AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Baby er nå 1år. Vi har ventet og ventet på bedring av søvn. Han har i flere måneder våknet HVER TIME. Beveger urolig på seg og gråter. Forsøker med smokk, men i det siste har han begynt å spytte den ut innimellom. Gir mme på natt pga. liten vektøkning (smaker på fast føde, men er ikke interessert i å spise maten). Av og til våkner han oftere enn hver time. Føler vi har forsøkt alt. Vi har forsøkt å ikke gi flaske på natt selv om han har liten vektøkning. Men vi ser at han ikke drikker noe mer i løpet av dagen, så over tid kan det bli problematisk mtp vekt. Vi venter litt før vi går inn til han når han våkner og gråter. Forsøker å holde han på rommet sitt og roe i sengen hans. Men til slutt må vi ta han opp i sengen "vår" (ekstraseng) som er på rommet hans. Men han våkner likevel like ofte. Så det å sammsove virker heller ikke. Vi har også forsøkt å bysse og gi kos for så at han sovner og vi legger han i sengen. Da våkner han med en gang og gråter. Vi begynner også å bli slitne. Han sover godt på dagtid. Ca to dupper. En på 1-1,5t og en dupp litt senere (alltid før 1500) på ca 30-45min. Tilbakemelding fra barnehagen er at han fungerer fint og de merker ikke noe til dårlig søvn på natt. Vi har tatt problemet opp på HS (også vekten, slik at ingen lurer her). Men føler at det går igjen "det går seg til". Jeg forstår at noen barn sover dårlig, men jeg har likevel på følelsen at det er noe. Ikke at det er noe alvorlig, men et eller annet som plager han. Han bæsjer hver eneste dag og har ikke hard mage. Og siden dårlig søvn har vedvart i 6mnd, så tror jeg også vi kan utelukke tannfrembrudd. Han har fått to tenner. Men de kom ikke før 10mnd, og i månedene før sov han jo like dårlig. Også etter. Vi har også forsøkt i en periode å legge både tidligere og senere. Det hjelper ikke. Jeg ønsker råd fra dere som har vært i samme situasjon. Har jo lest om gråtekur, den "milde" varianten. Men jeg er ikke fan av det. Det tenker jeg er siste utvei. Har deres baby hatt problemer som har løst seg? Allergi, låsninger (virker ikke som det), sykdom, melatoninmangel (hører noen produserer det sent, men selve leggingen er ikke problem da han sovner relativt raskt). Vi har dessverre lite avlastning også. Begges familier bor i andre byer. Føler vi aldri får hentet oss inn selv om vi bytter på nettene. Anonymkode: d3bb5...04f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Høres ut som melkeprotein allergi?😬 symptomer som urolig nattesøvn med hyppige oppvåkninger og lav vekst er symptomer. Anonymkode: 2b08d...43f 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som melkeprotein allergi?😬 symptomer som urolig nattesøvn med hyppige oppvåkninger og lav vekst er symptomer. Anonymkode: 2b08d...43f Her ble det forresten bedre etter 1 uke med totalt melkefritt. Gikk over til pepticate og sjekket alle matvarer, kremer, tannkrem osv for melkeprotein. Jeg ville bedt om henvisning til barnelege Anonymkode: 2b08d...43f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her ble det forresten bedre etter 1 uke med totalt melkefritt. Gikk over til pepticate og sjekket alle matvarer, kremer, tannkrem osv for melkeprotein. Jeg ville bedt om henvisning til barnelege Anonymkode: 2b08d...43f Vi har vurdert å kutte ut melk. Men det bør vel gjøres i samråd med lege? Er det lurt med henvisning til barnelege eller er det unødvendig (tenker på hva mer barnelegen kan finne ut av eller ikke)? Anonymkode: d3bb5...04f
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har vurdert å kutte ut melk. Men det bør vel gjøres i samråd med lege? Er det lurt med henvisning til barnelege eller er det unødvendig (tenker på hva mer barnelegen kan finne ut av eller ikke)? Anonymkode: d3bb5...04f Det er viktig å få i barnet nok næringsstoffer ift at man da ikke kan gi melkeprodukter. Det er f eks anbefalt å gi MME til barnet er 3 år. Fastlege kan skrive ut respekt på MME for allergi, men ikke alle fastleger vil gjøre det uten at man har vært hos barnelege. Barnelegen kan eventuelt få tatt allergiprøver (prikktest), for å se om det kan være noe mer barnet reagerer på Prøv melkefritt et par uker så ser dere? Man kan kjøpe pepticate uten resept på apoteket , det koster en del men er absolutt verdt det for å se hvordan barnet responderer ! Hvis dere merker endring så bestiller dere bare en time hos fastlegen Min erfaring er at HS ikke har peiling på allergier🫣 Anonymkode: 2b08d...43f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 Her begynner det å bli litt bedre, 1,5 år nå. Våknet og hver time i månedsvis. Her delte vi ikke på nettene, jeg tok alle. Man blir helt tullete av så dårlig søvn Fant aldri ut hva det var her men vi testet heller ikke melkefritt da. Men vi hadde ikke noen andre symptomer enn dårlig søvn. Anonymkode: 53a34...a4a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #7 Skrevet 7. september 2023 Min våknet hver halvtime det første året, men ble gradvis bedre. Han er 4 år nå og sovner klokka halv ti hver kveld, men sover i hvert fall om natta. Han trenger vel ikke mer søvn enn meg 🙈 Var/er ikke noe galt med ham, noen barn er bare sånn tror jeg. Anonymkode: 2fdd6...53a
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #8 Skrevet 7. september 2023 Vi har to skolegutter og ei lita attpåklatt. Alle tre har hatt 2-3 timers lur på formiddagen og ca 45 min på ettermiddagen. Blitt lagt kl 19.00 på kvelden. Dette fra de var ca 3-4 mnd og til de var et par år. Kanskje dere legger ham for sent? Og nekter ham hvil etter kl 15.00? Husk: Søvn avler søvn! Anonymkode: 339e1...301
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har to skolegutter og ei lita attpåklatt. Alle tre har hatt 2-3 timers lur på formiddagen og ca 45 min på ettermiddagen. Blitt lagt kl 19.00 på kvelden. Dette fra de var ca 3-4 mnd og til de var et par år. Kanskje dere legger ham for sent? Og nekter ham hvil etter kl 15.00? Husk: Søvn avler søvn! Anonymkode: 339e1...301 Tja, eller så har babyen dager der den trenger mer søvn og derfor sover godt til hviler og om kvelden, og dager med mindre søvnbehov der den sover mindre. Så tenker man som voksen at søvn avler søvn. Tror ikke akkurat at de med babyer som sover lite bare ikke har kommet på å legge dem… Anonymkode: ad635...bfd 1 1
Surriball Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Mine sov ikke natta gjennom før de var mellom 1,5 år og 2, hvis det er noen trøst. Så selv om det er slitsomt det du forteller om, så er det normalt. Hvis barnet ditt ikke går opp i vekt (og er liten, det er noe annet om du har en plugg som har begynt å strekke seg inn i kroppen sin) og han er urolig om natta, så ville jeg rett og slett gitt ham flaske et par ganger om natta. Plutselig sover han roligere og så har han ikke behovet lenger. Ville også delt dere foreldre i to, og sovet annenhver natt alene på eget rom og sammen med barnet. Det er lettere å sove videre selv når man samsover og kan strekke ut en arm og stryke på barnet enn om man må stå opp og gå til et annet rom.
Gjest Chicchi Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Kanskje på tide å kutte ut en av duppene? Det kan ta noen dager før det går seg til, men absolutt verdt om det betyr bedre nattesøvn 😃
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Det er ingen trøst men min sov ikke gjennom før hun var 1,5 år. Jeg prøvde den snille versjonen av gråte kur, typ ikke ta opp når hun våknet men trøstet i senga. Hjalp i ca 4 dager før vi var på'n igjen, så det har jeg ikke gjort siden. Det som gjorde livet litt lettere når hun var 1 år var å ikke la henne sove etter kl 1430, og kun en hvil på dagen. Og det tidspunktet har vi flyttet tidligere og tidligere. Her hjalp også samsoving, så begynte med det når hun var rett før 1 år, så selvom hun da våknet sovet hun fortere og det var mindre slitsomt siden jeg kunne ligge i senga. Siden barnet også er et år kan det jo være en løsning å ta vekk noe av mme, for å se om han spiser mer fast føde? Uten at jeg har noen erfaring i det, min har heldigvis vært et matvrak. Men kuttet nattamming når hun var 8 mnd, for å se om det hjalp søvnen. Det gjorde det ikke, men hun spiste da mer til frokost i det minste. Anonymkode: 2f526...1c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå