Gå til innhold

Byttet navn, får jeg stemt ved valget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet navn for noen dager siden, og rekker ikke å få ny legitimasjon før valgdagen.. Tenkte jo ikke over dette, ellers hadde jeg forhåndsstemt. Noen som aner om jeg kan bruke leg med det gamle navnet?

Anonymkode: f56b2...a22

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg byttet navn for noen dager siden, og rekker ikke å få ny legitimasjon før valgdagen.. Tenkte jo ikke over dette, ellers hadde jeg forhåndsstemt. Noen som aner om jeg kan bruke leg med det gamle navnet?

Anonymkode: f56b2...a22

Utrolig godt spørsmål! Som valgleder for første gang ville dette vært en sak som havnet hos meg, og jeg må innrømme at jeg er usikker på svaret. Mulig pga. mangelfull opplæring.

Det jeg hadde gjort, var å slå deg opp via EVA (valgportal) med FNR, og forhåpentligvis (?!) ville jeg der sett at du har endret navn i det siste. Hvis ikke antar jeg at jeg ville fått deg opp med nytt navn, men gammel legitimasjon ville fremdeles vist "11" (FNR) som stemmer. Hvis alt annet virket greit, hadde jeg tatt imot din stemme - er i hvert fall min første tanke.

I vår kommune har vi digitalt manntall, om noen skulle lure.

Spent på andres synspunkt på dette, håper jeg kan lære noe før mandagen braker løs.

EDIT: Det har jeg har fått beskjed om er at vi ikke skal være strenge på "gyldig legitimasjon". Med andre ord, har du et pass som er utgått så er det likevel innenfor. Har du en annen form for legitimasjon som strengt tatt ikke er gyldig leg., så aksepterer vi likevel i hovedsak. Jeg tenker da f.eks. kort utstedt av arbeidstilsynet og lignende som eksempler). Selvfølgelig i samsvar med hva som står i "EVA".

Endret av AnonaymBruker
Presisering, tilleggsinfo
Skrevet

Tror det burde gå med legitimasjon med gammelt navn + at du tar med utskrift av vedtaket om navneendring.

Anonymkode: f9ce2...bc6

• Nyttig 1
Skrevet

Du tar med deg navneendringsgodkjenningen din. Denne tror jeg du skal kunne finne digitalt. Det hadde jeg godtatt. Hilsen annen valgfunksjonær. 

• Liker 6
Skrevet

Har manntallet rukket å oppdatere seg da?  Tar jo opp til 14 dager fra du har fått godkjent nytt navn til det er oppdatert 

Anonymkode: a0498...7a6

• Liker 1
Skrevet

Regner med at det er ditt gamle navn som.står i valgmanntallet så burde ikke være et problem. Men du har en kvittering for navneskiftet, så sammenhengen mellom gammelt og nytt navn er tydelig. 

Anonymkode: 98de0...001

Skrevet
5 hours ago, AnonaymBruker said:

Utrolig godt spørsmål! Som valgleder for første gang ville dette vært en sak som havnet hos meg, og jeg må innrømme at jeg er usikker på svaret. Mulig pga. mangelfull opplæring.

Det jeg hadde gjort, var å slå deg opp via EVA (valgportal) med FNR, og forhåpentligvis (?!) ville jeg der sett at du har endret navn i det siste. Hvis ikke antar jeg at jeg ville fått deg opp med nytt navn, men gammel legitimasjon ville fremdeles vist "11" (FNR) som stemmer. Hvis alt annet virket greit, hadde jeg tatt imot din stemme - er i hvert fall min første tanke.

I vår kommune har vi digitalt manntall, om noen skulle lure.

Spent på andres synspunkt på dette, håper jeg kan lære noe før mandagen braker løs.

EDIT: Det har jeg har fått beskjed om er at vi ikke skal være strenge på "gyldig legitimasjon". Med andre ord, har du et pass som er utgått så er det likevel innenfor. Har du en annen form for legitimasjon som strengt tatt ikke er gyldig leg., så aksepterer vi likevel i hovedsak. Jeg tenker da f.eks. kort utstedt av arbeidstilsynet og lignende som eksempler). Selvfølgelig i samsvar med hva som står i "EVA".

Hva om noen har byttet navn i forbindelse med at de har byttet juridisk kjønn? Da endres jo også personnummeret.

Anonymkode: 9de56...d46

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og var usikker selv. Har forhåndsstemt og det gikk helt fint, vet ikke om der er fødselsnummer de registrerer?

Anonymkode: 16dba...8ae

Skrevet

Det gikk da jeg stemte for to år siden. Vis frem vedtaket om bekreftelse på navneendring for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 71049...01e

Skrevet

Jeg har forhåndsstemt, var null problem at jeg hadde byttet navn. 

Anonymkode: 9f5a5...037

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er i samme situasjon, og var usikker selv. Har forhåndsstemt og det gikk helt fint, vet ikke om der er fødselsnummer de registrerer?

Anonymkode: 16dba...8ae

Samme her, gikk helt fint. 

Anonymkode: d81a6...0cb

Skrevet

Hva skjer hvis man bytter kjønn, og det nye navnet OG personnummeret ikke stemmer med id'en?

Anonymkode: b6aa6...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...