AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #1 Skrevet 7. september 2023 Har lest et sted at kun 10% av fødsler starter med vannavgang, men gidder ikke å lete etter kilde på det så jeg er ikke sikker på om det er sant. Uansett så startet min første fødsel med vannavgang, og da fikk vi beskjed av jordmor at siden det startet sånn så ville det ta laaang tid. Og det hadde hun helt rett i, 30 timer tok det. Nå er jeg gravid igjen, og lurer på om det er stor sannsynlighet for at fødsel starter med vannavgang igjen? Altså, er det sånn at enkelte bare er predisponerte for at fødsel starter på den måten? Eller stemmer det at man kan forvente å ha noenlunde like fødsler som sin mor? Det stemmer i hvert fall med førstefødte for min del! Og håper det blir likt med nr. 2 også, for da kjente hun bare kynnere og plutselig hadde hun 7-8 cm åpning. Lurer på hva deres erfaringer er 😊 Anonymkode: c78c0...d91
Kranken Skrevet 7. september 2023 #2 Skrevet 7. september 2023 Jeg kjenner ikke statistikken, men begge mine fødsler startet med vannavgang i hvert fall :-)
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #3 Skrevet 7. september 2023 Har ikke hatt like fødsler som min mor. Og mine to var også veldig ulike. En igangsatt og langdryg, en startet av seg selv og tok kortere tid. Anonymkode: 73277...328
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #4 Skrevet 7. september 2023 Fødsel nr. 1 og 5 startet med at vannet gikk. Nr. 2, 3 og 4 startet med rier. Ingen andre tegn i forkant… Anonymkode: 6432a...044
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #5 Skrevet 7. september 2023 Med nr 1 var det spontan vannavgang en mnd før termin (og lang fødsel), Med nummer 2 startet riene en god stund før. Vannet gikk vel 1-2 timer før han ble født, langt på overtid. Veldig ulike fødsler ift det aller meste. Anonymkode: d595c...03c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #6 Skrevet 7. september 2023 Min første startet med vannavgang men tok bare 13 timer, men de på føden sa det trolig hadde gått mye raskere om hun lå riktig vei (setefødsel). Nr 2 startet med akutte rier, aner ikke når vannet gikk, og var ute 2,5 timer etter første rie 😅 Veldig ulike fødsler fra min mor, tror det er bare en myte som har fått festet seg da mange opplever det slik Anonymkode: 39807...8f1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #7 Skrevet 8. september 2023 Spontan vannavgang med nr 1 uten noe forvarsel dagen etter termin. Barnet var ute 7 1/2 time etterpå. Nr to startet med rier 1 uke før termin og de tok vannet på sykehuset. Fra riene startet til baby var ute så gikk det ca 4 timer. 1 1/2 time fra jeg kom på sykehuset. Anonymkode: c8183...16b
Arkana Skrevet 8. september 2023 #8 Skrevet 8. september 2023 To av mine tre fødsler startet med vannavgang (den tredje ble igangsatt ved å ta vannet). Fødselsforløp er ikke arvelig.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #9 Skrevet 8. september 2023 Nr. 1 vannavgang i uke 39, måtte få ballong for å starte fødselen, tok to døgn før ungen var ute. Nr. 2: våkner med rier tidlig på morgenen og ungen var ute før lunsj. Drømmefødsel! Anonymkode: 6fa10...61e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #10 Skrevet 8. september 2023 Har hatt en fødsel som startet med vannavgang hjemme og 2 uten.. Anonymkode: 1b9ba...65a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #11 Skrevet 8. september 2023 Mine 2 første startet med vannavgang. Med første så gikk det splæsj sånn som på film men med nr 2 begynte det bare å lekke. Med nr 3 startet riene, tok KS. Anonymkode: 93f4d...7a7
Hedda-78 Skrevet 8. september 2023 #12 Skrevet 8. september 2023 Hæ? At fødsler som starter med vannavgang tar lenger tid har jeg ikke hørt før. Min første startet med vannavgang uten rier. 5,5 time senere var ungen ute. Fødsel to: vannet gikk ikke, så jordmor tok det ved 10 cm.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2023 #13 Skrevet 8. september 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Hæ? At fødsler som starter med vannavgang tar lenger tid har jeg ikke hørt før. Min første startet med vannavgang uten rier. 5,5 time senere var ungen ute. Fødsel to: vannet gikk ikke, så jordmor tok det ved 10 cm. Det har ikke jeg hørt om heller.. Ingen av mine har vart mer enn 12t - vannavgang eller ei Anonymkode: 1b9ba...65a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #14 Skrevet 9. september 2023 Hedda-78 skrev (14 timer siden): Hæ? At fødsler som starter med vannavgang tar lenger tid har jeg ikke hørt før. Min første startet med vannavgang uten rier. 5,5 time senere var ungen ute. Fødsel to: vannet gikk ikke, så jordmor tok det ved 10 cm. Tror noen ganger at vannavgangen skjer son et «uhell», altså at fostersekken sprekker eller blir ødelagt, og da kan det ta tid før kroppen/babyen setter i gang fødsel. Mange, inkl. meg må kanskje settes i gang for at der skal skje. Andre ganger går det hull på den fordi fødsel er i gang, bare at man ikke merker det før vannet kommer, og da går det ofte relativt raskt. Anonymkode: 6fa10...61e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #15 Skrevet 9. september 2023 1 fødsel: startet med at vannet gikk. Ett par timer etterpå begynte riene og babyen var ute få timer etter dette. 2 fødsel: hadde maserier jevnlig i over en uke, i den grad at jeg ikke viste når jeg over i aktiv fødsel. Likevel ikke kjempevondt og jeg dro rett fra kjøpesenteret inn på sykehuset for sjekk, da tok de vannet og babyen kom ut på 10 min. 3 fødsel: vannet gikk spontant hjemme og hode var ikke festet. Begynte å kjenne rier ganske fort og sa til paramedicene som kom at jeg fødte raskt og lett, så det var stor sjanse for at jeg fødte i bilen. 3 mann er en luring ja🙈 Etter over 10 timer med forferdelige smerter kom han!! Anonymkode: 08d02...34e
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #16 Skrevet 9. september 2023 Her startet alle mine tre fødsler med vannavgang. Anonymkode: 785ac...035
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #17 Skrevet 9. september 2023 Her har 3 av 4 fødsler startet med vannavgang. Ble satt i gang 6 uker før termin med den fødselen som ikke startet med vannavgang. Anonymkode: 29351...1bd
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #18 Skrevet 9. september 2023 Første fødsel startet med vannavgang, men da ventet vi i 24 timer uten at noe skjedde. Så da ble jeg satt igang etter ca 26 timer. Og når det først tok effekt gikk det fra 0-100 ganske raskt! Var helt grusomt, mannen min ble forsøkt jaget hjem etter jeg ble satt igang, men han nektet og gjemte seg på badet hver gang noen kom inn 😅 Men jeg var i aktiv fødsel da noen endelig kom for å sjekke på meg. Andre fødsel startet med kynner, og siden første fødsel gikk raskt når den kom i gang. Så fikk venterom, hvor vi ble forlatt i 1,5 timer til mannen min gikk ut for å se etter noen, og da var jeg også i aktiv fødsel 🙈 Var i aktiv fødsel i under en time med begge. Men min mor hadde vannavgang på 1 av 4 fødsler. Og Søsteren min 4 av 6 fødsler. Anonymkode: fa2dd...202
AnonymBruker Skrevet 9. september 2023 #19 Skrevet 9. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Tror noen ganger at vannavgangen skjer son et «uhell», altså at fostersekken sprekker eller blir ødelagt, og da kan det ta tid før kroppen/babyen setter i gang fødsel. Mange, inkl. meg må kanskje settes i gang for at der skal skje. Andre ganger går det hull på den fordi fødsel er i gang, bare at man ikke merker det før vannet kommer, og da går det ofte relativt raskt. Anonymkode: 6fa10...61e Det var ikke sånn i mitt tilfelle. Det startet med vannavgang og riene kom rett etterpå og tok seg opp gradvis gjennom natta. Hadde altså regelmessige rier i nesten 30 timer, og var i aktiv fødsel (4 cm åpning og oppover) i 15 av de. Men jordmor sa bare at det kom til å ta lang tid fordi det startet med vannavgang, men mulig hun også la til grunn at jeg hadde hatt regelmessige rier lenge da jeg kom inn uten særlig fremgang. Ts. Anonymkode: c78c0...d91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå