Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har ikke hatt kontroll på når jeg skulle hatt mens fordi jeg mista tlf med menskalender. Igår var jeg litt kvalm så jeg tok test idag og den slo ut sterk positiv. Veeeldig uplanlagt men det er ikke aktuelt for oss med abort. Vi gjorde det sist i 2021 og angret begge to veldig.

Jeg har regna på at jeg TROR jeg er ca 5+0 eller 5+1 på vei. Er det for sent å starte med folat nå?

Jeg er også røyker, dvs at jeg må slutte nå.. noe annet er ikke aktuelt. Jeg vil ikke gå med anger i ettertid for noe jeg kunne forhindret. Men har dere noen skrekkhistorier, linker eller videoer som hjelper på å slutte? Jeg har hitill røyka fordi jeg er veldig stressa som person, med mye bekymringer. Ellers hadde jeg slutta for lengst. Har røyka i 3 år ca, og er 24 nå. Jeg vet jeg klarer det uten hjelp, men setter gjerne pris på både skrekkhistorier og gode råd, tips for å slutte. Pleier å spise pastiller når jeg har røyksug, men ifa og lakerol gir hard mage som jeg jo nå har fra før🤭

Er litt engstelig for kommende kvalme også, var veldig ille sist så gjerne kom med tips.

Anonymkode: 20a38...9aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sykehuspraksis på nyfødtintensiv og har hatt pasienter (nyfødte) med abstinenser. Det er grusomt å se på, og ikke minst en ufattelig hard start på livet for disse små. Det kan også bringe med seg senvansker slik som konsentrasjonsvansker og lese/skrivevansker. 

Så selvom det er vanskelig å slutte, se for det at du sparer barnet ditt for en start med abstinenser på nikotin og muligens behov for innleggelse på nyfødt intensiven den første tiden.

Anonymkode: 70d41...a95

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde sykehuspraksis på nyfødtintensiv og har hatt pasienter (nyfødte) med abstinenser. Det er grusomt å se på, og ikke minst en ufattelig hard start på livet for disse små. Det kan også bringe med seg senvansker slik som konsentrasjonsvansker og lese/skrivevansker. 

Så selvom det er vanskelig å slutte, se for det at du sparer barnet ditt for en start med abstinenser på nikotin og muligens behov for innleggelse på nyfødt intensiven den første tiden.

Anonymkode: 70d41...a95

Ja noe annet er ikke aktuelt, takk!! Trenger alt av skrekk jeg kan få, det hjelper på! Uff er så fælt at man kunne ungått ting..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja noe annet er ikke aktuelt, takk!! Trenger alt av skrekk jeg kan få, det hjelper på! Uff er så fælt at man kunne ungått ting..

Jeg har en bror som har sterk adhd og jeg selv har atopisk eksem og psykiske utfordringer. Mamma slutta å røyke så fort hu fant ut hu var gravid begge gangene. Om det har hatt noen påvirkning vet jeg ikke, men tviler. Har to brødre til som ikke har noe som helst problemer. Men er ikke verdt å ta sjansen, man klarer å slutte om man må, noe annet er bare svakhet hos den enkelte.

-ts

Skrevet

Det går nok bra. Men du slutter selvsagt i dag. 

Du vil ikke få lagt spedbarnet på brystet og vite at du med vitende vilje har skadet henne. 

Begynn med folat i morgen, det er ikke for sent 

Anonymkode: 94819...680

• Liker 1
Skrevet

Ts jeg fikk vite om min graviditet i uke 5 selv i August, startet med folat på dagen og sluttet snusen :) Er vanskelig til tider, men kvalmen min har tatt seg opp nevneverdig så ble ganske lett å slutte med snus etterhvert. 

Vil bare ønske deg lykke til og håper du får et fint svangerskap! 

Anonymkode: 00897...ed9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts jeg fikk vite om min graviditet i uke 5 selv i August, startet med folat på dagen og sluttet snusen :) Er vanskelig til tider, men kvalmen min har tatt seg opp nevneverdig så ble ganske lett å slutte med snus etterhvert. 

Vil bare ønske deg lykke til og håper du får et fint svangerskap! 

Anonymkode: 00897...ed9

Tusentakk for gode ord❤️Ja det er ingen problem å slutte når det er så god grunn for det. Helsa til baby er viktigst!

Skrevet

For meg har det hjulpet å lukte på sneiper (de er så ekle). Ellers hjelper det å tenke at man puster seg igjennom røyksuget og å bli bevisst på at det ofte faktisk ikke varer så lenge. Noen få minutter, så er det over (i alle fall etter de første dagene). Noen ganger har jeg tatt squats eller push ups når jeg har fått røyksug, men det kan jo hende du blir i litt dårlig form framover, så vet ikke om det er et råd som passer til deg. Hvis kjæresten din røyker, bør han være solidarisk og helst ikke røyke når du er der. Drikk masse vann. Aksepter at det blir litt vanskelig og emosjonelt. Lykke til!! Du klarer dette! :) 

Anonymkode: 06426...189

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg klarte ikke å slutte å snuse helt i graviditet nummer to og mistet i uke 10. Jeg angrer hver dag.

Anonymkode: c0f75...23b

• Hjerte 1
Skrevet

For hvert røykdrag, så er det som om noen skulle holdt stramt rundt navlestrengen slik at fosteret ikke får puste. Husker dette ble vist på TV i et program om røykende mødre som slet med å slutte.  Helt forferdelig :(

Nå er jo ditt "bare" et embryo, så ovennevnte teller ikke helt enda. Men røyking i svangerskap er beviselig skadelig for barnet uansett.

https://www.helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet/

Anonymkode: 7bdc6...f68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...