove på ettermiddag for å hvile selv, og jeg får hjem en unge som da sovner 24 på kvelden. Ufattelig slitsomt og jeg må alltid sende mld og understreke at hun heller må komme med han til meg, hvis hun er så sliten at hun må bysse han i søvn. Deres forhold til tid blir problematisk i vårt samfunn og jeg tror barna deres blir skadet. Mye dårlig søvn og søvnmangel. Ikke bra. 

Anonymkode: c8c87...d5d

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Noen har sovetid på dagen for barna så barna følger foreldres døgnrytme.

Andre tror ikke på struktur og ser ikke at barn er urolige på skolen for at de ikke sover, men tror ikke på å bruke tid på leggetid.

Selv jeg synes for mange nordmenn er for rigide med søvnrutiner. 

Anonymkode: d63c3...d75

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen har sovetid på dagen for barna så barna følger foreldres døgnrytme.

Andre tror ikke på struktur og ser ikke at barn er urolige på skolen for at de ikke sover, men tror ikke på å bruke tid på leggetid.

Selv jeg synes for mange nordmenn er for rigide med søvnrutiner. 

Anonymkode: d63c3...d75

Overhodet ikke. Søvnrutiner er fundamentalt viktig for barn. Det er kanskje noe av det viktigste, at de sover godt!! Det kan komme store konsekvenser av søvnmangel de første årene. Adhd knyttes til dette blant annet. Det er FLOTT at nordmenn er rigide på dette. 

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

I mange varme land praktiserer de soving på dagtid når det er varmest og barna er da oppe lengre på kveld. Noen tar kanskje den kulturen med seg til Norge.

Mine forrige naboer var fra Somalia og der var barna oppe til langt på natt. Nåværende nabo er fra et afrikansk land (vet ikke hvilket, har ikke rukket å bli bedre kjent) og der er det helt stille før 21:00. 

Anonymkode: aed9b...817

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I mange varme land praktiserer de soving på dagtid når det er varmest og barna er da oppe lengre på kveld. Noen tar kanskje den kulturen med seg til Norge.

Mine forrige naboer var fra Somalia og der var barna oppe til langt på natt. Nåværende nabo er fra et afrikansk land (vet ikke hvilket, har ikke rukket å bli bedre kjent) og der er det helt stille før 21:00. 

De nye naboene har to barn i barnehage-/ tidlig barneskolealder. Forrige nabo hadde barnehagebarn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har svigersøster med opprinnelse fra Rwanda, bodd i Norge i mange år nå da. Helt slavisk på rutiner og har full kontroll på sekundet, forbilledlig. 

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg har svigersøster med opprinnelse fra Rwanda, bodd i Norge i mange år nå da. Helt slavisk på rutiner og har full kontroll på sekundet, forbilledlig. 

Det er nok ulikheter fra alle land. Min erfaring med de som er oppe lenge er fra Somalia og Tyrkia ☺️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har naboer fra Somalia og Irak som mitt barn leker med, og før barna begynner på skolen er de oppe til sent på kvelden og innimellom også om natten. 

Barna går gjerne i barnehagen kun det siste året før skolen, og da bare noen timer hver dag fordi foreldrene forstår ikke helt vitsen med at de må sosialiseres og lære seg språket skikkelig før skolen.

Foreldrene i den irakiske familien sover gjerne til kl 15 om dagen fordi faren jobber utover natten og moren er våken til han er hjemme.

Barna står opp selv og den eldste hjelper de yngste.

Ofte kommer en av de over til oss, og da har han ikke spist frokost og klokken er 14.

De spiser mye godteri før de får mat hjemme om ettermiddagen / kvelden.

I fjor fikk de en baby, og nå er det eldstejenta på 10 år som løper rundt ute på gårdsplassen med 1 åringen i armene og har på seg farens sandaler i størrelse 43, mens foreldrene sover på dagtid.

Jeg står ofte med hjertet i halsen og venter på at hun skal snuble og falle på asfalten med barnet under seg, men det går alltid bra.

Anonymkode: 3e20e...951

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Før 21? Så etter 21 er det full rulle?

Skrevet

Jeg har naboer fra Somalia og Irak som mitt barn leker med, og før barna begynner på skolen er de oppe til sent på kvelden og innimellom også om natten. 

Barna går gjerne i barnehagen kun det siste året før skolen, og da bare noen timer hver dag fordi foreldrene forstår ikke helt vitsen med at de må sosialiseres og lære seg språket skikkelig før skolen.

Foreldrene i den irakiske familien sover gjerne til kl 15 om dagen fordi faren jobber utover natten og moren er våken til han er hjemme.

Barna står opp selv og den eldste hjelper de yngste.

Ofte kommer en av de over til oss, og da har han ikke spist frokost og klokken er 14.

De spiser mye godteri før de får mat hjemme om ettermiddagen / kvelden.

I fjor fikk de en baby, og nå er det eldstejenta på 10 år som løper rundt ute på gårdsplassen med 1 åringen i armene og har på seg farens sandaler i størrelse 43, mens foreldrene sover på dagtid.

Jeg står ofte med hjertet i halsen og venter på at hun skal snuble og falle på asfalten med barnet under seg, men det går alltid bra.

Der hadde jeg faktisk varsla Bv. Jeg er ikke en person som mener man skal varsle om alt mulig, men det her vitner jo om barn som ikke har det helt greit. At barnet kommer til dere klokka 14 (altså på ettermiddagen når de fleste barn er på sitt 3.måltid), og barnet har enda ikke fått mat hjemme. I tillegg en 10 åring som har ansvar alene for en 1 åring.. 

Anonymkode: 8640b...6c2

• Liker 17
  • Nyttig 8
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Før 21? Så etter 21 er det full rulle?

Var det egentlig så vanskelig å forstå hva vedkommende mente?

Anonymkode: e4380...22e

• Liker 23
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Var det egentlig så vanskelig å forstå hva vedkommende mente?

Trenger ikke å være nebbete.

Jeg tenkte hun kanskje hadde skrevet feil og at det var stille etter 21.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Der hadde jeg faktisk varsla Bv. Jeg er ikke en person som mener man skal varsle om alt mulig, men det her vitner jo om barn som ikke har det helt greit. At barnet kommer til dere klokka 14 (altså på ettermiddagen når de fleste barn er på sitt 3.måltid), og barnet har enda ikke fått mat hjemme. I tillegg en 10 åring som har ansvar alene for en 1 åring.. 

Anonymkode: 8640b...6c2

Jeg vet helsesøster er klar over det og har vært på besøk med medisin til eldstemann på 13 som har struma pga lite fisk og sol,  men da snakket hun kun med barna fordi foreldrene sov, fortalte et av barna meg.

Hva kan de gjøre utenom å oppmuntre til sunn mat og rutiner?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Trenger ikke å være nebbete.

Jeg tenkte hun kanskje hadde skrevet feil og at det var stille etter 21.

Det står at det er stille før kl 21. Det betyr det samme som om man skriver "det er stille kl 21". Det betyr ikke at det er stille kun kl 21, og full rulle resten av døgnet. Det betyr at ved det (omtrentlige) tidspunktet så starter "nattetid/sovetid" for barna.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Nei. Det er kun nordmenn i Norge som praktiserer leggetid. Dere er veldig fantastiske mennesker som har skapt begrepet leggetid.

Anonymkode: 63831...bde

• Liker 4
Skrevet

Leggetid for babyer og barn varierer veldig fra kultur til kultur. Det blir folk av unger som legger seg seint også. Der er ikke slik at det bare er unger i Vesten i moderne tid med tidlig leggetid som har fått nok søvn. Det er mange måter å gjøre ting på. 

Anonymkode: 2dd91...d7d

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Praktiserer ikke andre land leggetid på barn? Er det en nordisk greie at barn har leggetid?

for eksempel. Vi har noen flotte nabofamiler fra Iran og en familie fra Palestina. Oppegående inkluderende folk som er i arbeid og følger opp barna sine virker det som , MEN ungene ser man ute til alle døgnet tider. Selv 3 åringen til naboen er ute i hagen deres å leker kl 22.00 . 
Vi var i portogali sommer. Der også så vi barn i alle aldere til lokalbefolkningen ute med foreldrene på restaurant sent. Av og til var veldig små med og sov i en trille. Samme har jeg sett i Tyrkia når vi på før der tidligere 

Hvorfor praktiserer ikke andre kulturer leggetid? Hva er motviasjon? Har de mindre behov for egentid/rolig tid etter barna er lagt ? Orker de ikke legge barna? Blir ikke barn sliten og grinete av å ikke ha en leggetid?

våre to er 3 år og 5 år og legger seg rundt 19.30 . På ferien flexet vi såklart men ungene var helt skutt og grinete kl 20.30 og de hadde ikke klart å være våken stort lengre. 
I hverdagen brukes tiden etter de har lagt til egentid, men også rydding og vasking og sånne ting som jeg ikke gjør i våkentida deres etter barnahagen. Da bruker vi tiden sammen. 

Anonymkode: 30b69...b89

Det norske samfunnet er veldig A-menneske-orientert: vi begynner på jobb tidlig om morgenen og jobber mer eller mindre kontinuerlig bortsett fra en pause på 30 min, til vi slutter, barna likeså. Folk slutter derfor relativt tidlig på jobb/skole og har kvelden fri. I middelhavslandene og lenger syd kan det bli veldig varmt midt på dagen; for varmt for å jobbe. Derfor har de en lengre lunsj+siesta-pause midt på dagen, før arbeidet gjenopptas på ettermiddagen og avsluttes først på kvelden. Og så er det middag og litt familietid før leggetid, som dermed blir senere enn for norske barn. Så svaret på spørsmålet ditt er nok at de har tatt med seg rytmen fra sin kultur til Norge; ikke at de er helt non-chalante. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bodde i Frankrike da mine var små, de sov på dagen til de var fem, tok serven lur bed behov senere også, helt uproblematisk med sen leggetid, det passet oss som familie helt utmerket. 
Jeg syns kl.19 er utrolig tidlig, man får ingen tid sammen overhodet. Vi hadde rutiner, men ikke tidlig leggetid, mer rundt 21. 

Så betyr det mye når de må våkne, mine våknet av seg selv kl.08, klart det et forskjell på barn som må opp 06.30, men mine norske venner mener kl.19 er fasit for alle, uansett dagsoving, uansett oppvåkning. Det er selvfølgelig tull!!  Mange av barna som nevnes i første innlegg har kanskje hjemmeværende mødre?   Mine sov ofte i vogn ute på restaurant sent på kveld. Sove i bil, i reiseseng og på gjesterom også. 

Samisk kultur praktiserer heller ikke leggetid så vidt jeg vet, kanskje noen som kan bekrefte? 

Anonymkode: 22da8...167

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bodde i Frankrike da mine var små, de sov på dagen til de var fem, tok serven lur bed behov senere også, helt uproblematisk med sen leggetid, det passet oss som familie helt utmerket. 
Jeg syns kl.19 er utrolig tidlig, man får ingen tid sammen overhodet. Vi hadde rutiner, men ikke tidlig leggetid, mer rundt 21. 

Så betyr det mye når de må våkne, mine våknet av seg selv kl.08, klart det et forskjell på barn som må opp 06.30, men mine norske venner mener kl.19 er fasit for alle, uansett dagsoving, uansett oppvåkning. Det er selvfølgelig tull!!  Mange av barna som nevnes i første innlegg har kanskje hjemmeværende mødre?   Mine sov ofte i vogn ute på restaurant sent på kveld. Sove i bil, i reiseseng og på gjesterom også. 

Samisk kultur praktiserer heller ikke leggetid så vidt jeg vet, kanskje noen som kan bekrefte? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...