Gjest WiggleBug Skrevet 20. januar 2006 #1 Skrevet 20. januar 2006 Hvor mye alkohol bør man regne med at det går på en kveld med rundt 75 gjester og åpen bar? Etter maten - altså utenom velkomstchampagne og vin til maten. Vi skal kjøpe inn all alkohol selv. Bør kanskje opplyses at rundt halvparten av gjestene er trøndere;)
Nordlandspia Skrevet 20. januar 2006 #3 Skrevet 20. januar 2006 (endret) .. Endret 21. november 2009 av Nordlandspia
Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2006 #4 Skrevet 20. januar 2006 Sprit går det sjelden mye av etter min erfaring. Alle kjøper inn for mye av det.
Nordlandspia Skrevet 20. januar 2006 #5 Skrevet 20. januar 2006 (endret) .. Endret 21. november 2009 av Nordlandspia
Marililja Skrevet 21. januar 2006 #6 Skrevet 21. januar 2006 Jeg tror vi kommer til å kjøpe inn en god del sprit til festen. Jeg har vært i tre bryllup det siste året, og der gikk det mye sprit. Min erfaring er at mange drikker sprit i bryllup (flere enn til vanlig). I det ene bryllupet hadde de ca. 15 liter sprit til 70 gjester, og det ble tomt. I det andre var det vel rundt 25-26 liter sprit til like mange gjester, og de hadde noen få liter sprit igjen (her var også halvparten trøndere... ). Vi kommer til å ha vin og øl til maten. Cognac og likør til kaffen. Og så åpen bar med sprit, øl og vin (og det som blir igjen av cognac og likør.) Kan være vi kjøper inn for mye, men heller det enn for lite. (Vi får nok alltids drukket det opp...) Vi kjøper inn (ca): 8 liter cognac 5 liter likør 15-20 liter sprit (12 flasker champagne - til velkomst) 25-30 liter rødvin 10-12 liter hvitvin 10-15 kasser øl Er kanskje mye til 70 personer, men det gjør ikke noe. Vil heller ha tilbakemelding om dere synes det er lite.... (Dt er greit å beregne ca. sprit, men alt det andre er verre.)
Pasha Skrevet 21. januar 2006 #7 Skrevet 21. januar 2006 Man sier vel at det i snitt med vin går ca 1 flaske per pers til middag. Ta bør man beregne ca 1/3 med hvit og resten (2/3) med rød
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2006 #8 Skrevet 21. januar 2006 tror vi hadde (45 gjester, MANGE unge) 50 flasker vin 6 kasser øl 12 l brennevin Var masse igjen - men det er bedre med rester enn å gå tom... Har vært i bryllup som går tom for øl - og det blir litt kjipt - du kan levere tilbake øl...
Laini Skrevet 21. januar 2006 #9 Skrevet 21. januar 2006 Heisann;-) Du må beregne en halv flaske vin per person til maten, kanskje et glass i tillegg hvis dere skal ha forrett med hvitvin. Til velkomst får du 7 glass per flaske musserende vin. Du beregner 1/4 fl brennevin til hver, det inkluderer cognac og likør. Så til 75 mennesker ca: * 6-7 flasker cognac * 3-4 flasker likør ( baileys feks) * 4-5 flasker vodka * 1-2 flasker gin * 1 flaske whiskey Evt droppe whiskey for det er jo en litt sær drikk som gjerne ikke mange drikker. Hvis du da skal ha øl og litt vin i tillegg så vil du iallefall ikke ha for lite. Folk drikker ikke så mye man skulle tro i bryllup. Rikelig vin til mat og avec er "mektig". Husk du kan feks beregne rikelig med vin for det kan du returnere på polet flasker som er uåpnet. Brennevin får du ikke returnert.
Gjest WiggleBug Skrevet 21. januar 2006 #10 Skrevet 21. januar 2006 Takk alle sammen. Da har jeg ihvertfall et utgangspunkt:) Jeg går utifra at det kommer til å gå masse øl da bryllupet er i midten av august. Det er også masse GT-fans og en del whiskey-drikkere der. Nå er mitt neste problem hvordan holde all drikken som skal være kald kald, og hvor oppbevare alle isbitene..hmm..har heldigvis 7 mnd å tenke på dette på
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #11 Skrevet 24. januar 2006 Nå er mitt neste problem hvordan holde all drikken som skal være kald kald, og hvor oppbevare alle isbitene..hmm..har heldigvis 7 mnd å tenke på dette på ← Kor skal de vere? Det er kjølerom på lokalet vi skal vere på. Eg er ikkje sikker på om det er fryseboks, men om det ikkje er det kjem vi til å ta med oss ein liten boks isbitane kan ligge i.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #12 Skrevet 24. januar 2006 Du beregner 1/4 fl brennevin til hver, det inkluderer cognac og likør. Så til 75 mennesker ca: * 4-5 flasker vodka * 1-2 flasker gin ← Husk at GT (Gin og tonic) er en veldig populær drink som er lett å miske... ville kanskje byttet ut en flaske vodka med en ekstra gin.
Gjest Piper Skrevet 24. januar 2006 #14 Skrevet 24. januar 2006 Vi var 67 i vårt og hadde: 3 flasker cognac ( en var igjen) 3 flasker likør ( 1/2 flaske igjen av baileys, hele TiaMariaen og halve av den siste) 1 flaske gin ( halve var igjen) 3 flasker vodka ( 1 1/2 var igjen) 1 flaske whiskey ( omtrent hele var igjen, tatt kanskje en eller to) Men det det gikk mye av hos oss var øl, for der gikk det 7 kasser. Så det spørs helt hva folk drikker, og hos oss var det tydeligvis en øldrikkende gjeng. Er det på sommeren, liker folk kanskje bedre øl enn annet.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #15 Skrevet 24. januar 2006 Vi var 67 i vårt og hadde: 3 flasker cognac ( en var igjen) 3 flasker likør ( 1/2 flaske igjen av baileys, hele TiaMariaen og halve av den siste) 1 flaske gin ( halve var igjen) 3 flasker vodka ( 1 1/2 var igjen) 1 flaske whiskey ( omtrent hele var igjen, tatt kanskje en eller to) Men det det gikk mye av hos oss var øl, for der gikk det 7 kasser. Så det spørs helt hva folk drikker, og hos oss var det tydeligvis en øldrikkende gjeng. Er det på sommeren, liker folk kanskje bedre øl enn annet. ← Omtrent det samme som oss dette, ser det ut som. Vi tenkte å kjøpe inn ein 8-10 kasser med øl/rusbrus i tillegg til sterkvin og sprit. Gjekk det mykje vin til middagen?
Gjest Piper Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 Vi hadde kjøpt inn 20 av hver, og det gikk ca 5-6 flasker av den hvite ( vi hadde koldtbord) og 10-11 av den røde, om jeg ikke husker helt feil.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #17 Skrevet 24. januar 2006 Vi hadde kjøpt inn 20 av hver, og det gikk ca 5-6 flasker av den hvite ( vi hadde koldtbord) og 10-11 av den røde, om jeg ikke husker helt feil. ← Supert!! Takk for tipset!!!
Shea Skrevet 24. januar 2006 #18 Skrevet 24. januar 2006 Vanskelige greier ja. Vi bor nord for Trondheim og vil tro at vår kultur og drikkemønster tilsvarer deres. Nå korrigerer jeg listen min til den 1/2 da vi var omentrent det dobbelte ant av det dere skal være. 1 fl Contrau 1/2 fl Tequila 3 fl Gin 2 fl Baileys 1 fl Noilly Pratt 1 fl Jamerson 1 fl Ballentines Finest 6 fl Cognac 1 fl Bananlikør 1/2 fl Frost 8 fl Vodka 6 Kasser øl 1 kasser alkoholfritt øl 4 flasker alkoholfri vin En gylden huskeregel er at det er 4cl alkohol på hver drink. Dvs. 17,5 drinker på en flaske 0,7l. Regn i gjennomsnitt 1 drink på 45 min på hver drikkende gjest. (Noen drikker mer og noen mindre, dette blir da et gyldent gjennomsnitt) Da kan du regne det ut til hvor mye drikke du trenger i forholdt til antall gjester og hvor lenge dere anntar at festen skal vare. Du vet sikkert litt om hva gjestene foretrekker å drikke og kan beregne innkjøp deretter. Vi viste f.eks at cognac kom det til å gå mye av så vi hadde 6 flasker til kaffen alene og så gikk det ca 6 flasker etterpå kun på festen i tillegg var det likør til kaffen for de som ikke ville ha cognac. Husk: Der er ingen skamm å gå fri for en eller flere sorter alkohol når klokken passerer 02.30 på natten. Noe gikk vi fri for men det meste var en slump igjen av når festen var over. Vi hadde i tillegg en del forskjellige mixe produkter fra Alt om bar slik at det ble en del kule drinker både med og uten alkohol. Håper dette var til hjelp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå