Gå til innhold

Forlegg av begjæring og varsel om utleggsforretning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Fikk et brev fra Namsfogden om forlegg av begjæring og varsel  om utleggsforretning. Pådro meg gjeld som ung, og har ikke hatt en særlig bra økonomisk situasjon til å betalte for meg, i tillegg til at jeg slet me depresjon og angst og studerte samtidig. Skylder bare på meg selv her 😞 

men nå har jeg fått fast jobb, jobbet i litt mindre enn en måned. Har ikke mulighet til å betale hele kravet med en gang. 
jeg lurer på om noen er vet om det er mulig å få en nedbetalingsplan nå? 
jeg er villig til å betale større summer om gangen, vil bare bli kvitt det som fort så mulig. 
Blir utrolig skammelig om det går gjennom lønnstrekk og arbeidsgiver. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I brevet så skal du ha fått en skjema der du fyller ut inntekt, utgift og hva du ser for deg at du klarer å betale i måneden. 

Hvis du ikke besvarer skjema, så vil namsmannen ta standardssats og trekke så mye som mulig så lenge du sitter igjen med nok til livsopphold 

Anonymkode: 6e81f...045

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I brevet så skal du ha fått en skjema der du fyller ut inntekt, utgift og hva du ser for deg at du klarer å betale i måneden. 

Hvis du ikke besvarer skjema, så vil namsmannen ta standardssats og trekke så mye som mulig så lenge du sitter igjen med nok til livsopphold 

Anonymkode: 6e81f...045

Det skjønner jeg. Men i brevet står det også om å kontakte namsmannen slik at vi kan finne en løsning eller eventuell nedbetalingsplan. Det er dette jeg lurer på

Skrevet
Milliebi skrev (1 minutt siden):

Det skjønner jeg. Men i brevet står det også om å kontakte namsmannen slik at vi kan finne en løsning eller eventuell nedbetalingsplan. Det er dette jeg lurer på

Om hvor står mulighet det er å få en nedbetalings plan?

Skrevet
Milliebi skrev (4 minutter siden):

Hvis det står at du kan kontakte dem for å finne løsning, så betyr det jo at du kan kontakte dem....

Det er ingen her som kan svare på om du i din situasjon kan betale nok til at de stopper ett eventuelt trekk... Du må tilby de en avtale som er god nok, og som viser vilje.

• Liker 2
Skrevet

Men er det vanlig at det står det i slike brev? Noen Om vet?

Skrevet
21 minutter siden, Milliebi said:

Men er det vanlig at det står det i slike brev? Noen Om vet?

Ja, jeg mener det har stått noe slikt i brevene jeg fikk også.

Og jeg gjorde som veldige mange nok gjør, jeg turte ikke gjøre noe mer med det, og lot prosessen gå sin gang.

I ettertid angrer jeg veldig på at jeg ikke tok kontakt, og fikk til en frivillig ordning i stedet. Bedre for arbeidsgiver, og tryggere for en selv.

Anonymkode: f518d...6a9

Skrevet

Det er ikke så veldig mye du kan forhandle med namsmannen om. De må følge loven, og hvis kreditor har et gyldig krav, er de pliktige til å trekke deg så lenge du har nok igjen til livsopphold. 

Det som det derimot er en mulighet for, er at du kan gjøre en avtale med kreditor om at de trekker saken hos namsmannen mot at dere inngår en nedbetalingsavtale. Det er ikke sikkert de går med på det, for kreditor går jo til namsmannen for å sikre kravet sitt, mens en avtale med deg vil innebære større usikkerhet. Du må være forberedt på å argumentere for at du vil kunne gjøre opp for deg, f. eks. legge frem et realistisk budsjett. Det er også mulig at de kan be om at du undertegner på er gjeldsbrev eller stiller med en eller annen form for sikkerhet. Uansett er det verdt å forsøke - kreditor kan trekke saken helt frem til utleggsforretningen avholdes. 

Du må være obs på at kreditor har måttet betale et gebyr til namsmannen for utleggsforretningen. Dette vil du måtte dekke uavhengig av om det blir utleggsforretning eller om kreditor trekker saken. 

Anonymkode: ec560...dab

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er ikke så veldig mye du kan forhandle med namsmannen om. De må følge loven, og hvis kreditor har et gyldig krav, er de pliktige til å trekke deg så lenge du har nok igjen til livsopphold. 

Det som det derimot er en mulighet for, er at du kan gjøre en avtale med kreditor om at de trekker saken hos namsmannen mot at dere inngår en nedbetalingsavtale. Det er ikke sikkert de går med på det, for kreditor går jo til namsmannen for å sikre kravet sitt, mens en avtale med deg vil innebære større usikkerhet. Du må være forberedt på å argumentere for at du vil kunne gjøre opp for deg, f. eks. legge frem et realistisk budsjett. Det er også mulig at de kan be om at du undertegner på er gjeldsbrev eller stiller med en eller annen form for sikkerhet. Uansett er det verdt å forsøke - kreditor kan trekke saken helt frem til utleggsforretningen avholdes. 

Du må være obs på at kreditor har måttet betale et gebyr til namsmannen for utleggsforretningen. Dette vil du måtte dekke uavhengig av om det blir utleggsforretning eller om kreditor trekker saken. 

Anonymkode: ec560...dab

Takk for svar! Jeg skal kontakte kreditor i morgen og snakke med dem

Skrevet

Om du betaler det du evner uten p forfordele noen kreditor, og møter på utleggsforretningen, dokumenterer dette skal den ikke ilegges.

Da må du vise inntekten din, og det du faktisk betaler. Faktisk betaling må ha kommet i stand. 

Du må ta utgangspunkt i SIFO satsene, på det du faktisk betaler

Anonymkode: 7a38d...f89

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du betaler det du evner uten p forfordele noen kreditor, og møter på utleggsforretningen, dokumenterer dette skal den ikke ilegges.

Da må du vise inntekten din, og det du faktisk betaler. Faktisk betaling må ha kommet i stand. 

Du må ta utgangspunkt i SIFO satsene, på det du faktisk betaler

Anonymkode: 7a38d...f89

Kan du utdype? Trenger jeg å møte opp utlegssforretningen? Og selv om jeg betaler mindre enn det jeg skylder, kan det bli unngått?

Skrevet

Hei.

Nei du trenger ikke å møte opp hos namsmannen. Men det er viktig at du fyller inn opplysninger i det skjema du har mottatt fra namsmannen.

Legg ved de 3 – tre siste mnd lønnsslipper, og husleiekontrakten og utskrift fra banken som viser beløpet du betaler. Det siste er viktig hvis du har bodd noen år der du nå bor, da husleien som er oppført i husleiekontrakten ikke er det samme. Husleien din vil nå være høyere, grunnet husleieregulering basert på inflasjon.

Du skal lage en beregning som viser dine utgifter og dine inntekter. Du trekker utgiftene fra dine inntekter. Når du har trukket utgifter fra inntekter vil du få et beløp som er det beløpet som skal fordeles hver mnd. til alle dine kreditorer. La oss si at dette månedsbeløpet er kr 2 500,00.

Du skal bruke gjeldsordningslovens satser for livsopphold, som du finner her:

https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/

For 1 – en voksen skal du ha kr 10 412,00 til livsopphold. Dette beløpet skal dekke bl.a. mat, klær reise hjem/arbeid/hjem og strøm m.m.

Så legger du til bokostnader.

Beløpene under er det du skylder den enkelte kreditor samt samlet gjeld

Kreditor 1 kr 564 000,00

Kreditor 2 kr 268 000,00

Kreditor 3kr 356 000,00

Kreditor 4 kr 12 000,00

Samlet gjeld kr 1 200 000,00

For å finne den månedlige prosentandelen som beregner hvor mye den enkelte kreditor skal ha pr mnd, gjør du slik: Du tar kr 564 000,00 og deler på den samlede gjelden, som i dette eksempelet utgjør

kr 1 200 000,00 og detter vil utgjøre 47%

Dette gjør du ut for hvert beløp nedover. Kr 268 000 delt på samlet gjeld kr 1 200 000,00, utgjør 22,33%.

Kr 356 000 delt på samlet gjeld kr 1 200 000,00 , utgjør 29,67% og kr 12 000,00 delt på kr 1 200 000,00 utgjør 1,00%

Du sjekker at din beregning er korrekt ved at du legger sammen alle prosentandelene i de cellene som inneholder prosentene og skal da ALLTID få 100%

Når det gjelder hvor meget den enkelte kreditor skal få pr måned av det totale tilgjengelige månedsbeløpet som kan fordeles pr mnd gjør du slik:

Du ganger kr 2 500,00 med prosentsatsen ut for den enkelte kreditor, slik

Kr 2 500 ganger 47% = kr 1 175. Dette gjør du ut for hver kreditor.

Du sjekker disse beregningene også ved å legge sammen alle disse beløpene du har fått til fordeling og skal da ALLTID få samme beløp som det du fikk til fordeling

Det er deknl. § 2-7 som gjelder og i paragrafen heter det i femte ledd:

«Utlegg i lønnskrav m v.

Bortsett fra ved innfordring av krav som nevnt i § 2-8 første ledd bokstav a-d, kan utlegg i lønnskrav m v ikke tas dersom skyldneren gjør hva denne evner for å betale sine fordringshavere og heller ikke utilbørlig begunstiger noen av dem.»

Etter at du har laget denne beregningen ringer du namsmannen og avtaler møte.

Håper dette er til litt hjelp.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for hjelpen 🙂 I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...