Mildys Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Ser for deg dette. Du ser en bekjent du ikke har sett på en stund. Den bekjente har gått mye ned i vekt og du vil gi et kompliment. Er det greit å si du ser helt fantastisk ut? Vil det få personen til å tenke må jeg være tynn for å se bra ut? Var jeg ikke fin før også? Mulig jeg overtenker 😆 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Hvorfor har du i det hele tatt behov for å kommentere kroppen til noen andre? Bare la vær. Anonymkode: 36f90...b3d 18 10
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Ikke si noen ting? Jeg gikk ned 20 kg på grunn av usynlig sykdom, og hver eneste kommentar på det var bare en bekreftelse på at jeg var tjukk før. Anonymkode: a33ea...310 11 1 4
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2023 (endret) Jeg har selv går mye ned I vekt Komplimenter var godt. Det var frekke kommentarer om overvekt som såret. Nei jeg slanket meg ikke for ytre årsaker men jeg hadde komplikasjoner grunnet overvekt. Nei jeg har ingen sterkt behov for å kommentere kropp. Komplimenter er et positivt ladd ord med gode hensikter. Endret 7. september 2023 av Mildys 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Ikke si noe, med mindre vedkommende sier noe om det selv. Det er mange grunner til at folk raser ned i vekt. Alt fra slanking, sykdom osv. Anonymkode: 3ec38...e6c 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 Ikke si noe. Eneste gangen du bør kommentere det er om noen nevner det eller du kjenner vedkommende så godt at du vet at vekttapet var ønsket og jobbet mot. Anonymkode: 7bf2f...44d 5
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 La være å kommentere før vedkommende sier noe selv. Det kan være sykdom, sorg, spiseforstyrrelser som er årsaken til nedgangen. Ofte antyder også slike komplimenter at man ikke så bra ut tidligere, og svært mange som går ned, går også opp igjen minst det antall kilo de har tatt av. Så, ja, ha som hovedregel å ikke kommentere andres kropp (med mindre de ber om det). Anonymkode: 73cd3...b54 6 3
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Mildys skrev (6 minutter siden): Jeg har selv går mye ned I vekt Komplimenter var godt. Det var frekke kommentarer om overvekt som såret. Nei jeg slanket meg ikke for ytre årsaker men jeg hadde komplikasjoner grunnet overvekt. Nei jeg har ingen sterkt behov for å kommentere kropp. Komplimenter er et positivt ladd ord med gode hensikter. Men du vet jo ikke hvorfor personen har gått ned, så med mindre du vet at personen har slanket seg for seg selv så bør du ikke si noe. Anonymkode: da335...7bf 4
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #9 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke si noe, med mindre vedkommende sier noe om det selv. Det er mange grunner til at folk raser ned i vekt. Alt fra slanking, sykdom osv. Anonymkode: 3ec38...e6c Ja det er et godt poeng. Det ville blitt en uverdig hendelse. Et kompliment med gode hensikter snudd til nei jeg gikk drastisk ned i vekt grunnet alvorlig sykdom. Kropp Komplimenter bør holdes til nære familie og venner der vi vet når kompliment er til glede. Fint med et ikke angripende svar. Var jeg ufølsom og ukritisk ville jeg sagt dette komplimentet uten å tatt det opp for debatt.
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #10 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du vet jo ikke hvorfor personen har gått ned, så med mindre du vet at personen har slanket seg for seg selv så bør du ikke si noe. Anonymkode: da335...7bf Ja all form for ufrivillig vekt nedgang av ulike årsaker
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #11 Skrevet 7. september 2023 Enig med de andre, helst ikke si noe. Evt kommenter det på en positiv måte (som et genuint kompliment ala det du foreslo). Jeg har opplevd å ufrivillig gå ned mye i vekt pga høy arbeidsbelastning på jobben (fra normalvektig til broderline undervekt), og blir møtt med bekymring, mer negativt ladete kommentarer (som selvfølgelig er velmenende) og sykeliggjøring. Gjerne fra litt eldre kolleger som selvfølgelig mener dette veldig godt, men får meg til å føle meg veldig liten. Veldig ubehagelig. Pass på å ikke gå i den fella Anonymkode: 83a66...d9a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #12 Skrevet 7. september 2023 Jeg ville sagt "Så godt du ser ut" eller lignende. Det er jo noe man like gjerne kunne ha sagt til noen som fortsatt var overvektig også. Uansett, dersom noen har gått ned i vekt av vonde årsaker, så har de fortsatt gått ned i vekt. Det er ingen hemmelighet at man ser bedre ut som slank enn som overvektig, og ingen er tjent med at man later som om det ikke er slik. Vedkommende vet nok at h*n ser bedre ut enn før (med mindre det er snakk om å gå ned fra 60 til 40 kilo eller noe, men ut ifra innlegget ditt virker det ikke slik). Anonymkode: 7cbea...412 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #13 Skrevet 7. september 2023 Jeg ville ikke sagt det nei. Generelt, ikke kommenter kroppen til folk. Jeg har kommentert vekten til noen en eneste gang og det var min nærmeste venninne, vi sier jo absolutt alt til hverandre og kjenner hverandre ekstremt godt. Jeg spurte om hun gikk ned på en sunn måte nå nylig når hun gikk ned sikkert 10 kg på ganske kort tid. Og jeg sa at jeg kun spurte av kjærlighet og omsorg. Man kan jo bli bekymret for at det er noe galt. Men hun er den eneste jeg hadde sagt det til, hun vet at jeg kun sier det med kjærlighet. Og hun vet at jeg synes hun er flott uansett vekt, jeg gir henne komplimenter til vanlig og. Anonymkode: 068f0...9ff
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #14 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): La være å kommentere før vedkommende sier noe selv. Det kan være sykdom, sorg, spiseforstyrrelser som er årsaken til nedgangen. Ofte antyder også slike komplimenter at man ikke så bra ut tidligere, og svært mange som går ned, går også opp igjen minst det antall kilo de har tatt av. Så, ja, ha som hovedregel å ikke kommentere andres kropp (med mindre de ber om det). Anonymkode: 73cd3...b54 Det er en fin hovedregel. Jeg vil unngå misforståelser. For min del er ikke bare tynn kropp fin kropp. Jeg er glad for å stilt spørsmål her og jeg ser dette på en bredere måte.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #15 Skrevet 7. september 2023 Jeg ville ikke kommentert i det hele tatt. På samme måte som jeg ikke ville kommentert om jeg så noen hadde lagt på seg mange kilo. Andres kropp og utseende er ikke min sak å blande meg i. Og en annens vekt definerer ikke den personen på noen som helst måte. Anonymkode: 6b12f...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #16 Skrevet 7. september 2023 Jeg vet at det liksom ikke er innafor lenger, men jeg har gått ned 30 kg og elsker når jeg får kommentarer på det. De fleste kommenterer ikke, men hadde for litt siden en jeg ikke har sett på en stund som brøt impulsiv ut "wow, så fin du ser ut, bra jobba!". Jeg satte pris på det må jeg innrømme. Men folk er forskjellige, så bedre å være føre var og late som ingenting. Anonymkode: 68a16...d93 4 1
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #17 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med de andre, helst ikke si noe. Evt kommenter det på en positiv måte (som et genuint kompliment ala det du foreslo). Jeg har opplevd å ufrivillig gå ned mye i vekt pga høy arbeidsbelastning på jobben (fra normalvektig til broderline undervekt), og blir møtt med bekymring, mer negativt ladete kommentarer (som selvfølgelig er velmenende) og sykeliggjøring. Gjerne fra litt eldre kolleger som selvfølgelig mener dette veldig godt, men får meg til å føle meg veldig liten. Veldig ubehagelig. Pass på å ikke gå i den fella Anonymkode: 83a66...d9a Det er fint å lese ulike sider. Fint å få dette temaet opp. Mange kan ha gått i kompliment fella og ikke tenkt seg om. Jeg vil takke deg for at du delte din historie og hvilke typer kommentarer som ikke gjorde deg godt.
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #18 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet at det liksom ikke er innafor lenger, men jeg har gått ned 30 kg og elsker når jeg får kommentarer på det. De fleste kommenterer ikke, men hadde for litt siden en jeg ikke har sett på en stund som brøt impulsiv ut "wow, så fin du ser ut, bra jobba!". Jeg satte pris på det må jeg innrømme. Men folk er forskjellige, så bedre å være føre var og late som ingenting. Anonymkode: 68a16...d93 Jeg likte også å få komplimenter for min vektnedgang. Folk er forskjellige og har ulik måte å ta til seg denne type kompliment som noe fint eller ubehagelig. Da tenker jeg på frivillig slanking. Best å late som ingenting og vente til den andre sier noe om det
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #19 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg ville ikke kommentert i det hele tatt. På samme måte som jeg ikke ville kommentert om jeg så noen hadde lagt på seg mange kilo. Andres kropp og utseende er ikke min sak å blande meg i. Og en annens vekt definerer ikke den personen på noen som helst måte. Anonymkode: 6b12f...fd3 Enig. Det definerer ikke personen i mine øyne nei. Ikke det som lå bak mitt spørsmål 😀 Det var for å belyse hva som var rett å gjøre. Ikke for å påstå at bare tynn kropp er fin kropp. Nei det har aldri ment.
Mildys Skrevet 7. september 2023 Forfatter #20 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg ville ikke sagt det nei. Generelt, ikke kommenter kroppen til folk. Jeg har kommentert vekten til noen en eneste gang og det var min nærmeste venninne, vi sier jo absolutt alt til hverandre og kjenner hverandre ekstremt godt. Jeg spurte om hun gikk ned på en sunn måte nå nylig når hun gikk ned sikkert 10 kg på ganske kort tid. Og jeg sa at jeg kun spurte av kjærlighet og omsorg. Man kan jo bli bekymret for at det er noe galt. Men hun er den eneste jeg hadde sagt det til, hun vet at jeg kun sier det med kjærlighet. Og hun vet at jeg synes hun er flott uansett vekt, jeg gir henne komplimenter til vanlig og. Anonymkode: 068f0...9ff Det har også aldri jeg gjort. Derfor mitt spørsmål. Var jeg ei som drev å kommenterte folks kropp ville jeg aldri stilt spørsmål her. Unntak ei i familien. Hun spurte om jeg kunne se tegn til vektnedgang. Jeg svarte ja og ansiktet lyste opp. Det var tydelig tegn og hun hadde behov for støtte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå