Gå til innhold

Hvorfor har dyre boliger ofte litt glorete innredning og farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser interiør blader der journalisten er på besøk hos folk som har boliger til 10-20 mill, og viser før og etter bilder fra rehabiliteringen.

Den røde tråden i mange boliger der godt bemidlede folk bor, er litt glorete mønster på sofatrekk, tapeter og spisestue møbler, i tillegg til en  maritim stil.

Noen har litt nyrik russer stil også.

Er det sånn stil mange med høy inntekt har?

Anonymkode: f9db1...8f3

• Liker 2
Skrevet

Får ikkje kjøpt god smak for pengar😂

Anonymkode: f690d...098

• Liker 5
Skrevet

At man har penger betyr ikke nødvendigvis at man har stil.

• Liker 1
Skrevet

Er på boligjakt og har fulgt med på Finn en stund nå. Synes egentlig ikke den beskrivelsen stemmer med mitt inntrykk av boliger i den prisklassen her (Oslo Vest/Bærum/Asker). Ville heller beskrevet interiøret i disse annonsene som stort sett ganske minimalistisk og av høy kvalitet.

Varierer sikkert fra område til område, bygd/by osv.

Anonymkode: a4965...d07

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er på boligjakt og har fulgt med på Finn en stund nå. Synes egentlig ikke den beskrivelsen stemmer med mitt inntrykk av boliger i den prisklassen her (Oslo Vest/Bærum/Asker). Ville heller beskrevet interiøret i disse annonsene som stort sett ganske minimalistisk og av høy kvalitet.

Boligene ts refererer til er i mellomklassen. La oss si leiligheter i et nabolag selger fra 3 mill og til 30 mill. De som har «glorete» stil er ikke priset til 30 mill, men til 15-20 mill.  Du har helt rett i at boliger priset helt i øverste sjikt har minimalistisk interiør og et nesten offentlig avvisende ytre. Som var det et kontorbygg. 

Ts: det er snakk om nyrike. Entreprenører etc. Førstegenerasjon penger, nultegenerasjon smak. De som utdannet seg innen anlegg uten helt å innse at de baner veien for at ungene deres kan bli kunstnere. 

Til dere som ikke helt forstår stilen: personlig kaller jeg den ikke «glorete» men «oligark». Det er stilen i boliger Trump med barn avbildes i. Stilen mennesker som Putin og Saddam Hussein liker. Og altså, uklart hvorfor, stilen en stor andel førstegenerasjon penger foretrekker. 

Anonymkode: ca5e3...900

• Liker 6
Skrevet

Heller det, enn deprimerende grå vegger og møbler som ser ut som sløyd..:fnise:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Boligene ts refererer til er i mellomklassen. La oss si leiligheter i et nabolag selger fra 3 mill og til 30 mill. De som har «glorete» stil er ikke priset til 30 mill, men til 15-20 mill.  Du har helt rett i at boliger priset helt i øverste sjikt har minimalistisk interiør og et nesten offentlig avvisende ytre. Som var det et kontorbygg. 

Ts: det er snakk om nyrike. Entreprenører etc. Førstegenerasjon penger, nultegenerasjon smak. De som utdannet seg innen anlegg uten helt å innse at de baner veien for at ungene deres kan bli kunstnere. 

Til dere som ikke helt forstår stilen: personlig kaller jeg den ikke «glorete» men «oligark». Det er stilen i boliger Trump med barn avbildes i. Stilen mennesker som Putin og Saddam Hussein liker. Og altså, uklart hvorfor, stilen en stor andel førstegenerasjon penger foretrekker. 

Helt enig, det er tydelig forskjell på old og new money. Er derimot uenig i at de dyreste boligene nødvendigvis er kalde og fremmedgjørende (se feks på flotte klassiske leiligheter på Frogner).

Jeg har enda til gode å se en skikkelig glorete harry innredet bolig på Oslo Vest i denne prisklassen («mellomsjiktet» om du vil). Igjen - bare anekdotisk ut fra egen erfaring det siste året. 

Jeg har derimot sett en del eksempler på  dette i boligannonser fra Oslo Øst, Lørenskog/Lillestrøm eller på bygda. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Om du mener overklassestilen er "glorete" er det siden de ser oppover de også, til de kongelige. Der forandrer ikke stilen seg nevneverdig. 
Jeg synes slik stil ser fantastisk ut, men må være et herk å holde rent, du må ha råd til hushjelp.

bedroom-large-1.jpg

sitting-img-main.jpg

bedroom-large-7.jpg

Endret av Peters
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Du er spot on!

• Liker 1
Skrevet

Rike folk som har kjedelige boliger kommer ikke i interiør-blader.

Tror det er viktigste grunnen.

Anonymkode: 35954...0f3

• Liker 3
Skrevet
Peters skrev (45 minutter siden):

Om du mener overklassestilen er "glorete" er det siden de ser oppover de også, til de kongelige. Der forandrer ikke stilen seg nevneverdig. 
Jeg synes slik stil ser fantastisk ut, men må være et herk å holde rent, du må ha råd til hushjelp.

bedroom-large-1.jpg

sitting-img-main.jpg

bedroom-large-7.jpg

Dette, særlig øverste bildet, er sånn jeg ser for meg at en person uten smak som plutselig har fått mye penger i hendene velger å innrede boligen sin. I mine øyne er dette så langt fra «kongelig» eller classy som man kommer, men det er jo bare min personlige mening.

Slike boliger er ofte annonsert som «innholdsrike» på Finn. Har sett et par eksempler på lignende i mindre byer på Østlandet, ser for meg at de er tungsolgte.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Boligene du ser er jo helt sikkert nøytralt stylet siden de skal selges.

Ts

• Liker 1
Skrevet
Peters skrev (1 time siden):

bedroom-large-1.jpg

sitting-img-main.jpg

bedroom-large-7.jpg

Bilde nummer 2 er mer min smak, selv om jeg hater grå sofa.

Ts

Skrevet

Sjekk ut bildene fra Trump sin penthouse i NYC… beviset på at penger og smak ikke nødvendigvis går hånd i hånd 

Anonymkode: 53854...246

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...