Gå til innhold

Ufør alenemor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som er helt alene som ufør med 2 barn, på fulltid, hva har dere ca i måneden? 

Uføretrygd , barnetillegg, barnetrygd og barnebidrag? 
virker jo som om man kan leve ganske godt?

står selv i samlivsbrudd ,  og er bekymret :( 

Anonymkode: 90d9d...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle uføre har ikke samme satser, så det må du ta opp med NAV. 

Anonymkode: f59c8...07d

• Liker 1
Skrevet

Barnetrygd er lett , du får for 1  Arne mer enn du har. Bidrag kan ingen hjelpe deg med så fremst de ikke vet inntekt til faren, din inntekt og h or mange dager pr mnd barna skal  være hos far.

Anonymkode: 7a654...ab6

Skrevet

Ett barn mer enn du har skulle det stå.

Skrevet

Barnetrygd for ett barn er 3800 kr forsørgertillegg er vel på 3600 i mnd uføretrygd 21 000 netto 

Anonymkode: 99b0a...0f0

• Liker 1
Skrevet

Og bidrag på 5000 kr så jeg har over 30 000 kr utbetalt i mnd. 

Anonymkode: 99b0a...0f0

Skrevet

Jeg har minsteuføretrygd, alene med to barn, og har 25000 utbetalt i trygd+barnetillegg. Så kommer det jo an på hva du har i uføretrygd, men du kan ikke få mindre enn hva jeg har hvertfall ;) om ikke dere har 50/50 feks, da reduseres vel eller bortkommet barnetillegget, er usikker på reglene her.

Barnebidrag er jo avhengig av både samværsavtale og fars/din inntekt. 

Barnetrygd er og avhengig av alder på barn, og du får en utvidet barnetrygd.

Anonymkode: 77525...61b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har minsteuføretrygd, alene med to barn, og har 25000 utbetalt i trygd+barnetillegg. Så kommer det jo an på hva du har i uføretrygd, men du kan ikke få mindre enn hva jeg har hvertfall ;) om ikke dere har 50/50 feks, da reduseres vel eller bortkommet barnetillegget, er usikker på reglene her.

Barnebidrag er jo avhengig av både samværsavtale og fars/din inntekt. 

Barnetrygd er og avhengig av alder på barn, og du får en utvidet barnetrygd.

Og nei, lever jo langt i fra veldig godt? Er jo mye bedre å ha inntekt, og evt være to og to inntekter. Inntektene øker betraktelig mer enn uføretrygd hver år, så vi kommer jo lengre og lengre etter. Og når barna er 18, vipps så forsvinner MYE av inntekten!

• Liker 2
Skrevet

Far flytter til utlandet ,  barna er 7 og 10 år. 

Skrevet

Ufør og 100% alene med 2 barn. 
sammenlagt med alle tilskudd har jeg 30k inn hver mnd. 
synes ikke det er enkelt å klare meg på dette, men det går. 

Anonymkode: c276f...41a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far flytter til utlandet ,  barna er 7 og 10 år. 

Håper du får bidrag … Ellers er bidragsforskuddet ofte en relativt symbolsk sum til sammenlikning. 

Anonymkode: 15d6e...ce5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Netto mener du? Det er rimelig bra inntekt det altså. Ser man bortifra at du er syk så får du da mer inn enn det jeg gjorde som alenemor i 100% jobb. Og var ikke minstelønn. Har en brutto ufør på 32000kr i dag, så tjente ikke så forferdelig dårlig. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper du får bidrag … Ellers er bidragsforskuddet ofte en relativt symbolsk sum til sammenlikning. 

Anonymkode: 15d6e...ce5

Ja ut ifra nav sin kalkulator får jeg 11.000 i barnebidrag 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Husk at alle tillegg, også barnebidrag, forsvinner når barna blir 18. De fleste 18-åringer bor hjemme og går Vgs, og man har forsørgerplikt til de er ferdig med Vgs

Jeg merket veldig godt at over 8000kr forsvant måneden da hun var blitt myndig. Barnetrygd, barnetillegget i uføretrygden + barnebidraget. Hun søkte bidrag fra far selv, men Nav bruker ca 4-5mnd på å behandle saken. I tillegg trenerte far og betalte ikke giroene, men Nav kan ikke begynne å tvangsinnkreve via arbeidsgiver før etter noen måneder. Så det gikk over 7mnd før hun begynte å få barnebidrag (nå har hun begynt på høyere utdanning og får fortsatt bsrnebidrag pga fars bidragsgjeld)

Er veldig glad for at jeg er gift da jeg ble syk og ufør, og at mannen min ser på henne som sitt eget barn. Alt går i den store potten likevel bruker han å si :) 

Hadde jeg bodd alene og måtte forsørge henne ut Vgs etter at inntekten ble redusert med over 8000kf og jeg skulle betalt husleie, strøm, forsikringer,mat, lege og medisinutgifter osv osv for meg og henne på 22 000 utbetalt etter skatt (betaler ca 4000 i skatt) så vet jeg ikke hvordan det skulle gått rundt. Synes synd på de med minsteutbetaling. Bare i januar hadde jeg over 3000kr i lege og medisin+undersøkelser-utgifter (fikk frikort i begynnelsen av februar)

De som tror at uføre, og særlig uføre alenemødre lever fett, kan tro om igjen 

Anonymkode: 9fcf2...3b9

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Husk at alle tillegg, også barnebidrag, forsvinner når barna blir 18. De fleste 18-åringer bor hjemme og går Vgs, og man har forsørgerplikt til de er ferdig med Vgs

Jeg merket veldig godt at over 8000kr forsvant måneden da hun var blitt myndig. Barnetrygd, barnetillegget i uføretrygden + barnebidraget. Hun søkte bidrag fra far selv, men Nav bruker ca 4-5mnd på å behandle saken. I tillegg trenerte far og betalte ikke giroene, men Nav kan ikke begynne å tvangsinnkreve via arbeidsgiver før etter noen måneder. Så det gikk over 7mnd før hun begynte å få barnebidrag (nå har hun begynt på høyere utdanning og får fortsatt bsrnebidrag pga fars bidragsgjeld)

Er veldig glad for at jeg er gift da jeg ble syk og ufør, og at mannen min ser på henne som sitt eget barn. Alt går i den store potten likevel bruker han å si :) 

Hadde jeg bodd alene og måtte forsørge henne ut Vgs etter at inntekten ble redusert med over 8000kf og jeg skulle betalt husleie, strøm, forsikringer,mat, lege og medisinutgifter osv osv for meg og henne på 22 000 utbetalt etter skatt (betaler ca 4000 i skatt) så vet jeg ikke hvordan det skulle gått rundt. Synes synd på de med minsteutbetaling. Bare i januar hadde jeg over 3000kr i lege og medisin+undersøkelser-utgifter (fikk frikort i begynnelsen av februar)

De som tror at uføre, og særlig uføre alenemødre lever fett, kan tro om igjen 

Anonymkode: 9fcf2...3b9

30 tiden i mnd utbetalt er en ok lønn. Selv med barn. Hva som skjer etter barnet blir voksen er jo en annen ting, da er barnet ikke lengre barn, og de kan få støtte fra sosialen hvis de ikke går på skole, de får lån og stipend hvis de går på skole.

Jeg er ufør selv, men bruker ikke tiden min på å klage da jeg vet jeg er heldig som får ufør.  

Skrevet

Har cirka 36000 utbetalt. Får ikke barnebidrag da far tror han skal bli verdenskjent rapper. Har lave boutgifter så jeg klarer meg svært godt. Prøver å dele av "my good fortune" til venner og bekjente i dårligere økonomisk situasjon. sparer til barna fyller 18 og jeg får mindre utbetalt. Men kommer alltid til å greie meg pga lite boliglån.

Anonymkode: 1c244...eff

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har cirka 36000 utbetalt. Får ikke barnebidrag da far tror han skal bli verdenskjent rapper. Har lave boutgifter så jeg klarer meg svært godt. Prøver å dele av "my good fortune" til venner og bekjente i dårligere økonomisk situasjon. sparer til barna fyller 18 og jeg får mindre utbetalt. Men kommer alltid til å greie meg pga lite boliglån.

Anonymkode: 1c244...eff

Ja du lever godt på den "lønnen"...I tillegg så vil du ha barnebidrag...rart at fattige menn må når betale når mor er "rik" nok og eks partneren fattig...husk at mange som jobber i lavtlønns yrker tjener mindre enn deg.  Skjønner godt at mange yngre da utnytter systemet og ikke arbeider når de så lett får trygd og tilleggs penger med barn...Og da tenker jeg ikke på de som virkelig er syke og handikappet.

Anonymkode: bef9a...cee

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ett barn mer enn du har skulle det stå.

Det er ikke sånn mer. Det er forskjellige satser for barn over og under 6 år. Og det er et tillegg på ca 2500 for enslige forsørgere.

Anonymkode: 55542...983

Skrevet

Og nei, lever jo langt i fra veldig godt? Er jo mye bedre å ha inntekt, og evt være to og to inntekter. Inntektene øker betraktelig mer enn uføretrygd hver år, så vi kommer jo lengre og lengre etter. Og når barna er 18, vipps så forsvinner MYE av inntekten!

Men mye av utgiftene også da. Har mistet alle tilegg i år.  Ble litt trangt når ynste bodde hjemme var for syk til skole og 0 rettigheter.  Men etterhvert med flytting ol har fått egen aap. Så da når barnet fikk egen økonomi,  så fikk jeg bedre råd. Selv om jeg nå har 5000kr mindre enn i fjor. Den elste bor fortsatt hjemme.  Men ordner det meste selv. Så ikke så mye ekstea utgifter der. Hender seg det går tomt for bensinpenger til jobb ol. Pga tjener lite som lærling.  Så da gir jeg penger til sånt. 

Anonymkode: bc736...2e1

Skrevet

Ja ut ifra nav sin kalkulator får jeg 11.000 i barnebidrag 

Men det forutsetter at han faktisk betaler. Om han ikke betaler, kan du få bidragsforskudd. Du må huske å huke av på det på søknaden om barnebidrag.

Les også https://www.nav.no/barnebidrag#utland

Det er ikke sikkert at det kommer ut på 11k når han bor i utlandet.

Anonymkode: bbbd0...083

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...