Gå til innhold

Er jeg psykere enn jeg skjønner selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i langtidssykemelding pga 4 psykiske diagnoser. Går til DPS og en spesialklinikk for den ene diagnosen på behandling, jevnlig oppfølging hos fastlege og har i tillegg fått innvilget støtte til tannbehandling pga «sterkt nedsatt evne til egenpleie».

Gikk opp for meg når jeg fikk dette vedtaket i dag. Jeg trodde ikke det var så gæærnt, fort gjort, de finner sikkert en behandling eller medisin snart. Jeg går rundt og tror at jeg er rimelig oppegående. Har jeg bare lullet meg inn i en eller annen virkelighet langt fra sannheten?

Anonymkode: 47a59...1b6

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du skal diskutere dette med helsepersonell. God bedring!

Anonymkode: ea13a...1bf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du tatt opp dette spørsmålet med psykologen din?

Det heter forresten psykisk syk. 

Anonymkode: f8ede...3bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er i langtidssykemelding pga 4 psykiske diagnoser. Går til DPS og en spesialklinikk for den ene diagnosen på behandling, jevnlig oppfølging hos fastlege og har i tillegg fått innvilget støtte til tannbehandling pga «sterkt nedsatt evne til egenpleie».

Gikk opp for meg når jeg fikk dette vedtaket i dag. Jeg trodde ikke det var så gæærnt, fort gjort, de finner sikkert en behandling eller medisin snart. Jeg går rundt og tror at jeg er rimelig oppegående. Har jeg bare lullet meg inn i en eller annen virkelighet langt fra sannheten?

Hva er det som gjør at du har nedsatt evne til egenpleie? Hva menes med det? At du ikke pusser tennene? 
Er bare nysgjerrig, ikke ta det ille opp 😊

Anonymkode: bcefe...70d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man kan ha en diagnose og overhodet ikke fungere(ufør,masse innleggelser osv) og man kan ha flere diagnoser,men fortsatt fungere ganske greit. Og det vedtaket for tannbehandling er ikke noe indikator på hvor alvorlig psykisk syk man er.

Anonymkode: fbdf8...785

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du tatt opp dette spørsmålet med psykologen din?

Det heter forresten psykisk syk. 

Anonymkode: f8ede...3bd

Nei, dette gikk opp for meg i dag. Har ikke time før til uka. Ble bare litt overrasket, trodde ikke jeg var i den kategorien.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det som gjør at du har nedsatt evne til egenpleie? Hva menes med det? At du ikke pusser tennene? 

Pga den ene diagnosen min, klarer ikke pusse skikkelig, klarer ikke følge opp tannhelse med å gå til tannlegen og om jeg først er hos tannlegen klarer jeg ikke motta behandling (ja, jeg har bitt en stakkars tannlege i fingeren 😂).

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, dette gikk opp for meg i dag. Har ikke time før til uka. Ble bare litt overrasket, trodde ikke jeg var i den kategorien.

Pga den ene diagnosen min, klarer ikke pusse skikkelig, klarer ikke følge opp tannhelse med å gå til tannlegen og om jeg først er hos tannlegen klarer jeg ikke motta behandling (ja, jeg har bitt en stakkars tannlege i fingeren 😂).

Hva er den diagnosen? 😊

Skrevet

Bortsett fra det med biting kanskje, så skal det ikke verre diagnose til enn depresjon eller adhd f.eks for å ha trøblete forhold til å ta vare på tennene sine.

Adhd kan faktisk gi støtte til tannlegebehandling.

Anonymkode: b2038...ad5

Skrevet

Godt mulig. Jeg vet selv at min oppfatning av virkeligheten ble helt skrudd da jeg slet med angst og depresjon. Jeg var helt overbevist om at min familie ville bli triste om jeg tok selvmord, men ikke noe mer enn når familiekatten døde, og de ville komme over det etter noen uker. I ettertid ser jeg jo hvor langt fra virkeligheten dette er, men i flere år var dette realiteten min. Jeg hadde også flere ideer og tanker jeg trodde var en realitet. 

Mine tips er: vær ærlig med deg selv om dine sterke sider og svake sider. Vær ærlig med deg selv om hvem du er, hvilke egenskaper du har og hvilke egenskaper du mangler. Det er tungt å innrømme feil og mangler. Det var tungt for meg å innrømme at jeg ofte er egoistisk og selvsentrert, men da hadde jeg også muligheten til å jobbe med det. Jeg innrømmet for meg selv at jeg er passiv aggressiv når ting ikke går min vei, og nå har jeg muligheten til å velge annerledes istedenfor å bare reagere.

Jeg har også masse gode sider og egenskaper.

Et annet tips er å legge mer lit til kald logikk. Ikke stol blindt på følelsene dine. Stopp og tenk "er det rasjonelt av meg å føle dette?". Man kan ikke nødvendigvis styre følelser, men man kan styre hvordan man reagerer.

Jeg har også litt trøbbel med tannpuss. Istedenfor å skal prøve og huske tannpuss til samme tid hver dag (noe jeg vet at jeg ikke klarer), så har jeg kjøpt inn hydroperokside som jeg vanner ut (i følge instruksene) og har glasset (med vannet ut hydroperokside) stående på øverste hylle på badet. Det kan jeg lett ta en slurk av og gurgle når jeg kommer på at jeg må passe på tennene og at jeg ikke pusset de den morgenen. Tannpuss er selvfølgelig bedre, men når man sliter med å faktisk pusse tennene hver morgen og kveld, så er det greit å ha et alternativ for når man ikke klarer det. 

Anonymkode: eb7c8...757

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt mulig. Jeg vet selv at min oppfatning av virkeligheten ble helt skrudd da jeg slet med angst og depresjon. Jeg var helt overbevist om at min familie ville bli triste om jeg tok selvmord, men ikke noe mer enn når familiekatten døde, og de ville komme over det etter noen uker. I ettertid ser jeg jo hvor langt fra virkeligheten dette er, men i flere år var dette realiteten min. Jeg hadde også flere ideer og tanker jeg trodde var en realitet. 

Mine tips er: vær ærlig med deg selv om dine sterke sider og svake sider. Vær ærlig med deg selv om hvem du er, hvilke egenskaper du har og hvilke egenskaper du mangler. Det er tungt å innrømme feil og mangler. Det var tungt for meg å innrømme at jeg ofte er egoistisk og selvsentrert, men da hadde jeg også muligheten til å jobbe med det. Jeg innrømmet for meg selv at jeg er passiv aggressiv når ting ikke går min vei, og nå har jeg muligheten til å velge annerledes istedenfor å bare reagere.

Jeg har også masse gode sider og egenskaper.

Et annet tips er å legge mer lit til kald logikk. Ikke stol blindt på følelsene dine. Stopp og tenk "er det rasjonelt av meg å føle dette?". Man kan ikke nødvendigvis styre følelser, men man kan styre hvordan man reagerer.

Jeg har også litt trøbbel med tannpuss. Istedenfor å skal prøve og huske tannpuss til samme tid hver dag (noe jeg vet at jeg ikke klarer), så har jeg kjøpt inn hydroperokside som jeg vanner ut (i følge instruksene) og har glasset (med vannet ut hydroperokside) stående på øverste hylle på badet. Det kan jeg lett ta en slurk av og gurgle når jeg kommer på at jeg må passe på tennene og at jeg ikke pusset de den morgenen. Tannpuss er selvfølgelig bedre, men når man sliter med å faktisk pusse tennene hver morgen og kveld, så er det greit å ha et alternativ for når man ikke klarer det. 

Jeg har asperger og adhd forresten. Glemte å nevne 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bortsett fra det med biting kanskje, så skal det ikke verre diagnose til enn depresjon eller adhd f.eks for å ha trøblete forhold til å ta vare på tennene sine.

Adhd kan faktisk gi støtte til tannlegebehandling.

Nå har jo depresjon en høy dødelighet, og man får ofte en kraftig nedsatt funksjonsevne. Så det er jo ille:)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Psykiske lidelser generelt kan gjøre personlig hygiene for tungt å utføre og man kan få redusert boevne. Man mangler struktur og ork til å rydde og vaske. Det psykiske tar all energi og oppmerksomhet. Jeg sier ikke at det gjelder TS men er på generelt grunnlag. 

Anonymkode: 0136d...0c1

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvor gammel er du? 

Hva mener du i "den kategorien"? Du er jo ikke akkurat alvorlig psykisk syk. 

Anonymkode: 58366...ca3

• Liker 1
Skrevet
Hannah80 skrev (17 minutter siden):

Nå har jo depresjon en høy dødelighet, og man får ofte en kraftig nedsatt funksjonsevne. Så det er jo ille:)

Det er ikke automatisk alvorlig depresjon bare fordi man slurver med hygienen. Mange som gjør det ved lettere depresjon også

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke automatisk alvorlig depresjon bare fordi man slurver med hygienen. Mange som gjør det ved lettere depresjon også

Jada, det er ingen som har sagt noe annet her.

Anonymkode: 94f71...49e

Skrevet
Hannah80 skrev (24 minutter siden):

Enig med det. Kjenner og vet om flere som har tatt livet av seg pga depresjon. Synes det er en av de verste sykdommene, fordi de du er glad i blir borte for deg. 

Anonymkode: 5c704...db9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker, er det egentlig noen fordeler ved å forstå akkurat hvor ille det står til? Det er litt sant det at man har det som man tar det. Hvis du synes at det går greit så er det ikke noe som er bedre enn det?

De gangene jeg har lest epikriser så beskriver legene mine helseproblemer i veldig dramatiske og deprimerende ordlag, men for meg som lever i kroppen min så er livet ganske godt. Akkurat disse tingene som er så fryktelig unormale for legene er ikke noe jeg tjener på å gå rundt og huske på.

Det må være til nytte for oss det vi fyller hodet med, synes jeg.

Anonymkode: 8a743...b27

• Hjerte 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Mente å skrive mild depresjon. Bestemte meg egentlig for å fjerne depresjon som eksempel og bare skrive adhd. Tror de færreste vet at det er et nokså vanlig problem blant folk med adhd. Det kan jo også være utrolig stor svekkelse av funksjonsevne ved den diagnosen.

Det jeg mente var iallfall at man ikke nødvendigvis er totalt ute av stand til å ta vare på seg sjøl selv om det med tannpuss, tannlegebesøk osv. er utfordrende. Så det skrivet fra legen virker mer dramatisk/urovekkende enn det er.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så klart ikke:) Og det er folk som aldri pusser tennene, som overhodet ikke er i nærheten av å ha en depresjon. Noen gir faktisk bare blaffen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...