Gå til innhold

Når har man så stor blødning at man kan få hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte for 6 mnd siden, har hatt 5 måneder med regelmessig menstruasjon og blør noe helt vanvittig. Har aldri blødd sånn som dette før, har vanligvis kunne gått igjennom menstruasjon kun med truseinnlegg eller blå OB.

Jeg hadde på bind en natt men våknet av at et veltet ut blod slik at bindet ikke klarte å absorbere det. Blødde ut i hele senga og det rant nedover beina mine og dryppet på gulvet da jeg gikk på badet. Hadde blodspor etter meg.

Jeg tok på meg det største nattbindet til Libresse for 4 timer siden og nå har jeg likevel blødd igjennom dongeribuksa mi. Det skjer så plutselig at det kommer store mengder.

Når blør man så mye at man kan få hjelp? Hvilke alternativer har man, kan noe gjøres?

Anonymkode: 1fe0a...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan sette inn hormonspiral. Den vil begrense blødninger

Anonymkode: 86ad7...2c4

Skrevet

Man blør ofte mye mer ved menstruasjon enn før, etter fødsel.  Dessverre. Jeg bruker også de største nattbindene, og må bytte. Og mulig du føler det er veldig mye, siden du alltid har blødd svært lite. Men jordmor spiral hjelper noe. Snakk med legen din.

Men som sagt, mange av mine venninner blør utrolig mye mer etter å ha fått barn, og også mer etterhvert som man blir eldre, dvs over 40-årene og oppover. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg fødte for 6 mnd siden, har hatt 5 måneder med regelmessig menstruasjon og blør noe helt vanvittig. Har aldri blødd sånn som dette før, har vanligvis kunne gått igjennom menstruasjon kun med truseinnlegg eller blå OB.

Jeg hadde på bind en natt men våknet av at et veltet ut blod slik at bindet ikke klarte å absorbere det. Blødde ut i hele senga og det rant nedover beina mine og dryppet på gulvet da jeg gikk på badet. Hadde blodspor etter meg.

Jeg tok på meg det største nattbindet til Libresse for 4 timer siden og nå har jeg likevel blødd igjennom dongeribuksa mi. Det skjer så plutselig at det kommer store mengder.

Når blør man så mye at man kan få hjelp? Hvilke alternativer har man, kan noe gjøres?

Gå til fastlegen, få henvisning til gynekolog. Det er helt normalt å bytte bind noen ganger om dagen. Det er ikke normalt å blø gjennom store nattbind på fire timer.

Anonymkode: f0d3b...2ed

• Liker 7
Skrevet

Sykehuset sa til meg at å blø gjennom 3 store nattbind på en time var ekstremt. Det gjorde jeg uten problem.

Anonymkode: 51967...db2

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan sette inn hormonspiral. Den vil begrense blødninger

Anonymkode: 86ad7...2c4

Kan ikke ha det da jeg får skikkelig bylle-kviser av det. Hadde det mellom første og andre barn.

FrkSolsikke skrev (3 minutter siden):

Man blør ofte mye mer ved menstruasjon enn før, etter fødsel.  Dessverre. Jeg bruker også de største nattbindene, og må bytte. Og mulig du føler det er veldig mye, siden du alltid har blødd svært lite. Men jordmor spiral hjelper noe. Snakk med legen din.

Men som sagt, mange av mine venninner blør utrolig mye mer etter å ha fått barn, og også mer etterhvert som man blir eldre, dvs over 40-årene og oppover. 

Har 3 barn og aldri opplevd å ha store blødninger før. Det er 9 år mellom nr 1 og nr 2 og 4 år mellom nr 2 og 3.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå til fastlegen, få henvisning til gynekolog. Det er helt normalt å bytte bind noen ganger om dagen. Det er ikke normalt å blø gjennom store nattbind på fire timer.

Anonymkode: f0d3b...2ed

Nei tenker at det sikkert ikke er normalt, har aldri blødd igjennom bind i hele mitt liv 😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sykehuset sa til meg at å blø gjennom 3 store nattbind på en time var ekstremt. Det gjorde jeg uten problem.

Men gå uansett til gynekolog!

Skrevet

Jeg er jo ikke i nærheten av det da skal sies.. Heldigvis. Høres ikke bra ut. Hva gjorde de med det?

Skrevet

Jeg er jo ikke i nærheten av det da skal sies.. Heldigvis. Høres ikke bra ut. Hva gjorde de med det?

Etter mange år fikk jeg innvilget operasjon for å fjerne livmorslimhinnen. Det hjalp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan ikke ha det da jeg får skikkelig bylle-kviser av det. Hadde det mellom første og andre barn.

Har 3 barn og aldri opplevd å ha store blødninger før. Det er 9 år mellom nr 1 og nr 2 og 4 år mellom nr 2 og 3.

Nei tenker at det sikkert ikke er normalt, har aldri blødd igjennom bind i hele mitt liv 😔

Da har du vært heldig! Jeg må skifte hver time med grønn OB og bind! 

Anonymkode: 29b25...ce5

Skrevet

Har opplevd det en gang. Blødde igjennom både sånn stor tampong og et bind på én time. Våknet også i blodpøl. Hadde jeg opplevd det flere ganger slik du gjør nå hadde jeg gått til lege. 

Anonymkode: 98815...4e1

Skrevet

Jeg har ikke født, men har adenomyose og kjenner igjen mengdene du beskriver. Blødd gjennom store nattbind, gjerne 3 stk i samme truse. Samt oppsamling av store mengder blod og blodklumper etter en natt og etter dusj. Risikoen for adenomyose øker for hvert graviditet og fødsel. Sier ikke at du har det, men kan være greit å vite om sykdommen om du ikke får hjelp/det ikke går seg til. Da er spiral en av de få behandlingsmulighetene som krymper adenomyosen, men den er jo heller ikke uten bivirkninger. 

Håper du får hjelp til plagene dine ❤️

Anonymkode: 35a30...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn har jeg blødd halve livet, men kun to dager i syklusen.

Anonymkode: dfd9b...31b

Skrevet

Blødde masse det første året etter siste graviditet. Hadde i tillegg menssmerter som lignet rier. Begge delen roet seg etter ca 1 år.

Når det er sagt kan jeg fremdeles ikke ha samme bind i 4 timer andre dag av menstruasjonen. Også med rosa ob må jeg skifte etter 2-3 timer. Men det roer seg gjerne på 3.dagen, og blør mye mindre på dag 3-9 av menstruasjonen. 

Anonymkode: 0814e...cbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn blør jeg til vanlig i 3/8 dager og har gjort siden jeg fikk mensen som 13 åring. Et nattbind drypper etter 30 min, så jeg er hjemme fra jobb og må bruke bleie. Det du må være obs på er blodprosent og jernmangel. Jeg svimer av daglig hvis jeg ikke regelmessig får jern intravenøst og en sjelden gang blod.

Anonymkode: 462b2...9d5

Skrevet

Det finnes ikke-hormonell behandling også, Cyklokapron. 

Anonymkode: 5ee47...954

• Nyttig 1
Skrevet

Men dere som er så opptatt av å komme inn i tråden bare for å si at dere har det slik eller værre; hvordan tenker dere at det er relevant for meg å vite når dere ikke svarer på det jeg spør om..? Har dere fått hjelp og hvordan?

• Liker 3
Skrevet

Faen altså, blødd ut hele senga selv med nattbind 😭😭😭😭

Skrevet

Du får kjøpt sånne små laken med plast bakside på apoteket, som beskytter senga. Jeg er i overgangsalderen og bruker Cyklokapron, som nevnt over, mot voldsomme blødninger.

Anonymkode: 62521...db1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...